Решение по дело №369/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 245
Дата: 20 ноември 2019 г. (в сила от 14 април 2020 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20191840200369
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 20.11.2019 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І-и състав, в публично заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Маргарита Минчева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 369 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

Д.А.Н. ЕГН ********** *** е обжалвал наказателно постановление № НП-Ф-13/07.03.2019 г. на Директора на ОДБХ, с което за извършено нарушение на чл. 21а, ал. 1, т. 1 от Закона за храните на основание чл. 48, ал. 1 ЗХ  е наложена глоба в размер на 1000 лева.

В жалбата се оспорват фактическите констатации в акта, като се твърди, че след съставянето на акта е представена фактура, която удостоверява произхода на предлаганите от него стоки.

 Въззиваемата не взема становище по жалбата

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 16 НПК, приема за установена следното:

На 01.12.2018 г. служителите на ОДБХ - София област И.В. и Х.К. извършили проверка на кооперативния пазар в гр. Костенец. Проверили и Д.Н., който е земеделски производител и предлагал на сергия земеделска продукция. Освен другата продукция, за която имал разрешение, на сергията му били поставени и 16 кг мандарини, за които Н. не могъл да представи документи за произход.

Това обстоятелство дало основание да му  бъде дадено предписание № 256/01.12.2018 г. за спиране реализацията на 16-те кг мандарини, като е указано да представи документи, доказващи произхода им или документ, удостоверяващ унищожаването им по подходящ начин. Освен това бил съставен и акт за установяване на административно нарушение, в който е прието че чрез непредставянето на документ за произход на мандарините Н. не е изпълнил задължението си за  да осигури проследимост на храните на всеки етап от тяхното производство, преработка или дистрибуция, с което е нарушил чл. 21а, ал. 1, т. 1 от Закона за храните.

В първия работен ден – 03.12.2018 г. Н. представил в ОДБХ фактура № 29 от 01.12.2018 г. за закупуване от ЕТ „Нина-Нина Неделина“ на 57 кг мандарини с произход Гърция, придружена с фискален бон, отпечатан в 20,59 часа на 01.12.2018 г..

Констатациите в акта са потвърдени от показанията на св. К., според която Н. е следвало при проверката да представи или декларация за съответствие или друг документ, от който да се проследи откъде е стоката, но у него не е имало подобен документ.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП № Ф-13/07.03.2019 г., в което за нарушението по чл. 21а, ал. 1, т. 1 ЗХ на основание чл. 48, ал. 1 ЗХ на Д.Н. е наложена глоба в размер на 1000 лева.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Съдът приема, че жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателната процедура не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административнонаказателното производство е започнало, протекло е и е приключило съобразно процесуалните изисквания на ЗАНН. В акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци на обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на административно-наказания. Актът е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е надлежно връчен, охранено е правото на жалбоподателя по чл. 44 ЗАНН. Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган. Спазени са изискванията на чл. 57 и 58 ЗАНН, налице е съответствие между обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение с обстоятелствената част на наказателното постановление. Наказателното постановление е издадено при условията на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, като констатираното административно нарушение е описано точно и ясно, като са посочени законните разпоредби, които са нарушени.

По същество съдът приема, че наказателното постановление е незаконосъобразно по следните съображения.

В случая несъмнено се установи, че Н., който е земеделски производител, е предлагал на кооперативния пазар в гр. Костенец освен собствената си продукция, но и 16 кг мандарини, за които не е представил документ, удостоверяващ техния произход.

Съгласно чл. 21а, ал. 1, т. 1 ЗХ производителите и търговците на храни са длъжни да осигурят възможност за проследяване на храните и на всички други вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни, на всички етапи на производство, преработка и дистрибуция, като за целта изискват и съхраняват информация за всеки свой доставчик на храни, на животни, отглеждани с цел производство на храни, и на вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни.

Жалбоподателят е санкциониран за това, че е предлагал за продажба храна от растителен произход, за която е нямал нужната информация от доставчика си, така че тази храна да може да бъде проследена.

Представената впоследствие фактура, придружена с касов бон не може да удостовери произхода, съотв. за осигури проследимостта на мандарините, тъй като същата е съставена след момента на проверката.

Затова и съдът приема, че жалбоподателят формално е допуснал нарушението по чл. 21а, ал. 1, т. 1 ЗХ

От друга страна обаче, предвид вида /мандарини/ и количеството /16 кг/ на предлаганата храна, съдът приема, че случаят е маловажен и наказващият орган е следвало да приложи чл. 28 ЗАНН. Съгласно посочената разпоредба в маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложено административно наказание. В Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. ОС на НК на ВКС се приема, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Ако съдът констатира, че предпоставките на са налице, а административнонаказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Самостоятелно основание за достигането до извода, че случаят е маловажен е и размерът на наложената санкция. В случая тя се явява несъразмерно тежка спрямо степента на обществената опасност на деянието и на дееца, който е обикновен земеделски производител и е предлагал на кооперативния пазар в гр. Костенец плодове и зеленчуци. Фактът, че обществените отношения, които регулира Законът за храните, са от особена обществена значимост, не изключва необходимостта от извършването на преценка с оглед обществената опасност на конкретното деяние и нарушител..

След като съдът прецени фактическите обстоятелства, при които е допуснато нарушението и съобрази същността и целите на административнонаказателната отговорност, то очевидно е, че в конкретната хипотеза е налице маловажен случай на извършено административно нарушение. Необходимата превенция би могла да бъде постигната и посредством предупреждаването на лицето, съответно при даване на задължителни предписания за отстраняване на нарушението, което е сторено от контролния орган към момента на извършване на проверката.

Ето защо съдът приема, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № НП-Ф-13/07.03.2019 г. на Директора на ОДБХ, с което Д.А.Н. ЕГН ********** *** за извършено нарушение на чл. 21а, ал. 1, т. 1 от Закона за храните на основание чл. 48, ал. 1 ЗХ  е наложена глоба в размер на 1000 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред Административния съд – София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/