ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№2100
Бургас, 11/11/2022
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
БУРГАС, осми състав, в открито заседание на втори ноември, две хиляди двадесет
и втора година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
като разгледа
административно дело номер 1629 по описа за 2022 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/ АПК/.
Образувано е по жалба на „СМА Минерал Бургас Вар“ ЕООД, ЕИК/Булстат
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, бул. „Стефан
Стамболов“№ 120, представлявано от Д.П.Д., против предписание № 221 от
29.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/ Шумен, с което на основание чл.14, ал.4 от Закона за опазване на
околната среда/ЗООС/, вр. чл.18, ал.3 от Закона за чистотата на атмосферния въздух/ЗЧАВ/ и чл.70, ал.1 от
Наредба №1 от 27.06.2005 г. за норми за
допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от
обекти и дейности с неподвижни източници на емисии/обн.ДВ, бр.64/05.08.2005 г./
на дружеството е указано следното: 1. Незабавно да уведоми РИОСВ Шумен за
настъпили производствени аварии и други инциденти, които могат да доведат
до увеличаване на емисиите или да
предизвикат влошаване качеството на атмосферния въздух, както и да предприемат
мерки съгласно нормативната уредба, регламентираща действията при промишлени
аварии и бедствия, със срок - в деня на
настъпване на аварията и отговорник управителя и 2. Да не се допуска видимо
запрашаване и формиране на неорганизирани прахови емисии около производствената
площадка при евентуално настъпване на авария или друго отклонение от
производствената дейност, при товарене и разтоварване, и складиране на
продукцията, със срок-постоянен и отговорник управителя.
Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си
представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност
иска да се отмени оспореното предписание. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата - директор на РИОСВ
Шумен, редовно уведомен, не се представлява. Писмено е изразил становище за
недопустимост на жалбата, алтернативно за неоснователност. Иска да се прекрати
производството по делото, алтернативно да се отхвърли жалбата. Представя
административната преписка по издаване на предписанието. Не ангажира
доказателства
Административен съд Бургас като взе предвид
изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Във връзка с постъпил сигнал в РИОСВ Шумен за
силно запрашване и излизащ силен бял дим от предприятие за производство на
хидратна и негасена вар, стопанисвано от жалбоподателя, находящо се в с.Троица,
община Велики Преслав/л.16 от адм.дело №263/22 г. по описа на Административен
съд Шумен/ШАС/, била извършена проверка, резултатите от която били обективирани
в констативен протокол № ЕВ-А
03/04.05.2022 г. При огледа на място било констатирано запрашаване от нарушен
участък - спукан шибър от пневмоканал за
готова продукция на хидратна вар. Дадени са предписания на дружеството жалбоподател да
уведоми писмено РИОСВ Шумен след приключване на процесите по заваряване на
нарушения участък със срок на изпълнение до 05.05.2022 г. /л.17-18 от адм.дело
№263/22 г., ШАС/.
На 04.05.2022 г. дружеството е уведомило РИОСВ
Шумен за изпълнение на предписанията по цитирания протокол - процесите по
заваряване на нарушения участък от пневмоканала са приключени до 16.00 часа на
04.05.2022 г./виж писмо, изх.№213/04.05.2022 г., л.19 от адм.дело №263/22 г.,
ШАС/.
На 27.07.2022 г. е извършен последващ контрол
за изпълнение на дадените предписания, за което е съставен констативен протокол
№ЕВ-А 12/л.20 от адм.дело №263/22 г., ШАС/. При извънредната проверка било
установено, че цехът не работи и съоръженията не функционират, а се извършва
само товаро-разтоварна дейност. Поради преминаване на тежкотоварни автомобили имало
неорганизирани емисии на прах във вътрешно площадковото пространство. За недопускане
на запрашаване била издадена заповед № 2/04.01.2022 г. На проверяващите бил
предоставен дневник за регистриране на аварии за м.май - юли 2022 г. През месец
юли имало аварии на трошачката, на филтри, двигател, верига на елеватор
трошачка, блокирали лагери на вентилатор, хидрантен цех - мелница, част от
които били отстранени, а други продължавали. Последната авария настъпила на
22.07.2022 г. - задръстен шнек и трошачка, отстранена същия ден. С констативен
протокол № ЕВ-А 12 от 27.07.2022 г. е дадено предписание на дружеството жалбоподател
да извърши цялостно почистване на вътрешноплощадковите пътища и оросяване с цел
недопускане на неорганизирани емисии извън производствената площадка, както и за
приложение и спазване на мерките, описани в заповед № 2/04.01.2012 г. със срок
на предписанието - до 28.07.2022 г. /л.20 от адм.дело №263/22 г., ШАС/.
На 28.07.2022 г. „СМА Минерал Бургас Вар“ЕООД
е уведомило РИОСВ Шумен, че предписанието е изпълнено до 15.00 часа на
28.07.2022 г./виж писмо, изх.№ 274/28.07.2022 г., л.24 от адм.дело №263/22 г.,
ШАС/.
На 29.07.2022 г. директорът на РИОСВ Шумен е издал оспореното в настоящото
производство предписание № 221/29.07.2022 г., в което на основание чл.14, ал.4
ЗООС, във връзка с чл.18, т.4 ЗЧАВ и чл. 70, ал.1 от Наредба № 1/27.06.2005 г.
за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в
атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии/обн.ДВ,
бр.64/05.08.2005 г./, на „СМА Минерал Бургас Вар“ ЕООД, ЕИК/Булстат ********* е
указал следното: 1. Незабавно да се уведоми РИОСВ Шумен за настъпили
производствени аварии и други инциденти, които могат да доведат до увеличаване
на емисиите или да предизвикат влошаване качеството на атмосферния въздух,
както и да предприемат мерки, съгласно нормативната уредба, регламентираща
действията при промишлени аварии и бедствия и 2. Да не се допуска видимо запрашаване и формиране на
неорганизирани прахови емисии около производствената площадка при евентуално
настъпване на авария или друго отклонение от производствената дейност, при
товарене и разтоварване, и складиране на продукцията.
Административният орган се е позовал на
проверката и на резултатите, описани в констативен протокол № ЕВ-А 12 от
27.07.2022 г. като е посочено, че на територията на проверения обект се
констатират постоянни аварии на производствените инсталации, вследствие на
които настъпва запрашаване с неорганизирани емисии в атмосферата на и около
площадката, както и при при товаро-разтоварната дейност.
Жалбоподателят е предупреден, че при неизпълнение
на предписанието ще бъде санкциониран по реда на чл.166, т.3 ЗООС.
Жалбата е недопустима за разглеждане по
същество, поради липса на правен интерес, по следните съображения:
Правилото
на чл.18, т.4 ЗЧАВ въвежда задължение за
юридическите лица, осъществяващи дейности с източници на емисии в атмосферния
въздух, какъвто е жалбоподателят, за незабавно уведомяване на регионалните
инспекции по околната среда и водите за настъпили производствени аварии и други
инциденти, които могат да доведат до увеличаване на емисиите или да предизвикат
влошаване качеството на атмосферния въздух, както и да предприемат мерки
съгласно нормативната уредба, регламентираща действията при промишлени аварии и
бедствия.
Нормата на чл.11, ал.1 ЗЧАВ изрично сочи, че
производствените и вентилационните газови потоци - носители на емисии, се
изпускат в атмосферния въздух организирано.
Процесното предписание не създава задължения за дружеството. За
последното, предвид извършваната от него дейност-добив на негасена вар, са
налице правнорегламентирани задължения в ЗООС; ЗЧАВ и подзаконовите нормативни
актове при настъпване на промишлени/производствени аварии и други инциденти.
Оспореният административен акт
обективира в т.1 и 2 принципни предписания, които касаят бъдещата дейност на
дружеството. Те не са свързани с конкретна авария, настъпила преди издаване на
предписание №221 от 29.07.2022 г., а имат постоянен времеви характер. Аргумент
в тази насока е посочения срок по т.1-
„в деня на настъпване на аварията“ и по т.2- „постоянен“.
Следователно в деня на настъпване
на всяка следваща производствена авария
след 29.07.2022 г., водеща до
увеличаване на емисиите или влошаване
качеството на атмосферния въздух жалбоподателят следва да изпълни
предписанието по т.1 като уведоми незабавно
РИОСВ Шумен и да предприеме мерки съгласно нормативната уредба,
регламентиращи действията при промишлени аварии и бедствия. А по т.2, след 29.07.2022 г. постоянно следва
да не допуска видимо запрашаване и формиране на неорганизирани прахови емисии
около производствената площадка при евентуално настъпване на авария или друго
отклонение от производствената дейност, при товарене и разтоварване, и
складиране на продукцията.
Към момента на издаване на
предписанието, по арг. от чл.142, ал.1 АПК, за дружеството-жалбоподател не
произтичат никакви негативни последици, тъй като не е посочен конкретен срок на
изпълнение, след който ще бъде ангажирана административнонаказателната му
отговорност.
Наличието на правен интерес от
оспорване на административен акт представлява положителна процесуална
предпоставка, за която съдът следи служебно. Същият може да липсва при подаване
на жалбата, какъвто е настоящият случай, или да отпадне в хода на съдебното
производство.
По тези съображения жалбата следва да се
остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.
При този резултат разноски на жалбоподателя не
се следват.
Мотивиран така и на основание чл.159, т.4 АПК,
Административен съд Бургас, осми състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „СМА
Минерал Бургас Вар“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Бургас, бул. „Стефан Стамболов“№ 120, представлявано от Д.П.Д.,
против предписание № 221 от 29.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция
по околната среда и водите /РИОСВ/ Шумен, с което на основание чл.14, ал.4 от
Закона за опазване на околната среда/ЗООС/, вр. чл.18, ал.3 от Закона за
чистотата на атмосферния въздух/ЗЧАВ/ и
чл.70, ал.1 от Наредба №1 от 27.06.2005 г. за норми за допустими емисии на
вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с
неподвижни източници на емисии/обн.ДВ, бр.64/05.08.2005 г./ е указано следното:
1. Незабавно да уведоми РИОСВ Шумен за настъпили производствени аварии и други
инциденти, които могат да доведат до
увеличаване на емисиите или да предизвикат влошаване качеството на
атмосферния въздух, както и да предприемат мерки съгласно нормативната уредба,
регламентираща действията при промишлени аварии и бедствия, със срок - в деня на настъпване на аварията и отговорник
управителя и 2. Да не се допуска видимо запрашаване и формиране на
неорганизирани прахови емисии около производствената площадка при евентуално
настъпване на авария или друго отклонение от производствената дейност, при
товарене и разтоварване, и складиране на продукцията, със срок-постоянен и
отговорник управителя.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1629/2022
г. по описа на Административен съд Бургас.
Определението може да се обжалва в 7- дневен
срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на
Република България.
СЪДИЯ: