Решение по дело №2409/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 156
Дата: 27 януари 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180702409
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 

№ 156

 

град Пловдив, 27.01.2023 година

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отд., ХІV състав, в публично съдебно заседание на първи декември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при участието на секретаря Недялка Петкова, като разгледа докладваното от съдия Георгиева адм. дело № 2409 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.215 и сл. от Закона за устройство на тери­торията /ЗУТ/ във връзка с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“, чрез директора на Областно пътно управление гр. Пловдив, упълномощен от Председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“,  против заповед № 312 от 12.04.2022 г., издадена от на кмета на община Родопи, с която е одобрен: 1. ПУП – ПРЗ за ПИ с идентификатор 17.6, представляващ земеделска земя за процедура за промяна предназначението в землището на с.Крумово, м.„Изворите“, община Родопи, област Пловдив, за образуване на УПИ 17.245 – производство, преработка и разфасовка на сладкарски изделия за хранително-вкусовата промишленост и обществено обслужваща дейност и УПИ 17.247 – трафопост, за разширение на път и полски път.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на издадената заповед, поради приет от ОПУ – Пловдив комуникационно-транспортен план /КТП/ за ПИ 40004.17.6 във връзка с процедура по чл. 8, ал. 4 от Наредба за специално ползване на пътищата. Сочи се, че процедурата не е изпълнена в срок, поради което КТП е невалиден.

Ответникът - кмет на Община Родопи, чрез адв.Н. оспорва жалбата и като неоснователна и недоказана. Моли за решение, с което същата да бъде отхвърлена. Подробни аргументи излага в писмена защита. Претендира разноски, съгласно представен списък.

Заинтересованите страни А.М.Р., М.М.Т., А.М.Т., „ЕВРОБИЛД- М1“ ЕООД и „ЛУКОЙЛ- БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, редовно и своевременно уведомени, не вземат становище по жалбата. Заинтересованата страна Г.Г.А. в с.з. заявява, че подкрепя становището на ответника.

            Административен съд - Пловдив, XIV състав, като обсъди събраните по делото доказателства и като  извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното:

            Със заявление до кмета на община Родопи от 20.07.2021г. (л.26) Г.Г.А. като собственик на ПИ с идентификатор 40004.17.6, находящ се в с.Крумово (н.акт № 174/2018г.) е поискал да бъде одобрен ПУП-ПРЗ, ПУП –ПП за посочения имот относно процедура по промяна предназначението, съобразно ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ .

С Решение №138, обективирано в протокол № 4 от 30.04.2020г. (л.53) Общински съвет Родопи разрешава да се изработи проект за ПУП-ПРЗ и ПП на земеделска земя за процедура за промяна на предназначението, съобразно изискванията на ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ, представляващи ПИ с 17.6, м.„Изворите“ от кадастралната карта на с.Крумово за обекти: „Производство, преработка и разфасовка на сладки изделия за хранително-вкусовата промишленост, складова и обществено обслужваща дейност“, разширение на полски път, транспортен достъп, трасета за външно водоснабдяване; канализация; електроснабдяване. В решението е посочен начин на урегулиране на урегулиране на поземлените имоти - по реда на чл.17 от ЗУТ.

В административното производство по одобрение на ПУП-ПРЗ и ПП са представени: здравно заключение изх.№РД-259-258/08.05.2019г. издадено от РЗИ-Пловдив, писмо изх. №ОВОС-681-15/14.09.2019г. издадено от РИОСВ -Пловдив и Решение №ПВ-126-ПР/04.09.2019г., издадено от РИОСВ, писмо изх. № ПУ-01-445/1/ от 28.06.2019г., издадено от Басейнова дирекция „Източно беломорски район“, становище с изх. № 9220/04.03.2021г. от „Електроразпределение Юг“ ЕАД, писмо изх.№0800-912 /24.02.2020г. от ВиК ЕООД, становище по №103000-17614/23.09.2020г. от ОД на МВР гр.Пловдив, отдел „Охранителна полиция“, сектор „Пътна полиция“, удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри №25-185466/25.06.2021г. издадено от СГКК Пловдив и Решение №КЗЗ-20, точка 31/30.10.2019г. на Комисията по чл.17 от ЗОЗЗ издадени от МЗХГ за разглеждане на ПУП-ПРЗ и ПП на процесния ПИ. Проектът за ПУП-ПРЗ съдържа: обяснителна записка и графична част в част Архитектура. Представени са устройствени показатели и легенда, както и удостоверение за нови обекти на кадастъра, план и баланс на засегнатите имоти, електро и ВиК схеми, организация на движението и геодезическо заснемане.

Въз основа на така посочените съпроводителни документи и решение № 23, взето с протокол № 10/30.09.2021г. на ЕСУТ при община Родопи е издадена оспорената в настоящото производство заповед. Същата е съобщена по надлежен ред на заинтересованите лица, което не се оспорва в производството, както и не се сочат от жалбоподателя конкретни нарушения при издаване на обжалваната заповед.

В жалбата е изложено възражение относно становище обективирано в писмо с изх. № 94-00-1998/16.11.2020г. от ОПУ – Пловдив (л. 56). Видно от съдържанието му  ОПУ – Пловдив е уведомило Г.А., че приема КТП към ПУП за пътна подземна връзка за ПИ с идентификатор 40004.17.6 за обект „Производство, преработка и разфасовка на сладкарски изделия за хранително вкусовата промишленост , складова и обществено обслужваща дейност“ на път II-86 „Пловдив-Асеновград-Смолян“ при км 15+950-ляво. Поставени са конкретни условия по процедирането на КТП и е посочено, че приемането му е валидно за една година, през която възложителят трябва да внесе проект за съгласуване в следващата фаза и след този период започва нова процедура. Не се сочи в жалбата, разглеждана в настоящото производство как становището на ОПУ – Пловдив е относимо към издадената от кмета на община Родопи заповед № 312/12.04.2022г.

            Оспорваният административен акт е връчен на жалбоподателя на 05.05.2022г. Жалбата е подадена чрез административния орган на 10.05.2022г. от упълномощен представител на Председателя на УС на АПИ, съгласно представено по делото пълномощно - л.146.

            По смисъла на чл.131 ал.1 във връзка ал.2 т.2 и т.4 от ЗУТ, заинтересувани лица в производството по одобряване на подробните устройствени планове и на техните изменения са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. Непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план недвижими имоти са имотите – предмет на самия план, съседните имоти, когато се включват в свързано застрояване и/или се предвижда промяна в застрояването им; съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана. В случая, имотът на жалбоподателя е съседен на имота, чието предназначение се променя, според предвижданията на плана, което е абсолютна положителна процесуална предпоставка за съдебния контрол - засягане правната сфера на оспорващите. При това положение съдът намира, че жалбата, като подадена в срок, и от лица с правен  интерес, се явява допустима.

            Жалбата е неоснователна по следните съображения:

При издаване на заповедта е спазена разписаната в ЗУТ процедура. Съгласно правилата на глава седма, раздел IV от ЗУТ заинтересованите лица могат да искат изменение на влезлия в сила и действащ ПУП при наличие на основанията по чл.34, ал. и ал.2 от ЗУТ. Правилата на административното производство са разписани в чл.135 от ЗУТ във връзка с глава 7, раздел III от ЗУТ – подаване на искане за промяна на плана, допускане изработването на проект за промяна на плана, съобщаване на заинтересованите лица на изработения проект, внасяне и разглеждане на същия, ведно с постъпили възражения в общинския експертен съвет, като последният се произнася по постъпилите възражения и приема, респ. отхвърля проекта за изменение на плана, след което проектът за плана се одобрява със заповед на кмета на общината (арг. чл.129 ал.2 от ЗУТ). В настоящия случай така разписаната в закона процедура е спазена, а и няма спор между страните по провеждането ѝ.

            По отношение мотивите за издаване на заповедта и спазването на материалния закон от нейния издател,  съдът намира, че правилно е издадена процесната заповед на посочените правни основания: чл.129 ал.2 във връзка с и чл. 24 от ЗОЗЗ и чл.35 от ППЗОЗЗ.

Във връзка с единственото възражение, изложено в жалбата, съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл.8 от Наредбата за специално ползване на пътищата (Наредбата) във връзка с изграждането на търговски крайпътни обекти и на пътни връзки към тях, е предвиден разрешителен режим за изграждане на търговски и крайпътни обект, при условие, че попадат в обслужващата зона на пътя. В ал.2 от така посочената разпоредба е предвидено, че разрешението за специално ползване на пътя чрез изграждане на търговски крайпътен обект и пътни връзки към него е задължително условие за издаване на разрешение за строеж на обектите. Същото  е валидно за срок от две години. В чл. 8, ал. 4 от Наредбата е разписана процедурата по  издаване на разрешението за специално ползване на пътищата, както и в чия компетентност е издаването на същото. В горецитираната наредба не е уреден ред за съгласуване на КТП към ПУП, както и не е определен едногодишен срок на валидност на становище по приемане на КТП. Нито в становището си до възложителя от 16.11.2020г., нито в жалбата си до съда директора на ОПУ – Пловдив сочи мотиви по отношение на посочения срок по одобряването на КТП. От друга страна жалбоподателят не твърди нарушения относно обслужващата зона на републиканския път по смисъла на чл.7, ал. 1 и 2 и чл.25 от Закона за пътищата. Напротив, констатира се от административната преписка, че КТП към ПУП е съгласуван от ОПУ без забележки. В положителното становището на ОПУ е отразено да се внесе проект в следваща фаза на проектиране, което предполага и ново съгласуване с ОПУ в съответствие с чл. 8, ал.2 от Наредбата. В тази връзка съдът намира, че не се констатират нарушения в процедурата по издаване на заповедта за одобряване на ПУП.

В заключение, по изложените по-горе съображения, съдът приема за установено по делото, че обжалваният административен акт е материално законосъобразен, издаден е от компетентен орган, в съответната форма и при спазване на процедурните правила по издаването му. Налице е и съответствие с целта на закона, понеже административният орган, издавайки оспорената заповед, е упражнил предоставеното му публично субективно право, именно за осъществяване на интереса, за който е установено от закона.

Предвид това и на основание чл.172, ал.2 предл. последно от АПК, жалбата срещу оспорената заповед следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на спора и предвид претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват на ответната страна, като същите се констатираха в размер на 900 (деветстотин) лева, съгласно представения списък с разноски – л.170 и договор за правна защита и съдействие на л.155-гръб.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XIV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Агенция „Пътна инфраструктура“, чрез директора на Областно пътно управление гр. Пловдив, упълномощен от Председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, против заповед № 312 от 12.04.2022 г. на кмета на община Родопи, с която е одобрен: 1. ПУП – ПРЗ за ПИ с идентификатор 17.6, представляващ земеделска земя за процедура за промяна предназначението в землището на с.Крумово, м.„Изворите“, общ.Родопи, обл.Пловдив, за образуване на УПИ 17.245 – производство, преработка и разфасовка на сладкарски изделия за хранително-вкусовата промишленост и обществено обслужваща дейност и УПИ 17.247 – трафопост, за разширение на път и полски път.

            ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, гр.София, бул. „Македония“ 3 да заплати на Община Родопи, ЕИК ***, с адрес: гр.Пловдив, ул. „Софроний Врачански“ № 1а сумата от 900 (деветстотин) лева за адвокатско възнаграждение.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: