Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
13.01.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
11.12 |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Павлина Петрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Бонка
Василева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
201 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район“/БД ИБР/ гр. Пловдив, против Решение № 235/21.06.2019 г., постановено по
АНД № 517/2019 г. по описа на Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е отменено
Наказателно постановление № 42/10.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район“ гр. Пловдив, с което на „Национална електрическа компания“ ЕАД ***, с
ЕИК ***, на основание чл. 200, ал. 1, т. 27 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена
санкция в размер на 1 500 лв., за извършено нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 11 от
ЗВ.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Кърджали
е неправилно и необосновано, като постановено в противоречие със закона.
Излага подробни съображения относно извършване на процесното нарушение и установяването му. В тази връзка
сочи, че на 31.10.2018 г. експерти в дирекция „Контрол“, БД ИБР гр.Пловдив, извършили проверка на
язовир „***“, изграден на ***, ***, разположен в землището на ***, явяващ се язовир
от Приложение № 1 към чл. 13, ал. 1, т. 1 от ЗВ, стопанисван от „НЕК“ ЕАД ***.
Проверката била осъществена във връзка със спазване на графика за използване на
водите на комплексните и значими язовири през месец октомври 2018 г., утвърден
от МОСВ и спазване на условията в издадено разрешително за водовземане
по ЗВ с № ***/*** г„ изменено с Решение № ***/*** г. и № ***/*** г., последно
изменено с Решение № ***/*** г. на МОСВ, с титуляр „Национална електрическа
компания“ ЕАД. Контролните органи констатирали, че водното ниво в язовирното
езеро се измервало посредством нивомерна рейка и нивомерно устройство, водел се ежедневен баланс за водното
ниво, завирен обем, приток, разход и загуби на съоръжението. Разходът на водни
маси на ВЕЦ „***“ се изчислявал на база специфичен разход на вода за
производство на 1 kWh електроенергия. С графика за използване на водите на комплексните и
значими язовири през месец октомври 2018 г., утвърден от МОСВ, за язовир „***“
бил определен минимален контролен обем 266,0 млн.м5 вода, който
съоръжението да достигне и да се поддържа. За ВЕЦ „***“ за месеца били
разрешени 200,0 млн.м3 вода за производство на електроенергия. При
извършената проверка на място и по документи били констатирани следните данни за
месец октомври 2018 г.: 1. В момента
на проверката в 14.00 ч. на 31.10.2018 г. кота водно
ниво е 305,99м. съответно завирения обем при тази кота
е 256,851 млн.м3 или с 9,149 млн.м3 вода под разрешения
минимален обем в язовирното езеро; 2. От
дневния баланс на съоръжението обемът на язовира в 8.00 ч. на същия ден е бил 256,851
млн.м3. Котата на водното ниво в 8.00 ч.
на 19.10.2018 г. е 306,90м., което означавало, че завиреният обем при тази кота е 265,662 млн.м3 или под разрешения обем за
месеца. Котата на водното ниво на дата 23.10.2018 г.
е 306,01м., т.е. завирен обем от 257,042 млн.м3 или с 8,958 млн.м3
вода под разрешения обем. Това от своя страна аргументирало извода, че за
периода от 8.00 ч. на 19.10.2018 г. до 8.00 ч. на 31.10.2018 г. завирените
обеми в язовир *** са под минимално определения с графика за месец октомври
2018г. обем от 266,0 млн.м3, който трябва да се достигне и да не се
нарушава. Това означавало, че „НЕК“ ЕАД *** поддържало обем в язовир „***“ през
целия месец октомври 2018г., значително под зададения минимален контролен обем
за язовира от 266,0 млн.м3 вода, съгласно утвърдения от МОСВ месечен
график за използване на водите в комплексните и значими язовири. С така
описаното деяние, дружеството жалбоподател като титуляр по Разрешително №
***/***г., изменено с Решение № ***/***г. и № 90/23.04.201 Зг., последно
изменено с Решение № ***/***г. на МОСВ, за водовземане
от язовир „***“, с разрешена цел производство на електроенергия, не било
спазило изискванията относно начина на използване на водите на язовир „***“ №
** от Приложение № 1 към чл. 13, ал. 1, т. 1 от ЗВ, свързан с поддържането на
свободен обем за поемане на очакван приток, определен в утвърдения от МОСВ
месечен график за използване на водите в комплексните и значими язовири през
месец октомври 2018г.
Счита, че районният съд е извършил правилна
преценка на релевантните по делото доказателства, при което е приел, че е
налице процесното административно нарушение.
Оспорва изцяло изводите на първоинстанционния
съд, че в случая е приложена неотносима санкционна
разпоредба. В тази връзка излага съображения, че нормата на чл. 200, ал. 1, т.
27 от ЗВ уреждала изцяло нарушенията, свързани с месечните графици за
комплексните и значими язовири от Приложение № 1. С месечния график от една
страна се определяли свободни обеми с цел поемане на неочакван приток/висока
вълна/, а от друга графикът се изготвял при съобразяване на метеорологичната
прогноза и обичайното време за определен период, както и с оглед заявките ,
подадени от водоползвателите, разрешените лимити по
издадените разрешителни и собствени приток към язовирите.
В заключение въвежда доводи, че при безспорно
доказано нарушение, при проведено административнонаказателно
производство без допуснати нарушение на материалния и процесуалния закон,
решението се явявало неправилно.
Предвид изложеното моли съда да постанови акт, с
който да отмени Решение № 235/21.06.2019 г., постановено по АНД № 517/2019 г.
по описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови съдебен акт по
същество, с който да отмени Наказателно постановление № 42/10.04.2019 г.,
издадено от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ гр. Пловдив, с което на
„Национална електрическа компания“ ЕАД ***, с ЕИК ***, на основание чл. 200,
ал. 1, т. 27 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на
1 500 лв., за извършено нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ.
В съдебно заседание не се явява и
не изпраща представител.
Ответникът по
касация – Национална електрическа компания“ ЕАД ***, редовно
призован не се представлява. От юрисконсулт Е. М. е постъпило становище, в което са
изложени съображения за законосъобразност и обоснованост на обжалваното първоинстанционно решение. Оспорва изцяло въведените в
касационната жалба доводи и моли съда да постанови акт, с който да потвърди
обжалваното решение, като правилно и обосновано. Счита, че районният съд е
извършил цялостна преценка на събраните доказателства, от които се установявало
извършването на процесното административно
нарушение.
Представителят на Окръжна прокуратура
Кърджали излага съображения, че касационната жалба е неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Сочи, че административното
нарушение е безспорно доказано, респ. визираните в жалбата касационни основание
не са налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираното от касатора основание за нарушение на материалния закон, по съществото си се явяват касационно основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд - Кърджали е отменил
Наказателно постановление № 42/10.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район“ гр. Пловдив, с което на „Национална електрическа компания“ ЕАД ***, с
ЕИК ***, на основание чл. 200, ал. 1, т. 27 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена
имуществена санкция в размер на 1 500 лв., за извършено нарушение на чл. 48,
ал. 1, т. 11 от ЗВ.
Районният съд е приел, че административното
нарушение е доказано по несъмнен начин, респ. налице са констатираното от АНО
нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, изразяващо се в това, че „НЕК“ ЕАД ***
поддържало обем в язовир „***“ през целия месец октомври 2018г., значително под
зададения минимален контролен обем за язовира от 266,0 млн.м3 вода,
съгласно утвърдения от МОСВ месечен график за използване на водите в комплексните
и значими язовири. В този смисъл е прието, че дружеството като титуляр на
разрешително за водовземане от язовир „***“, с
разрешена цел производство на електроенергия, не е спазило изискванията относно
начина на използване на язовир „***“, № ** от Приложение № 1 към чл. 13, ал. 1,
т. 1 от Закона за водите, свързан с определянето на специфични условия към
титулярите на разрешителни, определен в утвърдения от министъра на околните
среда и водите месечен график за използване на водите в комплексните и значими
язовири през месец октомври 2018 г.
Изложени са мотиви, че при правилно установена
фактическа обстановка наказващият орган не е подвел под съответната наказваща
норма. В тази връзка е посочено, че чл. 200, ал. 1, т. 27 от ЗВ касае друго нарушение,
различно от установеното и доказано такова, а именно, такова, което визира
надвишаване на разрешените водни количества. Предвид това е прието, че
констатираното процесуално нарушение води до отмяна на атакуваното наказателно
постановление като незаконосъобразно, тъй като съществено засяга правото на
защита на санкционираното лице да разбере за какво и санкциониран, както и
поради обстоятелството, че не е приложено съответното наказание.
Извършвайки
своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна
инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Кърджали намира, че
доводите, изложени в касационната жалба на директора на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район“/БД ИБР/ гр.
Пловдив, са неоснователни и релевираните отменителни основания не са налице. В тази връзка като е
приел, че при безспорно установено нарушение АНО не е приложил съответната
санкционна разпоредба и е отменил НП на процесуално основание, районният съд не е допуснал нарушения
на съдопроизводствените правила и материалния закон. Съответствието
между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между
приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост на обжалваното
решение.
Правилно и в
съответствие със събраните в производството доказателства районният съд е приел
за доказано по делото, че „НЕК“ ЕАД *** поддържало обем в язовир „***“
през месец октомври 2018г., значително под зададения минимален контролен обем
за язовира от 266,0 млн.м3 вода, съгласно утвърдения от МОСВ месечен
график за използване на водите в комплексните и значими язовири, явяващо се
нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ.
Изводите на съда, че при така установеното нарушение неправилно е приложена
санкционната норма на чл. 200, ал. 1, т. 27 от ЗВ изцяло се споделят от
касационната инстанция.
Във връзка с
горното и по отношение на въведените в касационната жалба доводи, настоящият
съдебен състав намира за необходимо да посочи:
„НЕК“ ЕАД е титуляр
на Разрешително за водоползване № ***/***г., изменено
с Решение № ***/***г., изменение с Решение № ***/***г., изменено с Решение № ***/***
г., издадено от Министъра на околната среда и водите, по силата на което на
дружеството е разрешено водоползване от воден обект
яз.“***“ за производство на електроенергия посредством ВЕЦ „***“. В утвърдения
график за използване на водите на комплексните и значими язовири през месец октомври
2018 г., за яз. „***“ са били разрешени 200
000 млн.м3 вода за производство на електроенергия чрез ВЕЦ „***“.
Поставено е условие обемът в язовира да не надвишава 397.90 млн. м3
вода. Изрично е посочено, че поради предвидени ремонтни дейности по съоръжения
на язовирната стена, започващи в началото на месец ноември 2018 г., нивото в язовира
да достигне и са се поддържа 266.0 млн.м3.
От приетите и приобщени
в производството пред районния съд доказателства се установява, че „НЕК“ ЕАД *** е поддържало обем в язовир „***“ през месец октомври 2018
г., под зададения минимален контролен обем за язовира от 266,0 млн.м3
вода, съгласно утвърдения от МОСВ месечен график за използване на водите в
комплексните и значими язовири.
Разпоредбата на чл.
200, ал. 1, т. 27 от Закона за водите предвижда наказание глоба, съответно
имуществена санкция от 1 500 до 5 000 лв., освен ако не подлежи на
по-тежко наказание, за физическо или юридическо лице, което надвиши разрешените
водни количества от комплексните и значими язовири или не спази определения
максимален обем в графиците по чл. 53, ал. 1.
Видно
от нормата на чл. 53, ал. 1 от Закона за водите
- начинът на използването на водите на комплексните и значимите язовири
по приложение № 1 се определя в годишен и месечни режимни графици, които се
утвърждават от министъра на околната среда и водите и са неразделна част от
разрешителното за водовземане, като съгласно ал. 4,
т. 2 на чл. 53 от ЗВ, с месечните графици се определят свободни обеми за
поемане на очакван приток.
Анализът на
горепосочените разпоредби аргументира извода, че предвиденото в чл. 200, ал. 1,
т. 27 от ЗВ наказание/имуществена санкция, респ. глоба/ се налага при наличието
на две хипотези: 1. надвишаване на разрешените водни количества и 2. неспазване
на определения максимален обем в графиците по чл. 53, ал. 1.
В конкретния случай
така описаното нарушение от страна на дружеството – „НЕК“ ЕАД, не изпълва нито
една от хипотезите на цитираната санкционна норма. В този смисъл констатираното от контролните
органи нарушение, за което е съставен АУАН и издадено процесното
НП не касае преработването на по-големи
количества водни маси от разрешените на дружеството или поддържането на
по-голям максимален обем от посочения в графика за месец октомври 2018 г.
Безспорно съгласно
чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, „НЕК“ ЕАД като водоползвател
- титуляр на горепосоченото разрешително, е задължено да изпълнява условията в
издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни,
издадени по реда на Закона за опазване на околната среда. Процесното
неизпълнение на това задължение, изразяващо се в поддържане на обем в язовир „***“
през месец октомври 2018 г. под зададения минимален контролен обем за язовира
от 266,0 млн.м3, обаче не е основание да се ангажира имуществена
отговорност по реда на чл. 200, ал. 1, т. 27 от ЗВ, тъй като посочената
разпоредба не предвижда административнонаказателна
отговорност за такова нарушение/неизпълнение на задължение. В случая липсват
доказателства, а и не се твърди от АНО, дружеството да е преработило по-голям
обем воден обем от разрешения или да е надвишило посочения в графика максимален
обем, поради което наложената имуществена санкция се явява незаконосъобразна.
Следва
да се посочи, че административно наказващия орган не установява в
производството релевантните факти, които обосновават законосъобразно ангажиране
административнонаказателна отговорност за нарушение по
чл. 200, ал. 1, т. 27 от ЗВ, поради което
изводите на районния съд са законосъобразни и обосновани.
За
прецизност според настоящия състав, за така описаното и установено нарушение на
чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, по-скоро би могла да бъде ангажирана отговорност на
дружеството по реда на чл. 200, ал. 1, т. 43 от ЗВ, но не и по чл. 200, ал. 1,
т. 27 от ЗВ.
С
оглед горното, настоящият съдебен състав намира депозираната касационна жалба за неоснователна, респ. обжалваното
решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно, постановено при
липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила, поради което същото следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63, ал. 1, предл. ІІ от ЗАНН,
Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 235/21.06.2019 г., постановено по АНД № 517/2019 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.