Решение по дело №271/2018 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 161
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 16 декември 2019 г.)
Съдия: Борислава Славчева
Дело: 20181620200271
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2018 г.

Съдържание на акта

 

                                     Р   Е   Ш   Е  Н   И   Е

                            

 

                                                     

 

 

                                         Гр.Лом, 26.11.2019г.

                     

 

                       В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

       Ломски районен съд, втори наказателен състав, в открито съдебно заседание  на двадесет и четвърти януари две хиляди и деветнадесета, година, в състав:                                                                           

 

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : Б.СЛАВЧЕВА

 

 

        при секретаря Л.П., като се запозна с докладваното от съдията Славчева АНД № 271/18г. по описа на ЛРС, за да се произнесе взе предвид следното :

        

         Административнонаказаното дружество „ЕЛИТ 123“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.“Надежда 4“, бл.438, вх.Б, ап.9, ет.1, представлявано от управителя И.Ц.Л. с ЕГН ********** *** обжалва издаденото от Директора на РЗИ гр.Монтана д-р Е. М. НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № ПО-05-13 от 08.12.2017г. с което на осн. чл.211, ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за извършено административно нарушение на чл.2, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от  регионалните здравни инспекции.

        В с.з. жалбоподателят редовно призован се представлява от адв.Н.Л. от МАК, която поддържа депозираната жалба и моли съда да постанови решение с което отмени изцяло издаденото НП, като неправилно и незаконосъобразно.

       Въззиваемият редовно призован не се явява,  представлява се от юрисконсулт С.С., която оспорва жалбата и моли съда да постанови решение с което да потвърди издаденото НП като правилно и законосъобразно.               

       Доказателствата по делото са писмени и гласни.

       Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намери за установено следното :

       С Наказателно постановление № ПО-05-13 от 08.12.2017г. издадено от Директора на РЗИ гр.Монтана д-р Е. М., на жалбоподателят „ЕЛИТ 123“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.софия, ж.к.“Надежда 4“, бл.438, вх.Б, ап.9, ет.1, представлявано от управителя И.Ц.Л. с ЕГН ********** ***, на осн. чл.211, ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за извършено административно нарушение на чл.2, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от  регионалните здравни инспекции, а именно за това, че при извършена проверка на 23.02.2017г. в 10,15ч. в обект за търговия с козметични продукти на фирма „Елит 123“ ЕООД с адрес: гр.Лом, ул.“Славянска“ № 40 е установено, че същият не е вписан в Регистъра на обекти с обществено предназначение, контролирани от РЗИ, като в момента на проверката се извършват продажби.

       В с.з. административно-наказаното дружество се представлява от адв.Н.Л., която поддържа жалбата и моли съда да отмени издаденото НП, като незаконосъобразно, тъй като при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани със съставянето на АУАН и НП.

        Процесуалният представител на въззиваемият в с.з. и в представената Писмена защита юрист. С. оспорва жалбата като моли съда да я остави без уважение, като потвърди издаденото НП, като правилно и законосъобразно.

        Депозираната жалба е процесуално допустима, подадена от лице, имащо правен интерес, в предвиденият от закона 7-дневен срок за обжалване.

       По същество жалбата се явява  основателна.

       От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи по категоричен и безспорен начин следната фактическа обстановка :

        На 23.02.2017г. св.Л.Ф. заедно с В.Л., двете здравни инспектори в РЗИ гр.Монтана, по време на която било установено, че се предлагат козметични продукти, а обекта на е вписан в регистъра на РЗИ-Монтана и не е подадена заявление за регистрация. Проверката била извършена по данни на св.Ф. в присъствието на продавачката в обекта, като за същата отново по данни на св.Ф. бил съставен Протокол от същата дата, който последната отказала на подпише. Видно от приложения към преписката Протокол от 23.02.2017г. съставилият последния – В.Л., който по искане на страните и заличена от списъка на свидетелите по делото не е посочила името на присъствалата по време на проверката продавачка в обекта, както и не е удостоверила по предвидения в закона ред отказа на последната да подпише протокола.

       На 24.02.2017г. до представляващия дружеството И.Л. на адреса на седалището на същото била изпратена Покана с писмо с обратна разписка да се яви на 06.03.2017г. в РЗИ гр.Монтана за съставяне на АУАН.  Изпратеното писмо с обратна разписка било върнато в цялост, като непотърсено.

      На 06.03.2017г. В.Л. в присъствието на св.Л.Ф. съставила АУАН № ПО-05-13, в който описала установеното по време на извършената проверка на 23.02.2017г. нарушение на  чл.2, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от  регионалните здравни инспекции. АУАН бил изпратен за връчване първоначално чрез органите на СДВР гр.София и Столична община „Надежда“, а впоследствие чрез РУ гр.Лом, тъй като е установено, че представляващият дружеството живее в гр.Лом и връчен на 09.11.2017г.

      Впоследствие възоснова на така съставения АУАН, АНО издал атакуваното НП № ПО-05-13 от 08.12.2017г., с което за установеното нарушение, наложил на дружеството на осн. чл.211, ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/. Видно от направената отметка върху НП, последното било връчено, съгл. чл.58, ал.2 от ЗАНН на 26.04.2018г.

       В нормата на чл.2, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от  регионалните здравни инспекции, която е издадена на осн. чл.36, ал.3 от ЗЗ е регламентирано, че всеки, който открие обект с обществено предназначение, е длъжен да уведоми за това съответната РЗИ по местонахождението на обекта не по-късно от деня на започване на дейността с уведомление по образец съгласно Приложениe № 2. Следователно  задължението  за  уведомяване на РЗИ  възниква при  откриване на обект с обществено предназначение.

        В разпоредбата на чл.211, ал.3 от ЗЗ законодателят е предвидил административно-наказателна отговорност за Юридическо лице което осъществява дейност в обект с обществено предназначение, без да е изпълнил задължението си за уведомяване на регионалната здравна инспекция, се наказва с имуществена санкция в размер от 2 000лв /две хиляди лева/ до 15 000лв /петнадесет хиляди лева/, а при повторно нарушение - от 5 000лв /пет хиляди лева/ до 20 000лв /двадесет хиляди лева/.

      Съдът намира, че в хода на проведеното административно-наказателно производство са допуснати съществени нарушения, които са довели до нарушаване правото на защита на административно-наказаното лице, както и до незаконосъобразност на издаденото НП.

      На първо място от съставеният Протокол 23.02.2017г. от В.Л., в който липсва името и подпис на лицето, в чието присъствие е проведена проверката не може да бъде установено по безспорен и категоричен начин на която дата и в присъствието на кое лице е проведена същата. Липсата на свидетел, удостоверяващ отказа на лицето да подпише протокола, пък води до липса на доказателства дали този протокол е предоставен за запознаване от това лице.   

       На следващо място в материалите по административно-наказателната преписка е приложено и прието от съда като доказателство копие на Уведомление подадено на 23.02.2017г. за откриване на обект с обществено предназначение подадено от И.Ц.Л., представляващ „Елит 123“ ЕООД, което е постъпило в РЗИ гр.Монтана, с вх.№ РЕ-05-1030 от 23.02.2017г. на РЗИ гр.Монтана, съгласно което от 22.02.2017г. е открит обект – цветя и парфюмерия в гр.Лом, ул.“Славянска“ № 40. Същото е постъпило в РЗИ гр.Монтана на 23.02.2017г. преди съставяне на АУАН.

        Това уведомление е единственото доказателство, установяващо  датата на откриване на този обект с обществено предназначение, тъй като АНО не е ангажирал други такива.

        Предвид изложеното по-горе и с оглед разпоредбата на чл.52, ал.4 от ЗАНН административнонаказващия орган е следвало да се обсъди  постъпилото писмено доказателство – удостоверение, както и законосъобразността на съставения АУАН, преди издаването на НП при произнасяне по административнонаказателната преписка. Допуснатите процесуални нарушения са самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглежда спора по същество.

        Водим от горното съдът намира, че депозираната жалба се явява неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение, а  атакуваното НП – да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно, за това  и на осн. чл.63 от ЗАНН

 

 

 

 

 

                                        Р  Е  Ш  И  :

 

 

         ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № № ПО-05-13 от 08.12.2017г. издадено от Директора на РЗИ гр.Монтана д-р Е. М., с което на „ЕЛИТ 123“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к.“Надежда 4“, бл.438, вх.Б, ап.9, ет.1, представлявано от управителя И.Ц.Л. с ЕГН ********** ***, осн. чл.211, ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за извършено административно нарушение на чл.2, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от  регионалните здравни инспекции, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.     

 

         Решението може да се обжалва пред Административен съд гр.Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението на страните, за неговото изготвяне.

      

         След влизане в сила на решението препис от него да бъде изпратен на

Директора на РЗИ гр.Монтана за сведение.                                                 

 

 

                                                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ :