Решение по дело №4648/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 24
Дата: 3 януари 2024 г.
Съдия: Лора Миткова Митанкина
Дело: 20231110204648
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 24
гр. София, 03.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря НЕЛИ ИВ. ВЕЛЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20231110204648 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Кредит Инс” АД срещу наказателно
постановление/НП/ № 38-25/15.02.2023г., издадено от председателя на
Държавна агенция „Национална сигурност“/ДАНС/, с което на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на
основание чл. 118, ал. 1, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на
пари/ЗМИП/ за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗМИП.
В жалбата се сочи, че НП е незаконосъобразно и неправилно. Поддържа
се, че са допуснати нарушения на чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и
т. 6 ЗАНН. Счита се, че в АУАН и НП не са посочени съществени белези на
извършеното нарушение и обстоятелствата при извършването му. Оспорва се,
че е извършено нарушение, тъй като заличеното дружество „Кредит Инс“
ООД било представило в законовия срок необходимите документи за
приемане на вътрешни правила за контрол и предотвратяване на изпирането
на пари и финансиране на тероризма, като жалбоподателят „Кредит Инс“ АД
бил правоприемник на това дружество. При преобразуването правата и
задълженията на „Кредит Инс“ ООД били придобити от „Кредит Инс“ АД,
1
като в качеството си на правоприемник жалбоподателят бил изпълнил
законовото си задължение, като приел вътрешните си правила в качеството си
на задължено лице по чл. 4, т. 3 ЗМИП в срока, определен в чл. 102, ал. 2
ЗМИП. Алтернативно се счита, че случаят е маловажен и следва да бъде
приложен чл. 28 ЗАНН, тъй като не са застрашени обществените отношения,
свързани с обезпечаване на прозрачността при движение на финансови
потоци. Моли се за отмяна на НП.
В съдебно заседание, в което е даден ход на делото по същество,
жалбоподателят не се представлява.
Въззиваемата страна се представлява от процесуален представител А,
която моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.
Представя писмени бележки.
Софийски районен съд, като взе предвид доводите на страните и
след като обсъди събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
Въз основа на заповед № ФР-9-81/04.07.2022г. на директора на САД
„Финансово разузнаване“ на ДАНС, издадена на основание заповед № З-
1085/18.04.2018г. на председателя на ДАНС е извършена проверка на място
при дружество „Кредит Инс“ АД.
На 29.01.2020г. в ТРРЮЛНЦ е вписано преобразуване на „Кредит Инс“
ООД с ЕИК ********* чрез промяна на правноорганизационната форма. След
прекратяване на „Кредит Инс“ ООД е създаден нов правен субект –
дружеството „Кредит Инс“ АД с ЕИК *********.
„Кредит Инс“ АД с ЕИК ********* е вписано като финансова
институция в регистъра на финансовите институции по чл. 3а от Закона за
кредитните институции/ЗКИ/ към БНБ под регистрационен № BGR 00428 със
заповед за вписване 23940/21.02.2020г.
С писмо-искане на документи към заповед № ФР-9-81/04.07.2022г. от
дружеството „Кредит Инс“ АД са изискани документи, като с писмо-искане
№ 2 на документи и допълнителни разяснения от 07.07.2022г. отново са
изискани документи от дружеството.
В хода на проверката „Кредит Инс“ АД е представило в ДАНС
Вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и
2
финансирането на тероризма/ВПКПИПФТ/ на „Кредит Инс“ АД от
19.08.2021г., решение на изпълнителния директор М А за приемане на
Вътрешните правила от 19.06.2021г., решение на изпълнителния директор
МА за приемане на Вътрешните правила от 19.08.2021г.
В писмени разяснения на изпълнителния директор М А е посочено, че е
допусната техническа грешка при посочване на датата в решението за
приемане на ВПКПИПФТ, като същата следва да се чете „19.08.2021г.“
вместо погрешно изписаната „19.06.2021г.“
Приложено е от дружеството „Кредит Инс“ АД решение за приемане на
Вътрешните правила след констатирана техническа грешка от 19.08.2021г.,
което е неразделна част от предходно взето решение от 19.06.2021г.
Видно от представените документи „Кредит Инс“ АД е приело
ВПКПИПФТ с решение на изпълнителния директор от 19.08.2021г.
При така установените факти на 28.11.2022г. св. Л. П., експерт в сектор
„Оценка на риска на задължените лица“ в отдел „Контрол върху задължените
лица“, дирекция „Финансово разузнаване“ при ДАНС, съставила акт за
установяване на административно нарушение/АУАН/ № ФР-10-
8277/28.11.2022г. срещу дружеството-жалбоподател за нарушение на чл. 102,
ал. 2 ЗМИП във вр. пар. 10 от ЗИД на Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание
от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр. 34/09.04.2020г./ във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД
на Закона за здравето /ДВ, бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./. АУАН е
връчен на упълномощен представител на дружеството.
Срещу АУАН в срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН е постъпило възражение с
вх. № ФР-11-11922/5.12.22г.
Въз основа на АУАН е издадено от председателя на ДАНС атакуваното
наказателно постановление № 38-25/15.02.2023г., с което на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл. 118, ал.
1, т. 3 ЗМИП за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗМИП във вр. пар. 10 от ЗИД на
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр.
34/09.04.2020г./ във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД на Закона за здравето /ДВ,
бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./.
3
Въз основа на заповед № З-225/31.01.22г. председателят на ДАНС е
определил длъжностните лица от състава на дирекция „Финансово
разузнаване“, които да осъществяват контролни правомощия на основание чл.
108, ал. 2 ЗМИП, сред които е и св. Л. П..
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на показанията на свидетелката Л. П. и събраните по делото писмени
доказателства, приобщени към доказателствения материал на основание по
реда на чл. 283 НПК.
Събраните по делото гласни и писмени доказателства са
непротиворечиви и единно изграждат възприетата от съда фактическа
обстановка, поради което не се налага обстойният им доказателствен анализ.
При така установената фактическа обстановка съдът намира, че
жалбата е неоснователна.
При служебната проверка за законосъобразност от процесуалноправна
страна съдът не констатира наличие на допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила от страна на административнонаказващия орган,
АУАН и НП са издадени от компетентни органи съобразно чл. 123, ал. 1
ЗМИП, с оглед на което съдът счита, че не са налице формални основания за
отмяна на наказателното постановление и спорът следва да бъде разгледан по
същество.
Съдът не споделя твърденията на жалбоподателя за допуснати
съществени процесуални нарушения. Както в АУАН, така и в НП подробно е
описано нарушението, датата и мястото на извършването му, обстоятелствата,
при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и
нарушената правна разпоредба по чл. 102, ал. 2 ЗМИП във вр. пар. 10 от ЗИД
на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр.
34/09.04.2020г./ във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД на Закона за здравето /ДВ,
бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./.
АУАН и НП са издадени в рамките на сроковете по чл. 34 ЗАНН.
Допуснатата грешка в АУАН досежно приложимата санкционна норма
не се отразява на процесуалната законосъобразност на АУАН. В АУАН
следва да се съдържа цифрово посочване на нарушената правна норма, което
4
е сторено коректно и пълно. Санкционната норма, въз основа на която се
ангажира административнонаказателна отговорност, следва да бъде посочена
в НП, а не в АУАН, с оглед което наличието й в АУАН, респективно
неточното й отразяване досежно конкретната точка от нормата на чл. 118
ЗМИП не нарушава правото на защита на нарушителя.
От събраните по делото доказателства съдът намира за безспорно
установено, че жалбоподателят е осъществил от обективна страна
административното нарушение, което му е вменено.
„Кредит Инс“ АД е вписано като финансова институция в регистъра на
финансовите институции по чл. 3а ЗКИ към БНБ под № BGR00428 със
заповед за вписване 23940/21.02.2020г., като от датата на вписването на
дружеството в регистъра същото е придобило качеството на задължено лице
по чл. 4, т. 3 ЗМИП.
Съобразно чл. 4, т. 3 ЗМИП мерките по чл. 3, т. 1 - 6 са задължителни за
финансовите институции по смисъла на ЗКИ.
Според чл. 102, ал. 2 ЗМИП когато определена дейност подлежи на
лицензиране, разрешение или регистриране, лицата по чл. 4 приемат
правилата по чл. 101 в 4-месечен срок от издаване на лицензията или
разрешението или от вписването в съответния регистър.
В изпълнение на чл. 102, ал. 2 ЗМИП „Кредит Инс“ АД е следвало да
приеме вътрешните си правила по чл. 101 ЗМИП в 4-месечен срок от
вписването си в регистъра на финансовите институции по чл. 3а ЗКИ.
Предвид въведеното извънредно положение в РБ и съгласно пар. 10 от
ЗИД на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр.
