Решение по дело №474/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 642
Дата: 21 октомври 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150700474
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 642/21.10.2019г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети септември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                  СЪДИЯ: Христина Юрукова

 

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 474 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл.186, ал. 4 от ЗДДС. Образувано е по жалба на „Благов и син“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. „Драгиче“ № 10, област Пазарджик, представлявано от управител Г.Д.Б., срещу Заповед № ФК-178-0345445/28.03.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“Пловдив в ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186, ал.1, т. 3 от ЗДДС, във вр. с чл.118, ал.2 и ал. 4, т. 3 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка "запечатване на обект", стопанисван от жалбоподателя, представляващ бърза закуска, находящ се в гр. Велинград, бул. „Съединение“ № 181, за срок от 14 дни, както и е забранен достъпът до обекта за срока на действие на принудителната мярка. Дадени са указания за отстраняване на  наличните стоки и материали в търговския обект на основание чл. 187, ал. 1 от ЗДДС. Жалбоподателят счита, че обжалваната заповед е незаконосъобразна и иска да бъде отменена. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат М., която поддържа жалбата.

Ответникът по оспорването – началник отдел "Оперативни дейности" Пловдив в ЦУ на НАП, се представлява от гл. юрк. С., който оспорва жалбата, аргументира законосъобразността на обжалвания административен акт.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на административната преписка, доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

На 14.03.2019г. в 14:40 часа е извършена проверка от служители на ТД на НАП гр.Пловдив на търговски обект – бърза закуска, стопанисван от "Благов и син" ЕООД в  гр. Велинград, резултатите от която са отразени в протокол за извършена проверка № 00345445/14.03.2019г. Констатирано е, че дружеството в качеството му на задължено лице по реда на чл. 3, ал. 1 от  Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало работа с фискално устройство, без изградена дистанционна връзка на фискалното устройство с НАП, в резултат на което не се предават данни в НАП за периода 10.05.2018г. до 14.03.2019г.

За посоченото нарушение, квалифицирано по чл.118, ал.1 от ЗДДС, във вр. с чл.25 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на Министерство на финансите е съставен акт за установяване на административно нарушение № F477454/15.03.2019г.(л.58). При проверката към Протокола е съставен опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката /л. 66/. От Величка Благова, работеща в обекта, е попълнена декларация за трудово/гражданско правоотношение. При проверката са изготвени пълен отчет на фискалната памет за периода 10.05.2018 - 14.03.2019 година, дневен финансов отчет и фискален бон - копия /л. 66-69/. Представени са договор за сервизно техническо обслужване от 17.04.2018г.

Въз основа на съставения АУАН и Протокол за извършена проверка, на основание чл.186, ал.1, т.1, б.а от ЗДДС, във вр. с чл.186, ал.3 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка "запечатване на обект", стопанисван от жалбоподателя, представляващ бърза закуска, находящ се в гр. Велинград, за срок от 14 дни и е забранен достъпа до обекта за срока на действие на принудителната мярка. Заповедта е връчена на 19.04.2019г. Жалбата е подадена пред Административен съд Пазарджик на 25.04.2019г.

По делото е разпитан свидетелят К.А.О., който отговаря за техническата поддръжка на касовия апарат. Той обяснява, че всяка грешка на касовия апарат излиза с номер, което е индиция за техниците къде може да е проблемът. Същият не си спомня за грешка 113, която е относно дистанционната връзка на устройството. За проверка на връзката техниците правят тестове на самия касов апарат. Споделя, че като техническа поддръжка няма как да разполага с възможност за проверка на връзката, а такава имат собствениците на устройството. При деня на проверката е повикан в дружеството, където е направил успешен тест за връзка с НАП.

С оглед установеното съдът прави следните изводи:

Жалбата, като подадена в срок и от адресат на административния акт, е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма, от компетентен за това административен орган, предвид разпоредбата на чл. 186, ал. 3 от ЗДДС и правомощията, предоставени по заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на изпълнителния директор на Национална агенция по приходите(л.51).

При издаване на атакувания административен акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта е мотивирана, съдържа както фактически основание - описание на извършеното нарушение. Има грешно изписване в една част на мотивите, като е посочен период 10.05.2018г. до 14.04.2019г. В частта на мотивите за продължителност на ПАМ е посочен коректно периода 10.05.2018г. – 14.03.2019г. Съдът счита, че действително е налице фактическа грешка в изписването на периода, но доколкото всички обсъдени протоколи и АУАН са редовно връчени на дружеството и са основание за издаване на процесната заповед, не е нарушено правото на защита и правото да разбере фактическите основания за налагане на ПАМ.

Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС принудителната административна мярка се налага с мотивирана заповед от органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. С разпоредбата на чл. 186, ал. 1, т. 3,  във връзка с ал. 3 , законодателят е предвидил налагането на ПАМ с мотивирана заповед, която да съдържа посочване на предвидените в закона предпоставки. Тези предпоставки съгласно чл. 186, ал. 1, т. 3 от ЗДДС са формулирани така: "Принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което, като е задължено, не използва фискално устройство или използва фискално устройство, което няма изградена дистанционна връзка. Съгласно чл. 7, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006г., не се допуска работа с ФУ от лицата по чл. 3 без изградена дистанционна връзка с НАП, освен в случаите, посочени в тази наредба. Съгласно чл. 39, ал. 2 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г., данните от дневния финансов отчет с нулиране се записват от данъчния терминал (ДТ). Според чл.39, ал.10 от Наредба Н-18/13.12.2006г., данъчният терминал служи за предаване на данните от ДТ към НАП по дистанционна връзка чрез използване на преносна мрежа на мобилен оператор. Според Раздел „Дистанционна връзка, данъчен терминал и предаване на данни" от Приложение №1 към чл. 8, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г., след отпечатване на дневен финансов отчет с нулиране, задължително се проверява изправността на комуникацията с мобилния оператор; резултатът от теста да се индицира; при констатирана неизправност на връзката в три поредни финансови отчета работата на ФУ се блокира.

В случая, от страна на жалбоподателя се твърди, че неизпълнението на задължението му за подаване в НАП чрез дистанционна връзка на дневните финансови отчети с нулиране от ФУ за периода е резултат от повреда на ФУ.

Съдът счита, че в случая от приложените отчети и финансови бонове към протокола за проверка, се доказа, че не е налице изградена дистанционна връзка на ФУ със сървърите на НАП за период 10.05.2018г. – 14.03.2019г. Т. нар. дневни финансови отчети с нулиране на ФУ за всеки ден на определен от НАП период, не са постъпвали в ИС на НАП. Това обстоятелство, касаещо техническа неизправност на ФУ, е в резултат на бездействие и/или действие на адресата на акта и за която последният е следвало да знае. Липсата на дистанционна връзка в резултат на посоченото, съставлява фактическо обстоятелство по приложената от ответника правна норма на чл.186, ал.1, т.3 от ЗДДС.

Предвид посочените правни норми и установените по делото факти, които се подкрепят от представените с административната преписка доказателства, съдът намира, че в случая са налице материалноправните предпоставки за налагане на процесната ПАМ. Установено е по надлежен ред липса на дистанционна връзка с НАП, доказателство за което е протоколът от извършената проверка, който е официален свидетелстващ документ, притежаващ обвързваща съда материална доказателствена сила, При тези обстоятелства и при наличие предпоставките на чл.186, ал.1, органът е длъжен да издаде заповед за прилагане на ПАМ, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, т.е. отделно от ангажирането на административнонаказателната отговорност по реда на ЗАНН.

В конкретния случай, административният орган е определил срок от 14 дни, като са изложени мотиви по отношение на продължителността на срока на наложената ПАМ. Така посочените мотиви в достатъчна степен обосновават правилното определяне на продължителността на наложената мярка и се споделят от настоящия съдебен състав. Действайки при условията на оперативна самостоятелност относно срока за прилагане на ПАМ в рамките на законоустановения в чл. 186, ал. 1 от ЗДДС максимум до 30 дни, издателят на процесната заповед изрично е посочил, че продължителността на срока е съобразена с вида и обема на упражняваната в съответния обект дейност, както и със степента на обществената опасност на деянието.

Настоящият съдебен състав намира, че оспорената заповед не е в колизия с преследваната от закона цел, както и с принципа на съразмерност в административния процес, уреден в чл. 6 от АПК.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адвокат М., направи възражение относно разпореденото отстраняване на стоките от обекта съгласно чл. 187, ал. 2 от ЗДДС. Съдът счита същото за неоснователно и недоказано. Видно от процесната заповед, административният орган е указал наличните стоки в обекта да се отстранят от лицето в срок до датата на запечатване. В съответствие с нормата на чл. 187, ал. 2 от ЗДДС е указано, че ако отстраняването е свързано със значителни разходи за лицето, постановилият запечатването орган може да разпореди оставянето на стоките в обекта. В случая няма данни да е направено такова искане от страна на дружеството, нито са посочени конкретни данни относно твърдението за значителни затруднения и разходи, което води до извод, че отстраняването не е свързано със значителни разходи и трудности.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената Заповед № ФК-178-0345445/28.03.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“Пловдив в ЦУ на НАП е издадена от компетентен орган, в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона, което обуславя извода за законосъобразност на акта и съответно неоснователност на оспорването.

При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 3-4 от АПК и своевременно направено искане от процесуалния представител на ответника, оспорващата страна следва да бъде осъдена да му заплати юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева за настоящата инстанция, изчислено по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, съобразен с вида и количеството на извършената дейност от процесуалния представител на ответната страна, както и с продължителността на производството по АПК пред настоящата инстанция.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Благов и син“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. „Драгиче“ № 10, против Заповед № ФК-178-0345445/28.03.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“Пловдив в ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА „Благов и син“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. „Драгиче“ № 10 да заплати на Националната агенция за приходите сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ:/п/