Определение по дело №168/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 276
Дата: 29 май 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700168
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта

     О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  167

 

    гр.Стара Загора, 29.05.2020г.

 

 

 

    Старозагорският административен съд, в закрито заседание на двадесет и девети май през две хиляди и двадесета година, VIII състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

                                                                

при участието на секретаря......................................................, като разгледа  адм.д. № 168 описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината – Ж.Т., против Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което, на основание чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1, чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, във вр. с чл.143, пар.2 и чл.2, пар.15 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, е приключен сигнал за нередност с рег.№942, регистриран в Регистъра за сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, МРРБ, във връзка с проведена обществена поръчка с предмет: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II” по процедура: BG16RFOP001-1.006 - Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма “Региони в растеж” 2014-2020 с два обекта” по договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с № BG16RFOP001-1.006-0001-C02, проект „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II”, с установяване на нередности на бенефициента – Община Стара Загора, по т.22 от Приложение № 2 и по т.13 от Приложение № 1 към Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ; установяване на извършено от бенефициента нарушение на чл.116, ал.1, т.2, т.5 и т.6 във връзка с чл.116, ал.5, т.1, т.2 и т.3 от ЗОП и за определяне на финансова корекция на Община Стара Загора, изчислена по пропорционален подход, представляваща 5% от стойността на допустимите разходи по сключения договор № BG16RFOP001-1.006-0001-C01-S-01 (№ 1444) от 25.07.2017г. с изпълнителя ДЗЗД „Красива Стара Загора“, на стойност 6 893 247,12 лв. без ДДС. На основание чл.7 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции във връзка с Решение № РД-02-36-475/05.04.2019г. на ръководителя на УО на ОПРР за наложена финансова корекция по регистриран предходен сигнал за нередност № 742 по същия проект и договор с изпълнител ДЗЗД „Красива Стара Загора“, не е наложена допълнителна финансова корекция спрямо наложената вече такава.

 

С Решение 338/23.10.2019г. по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора оспорения административен акт е отменен като незаконосъобразен.

 

С Решение №3463/05.03.2020г. по адм.дело №14652/2019г. на ВАС, седмо отделение, Решението на Административен съд Стара Загора е отменено и делото е върнато на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия.  С Решението на ВАС са дадени задължителни указания за постановяване на акт, с който да бъде спряно производството по настоящото дело до приключване на адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора, като след неговото приключване да се извърши преценка по допустимостта на настоящото оспорване, с оглед изхода на адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора.

 

Адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора е приключило на първа инстанция с Решение №271/05.07.2019г., с което е отменено по жалба от Община Стара Загора със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 107 Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г”, Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството, като незаконосъобразно.

 

С окончателно Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., е отменено Решение № 271 от 05.07.2019г. по административно дело № 337/2019г. на Административен съд – Стара Загора и вместо него е постановено отхвърляне на жалбата на община Стара Загора, против Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за налагане на финансова корекция на община Стара Загора.

 

По този начин са отстранени пречките за движението на настоящото производство и то следва да бъде възобновено.

 

Съдът, след анализ и оценка на представените писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

 

          Община Стара Загора е бенефициент на подпомагане по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020г. на основание сключен Административен договор  № РД-02-37-41/14.02.2017г. /№ от ИСУН – BG16RFOP001-1.006-0001-С01/ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, процедура на директно предоставяне BG16RFOP001-1.0006  „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 - Стара Загора“, част от процедура BG16RFOP001-1.001-039 „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020“.

 

          Договорът е сключен на основание чл.45, ал.2 във вр. с чл.45, ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ и проектно предложение ИСУН № BG16RFOP001-1.006-0001 „Зелена и достъпна градска среда за жителите на гр.Стара Загора – етап II“, одобрено на основание чл.9, ал.3 от ЗУСЕСИФ от Ръководителя на Междинното звено на община Стара Загора по приоритетна ос 1 „Устойчиво и интегрирано градско развитие“ на ОПРР 2014-2020 на дата 30.12.2016г. и на основание Решение № РД-02-36-46/18.01.2017г. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПРР 2014-2020г. Съгласно чл.2.1 от договора, Ръководителят на УО предоставя на Бенефициента безвъзмездна финансова помощ (100%) в максимален размер до  15 656 827,47лв. по ОПРР 2014-2020г., приоритетна ос 1 „Устойчиво и интегрирано градско развитие“, процедура BG16RFOP001-1.001-039 „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020“ за изпълнение на проектно предложение № BG16RFOP001-1.006-0001 „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора – етап II“. Според чл.2.2 стойността на проектното предложение е 15 886 029,47лв, от които 229 202,00лв, представляващи собствен принос на бенефициента; с основни дейности съгласно раздел 7 План за изпълнение/Дейности по проекта на Формуляра за проектно предложение; с индикатори за изпълнение съгласно раздел 8. Индикатори на Формуляра за проектно предложение. В чл.2.3 и чл.2.4. е предвидено че договорът се сключва с цел предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проектно предложение на бенефициента, съгласно Решение № РД-02-36-46/ 18.01.2017г. на Ръководителя на УО на ОПРР, при изпълнение на проекта при условията и сроковете, подробно описани в договора. Според чл.37, ал.1 от посочения Административен договор, Бенефициентът е поел задължение в срок до 3 месеца от датата на влизане в сила на договора да обяви всички процедури за избор на изпълнители, а съгласно чл.38, ал.1 и да сключи договори за възлагане на обществени поръчки с изпълнителите по проекта в срок до 12 месеца от влизане в сила на договора.

 

          С Решение №10-00-55 от 19.01.2017г. на Кмета на Община Стара Загора е открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II” по процедура: BG16RFOP001-1.006 – Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма “Региони в растеж”2014-2020: Обект 1: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площадното пространство около Община Стара Загора – УПИ №II 3560, кв.1004 по плана на гр.Стара Загора и Обект 2: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на пешеходната зона по бул.“Цар Симеон Велики“ от ул.“Хаджи Димитър Асенов“ до бул.“Св.Патриарх Евтимий“ – гр.Стара Загора“, с което решение са одобрени и обявлението за оповестяване откриването на процедура и документацията за участие.

 

          На 25.07.2017г., въз основа на проведената открита процедура за възлагане на обществена поръчка, е сключен Договор № 1444/ 25.07.2017г./ BG16RFOР001-1.006-0001-С01-S-01/ между Община Стара Загора, като възложител и ДЗЗД „Красива Стара Загора“, като изпълнител. Предмет на договора, съгласно чл.1, ал.1, е: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора – етап II“ процедура BG16RFOP001-1-006-Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 - Обект 1: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площадното пространство около Община Стара Загора – УПИ II 3560, кв.1004 по плана на гр.Стара Загора; Обект 2: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на пешеходната зона по бул. “Цар Симеон Велики“ от ул.“Хаджи Димитър Асенов“ до бул.“Св.Патриарх Евтимий“, посочени по вид, мярка, количество, единична и обща цена в Приложение /ценова оферта/ и техническа оферта /приложение/. Съгласно чл.3, ал.1 от договора общата цена за извършването на строително монтажните работи е в размер на 6 893 247,12 лв. без ДДС, съгласно Приложение /ценова оферта/ и е разпределена както следва: за обект 1 – 1001 501,15лв без ДДС, а за обект 2 – 5 891 745,97лв. без ДДС. 

 

          С Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г” /ОПРР/, Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството Д.Н.,  на основание чл.70, ал.1, т.9, чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ чл.143, пар.2 и чл.2 пар.15 от Регламент (ЕС) №1303/2013г., вр. със Заповед № РД-02-36-1179/26.09.2018г на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и въз основа разгледан сигнал за нередност рег.№743, е приключен сигнал за нередност с рег.№ 743, регистриран в регистъра за сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, МРРБ, във връзка с установени нарушения при процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора – етап ІІ“ по процедура BG16RFOР001-1.006 – Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма  „Региони в растеж“ 2014-2020 – обект 1: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площадното пространство около Община Стара Загора – УПИ № ІІ 560, кв.1004 по плана на гр.Стара Загора и обект 2: Реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на пешеходната зона по бул. „Цар Симеон Велики“  от  ул. „Хаджи Димитър Асенов“ до бул. „Св.Патриарх Евтимий“ – гр.Стара Загора по договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с №BG16RFOP001-1.006-0001-С02 „Зелена и достъпна градска среда за жителите на гр.Стара Загора – етап ІІ“, с: 1.Установяване на нередност на бенефициента – община Стара Загора по т.9 от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции по реда на ЗУСЕСИФ и същевременно нередност по т.10 от същото приложение; 2.Установяване на извършени нарушения, допуснати от бенефициента – чл.2, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОП, във връзка с чл.2, ал.2 от ЗОП, за ограничително изискване за трудов договор; 3.Определяне на финансова корекция на бенефициента в размер на 5% от стойността на допустимите разходите по договор № BG16RFOP001-1.006-0001-С01-S-01/1444 от 25.07.2017г. с изпълнител „Красива Стара Загора“ на стойност 6 893 247.23 лв без ДДС и посочен предмет, с изчислен размер   413 594.83 лв с ДДС, представляваща безвъзмездна финансова помощ, изчислена върху стойността на допустимите разходи по договора с изпълнител в размер на 8 271 896.54лв с ДДС и 4.Прекратяване на сигнала относно твърдението за ограничително изискване за трудов стаж, поради липса на установена нередност, липса на нарушение.

 

          Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г”, Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството е отменено по жалба от Община Стара Загора с Решение №271/05.07.2019г. по адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора. С окончателно Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., е отменено Решение № 271 от 05.07.2019г. по административно дело № 337/2019г. на Административен съд – Стара Загора и вместо него е постановено отхвърляне на жалбата на община Стара Загора, против Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за налагане на финансова корекция на община Стара Загора.

 

          С Решение № РД-02-36-671 от 28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, на основание чл.70, ал.1, т.9, чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл.143, пар.2, във вр. с чл.2, пар.15 от Регламент (ЕС) № 1303/ 2013, е приключен сигнал за нередност с рег. № 942, регистриран в Регистъра за сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, МРРБ, във връзка проведена обществена поръчка с предмет: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II” по процедура: BG16RFOP001-1.006 - Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма “Региони в растеж” 2014-2020 с два обекта” по договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с № BG16RFOP001-1.006-0001-C02, проект „Зелена недостъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II”, с бенефициент - община Стара Загора, с: 1. Установяване на нередност от бенефициента – Община Стара Загора по т.22 “Съществено изменение на елементите от договора, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие, или в обявата чл.20, ал.3 от ЗОП и информацията към нея“ от Приложение № 2 към Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Наредба за посочване на нередности), приета с ПМС № 57/2017 г., същевременно - нередност по т.13 „Незаконосъобразно изменение на критериите за подбор след отваряне на офертите, което води до незаконосъобразно допускане на участници/кандидати в процедурата“ от Приложение № 1 към Наредба за посочване на нередности, приета с ПМС № 57/2017 г.; 2. Установяване на извършено нарушение, допуснато от бенефициента на чл.116, ал.1, т.2, т.5 и т.6, във вр. с чл.116, ал.5, т.1, т.2 и т.3 от ЗОП - за твърдението за незаконосъобразно изменение на договора и 3. Определяне на финансова корекция на бенефициента, изчислена по пропорционален подход, представляваща 5 % от стойността на допустимите разходи по сключения договор № BG16RFOP001-1.006-0001-C01-S-01 (№ 1444) от 25.07.2017г. с изпълнителя ДЗЗД „Красива Стара Загора“, на стойност 6 893 247,12 лв. без ДДС.

 

            В решението е посочено, че по същия Договор № BG16RFOР001-1.006-0001-С01-S-01 /№1444/ от 25.07.2017г. с изпълнител ДЗЗД „Красива Стара Загора“ има регистриран предходен сигнал за нередност с рег. № 742, за други установени от УО на ОПРР нарушения и е наложена финансова корекция в размер на 5% от допустимите разходи по договора. Прието е, че при прилагане на чл.7 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ и с оглед принципа за некумулиране на финансови корекции за нарушения, засягащи едни и същи разходи, се определя обща корекция в размер на 5 % от допустимите разходи по засегнатия договор и тъй като финансова корекция в този размер и спрямо същия договор е наложена по регистриран сигнал № 743, като за разглеждания сигнал № 942, УО на ОПРР не налага нова допълнителна финансова корекция.

 

Административен съд Стара Загора, като съобрази фактите и  оспорения акт, намира жалбата за процесуално недопустима, поради следните съображения:

 

Проверката на процесуалните предпоставки за правото на жалба е задължение на съда и наличието за оспорващия на правен интерес от оспорването е положителна предпоставка от категорията на абсолютните.

 

Съгласно чл.7 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, при констатирани нередности, посочени в приложение № 1, засягащи едни и същи разходи, процентът на финансови корекции не се натрупва, а се индивидуализира финансова корекция за всяко нарушение, засягащо едни и същи разходи, като се определя обща корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи разходи. В случая с Решение № РД-02-36-475/05.04.2019г. по сигнал № 743 (регистрирана от УО на ОПРР нередност с НИН ОПРР20/19/ЕФРР/744), по същия проект и по същия договор с изпълнител вече е наложена финансова корекция на бенефициера в размер на 5%. Тази наложена финансова корекция, с оглед цитираното Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., е извършена със стабилизиран административен акт. Посочената финсова корекция засяга едни и същи разходи и съвпада с определения размер на финансовата корекция по настоящия сигнал № 942, предмет на обжалваното в настоящото производство Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. Ето защо, и с оглед принципа за некумулиране на финансови корекции, регламентиран в чл.7 от Наредбата за посочване на нередности, УО на ОПРР по същество не е наложил нова допълнителна финансова корекция по настоящия сигнал № 942, което обуславя липсата на правен интерес за жалбоподателя да обжалва Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г.

 

Съгласно разпоредбата на чл.71, ал.1 от ЗУСЕСУФ чрез извършването на финансови корекции се отменя предоставената по глава трета финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Финансовата корекция се явява недопустим за плащане разход и с нея се намалява размера на допустимите разходи, а с оспореното в настоящото производство решение не се налага допълнителна финансова корекция спрямо вече наложената такава с Решение № РД-02-36-475/05.04.2019г., поради което и с Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. не се пораждат задължения за жалбоподателя и не се предвиждат неблагоприятни за него последици.

 

Гореизложените съображения обосновават извод, че настоящата жалба е подадена срещу акт, за който липсва правен интерес от оспорване му, поради което е същата е процесуално недопустима и съгласно чл.159, т.4 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

   

Водим от тези съображения и на основание чл.144 от АПК във връзка чл.230, ал.1 от ГПК и чл.159, т.4 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

ВЪЗОБНОВЯВА производството по адм.д.№ 168/2020г. по описа на Административен съд Стара Загора, СПРЯНО с определение № 91/12.03.2020г. от закрито съдебно заседание.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината – Ж.Т., против Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 168/2020г. по описа на Административен съд Стара Загора.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба чрез Административен съд Стара Загора, пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

Препис от определението да се изпрати на страните.

                                                 

 

 

                                                        СЪДИЯ: