Решение по дело №454/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 600
Дата: 10 май 2021 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20217050700454
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№………/……………....2021 г., гр. Варна

 

В ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. ВАРНА- ІV касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори април две хиляди двадесета и първа година в състав:               

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :  МАРИЯ ГАНЕВА

                                                            ЧЛЕНОВЕ:             ИВЕТА ПЕКОВА

                                                                                             ЙОРДАН Д.

при секретаря Камелия Атанасова и в присъствието на прокурора  от ВОП Александър Атанасов , като разгледа докладваното от председателя касационно адм. дело №454 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1, предл.2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и чл.348 от Наказателнопроцесуалния кодекс НПК/.

Образувано е по касационна жалба от А.Н.Д., ЕГН **********,***, офис 2 , подаден чрез пълномощник- адв. при ДАК М.С., срещу решение № 260083/22.01.2021 г., постановено по анд. № 4969/2020 г. по описа на Варненския районен съд /ВРС/ , с което е потвърден  електронен фиш /ЕФ/ серия К № **** по налагане на административно наказание „глоба“ в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл. 182, ал.2, т. 6 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП  на касатора.

Релевира се съществено нарушаване на процесуалните правила и на материалния закон- касационни основания по чл. 348, ал.1 ,т. 1 и 2 от НПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН. Твърди се , че въззивният съд „не е взел становище по всички възражения в жалбата“. Оспорва се правилността на изведеното заключение от предходната съдебна  инстанция за  спазена процедура по издаване на електронния  фиш, тъй като няма негово връчване на Д. с обратна разписка . Липсва дата на издаване на фиша , поради което не може да се провери спазени ли са сроковете по чл.34 от ЗАНН. ЕФ не съдържа и издател. Нарушението не е описано в електронния фиш, съгласно изискването на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Според съдържанието на фиша не става ясно дали е отчетен предвиденият толеранс в скоростта от 3 %. Неприложима е процедурата за налагане на административни наказания с ЕФ по чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ тъй като нарушението е установено с мобилно автоматизирано техническо средство, а не със стационарно такова. Това становище се аргументира с тълкувателно решение №1/ 26.02.2014 год. на ВАС, постановено по тълк. дело № 1/2013 год.  Твърди, че не е установено на въпросното място дали е поставен пътен знак, ограничаващ скоростта на движение.

Отправеното към съда искане е за отмяна на решението на РС – Варна .

В съдебно заседание касаторът не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация – Областна дирекция на МВР – Варна, не се представлява в съд. заседание , но депозира писмено становище за неоснователност на жалбата  и се претендира присъждане на юриск. възнаграждение.   

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна пледира за неоснователност на касационната жалба. Счита решението на ВРС за правилно и законосъобразно и не намира основания за неговата отмяна.

Административен съд - Варна счита касационната жалба за процесуално допустима , тъй като е подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна , с правен интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна поради следните съображения :

Предмет на обжалване пред Районен съд – Варна е бил ЕФ серия К № ****, с който на А.Н.Д. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП

От фактическа страна ВРС е приел , че на 11.08.2019 год. около 21.00 ч. по път „Е-70” от летище Варна в посока към гр.Варна санкционираното лице е управлявало собствения си л.а. „**** *“ с рег. № **** *с установена скорост от 142 км. /ч при  разрешена такава от 80 км/ч. с пътен знак В – 26 .

За да потвърди издадения електронен фиш , районният съд е преценил, че при неговото издаване не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, налагащи отмяната му като незаконосъобразен.  Прието е, че сроковете по чл.34 от ЗАНН са относими единствено в производства по издаване на АУАН  и НП. Електронният фиш съдържа реквизитите на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Предвид факта, че нарушителят не е посочил данни за лицето, управлявало автомобила, като не се и оспорва, че именно той е управлявал автомобила, въззивният съд е приел за безспорно установено, че Д. подлежи на  санкциониране . От събраните доказателства РС-Варна е достигнал до извод, че системата установила нарушението – ARH CAM S1, е одобрен тип средство за измерване и отговаря на метрологичните изисквания. По повод оплакването на нарушителя , че електронния фиш не носи данни относно издателя си  е счетено , че ЕФ съдържа предвидените реквизити на чл.189, ал.4 от ЗДвП. След като лицето е подало жалба срещу електронния фиш, то е реализирало правата си в пълен обем. Предвид факта, че в Протокол рег.№819р-17523/12.08.2019 г. за използване на автоматизирано техническо средство или система е посочено, че ограничението на скоростта е 80 км./ч., въведено с пътен знак, за неоснователно е преценено възражението за липсва на въведено ограничение на скоростта.

Касационният съд счита обжалваното съдебно решение на ВРС за валидно, допустимо и правилно , като при неговото постановяване не са допуснати съществени процесуални нарушения и неспазване на материалноправните разпоредби.

Възражението на касатора, че е ЕФ не му е връчен  с обратна разписка има касателство към упражняване на  процесуалното право на жалба срещу същия и няма отношение към  производството по неговото издаване , понеже хронологично съобщаването на фиша е след неговото съставяне, респ. след приключване на процедурата по издаване на същия. Освен това разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП посочва връчването на фиша с обратна разписка като един от възможните способи за запознаване на  нарушителя  с фиша , но не единствен възможен начин за уведомяване на адресата.

На следващо място , дори и електронният фиш  да е съобщен на Д. без получаване на препоръчана пощенска пратка , той е могъл  да узнае неговото съдържание и не само срочно , но и ефективно да упражни субективното право на жалба .Именно поради тази причина е бил осъществен съдебен контрол за  законосъобразност  на ЕФ т.е. няма нарушено право на защита на лицето.

Лишено от нормативна опора е оплакването на Д., че установяване на превишена скорост следва да се извърши само със стационарно  техническо средство. Като довод за тази своя правна теза касаторът изтъква тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело 1/2013 г. на ВАС, но в същото се посочва, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи технически средства е позволено (чл. 165, ал. 2, т. 7 ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства могат да създадат висока степен на достоверност (изключващо намесата на субективен фактор). 

Съобразявайки се с това тълкувателно решение българският законодател измени чл. 165 от ЗДвП с ДВ бр. 1982015 г. като въведе нова трета аления на цитираната правна норма , според която условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Това е Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. на министъра на вътрешните работи за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (ДВ, бр. 36 от 2015 г.), в сила от 23.05.2015 г. В разпоредбата на чл.2 от този подзаконов нормативен акт е предвидено, че стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи (АТСС) заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения–видеозаписи с данни за установените нарушения на правилата за движение. За тях съгласно чл. 3 от Наредба № 8121з-532/2015 г. се издават електронни фишове с използване на автоматизирана информационна система.

Тази правна регламентация кореспондира с въведената с § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП с ДВ бр. 19 от 2015 г. дефиниция на понятието "Автоматизирани технически средства и системи" - уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и които могат да бъдат:

а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

         Неоснователно е възражението на нарушителя за отсъствие на поставен пътен знак , указващ  провеждане на пътен контрол , тъй като към датата на извършване  на нарушението / 11.08.2019 г. / подобно изискване е отпаднало в Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015 г.

            Обоснован откъм доказателствени източници е фактическият извод на РС-Варна за авторството на деянието , тъй като Д. не оспорва факта, че е собственик на описаното в ЕФ МПС, както и че на посочената дата и час във фиша е управлявал същото . Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство – ARH CAM S1, посочено в ЕФ, което е от одобрен тип и преминало последваща метрологична проверка съгласно изискванията на Закона за измерванията, видно от приложените протоколи, и е било годно и технически изправно към датата на заснемане на нарушението. Доказано е чрез автоматично заснетия от устройството видеоклип, отразяващ датата и часа на нарушението, модела и регистрационният номер на автомобила, измерената скорост, ограничението и превишението на скоростта, мястото на нарушението - с автоматичното отразяване на номера на пътя и участъка от него, включително и GPS координати и всичко това ясно се вижда на снимката към ЕФ.

Видно от административнонаказателната преписка и по-специално на изготвения снимков материал скоростта на движение на автомобила е била 147 км/ч , а в ЕФ е вписана установена скорост от 142 км/ч, което навежда на извод, че  е налице толеранс дори повече от 3 %, което в случая благоприятства    жалбоподателя.

Производството по издаване на електронен фиш е особено административно-наказателно производство , което се реализира съобразно регламентацията на чл. 189 от ЗДвП , а не по ЗАНН. В настоящия случая тази нормативна уредба е спазена, тъй като обжалвания  ЕФ съдържа информация за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. В тази връзка  оплакването на Д. за отсъствие на информация за издател, дата на издаване и непълно описание на нарушението няма законова опора . Нормативно зададените реквизити на фиша съществуват в процесния , поради което няма допуснато нарушение на закона .

Неоснователно е оплакването на касатора за нарушено право на защита поради невъзможност да узнае дали са спазени сроковете  по чл. 34 от ЗАНН при издаване на ЕФ, тъй като дори и във фиша да няма информация за дата на неговото съставяне, то такава се съдържа в преписката - извлечение от информационните масиви на МВР , което сочи, че на датата на извършване на нарушението /21.08.2019 г. / е бил издаден и фиша , което от своя страна навежда на заключение за спазване не само на тримесечния срок за образуване на административно-наказателно производство считано от откриване на нарушителя, но също така и едногодишния срок от осъществяване на противоправното деяние. 

Законосъобразно е произнасянето на районния съд по потвърждаване на съставения ЕФ, тъй като в случая има превишение на скоростта от 62 км/ч над разрешена такава извън населено място , а съгласно административнонаказателната разпоредба на чл. 182, ал. 2, т. 6  ЗДвП за подобно деяние се налага административно наказание „глоба“  за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

Д. твърди, че ВРС не е обсъдил всички негови оплаквания , но не мотивира това свое твърдение като не посочва кое конкретно негово възражение не е било обсъдено от предходната съдебна инстанция . Оплакването е бланкетно и неоснователно, тъй като в мотивите на обжалваното съдебно решение е обективирано становище на районния съд по заявените възражения в жалбата на Д.. 

В обобщение подадената касационна жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение .

При този  изход на делото следва да се удовлетвори искането на ответника по правния спор за присъждане  на юриск. възнаграждение за две съдебни инстанции на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за плащането на правната помощ като присъди такова от 160 лв.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изречение първо, предложение първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, ІV-ти касационен състав,

 

                                                    РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260083/22.01.2021 г. година на Районен съд – Варна, постановено по канд. № 4969/2020 година.

ОСЪЖДА А.Н.Д., ЕГН ********** с адрес *** , да заплати в полза на Областна дирекция на МВР гр. Варна сумата от 160  лева, представляваща  юрисконсултско възнаграждение .

Решението не подлежи на обжалване или протестиране.

 

 

                                                                  Председател:

 

                                                                 

                                                                       Членове: 1.

 

                                                                                  

                                                                                        2.