Р
Е Ш Е Н И Е
№
Гр. Добрич, 25.06.2021 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично
съдебно заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и първа година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА
При участието на секретаря Стоянка
Петрова, разгледа докладваното от Съдията АНД № 1089 по описа на Добричкия
районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Й.Й.
2014“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Й.К.Й. ЕГН ********** против
Наказателно постановление № НП-127 от 02.09.2020 г., издадено от Министъра на
земеделието, храните и горите, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 33б,
ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, му е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 100
лева.
С жалбата се иска отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно или в условията
на алтернативност да бъде изменено и имуществената санкция да бъде намалена. Твърди
се, че в НП бланкетно са цитирани като нарушени законовите разпоредби, като
това не съответства на действителното фактическо положение.
Въззиваемата страна, редовно
уведомена, се представлява и изразява становище, че жалбата е неоснователна,
нарушението е доказано и НП е правилно и законосъобразно.
Добричкият районен съд, като
прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице притежаващо активна
процесуална легитимация. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът
подложи на цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е
обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:
В административно-наказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен
в присъствие на нарушителя и на двама свидетели, присъствал при установяване на
нарушението и на съставяне на акта, надлежно е връчен на представляващия нарушителя
и съдържа реквизитите по чл. 42 от ЗАНН. НП е издадено в рамките на
преклузивния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, от компетентния за това
административно-наказващ орган, съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и е
надлежно връчено на нарушителя.
С оглед изложеното, съдът намира,
че в хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения, които да са основание за отменяне на
наказателното постановление като незаконосъобразно в процесуалноправен аспект.
По същество на визираното
нарушение и приложимия материален закон, съдът установи следното:
На 16.10.2018 г. между
жалбоподателя „Й.Й. *** бил сключен Договор за отдаване под наем на имоти –
пасища, мери, за срок от 5 години /л. 198/. Предмет на договора бил и имот с
идентификатор 47679.25.66, категория 4, целия с обща площ от 9,7233 ха в землището на с. ***, община
Добричка, собственост на община Добричка и представляващ пасище, мера с площ,
попадаща в слой „Постоянно затревени площи“ (ПЗП) от 6,7329 ха.
Със Заповед № РД
09-95/06.02.2020 г. /л. 5/ на Министъра на земеделието, храните и горите било
разпоредено извършване на теренни проверки на имоти, описани в Приложение № 1
/л. 16/ към Заповедта, попадащи в специализирания слой "Постоянно
затревени площи", във връзка със спазване разпоредбата на чл. 33а
от ЗПЗП.
В обхвата на
назначената проверка влизал и имота с идентификатор 47679.25.66, категория 4,
целия с обща площ от 9,7233 ха в
землището на с. ***, община Добричка, собственост на община Добричка и
представляващ пасище, мера с площ, попадаща в слой „Постоянно затревени площи“
(ПЗП) от 6,7329 ха, стопанисван от жалбоподателя по силата на гореописания
Договор за отдаване под наем.
В изпълнение на Заповед № РД
04-43/24.02.2020 г. на Директора на ОД „Земеделие“ гр. Добрич на 27.02.2020 г.
св. В.Ц.Г., св. Г.А.Г. и св. П.С.П. – служители в ОС по земеделие гр. Добрич,
извършили теренна проверка на описания по-горе имот с идентификатор 47679.25.66
в землището на с. ***, община Добричка.
В хода на извършената проверка се
установило, че в западната част на имота е извършена обработка – преобразуване,
изразяващо се в засяване с пшеница на площ от 2,0750 ха от ПЗП.
С оглед установеното в хода на
проверката, на 04.03.2020 г. св. Г. образувала административно-наказателно
производство срещу нарушителя, като в присъствие представляващия дружеството съставила
АУАН № 3, в който квалифицирала установеното като административно
нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено и атакуваното НП № № НП-127 от 02.09.2020 г., с
което на жалбоподателя за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане
на земеделските производители /ЗПЗП/, на основание чл. 49а от ЗПЗП и въз основа
на одобрен от Министъра на земеделието, храните и горите Доклад с рег. №
93-7179 от 27.09.2018 г. с Методика за изчисление на санкциите, на ЕООД е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 100
лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за
безспорно установена, въз основа на приложените и приети по делото писмени
доказателства: жалба с рег. № 70—4370/25.09.2020 г.; Заповед №
РД09-95/06.02.2020 г.; Доклад от В.К. – зам. министър на земеделието, храните и
горите изх. № 93-829/06.02.2020 г.; Указания за извършване на контрол, теренни
проверки и издаване на актове за установяване на административно нарушение и на
наказателни постановления по закона за подпомагане на земеделските
производители; Разорани ПЗП, установени от ТИ-РА в компания 2018; Доклад изх. №
937179/27.09.2018 г.; Доклад инж. Десислава Иванова рег. № 66-1430/13.04.2020
г.; Доклад от В.Г. – началник ОСЗ Добричка рег. № РД-04-43-2/11.03.2020 г.;
Доклад от В.Г. – началник ОСЗ Добричка; Протокол № 3/27.02.2020 г.; АУАН №
3/04.03.2020 г.; Протокол № 4/27.02.2020 г.; Протокол № 5/27.02.2020 г.;
Наказателно постановление № НИ-127/02.09.20 г.; Доклад; АУАН № 3/04.03.20 г.; Известие
за доставяне; Доклад от В.К. – зам. Министър на земеделието, храните и горите
изх. № 93-7179/27.09.2018 г.; Превод на документи от Импресарска къща „***“
ООД; Справка от Община Добричка с рег. № 262105/04.02.2021 г.; Договор за
отдаване под наем на имоти от 16.10.18 г.; декларация за извършен оглед на
имоти; Констативен протокол № 8/04.03.2020 г.; Извадка от Протоколна книга за
връчване на АУАН с подпис на жалбоподателя; Констативен протокол № 3/27.02.2020
г. за извършена проверка, ведно със снимки, както и въз основа на депозираните
гласни такива от свидетелите В.Г., Г.Г. и П.П..
Анализът на гореописаните
доказателства навежда съда на следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.
33б, ал. 1 от ЗПЗП се забранява
разораването, преобразуването и/или ползването не по предназначение на площите,
включени в слой "Постоянно затревени площи".
От събраните по делото гласни доказателства
и приобщените по надлежния ред писмени доказателства /снимки и протоколи/ безспорно се установява, че при
извършената проверка св. Г. и св. П.
са посетили пасището и са установили, че на място е засята пшеница около 20-22 дка, като
цялото пасище е около 67 дка. Направили са
замерване с джи пи ес система. След това са въвели данните в програма „Кадис“ и са установявили площта от имота,
която е засегната.
Ето защо съдът приема, че
нарушението, описано в АУАН и НП се явява напълно доказано, а относно доводите,
изложени в жалбата за допуснати нарушения на процесуалните правила, съдът ги
намира за неоснователни, доколкото с тях не се установява да са били нарушени
правата на жалбоподателя, още по-малко правото му на защита, доколкото същото е
упражнено в пълен обем с образуването на настоящото производство. Съдът намира,
че описанието е нарушението е ясно и пълно и не води до объркване или до
невъзможност у нарушителя да организира защитата си и
актът отговаря на изискванията визирани в чл. 42 от ЗАНН, като следва да се
отчете, че дори и в акта да са допуснати нередовности, то след като е
установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на
нарушителя и неговата вина съобразно чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, правилно е било
издадено и наказателно постановление за санкциониране на нарушителя.
За извършеното нарушение
законосъобразно административно-наказващият орган е санкционирал жалбоподателя
на основание чл. 49а, ал. 1 от ЗПЗП, съгласно който „Който наруши забраната по чл.
33б, ал. 1 или не изпълни
задължението по чл.
33б, ал. 4, се наказва с глоба или
имуществена санкция от 500 до 10 000 лв.“
Съгласно Доклад изх. № 93-7179 от 27 09
2018 г. на Зам Министър на МЗХГ одобрен от Министъра на МЗХГ /л. 26/, при
установен нарушител на забраната по чл.
33б, ал. 1 от ППЗП, за нарушения /разораване/преобразуване на площи в слой
ПЗП в размер от 0, 5 ха до 10 ха – определяне на конкретен размер на санкцията,
в зависимост от разораната/преобразувана площ, чрез налагане на санкция от 100
лева за всеки 0, 1 ха. Т. е. санкция от 600 лева за площи над 0. 5 ха до 0. 6
ха; 700 лева за площи над 0. 6 ха до 0. 7 ха и т. н.
Ето защо съдът приема, че размерът на наложената
санкция е определен при условията на одобрения от Министъра на МЗХГ Доклад на
Зам. Министър на МЗХГ, където в рамките на законовия диапазон от минимален и
максимален размер на санкцията, са разграничени хипотези, които определят кога
и в какъв размер следва да бъде наложена съответен по размер санкция, който
размер е обвързан с размера разорана площ. В случая, с оглед размера на
разораната площ, който е 2.0750 ха и предвид предвидения размер от по 100 лева
на всеки 0,1 ха, то и размерът на наложената санкция е обоснован с така
приетият вътрешен административен акт.
Настоящият съдебен състав намира,
че така определеният размер съответства както на приложимата материална норма,
така и на целите на административното наказание, визирани в чл. 12 от ЗАНН.
По делото не се констатират основания за
прилагане на разпоредбата на чл. 28
от ЗАНН. Конкретно установеното административно нарушение, както и
обстоятелствата по делото разкриват степен на обществена опасност на деянието,
типична за общия случай на нарушение по разпоредбата на чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, отчетена от
законодателя при въздигане на деянието в нарушение, което налага извода за
неприложимост на нормата.
При служебния анализ на издадения АУАН и
наказателно постановление съдът не констатира съществени процесуални нарушения,
които да са ограничили правото на защита на жалбоподателя и да са опорочили
процесното обжалвано наказателно постановление, до степен на
незаконосъобразност.
В предвид изложеното, съдът приема, че
наказателното постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва
да бъде потвърдено.
Искания за присъждане на деловодни разноски
не са направени, поради което съдът не дължи произнасяне по въпроса.
С оглед изложеното, съдът счита, че
обжалваното процесно наказателно постановление е законосъобразно и като такова
следва изцяло да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № НП-127 от 02.09.2020 г., издадено от Министъра на земеделието,
храните и горите, с което на „Й.Й. 2014“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от
управителя Й.К.Й. ЕГН **********, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, му е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 100 лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/Галя
Митева/