Решение по дело №2423/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 190
Дата: 14 февруари 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Явор Димов Влахов
Дело: 20194520202423
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

гр. Русе,14.02.2020 г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Русенският Районен съд, ПЪРВИ наказателен състав в публично заседание на четиринадесети януари, през две хиляди и двадесета година в състав:

                                               

Председател: Явор Влахов

 

при секретаря Албена Соколова, като разгледа  докладваното от съдията НАХ Дело № 2423/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното :

         

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Постъпила е жалба от ЖИВКА ДОБРЕВА ДАКОВА, от гр. Русе, в качеството ѝ на управител на „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе, до Русенския Районен съд против наказателно постановление № 447725-F468582/11.07.2019 г. на Директора на Офис-Русе към ТД на НАП гр. Варна, с което за нарушение по чл.125, ал.1 и ал.5 от ЗДДС и на осн. чл.179 от ЗДДС на Дружеството била наложена “Имуществена санкция” в размер на 500.00 лв. и за нарушение по чл.125, ал.3 и ал.5 от ЗДДС и на осн. чл.179 от ЗДДС - “Имуществена санкция” в размер на 500.00 лв. Жалбоподателят  моли съда да отмени  наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.

          Ответникът по жалбата, редовно призован, изпраща упълномощен процесуален представител, който поддържа наказателното постановление и моли Съдът да го потвърди изцяло, като правилно и законосъобразно.

Русенската Районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

За наказаното дружество, редовно призовани, не се явява законен или упълномощен процесуален представител.

         

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

          На 28.12.2019 г. свид. С.Д. - инспектор по приходите в Офис Русе на ТД НАП извършила проверка в информационната система на Агенцията и установила, че „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе, като регистрирано по ЗДДС лице, не е подало справка-декларация и отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС в законоустановеният 14-дневен срок, следващ данъчния период 01-30.11.2018 г., а именно до 14.12.2018 г., вкл. Установила също така, че на 17.12.2018 г. в ТД на НАП Офис-Русе била постъпила молба от „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе, в която сочели, че на 14.12.2018 г. поради технически проблем с електронният им подпис не успели да подадат справка-декларация и отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС. Молели да им бъде дадена възможност да внесат документите на хартиен носител. От ТД на НАП било отказано приемането на хартиен носител на справка-декларация и отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС, тъй като не били налице изключенията предвидени в чл.125, ал.7 от ЗДДС. 

По повод така установеното, свид. Д. поканила представител на дружеството да се яви в ТД НАП Офис-Русе за подаване на декларацията и отчетните регистри. Поканата била връчена на дружеството по електронен път на 02.01.2019 г. На 11.01.2019 г. „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе подало дължимите справка-декларация по ЗДДС и отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС.

При тези обстоятелства и след като преценила, че по този начин „КАМПУС 2011“ЕООД  гр.Русе е допуснало нарушения по чл.125, ал.1 и ал.5 от ЗДДС и по чл.125, ал.3 и ал.5 от ЗДДС, свид. С.Д. съставил против дружеството АУАН.

          Въз основа на съставения акт, Директора на Офис-Русе към ТД на НАП гр.Варна, издал обжалваното наказателно постановление, с което за допуснатите две нарушения по чл.125 от ЗДДС и на осн. чл.179 от ЗДДС, наложил на „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе “Имуществена санкция”, за всяко от нарушенията в размер на 500.00 лв.

Тази фактическа обстановка Съдът приема за установена от събраните в хода на  настоящото производство  доказателства.

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима, а разгледана по същество се явява основателна.

Съдът констатира, че при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са предпоставка за отмяна на НП само на това основание.

От представените доказателства става ясно, че е налице съответната компетентност както досежно актосъставителя, така и досежно административно-наказващия орган.

От събраните по делото доказателствата се установи по несъмнен начин, че съставите на нарушенията по чл.125, ал.1 и ал.5 и чл.125, ал.3 и ал.5 от ЗДДС са осъществени от обективна страна от „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе.

Съгласно чл.125, ал.1 от ЗДДС, за всеки данъчен период регистрираното лице подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл.124, с изключение на случаите по чл.159б. Съобразно ал.3 на чл.125 от ЗДДС, заедно със справка-декларацията по ал.1 регистрираното лице подава и отчетните регистри по чл.124 за съответния данъчен период.

 Според чл.125, ал.5 от ЗДДС, декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал.3 се подават до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.

Безспорно, за „КАМПУС 2011“ ЕООД  гр. Русе, като регистрирано по ЗДДС лице, възникнали задълженията по чл.125 от ЗДДС, да подаде справка-декларация по ЗДДС и отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС за данъчния период 01-30.11.2018 г. С оглед посоченото по-горе, срокът за подаване на тези данни бил до 14-о число вкл. на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят, или до 14.12.2018 г.вкл.

В настоящият случай безспорно се установи, че посочените документи по ЗДДС за данъчния период 01-30.11.2018 г. не били подадени от Дружеството в законоустановения срок. От показанията на свид. С.Д., както и от представените писмени доказателства става ясно, че това било сторено едва на 11.01.2019 г.

По този начин, от обективна страна били осъществени съставите на нарушенията по чл.125, ал.1 и ал.5 и чл.125, ал.3 и ал.5 от ЗДДС.

Административнонаказателната отговорност на дружеството била ангажирана за неизпълнението на две отделни задължения към данъчните органи, уредени в закона, както следва: съгласно чл.125, ал.1 ЗДДС данъчно задълженото лице подава за всеки данъчен период справка-декларация, изготвена въз основа на отчетните регистри по чл.124 ЗДДС, а в чл.125, ал.3 във вр. с ал.7 ЗДДС е предвидено задължение за подаване за всеки данъчен период и на отчетните регистри по чл.124 ЗДДС по електронен път, при условията и по реда на ДОПК. В чл.125, ал.5 ЗДДС законодателят е предвидил справката-декларация и отчетните регистри да се подават до 14-то число на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят. Видно е, че законодателят е уредил тези задължения като две отделни, а съгласно чл.125, ал.5 ЗДДС ги е включил в една разпоредба с оглед еднаквия срок за изпълнението им и тяхната взаимовръзка /справката-декларация се съставя въз основа на данните от отчетните регистри/. За неизпълнение на посочените две задължения е приложима санкционната норма на чл.179 ЗДДС. В нея законодателят е предвидил санкции за няколко отделни нарушения - неподаване на справка-декларация, декларация по чл.125 ал.2, на отчетни регистри по чл.124 ЗДДС и др., всяко от които представлява отделно деяние, не се кумулира и не се поглъща от останалите, съответно представлява отделен състав на нарушение и подлежи на самостоятелно наказание. Този извод се налага при тълкуване на нормата на чл.179 ЗДДС, както самостоятелно, така и систематично, във връзка с чл.124 и чл.125 ЗДДС. Ето защо, като е формулирал две отделни нарушения и е наложил две отделни административни наказания, административнонаказващият орган е издал законосъобразно наказателно постановление.

Съдът счита, че административнонаказващия орган правилно определил размера на наказанията – на минимума предвиден за посочените нарушения, като взел предвид целите на наказанието определени в чл.12 от ЗАНН, както и изискванията на чл.27 от ЗАНН. Съдът приема, че са отчетени като смекчаващи отговорността обстоятелства, факта, че нарушенията били извършени за първи път, както и липсата на други вредни последици, извън съставомерните, в случая - ощетяване на фиска или намерение за такова ощетяване.

Съдът не споделя убеждението на жалбоподателя, изложено в жалбата, че в случая са налице предпоставките деянията да бъдат преценени като маловажен случай на нарушение, по смисъла на чл.28 от ЗАНН, вр. чл.93, т.9 от НК.

Това е така, тъй като степента на обществена опасност на процесните нарушения не значително по-ниска в сравнение с обикновените случаи на нарушения на данъчното законодателство. В тази насока Съдът отчита обстоятелствата, че дължимата справка-декларация и отчетни регистри по ЗДДС били подадени със значително закъснение от почти един месец, при това, едва след предприетите действия на административните органи да установят нарушението и санкционират нарушителя. Освен това дължимите данъчни документи за процесния период не били с нулеви стойности, а съдържали информация за осъществени сделки и реализиран оборот от наказаното дружество.

Извършвайки тази преценка, настоящият състав намира, че конкретните деяния не разкриват белезите на маловажност, предвид обсъдените по-горе обективни техни признаци.

 По тези съображения Съдът счита, че обжалваното наказателно постановление, следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Поради това и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН Съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 447725-F468582/11.07.2019 г. на Директора на Офис-Русе към ТД на НАП гр. Варна, с което за нарушение по чл.125, ал.1 и ал.5 от ЗДДС и на осн. чл.179 от ЗДДС на „КАМПУС 2011“ ЕООД гр. Русе, Булстат ********* била наложена “Имуществена санкция” в размер на 500.00 лв., а за нарушение по чл.125, ал.3 и ал.5 от ЗДДС и на осн. чл.179 от ЗДДС била наложена “Имуществена санкция” в размер на 500.00 лв.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр.Русе.

 

Районен съдия: