Решение по дело №90/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 179
Дата: 19 април 2022 г. (в сила от 19 април 2022 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20227170700090
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

  179

        Плевен, 19.04.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Плевен, седми състав, в публично съдебно заседание на четвърти април  две хиляди двадесет и втора  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Николаев  адм. дело № 90 по описа на Административен съд - Плевен за 2022 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 Производството по адм.д.№90/2022г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от  „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД, ЕИК:********* със седалище и адрес на управление: гр. Белене, п.к.5930, ул.***, м. „Г.М.“ №1, представлявано от управителя С.С.Й. против Заповед № РД-24-7/14.01.2022г. на Директора на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП СЗДП – Враца.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, постановена при нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона.  Навеждат се доводи, че прекратяването на търга е поради липсата на поне един допуснат участник в търга, което е закономерна последица от неправомерното отстраняване от участие в търга на единствения участник „Гораинвест ЕБ" ЕООД. Излагат се съображения, че за да се отстрани жалбоподателят от участие в търга за продажбата на прогнозни количества добита дървесина на местни търговци от обект № 2207-1, на територията на ТП ДГС Никопол, СЗДП неправилно приема, че не е „местен търговец", тъй като местонахождението на обект № 2207-1 е в землището на гр. Гулянци, в която попадат територии на ТП ДГС – Никопол, в което ще се извършва ползването на дървесина и съответно ще се реализира преработката й.  Сочи, че видно от актуалното  състояние към датата на разглеждането на документите - 11.01.2022 г., фирмата е с адрес и седалище на управление в гр. Белене, независимо, че и същото попада в територията на ДГС Никопол, респ. СЗДП. Твърди се, че изводът на СЗДП е неправилен, тъй като съгласно чл. 115, т. 1 от Закона за горите държавните горски стопанства, както и общините - собственици на гори, могат да предоставят до една трета от годишното си ползване на дървесина за добив или за преработване на търговци, които са със седалище и адрес на управление на територията на съответното стопанство или община и осъществяват дейността си на същата територия.  Позовава се на чл. 115, ал. 1, т. 1 от ЗГ, където изрично е посочено, че за местни търговци следва да се считат тези, чието седалище и адрес на управление е на територията на съответното стопанство или община. Или в конкретния случай за местни търговци следва да се считат всички търговци със седалище и адрес на управление, попадаща в границите на „Северозападно Държавно предприятие"ДП (СЗДП) – Враца, включващи горските територии на общините не само на община Гулянци, но и на Белене като включени в територията на ДГС Никопол, респ.СЗДП. Прави се извод, че в териториалния обхват на държавните горски предприятия, каквото е и СЗДП попадат само горски територии, а не и урбанизираните територии, които са териториите на населените места - села и градове. Акцентира се на разпоредбата на чл. 12 от ТЗ, че седалище на търговеца е населеното място, където се намира управлението на дейността му, а адресът на търговеца е адресът на управлението на дейността му. Следователно седалището и адресът на управление на търговец може да бъде само в дадено населено място – град или село, тоест в урбанизирана територия, а не и в териториалния обхват на държавно горско или ловно стопанство, в който обхват попадат само горски територии. Счита се, че ако съдът приеме, че жалбоподателят е доказал качеството си на „местен търговец" следва да отмени обжалваната заповед и да върне административната преписка на Директора на СЗДП със задължителни указания по прилагането на закона  да допусне до участие в търга единствения участник „ГОРАИНВЕСТ ЕБ" ЕООД, след което да извърши съответните класиране и определяне на изпълнител при условията на тръжната документация.

Постъпил е писмен отговор от  ответника – Директора на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП СЗДП – Враца, в който се  изразява становище, че подадената жалба е недопустима и моли да се прекрати образуваното административно дело. Сочи, че оспорващият административния акт: Заповед № РД 24-7/14.01.2022 г. на Директора на СЗДП ДП, с която е прекратена електронна тръжна процедура № 5940-4659 - електронен търг с наддаване за продажбата на прогнозни количества дървесина от временен склад за местни търговци от обект № 2207-1 в държавни горски територии на ТП „Държавно горско стопанство - Никопол“, открит със Заповед № РД 24-112/02.12.2021 г. на Директора на СЗДП ДП, няма правен интерес от оспорването, защото не притежава качеството „местен  търговец, което се изисква за участниците в административното производство по електронната тръжна процедура. Твърди се, че оспорваният административния акт Заповед № РД 24-112/02.12.2021 г. на Директора на СЗДП ДП е законосъобразен, издаден от компетентно длъжностно лице, при спазване на установената форма. Сочи се, че единственият участник в процедурата „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД е бил отстранен от участие в търга за обект № 2207-1 правомерно, на основание, че същият не е местен търговец за настоящата електронна тръжна процедура. Излагат се аргументи, че жалбоподателят е регистрирал фирмата си на 04.01.2022 г., видно от учредителния акт на дружеството с писмо изх. № 236-1/31.01.2022 г./, с намерение и цел да попадне в изключението на чл. 47, ал. 6 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, която гласи: „До участие в процедури за продажба на дървесина, организирани и проведени от ДП и ТП на ДП в периодите по чл. 9. ал. 2. т. 1 и 2, се допускат участници, които са преработили през предходната година в собствен обект по чл. 206 от ЗГ количества дървесина не по-малко от тези за обекта, за който участват, като изискването не се прилага за търговци, регистрирани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел през годината на провеждане на процедурата“, което изискване за конкретния обект № 2207-1 е във връзка с разпоредбата на чл. 38, ал. 2, т. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, която гласи: „В процедурите по чл. 38, ал. 1 участниците представят обем преработена дървесина в регистрирани на тяхно име обект/обекти по чл. 206 от ЗГ през предходната година, съгласно дневниците за преработена дървесина, за не по-малко от 50 на сто от количеството на обекта, за който участва в случая по т. 3“. Твърди се, че за жалбоподателя към момента на разглеждане на документите за участие в търга не са били приложими изискванията в т. 17.1 и т. 17.2 от Заповед № РД 24- 112/02.12.2021 г. на Директора на СЗДП ДП, с която е открита процедурата за обекта и в т. 1.4 и т. 1.5 от условията, утвърдени с нея, а именно:„Участниците да са преработили през предходната година в собствен обект по чл. 206 от ЗГ количества дървесина не по-малко от 50 на сто от тези за обекта, за който участват.“; „Да представят саморъчно заверено копие от „Обобщена справка за количествата на постъпилата, преработената и експедираната дървесина“, за предходната година.“ Сочи се, че участникът „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД не отговаря на изискването в т. 17.4. от горецитираната заповед, във връзка с т.1.7 от условията, а именно: Да е търговец, осъществяващ дейността си и да е със седалище и адрес на управление на територията на община Гулянци, в която попадат територии на ТП ДГС Никопол, в което се извършва ползването на дървесина.“ Именно това е мотивът, с който участникът „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД е отстранен от участие в наддаването и послужил като основание за издаване на оспорвания административен акт: Заповед № РД 24-7/14.01.2022 г. на Директора на СЗДП ДП. Посоченото условие от т. 17.4 на заповедта, за откриване на търга за обекта, не е изпълнено, което е видно от удостоверението за актуално състояние на „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД към деня на разглеждане на документите от комисията - 11.01.2022 г. Счита се, че с него, участникът не може да обоснове качеството си на „местен търговец“ и поради това за него не съществува правен интерес да участва в търга за конкретния обект от квотата за „местни търговци“. От удостоверението за актуално състояние на търговеца е видно, че същият не отговаря на изискването на чл. 115, ал. 1, т. 1,6. „а“ от Закона за горите, т. е  - да осъществява дейността си и да е със седалище и адрес на управление, спрямо конкретния обект № 2207-1 на територията на община Гулянци, в която попадат горски територии на ТП ДГС Никопол, в което стопанство се извършва ползването на дървесина. Седалището и адресът на управление на търговеца е на територията на друга община - община Белене. Община Белене също попада в териториалния обхват на ТП ДГС Никопол, но не в това е смисъла на разпоредбата и целта на закона. Конкретният обект № 2207-1, в който ще се извършва ползването е на територията на община Гулянци. Развиват се съображения, че разпоредбата на ЗГ е специална норма и не следва да се тълкува разширително по отношение обхвата на дейност на стопанството. Твърди се, че оспорващият е заявил, че е запознат с условията на търга в подписано от управителя му заявление по образец - Приложение № 1, което е част от тръжната документация.. В заключение се прави искане жалбата на „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД  да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Претендират се разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от адв.  Н.Б. от ВТАК, който поддържа жалбата по изложените в нея доводи.   Пледира за отмяна на заповедта. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата – Директорът на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП СЗДП – Враца в съдебно заседание- редовно призован  - не се явява и не се представлява.

 Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 Със заповед №РД 24-112/02.12.2021г.  на директора на    „Северозападно държавно предприятие“ ДП,    на основание чл. 112, ал. 1, т. 2, чл.114, ал.1 във връзка с чл. 95, ал.1 от Закона за горите и чл.2, т. 1, чл.5, ал. 1, т. 2, чл.46, т.2, по реда на чл. 66, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 5, чл. 74, ал.1, ал. 2, т.1, Раздел Ш „Продажба на дървесина чрез електронен търг“ и чл.38, от Наредба за условията и реда за възлагане на дейности в горски територии — държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни продукти е   отрита процедура да се проведе електронен търг с наддаване за продажба от временен склад на прогнозни количества на Местни търговци”, дървесина добита от държавни горски територии, попадащи в обхвата на дейност на ТП Държавно горско стопанство Никопол. Търгът е открит за обект 2207-1, като със заповедта са определени гаранцията за участие, стъпката за наддаване, гаранцията за изпълнение, условията и начина на плащане на цената, срока на договора, датата и часа на провеждане на търга и т. н. Посочено е в заповедта, че документацията за провеждане на процедурата може да се изтегли безплатно от участниците на интернет страницата на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП СЗДП – Враца или да се закупи от касата на ТП ДГС – Никопол.  Определени са изискванията към участниците като в точка 17.1 от Заповедта е постановено изискването участниците да са търговци осъществяващи дейността си и са със седалище и адрес на управление на територията на община Гулянци, в която попадат територии на ТП ДГС  Никопол, в което се извършва ползването на дървесината Към заповедта са приложени условията за участие в търга (л. 18- 24), както и образци на документите за участие в процедурата (л. л. 24-35). Заявление за участие в електронен търг наддаване за покупко – продажба на прогнозни количества дървесина на територията на ТП ДГС Никопол е подал жалбоподателят „Гораинвест ЕБ" ЕООД, с ЕИК  *********.  Към заявлението си за участие в търга дружеството   е подало документи за участие, съгласно тръжните условия,  в това число,  декларация от М.П.че е запозната с всички условия на търга, декларация  по чл.18, ал.1, т.3, буква „а“, „г“ и „е“  във връзка с чл.74, ал.2 от Наредбата, декларация по чл.18, ал.1, т.3,“б“, „в“, „д“, „ж“ и „з“ във връзка с чл.74, ал.2 от Наредбата, сертификат за съответствие с международен стандарт на български език   сертификат за съответствие с международен стандарт на английски  език декларация ценово предложение,  платежно нареждане  за внесена  гаранция.

Със Заповед № РД 24-2/11.01.2022г. на директора на    „Северозападно държавно предприятие“ ДП   е назначена комисия за провеждане на процедурата в състав: Председател: инж. Т.К.- заместник - директор (лесовъд) в СЗДП ДП,   членове:1. С.М.- юрисконсулт в СЗДП ДП;2. А.С.- счетоводител (икономист) в СЗДП ДП и резервни членове: 1. инж. С.Д.- експерт (лесовъд) в СЗДП ДП; 2. И.А.- технически сътрудник (икономист) в СЗДП ДП. Разпоредено е комисията да се събере на 11.01.2022 г. със задача да разгледа и провери наличието на всички изискуеми документи, подадени от кандидатите за участие в обявените търгове, както и да провери дали същите са подадени и оформени съгласно изискванията на продавача. При провеждане на търговете на 12.01.2022 г„ във връзка е извършеното класиране на участниците по критерия: най-висока предложена цена”, комисията да предложи на директора на СЗДП ДП да определи със заповеди купувачи на дървесината. Със заповедта е определен 3-дневен срок, в който комисията да приключи работата си и да представи протоколите за утвърждаване, отразяващи дейността я.  

На 12.01.2021 год. определената с горната заповед комисия е съставила Протокол от проведения електронен търг за продажба на прогнозни количества дървесина от временен склад за местни търговци от Обект №2207-1 в ДГТ на ТП  ДГС Никопол, в който е констатирала, че  за описаните по- горе обекти има подадено заявление за участие в търга  от един кандидат „Гораинвест ЕБ" ЕООД, с ЕИК  *********, представлявано от М.П.с номер на сертификат  284С4ЕС77719В947. В протокола е отразено, че комисията не е допуснала до участие в търга „Гораинвест ЕБ" ЕООД, с ЕИК  *********.

В протокола е посочено, че участникът „Гораинвест ЕБ" ЕООД се отстранява от участие в търга за продажбата на прогнозни количества добита дървесина на местни търговци от обект № 2207-1, на територията на ТП ДГС Никопол, тъй като не отговаря на изискванията на т.17.4 от Заповед № РД 24-112/02.12.2021 г. за откриване и провеждане на електронен търг с наддаване и на т.1.7 от раздел „Участници в търга" на тръжните условия, утвърдени с горепосочената заповед, а именно: За участника „Гораинвест ЕБ" ЕООД е установено от учредителния му акт, че е новорегистрирана фирма през годината на провеждане на търга - 2022 г., но същият не притежава качеството „местен търговец", тъй като местонахождението на обект № 2207-1 е в землището на гр. Гулянци, общ. Гулянци, в която попадат територии на ТП ДГС Никопол, в което ще се извършва ползването на дървесина и съответно ще се реализира преработката й, а фирмата, видно от актуалното й състояние към датата на разглеждането на документите - 11.01.2022 г.,е с адрес и седалище на управление в гр. Белене, община Белене. В този смисъл участникът не отговаря и на изискванията на чл. 115, ал. 1, т. б. „а" от Закона за горите - да осъществява дейността си и е със седалище и адрес на управление на територията на община, в която попадат територии на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство, в което се извършва ползването на дървесина. Поради горното и на основание чл. 74в, ал. 3, т. 2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти във връзка с т.3.2. от раздел VII „Начин на провеждане на търга" от тръжните условия, за участника „Гораинвест ЕБ" ЕООД не са налице условията за допустимост, като същият се отстранява от участие в търга за обект № 2207-1.

Поради факта, че няма нито един допуснат участник в електронната платформа и съгласно чл. 74е, ал. 2, т. 2 от НУРВИДГТ, Комисията предлага на  директора на    „Северозападно държавно предприятие“ ДП да издаде заповед за прекратяване         на търга.

 Издадена  е и оспорената в настоящето производство заповед № РД 24-7/14.01.2022 г., на директора на „Северозападно държавно предприятие“ ДП,   с която  на  основание чл. 74е, ал. 1, т. 2, ал. 2, т. 2 и ал. 3 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и не дървесни горски продукти /НУРВИДГТ/ - /обн. ДВ бр.9б от 06.12.2011г., изм. и доп. ДВ бр.96 от 02.12.2016 г., изм. ДВ. бр.55 от 07.07.2017г., изм. и доп. ДВ бр.26 от 29.03.2019 г./, чл. 59 от АПК и Протокол от 12.01.2022 г. на Комисията, назначена със Заповед № РД 24-2/11.01.2022 г.  на директора на    „Северозападно държавно предприятие“ ДП е прекратен електронен търг с явно наддаване за продажбата на прогнозни количества дървесина от временен склад за местни търговци от Обект 2207-1 в ДГТ на ТП ДГС Никопол.

С т.2 от заповедта е  отстранен  от участие в търга за обект № 2207-1   „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Белене, Западна индустриална зона, местност „Г.М.“ №1.

В  Заповедта са изложени мотиви, че участникът „Гораинвест ЕБ“ ЕООД се отстранява от участие в търга за продажбата на прогнозни количества добита дървесина на местни търговци от обект № 2207-1, на територията на ТП ДГС Никопол, тъй като не отговаря на изискванията на т. 17.4 от Заповед № РД 24-112/02.12.2021 г. за откриване и провеждане на електронен търг с наддаване и на т. 1.7 от раздел „Участници в търга“ на тръжните условия, утвърдени с горепосочената заповед, а именно: За участника „Гораинвест ЕБ“ ЕООД е установено от учредителния му акт, че е новорегистрирана фирма през годината на провеждане на търга - 2022 г., но същият не притежава качеството „местен търговец“, тъй като местонахождението на обект № 2207-1 е в землището на гр. Гулянци, общ. Гулянци, в която попадат територии на ТП ДГС Никопол, в което ще се извършва ползването на дървесина и съответно ще се реализира преработката й, а фирмата, видно от актуалното й състояние към датата на разглеждането на документите - 11.01.2022 г.,е с адрес и седалище на управление в гр. Белене, община Белене. В този смисъл участникът не отговаря и на изискванията на чл. 115, ал. 1, т. б. „а“ от Закона за горите - да осъществява дейността си и е със седалище и адрес на управление на територията на община, в която попадат територии на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство, в което се извършва ползването на дървесина. В конкретния случай, за обект №2207-1 общината е Гулянци, а не Белене. Поради горното и на основание чл. 74в, ал. 3, т. 2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти във връзка с т.3.2. от раздел VII „Начин на провеждане на търга“ от тръжните условия, за участника „Гораинвест ЕБ“ ЕООД не са налице условията за допустимост, като същият се отстранява от участие в търга за обект № 2207-1. Разпоредено е на основание чл. 31, ал. 1, т. 1 от НУРВИДГГ, гаранцията за участие на отстранения участник „ГОРАИНВЕСТ ЕБ“ ЕООД да се освободи в срок 3 работни дни след влизането в сила на заповедта за прекратяване,  както  и на основание чл. 74е, ал. 3 от НУРВИДГГ настоящата заповед да се сведе до знанието на отстранения участник и на заинтересованите длъжностни лица - чрез публикуването й в интернет страницата на „Северозападно държавно предприятие“ ДП - Враца, на електронната платформа, на която се извършва търгът.

Заповедта е публикувана на интернет страницата на  „Северозападно държавно предприятие“ ДП – Враца на  14.01.2021г.

 Недоволен от така постановения акт, оспорващият в настоящото производство го обжалва по съдебен ред,  в законоустановения 14-дневен срок с жалба депозирана чрез органа на 25.01.2021 г., заведена с вх. №СЗДП 236.

От установеното по-горе фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбоподателят е участник в тръжната процедура, поради което има личен, пряк и непосредствен правен интерес да обжалва крайната заповед, която има характер на индивидуален административен акт и с която той е бил отстранен от участие в търга, поради което доколкото по отношение на дружеството - жалбоподател заповедта е неблагоприятна, понеже накърнява негови права и интереси е налице правен интерес от нейното съдебно оспорване. Следователно, жалбата е подадена в законоустановения срок и от правнолегитимирано лице, поради което е процесуално допустима за разглеждане. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Конкурсът е проведен въз основа на Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии– държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /приета с ПМС№ 316/24.11.2011 год., последно изм. и доп. ДВ бр. 26/29.03.2019 г., в сила от 29.03.2019 год. /, която е приложимият нормативен акт за провеждане на конкурс като процесния.

Заповедта е в писмена форма и съдържа всички изискващи се от закона реквизити, в т. ч. правни и фактически основания за издаването си. В същата освен посочване на мотивите за постановения резултат, е извършено и препращане към протокола от 12.01.2022 год. на комисията, назначена със Заповед № РД24-2/11.01.2022 год.  на Директора на СЗДП.

Няма спор между страните   по оповестяване и утвърждаване на тръжната документация, както и по отношение компетентността на органа по утвърждаване на условията по провеждане на търга, съгласно чл. 2, т.1 от Наредбата, в случая Директор на СЗДП Враца. Спорът в настоящото производство е по отношение спазването на административната процедура, уредена в Наредбата, свързана с втория етап в търга по допускане до участие на кандидата. Процедурните правила, които касаят действията на комисията по разглеждане, допускане, оценка и класиране на участниците в електронния търг, са посочени в раздел III-"Продажба на дървесина чрез електронен търг", в разпоредбите от чл. 74- чл. 74е от наредбата. Тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е обявяването на класирането и определянето на купувач, съответно определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил търга или прекратяването на електронния търг. Всяка една от тези фази включва извършването на определени нормативно регламентирани действия, осъществявани в предвидената от закона последователност и издаването на актове при упражняване на правомощията на съответните органи. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия, обусловили издаването на крайния индивидуален административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата, доколкото в нормативен акт не е предвидено друго

Съгласно разпоредбата на чл. 74, ал. 3 от наредбата, до участие в електронния търг се допускат физически лица, юридически лица или еднолични търговци, регистрирани в електронната платформа на продавача, които отговарят на изискванията на чл. 18, ал. 1, т. 3 б. "а"-"з", а при продажба на стояща дървесина на корен по чл. 18, ал. 1, т. 3 б"а"-"и", за което се поддава декларация по електронен път като сканиран документ или подписана по реда на ЗЕДЕП. Съгласно разпоредбата на чл. 74а,  ал. 7 от наредбата документите се подават по електронен път като електронни или сканирани документи, като при изготвянето им всеки участник следва да се придържа точно към обявените от продавача условия. Съгласно ал. 10 на  посочената разпоредба на наредбата за участие в търга участниците подават задължително декларация по чл. 74, ал. 3, ценово предложение-при електронен търг с еднократно ценово предложение и друга информация или документи, когато такива се изискват в заповедта за откриване на търга. Съобразно разпоредбата на чл. 74в от наредбата назначената със заповед на възложителя комисия по чл. 74б от наредбата започва работа след получаване на списъка с участниците и на представените от тях документи, като разглежда документите по реда на тяхното постъпване, проверява наличието на всички изискуеми документи и проверява информацията, посочена във заявленията посредством служебен достъп. Съобразно ал. 3 на чл. 74в от наредбата, комисията отстранява от участие в търга участник, не е представил някой от изискуемите от продавача документи /т. 1/, за когото не са налице условията за допустимост /т. 2 / и за когото се установи, че не отговаря на изискванията на чл. 18, ал. 1, т. 3 б"а"-"з", а при продажба на стояща дървесина на корен-на чл. 18, ал. 1, т. 3 б"а"-"и". Причините за отстраняване на някой от участниците се посочват в протокола по ал. 5, а електронната платформа генерира електронно съобщение с уникален идентификационен код до допуснатите участници, който код им осигурява достъп до следващия етап на търга.   За да участват в търговете, те следва да установят на първо място съответствие с изискванията на чл. 115 от закона и на второ място да представят доказателства за наличие на необходимата собствена или закупена на лизинг техника и наети на трудов договор работници и наличие на мощности за преработка на съответните категории дървесина в обект по чл. 206 ЗГ на територията на съответната община. Изискванията на чл. 115 от закона са две групи при условията на кумулативност. Първата от тях е по ал. 1, т. 1 от закона - търговецът, който ще кандидатства за закупуване на стояща дървесина на корен в рамките на една трета от годишното ползване трябва да има седалище и адрес на управление на територията на съответното стопанство и да осъществява дейността си на същата територия. Втората е да удостовери съответствие с една от трите системи за управление и качество. По този начин законодателят ясно и точно е определил юридическото и от формално естество условие - седалището и адреса на управление на търговеца да са на територията на стопанството. Определил е и фактическото условие, каквото е осъществяване на дейност на същото място.   Обявената със Заповед № РД 24-112/02.12.2021 г. на Директора на СЗДП ДП процедура е от квотата за местни търговци, а не е по обшия ред. Именно затова кандидатите трябва да имат седалище и адрес на управление на територията на съответното горско стопанство. От удостоверението за актуално състояние на търговеца е видно, че същият не отговаря на изискването на чл. 115, ал. 1, т. 1,б. „а“ от Закона за горите, т. е . - да осъществява дейността си и да е със седалище и адрес на управление, спрямо конкретния обект № 2207-1 на територията на община Гулянци, в която попадат горски територии на ТП ДГС Никопол, в което стопанство се извършва ползването на дървесина. Видно от подадената от жалбоподателя документация за участие в търга-л. 46 и сл. от делото, заявление за участие в търга е подало самото юридическо лице "Гораинвест ЕБ" ЕООД със седалище и адрес на управление в гр. Белене.   

Липсата на седалище на търговеца на територията на ДГС Никопол  е достатъчно основание за недопускането на жалбоподателя до участие в следващия етап на процедурата - този по предоставяне на ценовите оферти чрез явно наддаване и класиране. Очевидно е, че този кандидат не отговаря на предварително обявените от възложителя условия, поради което законосъобразно е бил отстранен от по-нататъшно участие в процедурата. Като е достигнал до същия този правен извод, административният орган е постановил законосъобразна заповед, която не страда от твърдените в жалбата пороци за неправилна преценка на доказателствата и неправилно тълкуване на закона.

Заповедта е съобразена и с целта на закона - в случая се цели да се възложат дейности в горски територии-държавна и общинска собственост и ползването на дървесина и недървесни горски продукти от тях, като при проведен търг се достигне до сключване на договор с предложилия най - висока цена в интерес на населението на общината.

Неоснователно в тази връзка е твърдението на  жалбоподателя, че за местни търговци следва да се считат, всички търговци със тези, чието седалище и адрес на управление, попадащи в границата на „Северозападно държавно предприятие“ ДП Враца. Съгласно цитираната разпоредба за участие в процедурите за ползване на дървесина търговците могат да подават заявление в съответното ДГС, ДЛС или община.   Съдът счита, че всеки участник в търга има задължението да изпълни изискванията на възложителя. В случая те са обявени при откриване на търга и са ясно определени в закона.  По делото е безспорно, че дружеството жалбоподател  не е изпълнило изискването по чл. 115, ал. 1, т. 1, б. "а" от ЗГ да удостовери качеството си на местен търговец.  По изложените съображения, съдът намира, че оспорената заповед не страда от пороците, регламентирани с нормата на чл. 146 АПК, които да обосноват нейната отмяна.

От страна на ответника е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В АПК няма разпоредба регламентираща заплащане на юрисконсултско възнаграждение, поради което и съобразно чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложима съгласно чл. 144 от АПК, юрисконсултско възнаграждение следва да бъде определено по реда на чл. 37 от ЗПП. Доколкото упълномощеният юрисконсулт е подал само писмен отговор на жалбата, следва да се присъдят разноски в размер на 50 лева – минимално юрисконсултско възнаграждение за изготвяне на възражение съгласно чл. 25а, ал. 3 на Наредба за заплащане на правната помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. чл. 143, ал. 4 и чл. 144 от АПК.

С оглед изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Плевен, седми  състав

 

                                      Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  „Гораинвест ЕБ“ ЕООД, ЕИК:********* със седалище и адрес на управление: гр. Белене, п.к.5930, ул.***, м. „Г.М.“ №1, представлявано от управителя С.С.Й. против Заповед №РД24-7/14.01.2022г. на Директора на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП (СЗДП) гр. Враца.

ОСЪЖДА „Гораинвест ЕБ“ ЕООД, ЕИК:********* със седалище и адрес на управление: гр. Белене, п.к.5930, ул.***, м. „Г.М.“ №1, представлявано от управителя С.С.Й.  да заплати на „Северозападно Държавно предприятие“ ДП СЗДП гр. Враца, бул.“Христо Ботев“№ 22, ет.3   разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на  50 (петдесет) лева.

На основание  чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                              СЪДИЯ:/п/