Решение по дело №1357/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1402
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20227040701357
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                               Р Е Ш Е Н И Е

 

                        1402   , 25.11.2022г., град Бургас

 

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, деветнадесети състав, на двадесет и седми октомври две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

                                                                  Председател: Христо Х.

                                                                          Членове:1.Веселин Енчев

                                                                                                      2.Нели Стоянова

 

при секретаря И.Л. и прокурор А. Червеняков като разгледа докладваното от съдия Стоянова административно дело номер 1357 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството по делото е повторно по реда на чл.226 от Административнопроцесуалния кодекс АПК) вр. чл. 179 и сл. АПК вр. чл.45, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) по оспорване с правно основание чл.12, ал. 3 от Закона за общинската собственост (ЗОС), във вр. с чл. 12, ал. 2 от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА.

Делото е висящо за втори път пред Административен съд – Бургас, след като с Решение № 7520/01.08.2022г. на ВАС, ІІІ отделение, по адм.дело № 431/2022г. по описа на ВАС, е отменено изцяло постановеното първоинстанционно Решение № 1721/05.11.2021 г. по адм.дело № 1892/2020 г. по описа на АдмС – Бургас и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд. В отменителното решение са дадени задължителни указания по прилагането на процесуалния и материалния закон, които настоящият съдебен състав следва да изпълни.

Първоначално съдебното производството е образувано по искане с вх.№ 7356/28.08.2020г. по описа на Административен съд-Бургас (АдмС-Бургас) на А.И.И., К.А.З., А.В.Ш., Н.П.К., Е. Викторовна И., П.И.Д., Д.Х.П., Н.Н.И., В.Н.П., И.Н.Д., Н.И.П., Р.Х.К., с което се моли съда да отмени разпореждането по чл.60, ал.5 от АПК за допуснато предварителното изпълнение на решението на Общински съвет Бургас (ОбС-Бургас) по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г., а в последствие е депозирана „уточняваща молба” с вх. № 7613/08.09.2020г. по описа на съда от А.И.И., с която според подателя й искането се трансформира в жалба против Решение по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г. на Общински съвет Бургас, за оптимизиране на сградния фонд, който ползват средно училище (СУ) „Добри Чинтулов“, средно училище (СУ) „Йордан Йовков“, Английска езикова гимназия (АЕГ) „Гео Милев“ и Немска езикова гимназия (НЕГ) „Гьоте“ в гр. Бургас.

В резултат на разделяне производството, настоящото дело е образувано по жалбата на А.И. против Решение по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г. на Общински съвет Бургас.

В жалбата А.И., като родител на детето А.А.И. приета в СУ „Добри Чинтулов“-Бургас оспорва решението в частта, с която е прието закриване на СУ „Добри Чинтулов“ и сливането му със СУ „Йордан Йовков“. Изложени са съображения, че така постановеното решение е незаконосъобразно, поради липса на материалноправните предпоставки за приемането му, както и поради допуснати съществени нарушения на процесуалния закон и липса на мотиви, които са ограничили правото на участие на оспорващия в административното производство по приемане на решението. Твърди се, че приетото закриване на СУ „Добри Чинтулов“ ще доведе до това учениците да бъдат преместени от едното в другото училище, респ. с друго местоположение и друга материална база. Посочено е още, че родителите били избрали по определени причини (техническа база и материална обезпеченост) децата им да учат в СУ „Добри Чинтулов“. В последното били създадени съоръжения за деца с увреждания и специални образователни потребности, както и помещения пригодени за засилено изучаване на народна музика и пеене. Всичко изложено обуславяло извода, че с приетото решение, учениците от СУ „Добри Чинтулов“ щели да бъдат поставени в положение  на зависимост и липса на право на избор. Изложени са доводи, че предвид задължителността на училищното обучение, родителите сами трябва да избират сградата и материалната база в която да се обучават децата им. На следващо място се посочва, че не била спазена процедурата по обявяването на решението и уведомяване на заинтересованите лица, с оглед характера на решението на ОбС-Бургас - общ административен акт по смисъла на чл.65 от АПК. Направено е искане до съда да се отмени решението на ОбС-Бургас, в оспорваната част, като незаконосъобразно.

С оглед задължителните указания, дадени от ВАС в отменителното си решение настоящия състав на съда с Определение от 03.10.2022г. е изискал от адм. орган да представи пълната административна преписка по издаване на акта, и е конституирал страните в производството: оспорващ - А.И.И.; органът, издал административния акт – Общински съвет – Бургас; заинтересовани страни: СУ „Добри Чинтулов“ - Бургас, СУ „Йордан Йовков“ -Бургас, АЕГ „Гео Милев“ - Бургас и НЕГ „Гьоте“ – Бургас. Разпределил доказателствената тежест между страните и насрочил открито с.з.

Оспорващия – А.И. в съдебно заседание на 27.10.2022г. не се явява и не се представлява. Не ангажира доказателства и не претендира разноски.

Ответника по оспорването - Общински съвет Бургас, редовно призован, се представлява по пълномощие от юрисконсулт Т., която поддържа възражението направено в писмено становище за недопустимост на жалбата, поради просрочие, алтернативно счита жалбата за неоснователна. Ангажира доказателства. Не претендира разноски.

Прокурорът пледира жалбата да бъде оставена без разглеждане, като недопустима.

Заинтересованите страни:  СУ „Добри Чинтулов“ - Бургас, СУ „Йордан Йовков“ -Бургас, АЕГ „Гео Милев“ - Бургас и НЕГ „Гьоте“ – Бургас не изпращат представители, в писмени становища се присъединяват към становището на ОбС-Бургас за недопустимост на жалбата.

         Съдът, като прецени правнорелевантните факти и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:

От приложената по делото административна преписка се установява, че с докладна записка от Й.А.- зам.кмет по „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“ на Община Бургас с вх.№ 08-00 10388/16.07.2020г. е сезиран Общински съвет Бургас с предложение за проект за решение относно оптимизиране на сградния фонд, който ползват СУ „Добри Чинтулов“, СУ „Йордан Йовков“, АЕГ „Гео Милев“ и НЕГ „Гьоте“ гр.Бургас. В мотивите на докладната е посочено, че предложението е по повод постъпили в Община Бургас искания от ръководството, ученици и родители на НЕГ „Гьоте“ и  АЕГ „Гео Милев“ за разрешаване на проблема със сградния фонд, поради невъзможност двете училища – немска и английска гимназия да ползват една обща сграда. Посочено е, че в жилищен комплекс „Изгрев“ в гр.Бургас в непосредствена близост едно до друго имало две училища - СУ „Добри Чинтулов“, СУ „Йордан Йовков“, като сградния фонд на всяко едно от тях бил достатъчен да поеме учениците и на двете училища. В СУ „Йордан Йовков“ се обучавали 323 ученици, а в СУ „Добри Чинтулов“ 276 ученици. Посочено било още, че сградите на двете училища са идентични по отношение на функционално разпределение, капацитет и обемно пространствено решение, както и че сградата на СУ „Йордан Йовков“ имала капацитет да поеме и двете училища на едносменен режим на обучение, като всяко училище щяло да запази своята юридическа самостоятелност. При разделянето на материалната база имало възможност да се обособят отделни входове за двете училища. В резултат на изложените съображения бил предложен проект за решение. Предвид това зам.кмета по „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“ на Общ.Бургас предложил на ОбС-Бургас да приеме решение за оптимизиране на сградния фонд, който ползват посочените училища. Съгласно чл.65, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет (Правилника) докладната записка била внесена за становище в постоянните комисии на ОбС-Бургас. От Комисията по образование и вероизповедания, Комисията по общинска собственост, общински предприятия и дружества, Комисията по правни въпроси и Комисията по бюджет и финанси е дадено положително становище по така внесения проект за решение.

Докладната записка № 08-00 10388/16.07.2020г. е публикувана на интернет сайта на общината на 17.07.2020г. (л.154), с което е поставено началото на административното производство по издаване на оспорения общ административен акт. От тази дата заинтересованите лица са уведомени за започналото административно производство.

На редовно заседание на Общински съвет - Бургас, проведено на 28.07.2020г. под т.1 от дневния ред е разгледана докладна записка с вх.№ 08-00 10388/16.07.2020г. на зам.кмет по „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“ на Община Бургас, като с Решение по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г. на Общински съвет Бургас на осн. чл.12, ал.3 от ЗОС във вр. с чл. 12, ал. 2 от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, с 43 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 3 гласа „въздържали се“, ОбС-Бургас е приел оспореното решение по т.1 от Протокол №12 от заседание на Общински съвет Бургас, проведено на 28.07.2020г., с което се оптимизира сградния фонд, който ползват СУ „Добри Чинтулов“, СУ „Йордан Йовков“, АЕГ „Гео Милев“ и НЕГ „Гьоте“ Бургас. Решението е публикувано на интернет сайта на общината на 04.08.2020г.

Към административната преписка са приложени представените към докладната записка: становище от Началник РУО-Бургас с изх.№ ЕД-813-(2)/15.07.2020г. (л.19-26); докладна записка изх.№ РД-21-3364/09.07.2020г. на средно училище „Добри Чинтулов“ гр.Бургас (л.27-28); Протокол от 07.07.2020г. на ОС на средно училище „Добри Чинтулов“ гр.Бургас (л.29-31); докладна записка вх.№ РД-21-3373/10.07.2020г. на Директора на Център за подкрепа на личностно развитие (л.32); докладна записка вх.№ РД-21-3376/10.07.2020г. на Директора на АЕГ „Гео Милев“-Бургас, гр.Бургас (л.43-47); доклад изх.№РД-18-841/10.07.2020г. на директора на НЕГ „Гьоте“-Бургас (л.48-50); доклад изх.№392/10.07.2020г. на директора на СУ „Йордан Йовков“-Бургас (л.153-155).

В рамките на съдебното дирене и с оглед указанията дадени с отменителното решение на ВАС, настоящия състав е събрал и допълнителни писмени доказателства – разпечатка от сайта на Община Бургас относно датата на публикуване на докладната записка и процесното решение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено от правна страна следното:

        По ДОПУСТИМОСТТА:

По своята същност обжалваното решение представлява общ административен акт по смисъла на чл. 65 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) - с еднократно правно действие, с който се създават права или задължения, или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица. Приетото решение за оптимизиране на сградния фонд на четирите училища е акт с еднократно действие и засяга както самите училища, така и участниците в образователния процес. Съгласно чл.2, ал.2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) участниците в образователния процес са и децата и родителите. А съгласно чл.3, ал.2 от ЗПУО образованието се реализира при посочени принципи, един от които е по т.11 - ангажираност и на родителите в образователния процес. Затова освен децата и родителите имат самостоятелни права и задължения при организиране на образователния процес, т.е те се явяват заинтересовани лица в производството по приемане на процесното решение.

Съгласно чл. 147 АПК във вр. с чл. 184 АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.  Съгласно чл. 179 АПК общите административни актове могат да се оспорват в едномесечен срок от съобщаването за издаването им или в 14-дневен срок от отделните съобщения до лицата, участвали в производството пред административния орган. Оспорващият не твърди, а видно и от съдържанието на административната преписка, същият не е участвал в административното производство. Следователно за него е приложим едномесечния срок за оспорване, считано от съобщението за издаването на акта – 04.08.2020 г. Когато в оспорения общ адм.акт не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, срокът за оспорване се удължава съгласно правилото на чл.140 от АПК и едва след неговото изтичане правото да се оспори акта по съдебен ред се преклудира. Решението на ОбС-Бургас не съдържа указание пред кой орган и в какъв срок може да бъде обжалвано, съгласно изискването на чл. 59, ал. 2, т. 7 от АПК, и този пропуск има за последица удължаване на срока за обжалване съгласно чл. 140, ал.1 от АПК с два месеца. Жалбата на А.И. е депозирана в съда на 08.09.2020г., т. е. същата е депозирана в срок, като подадена от надлежна страна, адресат на неблагоприятен за нея акт и с правен интерес от оспорването (оспорващият е родител на дете, което е прието в СУ „Добри Чинтулов“), поради което е ДОПУСТИМА. Във тази връзка съдът приема за неоснователно възражението направено от ответника за недопустимост на жалбата поради просрочие.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА:

        Съдът счита, че жалбата на А.И. е основателна по следните съображения:

Според настоящия съдебен състав обжалваната заповед е постановена от компетентния за това орган в рамките на неговите правомощия.

Общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон, като правомощията му са регламентирани в нормата на чл. 21 от ЗМСМА. В изпълнение на тези свои правомощия, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.

Оспореното решение е взето в изпълнение на правомощията на колективния орган ОбС-Бургас по чл.21, т.8 от ЗМСМА. С разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА е предоставено правомощието на общинския съвет да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Актът е приет при спазване на изисквания за кворум и мнозинство.

Съдът намира обаче, че процесното решение е постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Решението, предмет на оспорване в настоящото производство, по своята правна същност представлява общ административен акт, тъй като с него се засягат права и законни интереси на неопределен брой лица - родители и настойници, както и техните деца, които посещават засегнатите от решението на ОбС-Бургас учебни заведения или им предстои да ги посещават въз основа на извършен прием. Затова за него важат административнопроизводствените правила, разписани в чл.66, ал.1 АПК, съгласно които откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично, чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин. В разпоредбата на чл.69, ал.2 АПК е предвидено административният орган да осигури на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл.66 от АПК. Посоченият от законодателя минимален срок е един месец, считано от уведомяването по чл.66 от АПК до издаването на акта, като административния орган може да осигури и по-дълъг период за участие на заинтересованите лица.

В конкретния случай производството по издаването на акта е започнало на основание докладна записка на зам.кмет по „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“ на Община Бургас от 16.07.2020г. (публикувана на 17.07.2020г.) и е приключило на 28.07.2020г. (публикувано на 04.08.2020г.) с приемане на оспореното решение, което обуславя извода, че за този кратък срок не е изпълнено посоченото нормативно изискване. Очевидно изискването на чл.69, ал.2 от АПК за осигуряване на възможност на заинтересованите лица в производството по издаване на акта да осъществят правото си на участие в срок не по-кратък от един месец от датата на уведомяването за проекта за общ административен акт не е спазено. Факта, че са се водили разисквания от страна на ръководствата на училищата и Община Бургас относно това кой е най-подходящия вариант за решаване на проблемите със сградния фонд и представените становища от засегнатите училища и други институции отговарящи за образователния процес в общината не може да се приравни на уведомяване по чл.69, ал.2 от АПК - за изготвен проект на общ адм.акт. Обсъждането на различни възможности за оптимизация на сградния фонд само по себе си не е проект за решение.

Всички тези обстоятелства сочат, че проекта за решение не е доведен до знанието на заинтересованите лица. На следващо място производството по издаването на процесното решение не е оповестено публично чрез средствата за масово осведомяване и проектът не е изпратен на организации на заинтересовани лица, по който начин се явяват нарушени правата на гражданите, засегнати от него, както и принципите на служебното начало. Всички тези нарушения са съществени и достатъчни, актът да бъде отменен и преписката да бъде върната на колективния орган за отстраняване на посочените нарушения на правилата.

Като не е изпълнил изискванията на цитираните разпоредби административният орган е допуснал съществено процесуално нарушение при издаване на акта, което е основание за неговата отмяна, тъй като е нарушено правото на участие на заинтересованите страни в производството по издаване на общия административен акт и същият е издаден без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, т. е. без да са обсъдени предложенията и възраженията на заинтересованите граждани и организации (чл. 71 от АПК). Лишаването на адресатите на акта от това право обосновава незаконосъобразност на постановеното волеизявление. Поради което решението следва да бъде отменено, а преписката върната на ОбС - Бургас за отстраняване на посочените нарушения чрез ново уведомяване на заинтересованите лица по реда на чл.69, ал.2 от АПК и продължаване на административното производство от етапа, на който е допуснато нарушението.

Във връзка с допуснатите съществени нарушения на административнопроизводствените правила съдът намира, че  по материалната законосъобразност на акта не следва да се произнася.

С оглед на гореизложеното, решението на Общински съвет Бургас, в обжалваната му част, е незаконосъобразно като постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено и преписката върната на органа за изпълнение на указанията дадени с настоящия съдебен акт по отстраняване на нарушенията на административнопроизводствените правила, свързани със спазване на срока за уведомяване на заинтересованите лица за проекта на общия административен акт.

По изложените съображения съдът намира жалбата за основателна, поради което същата следва да се уважи.

 

Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас, деветнадесети състав

                                                             Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г. на Общински съвет Бургас, за оптимизиране на сградния фонд, който ползват СУ „Добри Чинтулов“, СУ „Йордан Йовков“, АЕГ „Гео Милев“  и НЕГ „Гьоте“ в гр. Бургас.

            ИЗПРАЩА  преписката по отмененото Решение по т.1 от Протокол №12/28.07.2020г. на Общински съвет Бургас за ново произнасяне, съобразно указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

           

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                           2.