Решение по дело №361/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 442
Дата: 27 юли 2021 г. (в сила от 24 август 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700361
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  442/  27. Юли 2021г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На тридесети юни 2021г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 361/2021г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на „Т.Б. ***, представлявано от управителя Т.Г.Б. срещу Заповед за налагане на ПАМ № 11067/13.04.2021г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ – В. Търново в ЦУ на НАП, с която на осн. чл. 186 ал.1 т.1 б. „б“  и чл. 187 ал.1 от ЗДДС е наредено запечатване на търговски обект – павилион, находящ се в гр. Плевен, местност „Чаира“ – гробищен парк, стопанисван от дружеството и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната й. Сочи, че не е налице извършено нарушение на финансовата дисциплина, за което е наложена мярката. Твърди, че в момента на проверката обектът все още не е започнал дейност и е бил в процес на подготовка, за доказването на това твърдение представя доказателства за последващо регистриране на касовия апарат. Лицето извършило самоволно продажбата не е наето от дружеството, а е общ строителен работник и няма право да подписва какъвто и да е протокол от името на дружеството. Адресът на дружеството за кореспонденция и телефон са известни на данъчната администрация. Сочи, че запечатването на обекта ще доведе до значителни загуби за дружеството и служителите, работещи по трудов договор.

Ответникът - Началник отдел „Оперативни дейности“ – В. Търново в ЦУ на НАП, чрез юрисконсулт Ж.изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че заповедта е мотивирана с констатираните с протокола от проверката нарушения на реда за регистриране и отчитане на продажбите в търговския обект. Принудителната мярка е наложена за най-сериозното нарушение на данъчното законодателство – липса на фискално касово устройство в обекта и неиздадена фискална касова бележка, които са безспорно доказани, а освен това мярката вече е и изпълнена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 186 ал.4 от ЗДДС.

Заповедта е връчена на 07.05.2021г. Жалбата е подадена на 10.05.2021г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Заповедта е издадена от орган по приходите – Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново, ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, съдържа фактическите и правни основания, които я мотивират и е издадена от териториално и материално компетентен орган съобразно разпоредбата на чл. 186 ал.3 ЗДДС. Спазена е предвидената писмена форма като заповедта е мотивирана с констатациите от съставения протокол за проверка по реда на чл. 50 от ДОПК от органи по приходите при ГД „Фискален контрол“ към ЦУ на НАП в търговския обект в гр. Плевен, извършена на 08.04.2021г.

Протоколът от проверката е съставен и връчен на място в присъствието на лицето – Н.З.Т., което е заварено да извършва търговска дейност в обекта. Именно това лице се е намирало в павилиона в момента на проверката и е извършило продажбата на два броя карамфили на обща стойност 1,40лв. без да издаде фискална касова бележка. Попълнил е декларация, според която не работи по трудов, граждански или друг договор, а е заявил, че е приятел на собственика на фирмата и тъй като на собственика се наложило да отсъства за 2 часа, го помолил да остане вместо него в търговския обект т.е. временно е замествал собственика. 

При проверката в обекта, мотивирала издаването на заповедта за ПАМ е било установено, че търговският обект – павилион, стопанисван от „Т.Б. – 2010“ ЕООД е с търговска площ около 12 кв.м., намира се в гробищен парк Чаира, гр. Плевен и предлага за продажба естествени и изкуствени цветя на цени от 0,70 лв. до 2,50лв. В обекта не е налично монтирано и въведено в експлоатация фискално устройство за отчитане на реализираните приходи от продажби на предлаганите стоки – цветя с посочени цени, установена е фактическа наличност на парични средства в обекта в размер на 152,50 лв., което доказва по несъмнен начин, че в него се извършва търговска дейност като се предлагат за продажба изложените стоки – цветя с посочени цени и се приемат плащания в брой, но липсва фискално устройство, с което да се отчитат извършените продажби.  Деянието представлява нарушение на чл. 7 ал.1 вр. чл.3 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти, чрез фискални устройства, приета във връзка със законовата делегация на чл. 118 ал.1 и ал.4 т.1 ЗДДС, който изисква използване на монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство от датата на започване на дейността на обекта. Липсата на регистрирано фискално устройство е основание за прилагането на принудителна административна мярка  по чл. 186 ал.1 т.1 б. „б“ ЗДДС – запечатване на обекта за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции.

Доказателствата са налични в административната преписка и обективирани в протокола от проверката, който е мотивирал издаването на процесната заповед за ПАМ. На видно място в търговския обект е залепен стикер „съобщение“ за запечатването на обекта съгласно чл. 187 ал.1 ЗДДС, с което дружеството се счита уведомено.

Дружеството е регистрирано по ЗДДС, облага се текущо по ЗКПО, за последната година е декларирало данъчна печалба. Няма данни за установени публични задължения и предходни констатирани нарушения на данъчното законодателство.

Установената съществена фактическа наличност на парични средства в обекта при предлагани стоки с обявени цени и извършената продажба на стока при липса на регистрирано в НАП фискално устройство, дава достатъчно основание да се приеме, че обектът извършва търговска дейност без да отчита оборота си съгласно изискванията чрез монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство, с което се засяга съществено фиска. Защото неотчитането на оборотите, води до неотчитането на приходите и невнасяне на реално дължимите публични  задължения за ДДС и други данъчни задължения от дейността на обекта, при която преценка е съобразен възможният обем на дейността според капацитета, вида и местоположението на обекта и предлаганите стоки и евентуалните реализирани обороти.

Констатациите, обективирани в протокола от проверката и послужили за мотивиране на заповедта се доказват по несъмнен начин от всички приобщени писмени доказателства.

За констатираното нарушение на чл. 7 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ – за извършване на търговска дейност в обекта без въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство е съставен АУАН и издадено НП. За второто нарушение на чл. 25 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ също е съставен АУАН на дружеството за неиздаване на фискална касова бележка за извършената продажба и е издадено НП.

Констатираното нарушение, описано в заповедта за ПАМ разкрива неизпълнение от търговеца на произтичащото от чл. 118 ал.1 и ал.4 т.1 ЗДДС задължение за регистриране и отчитане на извършените продажби в търговския обект чрез издаване на фискална касова бележка от въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискалното устройство и свързаните с това подробно регламентирани правила в Наредба № Н-18 от 13.12.2006г., приета на основание законовата делегация на чл.118 ал.4 ЗДДС.

Принудителната административна мярка е издадена с правно основание - чл. 186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС, който предвижда запечатване на обект за срок до 30 дни на лице, което не въведе в експлоатация или не регистрира в НАП фискално устройство. Мярката се прилага независимо от предвидените глоби или имуществени санкции.

Затова без значение за прилагане на ПАМ е дали е съставен акт и издадено НП за констатирано нарушение, както и дали нарушението е санкционирано и  доказано с влязло в сила НП. Тези факти и обстоятелства не представляват законова предпоставка за прилагане на ПАМ. Такива могат да бъдат издадени и впоследствие. Нарушаването на реда за отчитане и регистриране на продажбите в обекта е констатирано от органите по приходите с Протокол по чл. 50 ЗДДС, който представлява официален документ и служи за основание за съставянето на АУАН. Затова съставянето на такъв протокол е достатъчно и може да служи и за издаване на заповед за ПАМ, в случай на установено при проверката нарушение.

Съгласно чл. 187 ал.4 ЗДДС принудителната административна мярка се прекратява от органа, който я е приложил, по молба на административно-наказаното лице и след като бъде доказано от него, че глобата или имуществената санкция е заплатена изцяло. Двете производства протичат независимо едно от друго, като заплащането на санкцията е прекратително условие за действието на мярката. При заплащане на определената с НП санкция, мярката се прекратява. Мярката се прилага след влизане в сила на заповедта, когато не е допуснато предварително изпълнение.