34/09.04.2020г./ във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД на Закона за здравето /ДВ,
бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./ сроковете по чл. 102, ал. 2 ЗМИП са
изтекли в 24.00 часа на 21.08.2020г., като „Кредит Инс“ АД е следвало да
приеме вътрешните си правила по чл. 101 ЗМИП в срок до 21.08.2020г.
Видно от представените документи „Кредит Инс“ АД е приело
Вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и
финансирането на тероризма като задължено лице по чл. 4, т. 3 ЗМИП с
решение на изпълнителния директор от 19.08.2021г.
5
Като не е приело в срок до 21.08.2020г. вътрешните си правила по чл.
101 ЗМИП на 22.08.2020г. в гр. София „Кредит Инс“ АД е извършило
нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗМИП във вр. с пар. 10 от ЗИД на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр. 34/09.04.2020г./
във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД на Закона за здравето /ДВ, бр. 44 от 2020г.,
в сила от 14.05.2020г./.
Нарушението е формално и е осъществено с бездействие.
Неоснователно жалбоподателят оспорва, че не е извършено вмененото
му нарушение. „Кредит Инс“ АД е нововъзникнал правен субект, който е
регистриран като финансова институция по чл. 3а ЗКИ на собствено
основание и по силата на отделен индивидуален административен акт –
заповед за вписване № 23940/21.02.2020г. Вписването на дружеството е
юридически факт, възникнал след преобразуването на „Кредит Инс“ ООД. От
датата на вписването на „Кредит Инс“ АД в регистъра на финансовите
институции по чл. 3а ЗКИ към БНБ същото е придобило качеството на
задължено лице по чл. 4, т. 3 ЗМИП. По силата на чл. 102, ал. 2 ЗМИП този
факт поражда в правната сфера на „Кредит Инс“ АД задължение за създаване
на вътрешни правила по чл. 101 ЗМИП. Съгласно чл. 102, ал. 2 ЗМИП
„Кредит Инс“ АД е било длъжно да приеме вътрешни правила по чл. 101
ЗМИП в 4-месечен срок от вписването в регистъра на финансовите
институции по чл. 3а ЗКИ към БНБ.
Тъй като е ангажирана административнонаказателната отговорност на
юридическо лице, не следва да бъде обсъждан въпросът за вината, тъй като
отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна.
На жалбоподателя законосъобразно е ангажирана отговорност на
основание чл. 118, ал. 1, т. 3 ЗМИП, като е наложена имуществена санкция в
минималния законоустановен размер, а именно – имуществена санкция в
размер от 2000 лева. Тъй като е наложено минимално административно
наказание, не са налице основания за обсъждане на размера на наказанието.
Съдът намира, че случаят не е маловажен и не са налице предпоставки
за приложение на чл. 28 ЗАНН. Обществените отношения по регулиране на
финансово-стопанската сфера имат за цел недопускане ощетяването на фиска,
включително използването на финансовата система за целите на изпирането
6
на пари, което следва да се реализира и чрез превантивни мерки. Такива са
предвидените в ЗМИП мерки за превенция срещу използването на
финансовата система за целите на изпирането на пари. Характерът на тази
дейност като такава с приоритет в държавно регулираните отношения е дала
отражение и в удължения срок за съставяне на АУАН за извършени
нарушения по ЗМИП, размера на предвидената санкция и други видове
гаранции, свързани с нормативно изискване за събирането и декларирането на
определени данни или приемане на специални правила. Поради това и
нарушаването на норма, отнасяща се до приемане на вътрешни правила по чл.
101 ЗМИП, не следва да се счита за маловажен случай.
По изложените мотиви наказателното постановление като правилно и
законосъобразно следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 ЗАНН в полза на
ДАНС следва да се присъди възнаграждение, тъй като
административнонаказващият орган в съдебното производство е бил
защитаван от юрисконсулт. Отчитайки изискванията на чл. 63д, ал. 5 ЗАНН,
вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ, съдът счете, че следва да осъди
жалбоподателя „Кредит Инс“ АД да заплати юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100 лева.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 38-25/15.02.2023г.,
издадено от председателя на ДАНС, с което на „Кредит Инс“ АД е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл. 118, ал. 1, т. 3
ЗМИП за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗМИП във вр. с пар. 10 от ЗИД на
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г./обн. ДВ, бр.
34/09.04.2020г./ във вр. с пар. 13 от ПЗР към ЗИД на Закона за здравето /ДВ,
бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./.
ОСЪЖДА „Кредит Инс” АД да заплати на Държавна агенция
7
„Национална сигурност“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8