Решение по дело №26/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 559
Дата: 26 юли 2019 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20197150700026
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

№ 559 / 26.7.2019г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на десети юли  през две хиляди и деветнадесета  година в състав: 

 

      Председател:    Георги Видев

                                                                           

при секретаря Я. В., като разгледа административно дело № 26 по описа на съда за 2019 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на  ЕТ „Поибър – И.Ц.“ против Ревизионен акт № Р-16001318000740-091-001/04.09.2018 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който на жалбоподателя са определени дължими публични задължения в размер на 88 516,41 лв. – главница и 18 512,33 лв. – лихви.

Жалбоподателят претендира изменение на обжалвания ревизионен акт и намаление на определените му задължения в размери, определени съобразно приетата съдебно-счетоводна експертиза. Излага съображения за постановяването му при неправилно прилагане на материалния и процесуалния закон. Поддържа жалбата си чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП – оспорва жалбата също чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания, както и в представена писмена защита. Счита обжалвания ревизионен акт за правилен и законосъобразен. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на насрещната претенция на жалбоподателя.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното:

На жалбоподателя е извършена ревизия за установяване на задълженията му в качеството му на едноличен търговец за данък върху добавена стойност за периода от 29.10.2014 г. до 31.12.2017 г., за вноски за здравно осигуряване, универсален пенсионен фонд и държавно обществено осигуряване на самоосигуряващо се лице и за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2017 г. Ревизията е възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001318000740-020-001 / 08.02.2018 г., издадена от началник сектор при ТД на НАП Пловдив, изменена със Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001318000740-020-002 / 13.06.2018 г. и Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001318000740-020-003 / 18.05.2018 г. на същия орган по приходите. От ревизиращите органи е бил съставен Ревизионен доклад Р-16001318000740-092-001 / 01.08.2018 г., срещу който едноличният търговец не е подал възражение в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК. Предвид това ревизията е завършила с издаването на обжалвания ревизионен акт.

Определените задължения ревизираното лице е обжалвало по административен ред. С Решение № 59/01.02.2019 г. директорът на Дирекция "ОДОП" – Пловдив, е потвърдил ревизионния акт в по-голямата му част, като го е изменил в частта за установени задължения за окончателни вноски за здравно осигуряване за 2016 г. от 2 135,20 лв. на 2 092,80 лв. и лихви върху окончателни вноски за здравно осигуряване от 290,65 лв. на 284,88 лв.

В хода на съдебното дирене от ответника е представена и приета административната преписка по съставяне и оспорване на ревизионния акт. Представени и приети като доказателства са и 1 бр. CD-R диск, съдържащ справки от публичния регистър на електронни подписи.

Съдът като взе предвид констатациите в обжалвания ревизионен акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена от лице с надлежна легитимация, след изчерпване на фазата на административния контрол, в рамките на преклузивния срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК. От външна страна същата отговаря на изискванията на чл. 149 от ДОПК и като такава е процесуално допустима за разглеждане по същество.

В настоящото производство и съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. След служебно извършена проверка съдът установи, че обжалваният ревизионен акт е валиден, като издаден от оправомощен орган, в съответствие с разпоредбата на чл. 119, ал. 2 от ДОПК. Ревизията е приключила в срока по чл. 114, ал. 2 от ДОПК и РД е съставен в срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК. Ревизионният акт е издаден в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му.

В съдържанието на всички заповеди за възлагането и изменението на ревизията, ревизионния доклад и ревизионния акт, е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол" като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП, в съответната редакция на закона към момента на издаване на документите) електронен подпис е всяка информация в електронна форма, добавена или логически свързана с електронното изявление, за установяване на неговото авторство, но според чл. 13, ал. 4 от ЗЕДЕП само квалифицираният електронен подпис има значението на саморъчен подпис. Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗЕДЕП квалифициран електронен подпис е този усъвършенстван електронен подпис, който е придружен от издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, отговарящо на изискванията на чл. 24 от ЗЕДЕП и удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа и е създаден посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Според чл. 28, ал. 1 от ЗЕДЕП доставчикът на удостоверителни услуги води електронен регистър, в който публикува удостоверенията за електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик, издадените удостоверения и списъка на прекратените удостоверения. Последната разпоредба е доразвита в чл. 37, ал. 2 от Наредба за дейността на доставчиците на удостоверителни услуги, реда за нейното прекратяване и за изискванията при предоставяне на удостоверителни услуги, според която регистърът съдържа: 1. удостоверенията за квалифициран електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик на удостоверителни услуги; 2. списък на издадените удостоверения за квалифициран електронен подпис; 3. списък на прекратените удостоверения; 4. удостоверения за време за представяне на електронен подпис, създаден за определен електронен документ, в случаите, когато такива се издават от доставчика на удостоверителни услуги; 5. информация по чл. 28, ал. 3 от ЗЕДЕП. Следователно публичния електронен регистър на доставчика съдържа информация относно действащите и прекратените удостоверения за квалифицираните електронни подписи, издадени от същия.

В случая  от направената служебна справка на представения от ответната администрация CD-R и в публичния регистър на електронните подписи е видно, че лицата са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датата на издаване на съответния документ и изброените ЗВР, РД и РА са подписани с квалифициран електронен подпис от лицата, които са посочени. Следователно, не се установяват пороци, касаещи формалната законосъобразност и обоснованост на РА, както и компетентността на издателите му. Съдът намира, че процедурата по издаване на оспорения ревизионен акт е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ДОПК и не са налице процесуални нарушения, засягащи неговата законосъобразност в цялост.

Във връзка с проверката за правилното приложение на материалноправните норми съдът намира следното:

В хода на ревизията са установени следните факти и обстоятелства:

Ревизията е извършена но реда на чл. 122 от ДОПК, тъй като органът по приходите е установил наличие на обстоятелства по ал. 1, т. 2 и т. 4 от същия. В констативната част на РД към обжалвания РА е записано, че жалбоподателят е самоосигуряващо се лице в качеството му на ЕТ „Поибър - И.Ц.". Ревизираното лице е и едноличен собственик на капитала на „Поибар - 2017“ ЕООД, регистрирано на 05.10.2017 г. с ЕИК *********.

Въз основа на извършена предхождаща проверка, насрещни проверки и присъединени доказателства, подробно описани в раздела за процесуалните действия от РД, е установено, че през ревизирания период жалбоподателят е извършвал търговска дейност по продажба на стоки в търговски обект магазин, както и чрез електронен магазин, сайтове за обяви, реклами и други. Продаваните в интернет стоки са доставяни на клиентите с наложен платеж чрез куриерска фирма „Еконт Експрес“ ООД. Продавани са следните продукти: телоподаващи и аргонови апарати, инверторни електрожени, плазми и др., електрожени „Кракра", резервни части - ключове, капаци, кутии, дръжки, тампони, резаци, горелки, дюзи, маркучи, редуцир вентили и др., свързани със запояване и рязане; аксесоари и консумативи за заваряване, дюзи, дифузьори, жила (брони), заваръчни шлангове, заваръчни телове и електроди, добавъчни материал и, припои, пасти, флюс, защитпи средства - ЗМ маски, филтри, соларни шлемове и очила и резервни части за тях.

Във връзка с осъществяваните от ревизираното лице продажби на стоки чрез интернет и изпращането им чрез куриер за периода 01.01.2014 г. - 31.12.2015 г., е изготвено ИПДПОТЛ №Р-16001318000740-041001/26.03.2018 г. до „Еконт Експрес" ООД, което е връчено на 26.03.2018 г. по електронен път на деклариран електронен адрес.

