Решение по дело №318/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2022 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20227220700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    300

 

Гр. Сливен, 29.12.2022 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тринадесети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

при участието на прокурора …………………….

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 318 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2022 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 65 ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОС). Образувано е по жалба на Р.К.К., ЕГН **********, с адрес *** срещу Заповед № РД 15-1323/02.08.2022 г. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 65 ал. 1 от Закона за общинската собственост е наредено да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен, върху терен общинска собственост; Премахването на гаражната клетка включва и премахването на бетоновата настилка, върху която е поставен и разчистване на терена до първоначалния му вид, определен е 14 – дневен срок за доброволно изпълнение на заповедта, както и е указано, че при неспазване на този срок, ще се извърши принудително изземване, като имотът се освободи от гараж № … по възлагане на община Сливен.

В жалбата са наведени твърдения за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената заповед. Твърди се, че актът няма предмет. Макар и цифрово да е посочен текстът на чл. 65 ал. 1 от ЗОС, от второто изречение на диспозитива ставало ясно, че се има предвид премахването на гаражната клетка. Съобразно теорията и съдебната практика, гаражите представлявали преместваеми обекти по смисъла на ЗУТ и редът за тяхното премахване бил различен от този по чл. 65 от ЗОС. Посочената в мотивите за извършена процедура била тази по ЗУТ относно премахването на преместваеми обекти. Заявява още, че общинският недвижим имот е с площ от 8060 кв.м., многократно надхвърлящ площта на една гаражна клетка. Предвид това счита заповедта за неясна и невъзможна за изпълнение. Посоченият ориентир „северно от бл. …“ също бил неточен, тъй като в този район били разположени около 25 гаражни клетки от същия вид. Диспозитивът противоречал смислово и фактически на мотивите на заповедта, а първото изречение от диспозитива било смислово и правно неясно, което водело до невъзможност да се разбере волята на административния орган. Моли съда да отмени атакуваната административна заповед.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, се явява лично и поддържа жалбата с претенция за сторените по делото разноски. В писмени бележки заявява, че цялото административно производство е протекло по реда на премахване на незаконни строежи. Описанието на обекта, дадено от вещото лице съответствало на определението за преместваеми обекти, дадено в ЗУТ, от което следвало, че приложимата процедура е тази по чл. 57а от този закон. Смесването на две различни процедури водело до незаконосъобразност на административния акт. 

В открито съдебно заседание ответният административен орган Кмет на Община Сливен, редовно и своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен юрк. Н. Ц., който оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на Административен съд - Сливен, след като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, прие за установено следното от фактическа страна:

С Акт за частна общинска собственост (АЧОС) № 3433/17.03.2016 г. бил актуван като частна общинска собственост урегулиран Поземлен имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен с площ от 8060 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана и начин на трайно ползване: комплексно застрояване.

На 12.07.2022 г. в Община Сливен постъпило електронно съобщение – сигнал за бетонен гараж пред бл. … вх. „А“ в кв. „Б.“, чието местоположение създавало предпоставки за пътни инциденти. С вх. № 9400-14343/15.07.2022 г. при Кмета на Община Сливен постъпило Възражение от живущи в бл. … вх. „А“ и „Б“ на кв. „Б.“, в което била заявена молба да не се премахва беседката, а да се премахнат гаражите, поставени в непосредствена близост до т., като пречещи на видимостта и създаващи предпоставки за пътни инциденти.

Във връзка с постъпилите сигнал и възражение на 22.07.2022 г. работна група от специалисти в отдел „Строителен контрол“ при Община Сливен извършили проверка на място, резултатите от която обективирали в Констативен протокол (л. 14). Съгласно неговото съдържание, при проверката е констатирано, в пространството северно и източно от бл. … на кв. „Б.“, УПИ I, кв. 552 са поставени 5 бр. гаражни клетки, монтирани от неизвестни собственици, като не са се установили данни за наличие на правно основание за тяхното местонахождение.

С Уведомление изх. № 9400-14343 (4)/22.07.2022 г. Кметът на Община Сливен уведомил „собственика на гараж № …, северно от жил. бл. …, УПИ  I, кв. 552 по плана на кв. „Б.“, гр. Сливен, че във връзка със сигнала и възражението, е извършена проверка от служители на общинската администрация на място и по документи, с констатация, че е монтиран гараж без наличие на правно основание за неговото местонахождение. Съгласно съдържанието на уведомлението, в 7 – дневен срок могат да бъдат подадени писмени възражения и обяснения във връзка с производството. Вписано било още, че при недоказване наличието на правно основание за държане на имота – общинска собственост и същият не бъде освободен доброволно, ще бъде издадена заповед за изземване на имота по реда на чл. 65 ал. 1 от ЗОС. Това уведомление било залепено на гаражите, съгласно протокол от 25.07.2022 г., съставен от общински служители.

На 02.08.2022 г. Кметът на Община Сливен издал Заповед № РД 15-1323, с която на основание чл. 65 ал. 1 от Закона за общинската собственост разпоредил да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен върху терен общинска собственост; като премахването на гаражната клетка включва и премахването на бетоновата настилка, върху която е поставен и разчистване на терена до първоначалния му вид. Според протокол, съставен от общински служители на 03.08.2022 г., две заповеди, измежду които и горната са залепени на гаражи, находящи се в пространството източно от жилищен блок № … на кв. „Б.“, УПИ I, кв. 552 по плана на кв. „Б.“, гр. Сливен, терен частна общинска собственост, като гаражите са на неизвестни собственици. Жалбата срещу процесната заповед е подадена до настоящия съд на 15.08.2022 г., чрез административния орган.  

По делото за изясняване правото на собственост върху процесния гараж, респ. правния интерес от оспорване е разпитан като свидетел К. К., б. на жалбоподателя К., който заявява, че притежават гараж след 2000 г., на запад от бл. …, близо до т.

По искане на оспорващата страна е допусната, назначена и приета по делото като неоспорена съдебно – техническа експертиза, която съдът кредитира като компетентна, безпристрастна и съответна на останалия, събран по делото доказателствен материал. Съгласно заключението на същата, в оспорената заповед процесният гараж е описан като гараж №…, монтиран в ПИ с идентификатор 67338.525.200 в пространството северно от бл. … на кв. „Б.“, терен частна общинска собственост. Не е приложена схема, от която да е видно кой точно е гараж № …. Гаражът представлява ламаринена гаражна клетка, поставена свободно върху терена, без да е трайно закрепена към него. В ПИ с идентификатор 67338.525.200 има поставени още гаражни клетки (метални и бетонови), които се намират в пространството северно от бл. ...

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като основателна и като такава следва да бъде уважена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от кмета на общината, при наличие на материална и териториална компетентност - в кръга на неговите правомощия по чл. 65 ал. 1 от ЗОС, в съответната писмена и предметна форма, което го прави валиден. Заповедта е постановена в писмен вид с посочени в същата фактически и правни основания за нейното издаване, но е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с относимите материалноправни норми. Съображенията на съда в тази насока са следните:

На първо място съдът констатира, че в атакувания акт не е посочен неговият адресат. Съгласно разпоредбата на чл. 59 ал. 2 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа: 1. наименование на органа, който го издава; 2. наименование на акта; 3. адресат на акта; 4. фактически и правни основания за издаване на акта; 5. разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението; 6. разпореждане относно разноските; 7. пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва; 8. дата на издаване и подпис на лицето, издало акта, с означаване на длъжността му; когато органът е колективен, актът се подписва от председателя или от негов заместник. Липсата на посочен в акта адресат обуславя недействителност на властническото волеизявление. Преди да пристъпи към издаване на процесната заповед административният орган е следвало да издири, идентифицира и посочи адресата на същата, съобразно императива на посочената процесуална норма.

На следващо място, настоящата съдебна инстанция споделя напълно довода на оспорващата страна, че диспозитивът на заповедта е смислово неясен. Видно от съдържанието на същия, с акта е разпоредено следното: „Да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен, върху терен общинска собственост“. Очевидно е от доказателствата, че посоченият имот е частна общинска собственост и с площ от 8060 кв.м., но процесният гараж е разположен в малка част от този имот и няма как така разпореденото от административния орган да бъде изпълнено изцяло от собственика само на този гараж. Съгласно заключението на експертизата, в поземления имот има поставени още гаражни клетки, както метални, така и бетонови, които също се намират в пространството северно от бл…. Както сочи и вещото лице, процесният гараж е описан като такъв с № …, но по преписката липсва схема, която да го идентифицира с точност. Тези установявания налагат извода, че атакуваният административен акт от една страна е с неясен предмет, а от друга – разпореденото в същия е невъзможно за изпълнение само от собственика на един от гаражите, поставени в обхвата на общинския поземлен имот.

На следващо място, съгласно разпоредбата на чл. 65 ал. 1 от ЗОС, общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината. За да се приеме, че е осъществен фактическият състав на чл. 65 ал. 1 от ЗОС, следва да са налице кумулативно следните условия: 1. имотът, предмет на изземване да съставлява публична или частна общинска собственост, който факт се установява с надлежно съставен и вписан акт за общинска собственост, освен в хипотезата на чл. 56 ал. 2 от ЗОбС.; 2. трето лице да владее или държи този имот; 3. владението или държането на имота от това трето лице да е без правно основание. В конкретния случай по делото е безспорен само първият елемент, а именно, че се касае за общински имот – ПИ с идентифиратокр 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен, за който е съставен АЧОС № 3433/17.03.2016 г. В хода на административното производство обаче не е издирено третото лице, което държи този имот. Още повече, че според съдържанието на атакуваната заповед се претендира държане на целия ПИ, който е с площ от 8060 кв.м., доколкото към собственика на гараж № … е разпоредено неговото изземване. Следователно, проведената процедура по чл. 65 ал. 1 от ЗОС в случая, доколкото може да се приеме, че такава е извършена, е опорочена и обуславя извода за незаконосъобразност на нейния краен акт – атакуваната в настоящото съдебно производство заповед.

По изложените съображения настоящата съдебна инстанция приема, че Заповед № РД 15-1323/02.08.2022 г. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 65 ал. 1 от Закона за общинската собственост е наредено да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен, върху терен общинска собственост; Премахването на гаражната клетка включва и премахването на бетоновата настилка, върху която е поставен и разчистване на терена до първоначалния му вид е материално и процесуално незаконосъобразна и следва да бъде отменена.               

Предвид изхода на делото, основателна се явява претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноски в производството. Същите възлизат на 160,00 (сто и шестдесет) лева, от които 10,00 (десет) лева държавна такса и 150,00 (сто и петдесет) лева депозит за експертиза и следва да се възложат в тежест на ответния административен орган.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 15-1323/02.08.2022 г. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 65 ал. 1 от Закона за общинската собственост е наредено да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 67338.525.200 по КККР на гр. Сливен, върху терен общинска собственост; Премахването на гаражната клетка включва и премахването на бетоновата настилка, върху която е поставен и разчистване на терена до първоначалния му вид.

 

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Р.К.К., ЕГН **********, с адрес *** разноски по делото в размер на 160,00 (сто и шестдесет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му.  

 

 

                                                                   

Административен съдия: