РАЗПОРЕЖДАНЕ
№
8860
Варна, 10.10.2023
г.
Административният съд - Варна ХІХ състав в закрито заседание на девети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
МАРИЯНА БАХЧЕВАН |
|
като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 20237050701966 по описа за 2023 година на
Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното: |
||
Производството е образувано по жалбата на С.Т.Ч. чрез
адв. Д.И. срещу решение №467-2 по протокол № 9 от 4,5 юли 2012г. допълнено с
решение №552-6 по протокол №10/26,27 юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна в
частта на имоти с идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810.
В тежест на жалбоподателя е да докаже идентичност между
поземлени имоти с идентификатори 10135.2552.5810 и 10135.2552.2076, в случай,
че тя се оспорва от ответника.
Предвид факта, че решение №552-6 по протокол №10/26,27
юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна е било обнародвано в Държавен вестник
бр.70 от 14 септември 2012г., на основание чл.215 ал.4 от Закона за устройство
на територията, срокът за тяхното обжалване е 30 дни и започва да тече от
датата на обнародването му. Тоест, към датата на подаване на жалбата нейният
подател може да иска единствено обявяване нищожността на процесния административен
акт в частта на имоти с идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810.
Съдът намира за необходимо да укаже на жалбоподателя, че
макар и административните актове да могат да се оспорват с искане за обявяване
на нищожността им без ограничение във времето /съгласно чл.149 ал.5 от АПК/, не
може да се иска прогласяване на нищожност въз основа на доводи за
незаконосъобразност. Макар и да няма конкретни нормативни критерии за
разграничаване на нищожността от унищожаемостта на административните актове, такива
могат да бъдат изградени. Това е сторено в статията на проф.д-р Кино Лазаров в
сп.”Административно правосъдие” бр.4/1998г. и посочените в нея разграничения се
прилага и от Върховните административни съдии. Нищожен е този акт, който е
издаден от некомпетентен орган, или когато налага извършване на нарушение или
престъпление, когато не е спазена определената от закона форма и тя е основание
за неговата валидност. Така също, нищожен е и този акт, който изцяло е лишен от
законова опора; не е издаден нито въз основа на закона, нито въз основа на
подзаконов нормативен акт, а същевременно засяга права на своите адресати; или
предметът му е несъществуващ или практически невъзможен. В цитираната по-горе
статия, проф.д-р Кино Лазаров изтъква, че: „Когато сме изправени пред пълна
липса на условия /предпоставки/, визирани в хипотезата на приложимата
материално-правна норма; когато актът е изцяло лишен от законово основание;
когато акт със същото съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв
закон, от нито един орган, налице е нищожност. В останалите случаи порокът
материална незаконосъобразност води до унищожаемост.”. Що се касае до
нарушаването на административно-производствените правила, това също е порок
който води до унищожаемост. В горепосочената статия е подчертано, че само ако
нарушението на тези правила е довело до липса на волеизявление /например
нарушено е правилото за кворум, когато органа е колективен/, тогава акта е
нищожен. Това е така, защото не всяко нарушение на административно-производствените
правила води до унищожаемост, а само ако то е съществено. Съгласно правната
теория /стр.189-192 от „Административно право на Република България”, Обща част
– на проф.д-р Иван Дерменджиев, доц. д-р Димитър Костов и доц.д-р Дончо
Хрусанов/ нищожен е този административен акт, ако липсва орган, който може да
го издаде, или който е издаден от некомпетентен орган или е издаден извън
предоставените на даден орган властнически правомощия. Освен това, нищожен е и
този акт, при който не е спазена установената от закона форма, ако тя е
основание за неговата действителност. Нищожен е и този акт, в който се съдържа
очевидно за адресата му нарушение или предписва извършването на явно
престъпление. Административният акт е нищожен и когато адресатът, към който е
отправен не съществува или обектът, до който се отнася липсва. Както и този
акт, с който се нарежда на адресата да извърши нещо невъзможно или
противоестествено. Също така, нищожен е и актът, който няма предмет или
предметът му е отпаднал. Не на последно място, нищожен е и този акт, който е
издаден в противоречие с влязло в сила решение на съда, съгласно чл.177 ал.2 от АПК.
Във връзка с горните правно-теоретични обосновки, следва
жалбоподателят да уточни основанието за обявяване нищожността на решение №467-2
по протокол № 9 от 4,5 юли 2012г. допълнено с решение №552-6 по протокол
№10/26,27 юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна в частта на имоти с
идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810, като съобрази, че това не
може да бъде основание, свързано с тяхната незаконосъобразност /унищожаемост/.
Административният орган /ответник/ - Общински съвет при община Варна трябва
да попълни преписката със заверен препис от текстовата част на свои: решение
№467-2 по протокол № 9 от 4,5 юли 2012г. и решение №552-6 по протокол №10/26,27
юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна ведно с извадка от Държавен вестник или
посочване на броя, в който същите са били оповестени, както и да представи
цветна извадка от плана, който е одобрен с тези решения в частта на имоти с
идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810. В случай, че планът е бил
одобрен по реда на чл.16 от Закона за устройство на територията следва да се
представи решение по чл.16 ал.4 от ЗУТ на комисията по чл.210 от ЗУТ, както и
заповед по чл.16 ал.6 от ЗУТ. Следва да бъде представен и списък на
заинтересованите лица ведно с адресите им за призоваване, ако има такива.
Воден от изложеното, съдът
Р А З П О Р Е Д И:
ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на С.Т.Ч. чрез адв. Д.И.
срещу решение №467-2 по протокол № 9 от 4,5 юли 2012г. допълнено с решение
№552-6 по протокол №10/26,27 юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна в частта на
имоти с идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810.
УКАЗВА на С.Т.Ч. чрез адв. Д.И., че в
7-дневен срок от съобщението следва да посочи доводи за нищожност на решение
№467-2 по протокол № 9 от 4,5 юли 2012г. допълнено с решение №552-6 по протокол
№10/26,27 юли 2012г. на Общински съвет гр.Варна в частта на имоти с
идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810, като съобрази дадените от
съда указания относно нищожността на административните актове.
ЗАДЪЛЖАВА Общински
съвет при община Варна в 14-дневен срок от съобщението да попълни преписката
със:
- заверен
препис от текстовата част на свои: решение №467-2 по протокол № 9 от 4,5
юли 2012г. и от решение №552-6 по протокол №10/26,27 юли 2012г. на
Общински съвет гр.Варна ведно с извадка от Държавен вестник или посочване
на броя, в който същите са били оповестени;
- да
представи цветна извадка от плана, който е одобрен с тези две решения в
частта на имоти с идентификатори 10135.2552.2075 и 10135.2552.5810;
- в
случай, че планът е бил одобрен по реда на чл.16 от Закона за устройство
на територията следва да се представи решение по чл.16 ал.4 от ЗУТ на
комисията по чл.210 от ЗУТ, както и заповед по чл.16 ал.6 от ЗУТ;
- списък
на заинтересованите лица ведно с адрес за призоваването им, ако има
такива.
ЗАДЪЛЖАВА Общински
съвет при община Варна в 14-дневен срок от съобщението да уточни дали оспорва
идентичността между оземлени имоти с идентификатори 10135.2552.5810 и
10135.2552.2076.
Делото да се докладва след изтичането на двата срока.
Съдия: |
||