Събраната информация при ПУФО, приключила с Протокол № П-16001317134735- 073001/22.12.2017 г., за всички куриерски услуги за периода 01.01.2016 г. - 31.07.2017 г., е обединена с представената по описаното ИПДПОТЛ за периода 01.01.2014 г. - 31.12.2015 г. За определяне на сумите от наложен платеж, изплатени на лицето, са използвани данните от таблица КУ И.Х.Ц. подател. В посочената таблица се съдържат данни за всички куриерски услуги с подател И.Х.Ц.. За определяне само на сумата на наложеният платеж към таблицата е приложен филтър, като в колона „услуга“ е избрана само стойност „СD“ (наложен платеж/НП), а в колона „колич. на усл.“ са избрани всички стойности без нула. Така обработена информацията, съгласно представените писмени обяснения от куриерската фирма, представя данни за всички пратки (колетни пратки и пратки пощенски колет) с наложен платеж за периода на проверката. Информация за стойността на наложения платеж е видна от колона „колич. на усл.“. Данните са обобщени по месеци и години, представени в таблицата в РД. Справката е приложена в съкратен вариант като приложение към ревизионния доклад, като пълните данни, подписани с електронен подпис се съдържат на магнитен носител, приложен към доклада.

Данните за доставените през 2017 г. от куриерската фирма стоки, закупени от клиентите чрез поръчки по интернет, са представени и от ревизираното лице по повод на връчено му ИПДПОЗЛ № Р16001318000740-040-003/14.06.2018 г.

Тъй като в случая, освен в интернет, ЗЛ извършва продажби и в търговски обект, са изискани справки и писмени обяснения относно отчитането на приходите чрез фискално устройство /ФУ/ и заведената счетоводна отчетност. Съгласно представените справки по месеци и години, органите по приходите са направили извод, че получените суми от наложен платеж не са отчетените чрез ФУ. При ревизията е направена съпоставка на размера на приходите от продажби, отчетени чрез ЕКАФП и наличните в счетоводството данни за извършените продажби с получената от „Еконт Експрес“ ООД информация за сумите, събрани в полза на ЗЛ от наложен платеж. Извършена е проверка и анализ на продажбите на стоки, изпратени по куриер по дати със сумите на дневните отчети на ФУ, при която е установено, че за получените суми от наложен платеж не е издаден фискален бон от ФУ на ЗЛ.

Брутната сума на приходите/доходите (оборота) по месеци, определена въз основа на гореизброените източници на данни, е посочена в подробна таблица от РА. Предвид изложеното, на основание чл. 122, ал. 2 от ДОПК, от ревизиращият екип е извършен анализ на относимите към ревизираното лице обстоятелства, обсъдени са събраните доказателства от трети лица и представените документа от РЛ, съставени са таблици и е установено, че брутните приходи по години от ревизирания период са: 2014 г. - 77 720,56 лв., 2015 г. - 78 690,01 лв., 2016 г. - 96 491,10 лв. и 2017 г. - 48 989,70 лв.

Въз основа гореизложеното и съгласно чл. 122, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК правилно ревизиращият екип е констатирал следното:

Макар за всички ревизирани периоди жалбоподателят да е подал ГДД за доходи, подлежащи на облагане с окончателен годишен /патентен/ данък, предвид факта, че през 2014 г. е отпаднало едно от основанията за облагане с патентен данък, а именно оборотът, определен от ревизията, е надхвърлил 50 000 лв., то доходите му от стопанска дейност за всички периоди следва да се обложат по общия ред на ЗДДФЛ. По силата на чл. 26, ал. 7 от ЗДДФЛ физическите лица, извършващи дейност като еднолични търговци, независимо дали са регистрирани по Тьрговския закон, формират данъчна основа по реда на ал. 1 - 6 от същата разпоредба. Съобразно чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаемият доход от стопанска дейпост като едноличен тьрговец е формираната по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане данъчна печалба. Във връзка с горните обстоятелства при ревизията е определена данъчна основа по реда на чл. 122 от ДОПК и ЗДДФЛ от дейността на лицето в качеството му на ЕТ, като са взети предвид гореописаните недекларирани приходи и съответните разходи и са приспаднати дължимите осигурителни вноски. На тази база е определен и данък по чл. 48, ал. 2 от ЗДДФЛ за всички периоди.

През ревизирания период ЕТ „Поибър - И.Ц.“ не е регистрирано по ЗДДС лице. Видно от горното, в случай, че търговецът беше отчитал всички получени приходи от продажба на стоки, би възникнало основание за регистрация по ЗДДС. Въз основа на установените факти и обстоятелства при извършения анализ на представените от ревизираното лице документа, писмени обяснения и справки, както и от събраните доказателства от „Еконт Експрес“ ООД, е установено, че в счетоводството на ЕТ не са отразени продажбите на стоки –  заваръчна техника и консумативи, изпратени с куриерски и пощенски пратки, подробно описани в РД.

Видно от изготвената в РД таблица, за периода 01.10.2013 г. - 30.09.2014 г. ревизираното лице е реализирало приходи от продажба на стоки в размер на 61 051,03 лв. Оборотът за 12 месеца назад преди текущия е изчислен помесечно като към отчетените продажби по касов апарат и продажбите, платени по банкова сметка, ***и с наложен платеж, изпратени чрез куриерската служба.

Към 30.09.2014 г. търговецът е реализирал оборот над 50 000,00 лв. и до 14.10.2014 г. е следвало да подаде заявление за задължителна регистрация по ЗДДС. Предвид сроковете по чл. 101, ал. 6 и ал. 7 от ЗДДС, най - късно до 28.10.2014 г. е следвало да бъде регистриран по ЗДДС.

От изготвената таблица за реализирания облагаем оборот е видно, че към 31.12.2017 г. същият е в размер на 48 989,70 лв., т.е. под задължителния праг, необходим за регистрация по ЗДЦС.

Предвид това е приложена разпоредбата на чл. 102, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, като върху определената по реда на чл. 122, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК данъчна основа за периода от 29.10.2014         г. до 31.12.2017 г. е начислен ДДС в общ размер на 39 692,93 лв., като е съблюдавано и изискването на нормата на чл. 67, ал. 3 от ЗДДС, предивиждащо, че данъкът се смята за включен в обявената цена и когато се предлагат стоки - предмет на доставка на дребно, в търговската мрежа.

В хода на ревизионното производство е установено наличие на обстоятелства по чл. 122, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ДОПК, в резултат на което от органите по приходите е определен нов размер на осигурителния доход на жалбоподателя и на основание чл.124а от ДОПК са установени задължения за годишно изравняване на вноските за ДОО, ДЗПО - УПФ и за здравно осигуряване и прилежащите лихви.

Видно от доказателствата, събрани в резултат на предприетите действия в хода на ревизията, предоставени от „Еконт Експрес“ ООД, е безспорно установено, че през ревизирания период физическото лице е извършвало търговска дейност по продажба на стоки чрез куриер и е получавало суми по наложени платежи, които не са намерили отражение в счетоводството на търговеца. В резултат на така сьбраните доказателства и липсата на документи, представени от ревизираното лице, с които то да докаже твърденията, че получените суми по наложените платежи се дублират с тези, които са отразени във фискалното устройство, се е установява, че при ревизията правилно и законосъобразно са определени брутните приходи на лицето и в тази връзка прекия и косвен данък.

В хода на ревизионното производство е установено още, че в счетоводството на ЕТ не са осчетоводени приходи от продажби на стоки, изпратени с наложен платеж чрез куриерска фирма „Еконт“ ЕООД през целия ревизиран период, а за 2016 г. не са отчетени и всички продажби, документирани с регистрираното фискално устройство. Предвид установеното, ревизиращият орган е приел, че са налице обстоятелствата по чл. 122, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ДОПК, при което с оглед възможността да бъдат установявани задължения за ЗОВ, след влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на ДОПК, /обн. ДВ. бр. 14 от 15.02.2011 г., в сила от 15.02.2011 г./, органите по приходите са приложили разпоредбите на чл. 122-124 от ДОПК, въз връзка с чл.124а от ДОПК съответно и за установяване на задълженията за задължителни осигурителни вноски.

Изложените по-горе фактически и правни изводи на ревизиращите органи, въз основа на които те са определили дължимите публични задължения на лицето са обосновани и законосъобразни и изцяло се споделят от настоящия съдебен състав.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, част от които се подкрепят и от първоначалното и допълнителното заключение на вещото лице:

Несъстоятелни са изводите на вещото лице, че след като документите, удостоверяващи наложените платежи не са изготвени на името на ЕТ „Поибър - И.Ц.“, а на името на И.Х.Ц. то същите не следва да се вземат предвид за достигане на оборота от 50 000,00 лв., имащ значение за регистрацията и облагането му по ЗДДС и за облагането му по общия ред на ЗДДФЛ. Финансовият резултат на едноличния търговец пряко рефлектира върху неговия личен месечен осигурителен доход. Това е обусловено от правната природа на фигурата на едноличния търговец. Всички права и задължения във връзка с търговската дейност се обединяват от личността му. На физическото лице именно в качеството на ЕТ се признава правото да бъде страна по търговски правоотношения.

Ирелевантно е възражението, че приходните органи не са регистрирали жалбоподателя по ЗДДС по своя инициатива. Това не е направено, тъй като 2017 г. оборотът на същия се понижил под прага от 50 000,00 лв. Но определянето на данъка и по-конкретно на ДДС не е свързано с регистрацията на лицето по закона, а с обстоятелството, че същото е достигнало необходимия оборот и е бил длъжно да се регистрира. В същата връзка е ирелевантно и възражението дали при извършване на покупки на жалбоподателя е начислявано ДДС. За да ползва данъчен кредит той е следвало да изпълни задължението си да се регистрира по ЗДДС, което не е изпълнил.

Не следва да бъде кредитирано и допълнителното заключение на вещото лице.  В него то изследва магнитен носител, притежаван от жалбоподателя, съдържащ таблица, съдържаща получени от него наложени платежи. Таблицата очевидно е непълна, като не е ясно от кого е изготвена и как жалбоподателя се сдобил с нея. Напротив, следва да бъде кредитирана приложената към преписката справка на оптичен носител от куриерската фирма, която е подписана с електронен подпис от съответните служители. Освен това, обстоятелствата, декларирани от „Еконт Експрес“ ООД пред НАП и пред съда се удостоверяват и с изпратените в подкрепа на това копия на самите документа - товарителпици за изпратени пратки и документа за изплатени суми, цитирани в представената справка - разходни касови ордери, разписки за прием на парични средства. В приложените товарителници, разходни ордери и разписки фигурират име и подпис на ревизираното лице, като изпращач на стоките и съответно като получател на сумите. Не на последно място следва да се има предвид и разпоредбата на чл. 124, ал. 2 от ДОПК, според която в производството по обжалването на РА при извършена ревизия до реда на чл. 122 от същия кодекс фактическите констатации в него се смятат за верни до доказване на противното.

Предвид гореизложеното, по делото е безспорно установено, че на жалбоподателя правилно определени публични задължения в съответните размери, ведно с прилежащите лихви, като са неоснователни направените от него възражения. Затова обжалваният ревизионен акт е материално законосъобразен. Тъй като същият отговаря и на останалите изисквания за законосъобразност, то жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което следва да бъде в размер на 3 600,77 лв., каквото в случая е минималното адвокатско възнаграждение съобразно материалния интерес.

Предвид гореизложеното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля жалбата на ЕТ „Поибър – И.Ц.“ против Ревизионен акт № Р-16001318000740-091-001/04.09.2018 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който на жалбоподателя са определени дължими публични задължения в размер на 88 516,41 лв. – главница и 18 512,33 лв. – лихви, който ревизионен акт е изменен с Решение № 59/01.02.2019 г. на директора на Дирекция "ОДОП" – Пловдив, в частта за установени задължения за окончателни вноски за здравно осигуряване за 2016 г. от 2 135,20 лв. на 2 092,80 лв. и лихви върху окончателни вноски за здравно осигуряване от 290,65 лв. на 284,88 лв.

Осъжда ЕТ „Поибър – И.Ц.“ да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП разноски по делото в размер на 3 600,77 лв. /три хиляди и шестотин лева и седемдесет и седем стотинки/.

 Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия:   /П/

С решение № 3673 от 10.03.2020 г. по адм. дело № 11540/2019 г. на ВАС - ОСТАВЯ В СИЛА изцяло решение № 559/26.07.2019 г., постановено по адм. дело № 26/2019 г. по описа на Административен съд – гр. Пазарджик.
ОСЪЖДА И. Цинцаров като ЕТ „Поибър-И. Цинцаров“ - гр. Пазарджик да заплати на Национална агенция за приходите 3 624,06 лв. юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.Решението не подлежи на обжалване.