В случая с оглед тежестта на нарушението и с цел незабавното му преустановяване с оглед защитавания обществен интерес, е допуснато предварително изпълнение на заповедта и същата е изпълнена. Видно от констатациите на протокола за запечатване на търговския обект от 13.05.2021г. в обекта не е било налично фискално устройство, с оглед на което може да се направи извод, че нарушението не е било незабавно отстранено преди издаването на заповедта, въпреки предприетите действия в тази насока.

Ето защо са налице материално-правните предпоставки за прилагане на ПАМ по чл. 186 ал.1 т.1 б. „б“ ЗДДС – дружеството жалбоподател е извършвало търговска дейност без да е въвело в експлоатация и регистрирало фискално устройство преди започването на дейността.

По този начин е укрило приходи, подлежащи на данъчно облагане. Затова за преустановяване и за предотвратяване за в бъдеще на подобни нарушения, законодателят е предвидил прилагането на ПАМ по чл. 186 ЗДДС – запечатване на обекта за срок до 30 дни. Мярката има преустановителен и превантивен ефект и цели да дисциплинира търговците към спазване на реда за регистриране и отчитане на всяка извършена продажба на стоки или услуги с цел да се предотврати укриването на приходи, подлежащи на данъчно облагане и ощетяването на фиска.

При определяне на срока на действие на мярката съдебната практика е приела, че органът по приходите действа при условията на оперативна самостоятелност и има правото да прецени за всеки конкретен случай, какъв срок ще бъде подходящ за постигане на целения с мярката възпиращ и дисциплиниращ превантивен ефект в рамките на законовия срок – до 30 дни. 

В заповедта се съдържат подробни мотиви относно срока, за който ще бъде запечатан търговския обект, а именно съобразена е тежестта на извършеното нарушение и последиците от него – неотчитане на приходи, местоположението на търговския обект, неговата площ и клиентопотока, неотчетения оборот от извършените продажби, установен при проверката, от една страна. А от друга - липсата на издадени наказателни постановления и липсата на публични задължения за извършени други нарушения на данъчното и осигурителното законодателство. Срокът е съобразен с целената превенция за незабавно преустановяване на установеното нарушение, изразяващо се в неотчитането на оборота в търговския обект.

При определянето му е съобразен вида и обема на упражняваната в съответния обект дейност. Срокът е подходящ с оглед постигане целите на мярката, състоящи се в защита на интереса на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект, както и да се осъществи превенция спрямо бъдещото поведение на търговеца като то се коригира към спазване на отчетността и начисляване на дължимите данъци върху реализираните обороти.

Тези съображения аргументирано са обусловили налагането на мярката – запечатване на търговския обект и забрана за достъпа до него за определения към средата на предвидения в закона срок, а именно за 14 дни. Така определения срок е съразмерен и съответен на преследваната от закона цел и е мотивиран от органа, като не се засягат права и законни интереси на жалбоподателя в по-голяма степен от най-необходимото за целта, предвидена в закона при прилагане на предвидената ПАМ, с което е спазен залегналия в чл. 6 АПК принцип на съразмерност при издаването на ИАА.

Ето защо оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото на осн. чл. 78 ал.8 ГПК вр. чл. 144 от АПК и вр. чл. 186 ал.4 ЗДДС в полза на ответника  следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер - 100 лв.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Т.Б. ***, представлявано от управителя Т.Г.Б. срещу Заповед за налагане на ПАМ № 11067/13.04.2021г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ – В. Търново в ЦУ на НАП, с която на осн. чл. 186 ал.1 т.1 б. „б“  и чл. 187 ал.1 от ЗДДС е наредено запечатване на търговски обект – павилион, находящ се в гр. Плевен, местност „Чаира“ – гробищен парк, стопанисван от дружеството и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

ОСЪЖДА „Т.Б. ***, представлявано от управителя Т.Г.Б., да заплати на ТД на НАП – Велико Търново  юрисконсултско възнаграждение  в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :