Решение по дело №104/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 706
Дата: 25 май 2021 г. (в сила от 23 юни 2021 г.)
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20217050700104
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№……………………/………………………… гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Варна, XXI състав, в публичното заседание на двадесет и шести април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Административен съдия: Стоян Колев

 

при секретаря Виржиния Миланова, като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 104 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 107 ал. 3, вр.чл. 156 и сл. ДОПК и е образувано по жалба на И.К.И., ЕГН: **********,***, против Акт за установяване на задължения (АУЗД) по чл. 107, ал. 3 ДОПК с № МД-АУ-1641-1/12.11.2020 г. на старши инспектор „Контролно-ревизионни дейности“ към Дирекция „Местни данъци“ на Община Варна, потвърден с Решение на Директора на Дирекция „Местни данъци“ на Община Варна, обективирано в Отговор на Община Варна, Дирекция „Местни данъци“ с рег. № РД20023390ВН_001ВН от 15.12.2020 г., с който на жалбоподателя са определени допълнителни задължения за периода 2015-2020 г., както следва: за ДНИ в размер на 25,92 лв. (главница) и 7,11 лв. (лихва) и за ТБО в размер на 180,30 лв. (главница) и 49,41 лв. (лихва).

В жалбата си жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на оспорения АУЗД, като счита установените с него допълнителни задължения за ДНИ и ТБО за определени при неправилно прилагане на материалния закон и при съществено нарушение на процесуалните правила. Твърди, че с декларация по чл. 14 ЗМДТ от 04.11.2005 г. е декларирала имота си по нотариален акт, като е посочил всички данни за местонахождението и характеристиките му в съответствие с акта си за собственост, като е открита партида за имота. Съобразно съобщенията на Община Варна с ПКО е заплащал определените му задължения за ДНИ и ТБО. Посочва, че промяната в устройствената зона не е сред обстоятелствата, които се декларират от собственика, а е дейност, която извършват служители в общинската администрация. Посочва, че в случай че е налице грешка при определяне на зоната, в която се намира имотът, то не следва грешката на органа по приходите да се вменява във вина на жалбоподателя, като ми да му се начислява лихва за забава. С тези доводи се иска от съда да отмени АУЗД и да му бъдат присъдени сторените по делото съдебни разноски.

В съдебно заседание, чрез пълномощник – адв. Й.Б., поддържа жалбата на посочените в нея основания.

Ответникът – Директорът на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, чрез пълномощник юриск. Я. М., оспорва жалбата като неоснователна и иска да бъде изцяло отхвърлена. Изтъква, че актът по чл. 107 ал. 3 ДОПК е издаден от компетентен орган съгласно чл. 9б ЗМДТ, във връзка с чл. 4 ал. 1 от същия закон, упълномощен от Кмета на Община Варна, както и че същият е правилен и законосъобразен, като пледира за оставянето му в сила и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Процесният АУЗД № МД-АУ-1641-1/12.11.2020 г. е издаден на основание чл. 107, ал. 3 ДОПК, вр. чл. 4, ал. 1 ЗМДТ. В хода на административната процедура по неговото издаване е установено следното:

С Декларация по чл. 14 ЗМДТ с вх. № **********/04.11.2005 г., подадена от И.К.И. е деклариран недвижим незастроен имот, представляващ: земя с площ 8400,00 кв.м., представляващ земя, с адрес: гр. Варна, район „Приморски“, местност „Приморски парк“ № 133. Формирана е партида за имота с партиден № 3910126587002.

С Декларация по чл. 14 ЗМДТ с вх. № **********/29.07.2020 г., подадена от Р.Т.В.за настъпване на промяна в декларирано обстоятелства, съгласно Удостоверение за наследници № РВЕ19-УГО01-7229/08.08.2019 г. за недвижим имот, находящ се в гр. Варна, местност „Приморски парк“ (Салтанат) № 133, с партида № 3910126587002, представляващ земя в размер на 8400,00 кв.м., както и за обединяване с партида № 6205016939001.

Във връзка с така подадената декларация по чл. 14 ЗМДТ, е направено Запитване с изх. № МД-Т20006365ВН/09.09.2020 г. до район "Приморски" при Община Варна за предоставяне на информация за заверена служебна страница от декларация по чл. 14 ЗМДТ, необходима за точното определяне на данъчна оценка и на данъка върху недвижимите имоти на поземления имот.

С писмо вх. № МД-Т2000636ВН_004ВН/21.09.2020 г. район "Приморски" при Община Варна е предоставил исканата информация, съгласно която е извършена корекция по партида № 3910126587002, както следва: разположение на имот спрямо строителните граници – „Зона І“, „Друг терен в строителни граници“, като земята попада в устройствена зона, съгласно ЗРП – „Друга“, като данъчната оценка на земята се променя и това води до преизчисляване на данъка върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци.

С оглед така получената информация, от Ц.Б.– старши инспектор „КРДЗ“ е издаден оспорения понастоящем АУЗД № МД-АУ-1641-1/12.11.2020 г., с който на основание чл. 107, ал. 3 ДОПК, вр. чл. 4, ал. 1 ЗМДТ, на И.К.И. са определени допълнителни задължения за ДНИ и ТБО, както следва:

- ДНИ за 2015 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 2,28 лв. (лихва);

- ДНИ за 2016 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 1,84 лв. (лихва);

- ДНИ за 2017 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 1,40 лв. (лихва);

- ДНИ за 2018 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 0,97 лв. (лихва);

- ДНИ за 2019 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 0,53 лв. (лихва);

- ДНИ за 2020 г. в размер на 4,32 лв. (главница) и 0,09 лв. (лихва);

- ТБО за 2015 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 15,86 лв. (лихва);

- ТБО за 2016 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 12,81 лв. (лихва);

- ТБО за 2017 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 9,77 лв. (лихва);

- ТБО за 2018 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 6,70 лв. (лихва).

- ТБО за 2019 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 3,67 лв. (лихва);

- ТБО за 2020 г. в размер на 30,05 лв. (главница) и 0,60 лв. (лихва).

По делото е приобщена административната преписка по издаване на оспорения административен акт.

Предвид установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Решението на директора на Дирекция "МД" при Община Варна е връчено на жалбоподателката на 04.01.2021 г., видно от представеното по делото известие за доставяне (л.7 от адм. преписка). Жалбата е подадена от надлежната страна, в срока по чл. 156 от ДОПК и след изчерпване възможността за обжалване по административен ред пред Директора на Дирекция "МД" при Община Варна, поради което същата се явява ДОПУСТИМА за разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

По валидността на акта:

Съгласно чл. 4, ал. 1 ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчните задължения - на публични изпълнители (чл. 4, ал. 3 ЗМДТ). Служителите се определят със заповед на кмета на общината (чл. 4, ал. 4 ЗМДТ). Съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ, Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община на териториален директор на НАП.

При извършване на служебна проверка по чл. 160, ал. 2 ДОПК, съдът констатира, че АУЗД е издаден от компетентен орган от общинската администрация по смисъла на чл. 4, ал. 3 и ал. 4 ЗМДТ, във връзка с чл.1 ЗМДТ. Лицето, издало АУЗД е служител на общинската администрация, в отдел "Контролно – ревизионни дейности ", Дирекция" МД" при Община Варна и притежава правомощията на орган по приходите, съгласно представената по делото Заповед № 2888/15.07.2019 г. на и.д. Кмет на Община Варна. Предвид така установеното, оспорения АУЗД е издаден от териториално и материално компетентен орган.

АУЗД е издаден в изискуемата форма и има съдържание, в което са изложени фактическите и правни основания за издаването му. Проведено е производство по реда на чл. 107, ал. 3 ДОПК, което е завършило с издаването на предвидения акт. Съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 4 ДОПК, АУЗД може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на съответната териториална дирекция. В конкретния случай решаващ орган по подадена жалба срещу АУЗД се явява ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 5 ЗМДТ, с оглед на което Решение на Директора на Дирекция „Местни данъци“ на Община Варна, обективирано в Отговор на Община Варна, Дирекция „Местни данъци“ с рег.№ РД20023390ВН_001ВН/15.12.2020 г., е издадено от компетентен орган, а именно Директора на Дирекция "МД" при Община Варна Предвид гореизложеното съдът счита, че обжалваният АУЗД, както и потвърждаващото го решение не страдат от пороци, водещи до тяхната нищожност.

По процесуалната и материалната законосъобразност на акта:

Жалбоподателят оспорва начислените допълнително задължения за ДНИ и ТБО за отминал период като посочва, че вината за неправилно определените данъци за съответните години е на администрацията. Твърди, че допълнително начислените задължения са определени в нарушение на материалния закон и същите са недължими.

Спорът между страните е по приложението на закона, като противоположните становища, поддържани от страните в производството са по въпроса за това дали за процесният имот е следвало да се начислят допълнително задължения за ДНИ и ТБО за минал период, чрез АУЗД и съответно за дължимостта на определените задължения, установени с оспорвания акт за д.п. 2015 г. - 2020 г.

Безспорно се установява от приложените по делото доказателства, че жалбоподателят е декларирал притежаваната от него 15/840 ид.ч. от земя с площ от 8400,00 кв.м., находяща се в гр. Варна, район „Приморски“, местност „Приморски парк“ № 133, с декларация по чл. 14 ЗМДТ. Безспорно е и обстоятелството, че декларацията е била приета от общинската администрация като в същата не е била попълнена страницата, която е следвало да бъде попълнена служебно от длъжностното лице, служител на Община Варна, като имота е въведен без зона. В следствие от това дължимият данък за недвижими имоти и таксата за битови отпадъци за периода 2015 г. - 2020 г. са били определени и заплатени от жалбоподателя в по-нисък размер. Не се спори между страните, че определените задължения за ДНИ и ТБО са били погасяване в срок.

Редът, по който се установяват задължения за ДНИ и ТБО е предвиден в ЗМДТ, в който са посочени и актовете, които се издават при установяване на задълженията. Съгласно чл. 9б ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местни такси по този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1 - 5, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл. 4, ал. 1 ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК и обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред, като съгласно ал. 2, невнесените в срок данъци по този закон се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на ДОПК. Способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, съгласно глава четиринадесета от ДОПК са предварително установяване - с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 ДОПК и установяване - с ревизионен акт по чл. 108 ДОПК. Редът по чл. 105 – чл. 106 ДОПК не намира приложение при установяване на местни данъци и такси, тъй като тези задължения не се определят чрез самоизчисляване.

Установяването по данни от декларация е регламентирано в чл. 107 ДОПК, като съгласно ал. 1, когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон; съгласно ал. 2 - задълженото лице има право при поискване да получи справка за начина, по който е изчислено задължението, съдържаща данни за задълженото лице, вида, основанието, общия и неплатения данък; ал. 3 - размерът на задължението по ал. 1 се съобщава на задълженото лице, като по искане на задълженото лице органът по приходите издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от искането и акт може да се издаде и служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103 (регламентиращ действията след приемането на декларацията при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или администрации), както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Съгласно ал. 4 на чл. 107 ДОПК, актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция.

В конкретният случай не са налице предпоставките за издаване на АУЗД. Органът по приходите е следвало да прецени дали са налице предпоставките на чл. 107, ал. 3 ДОПК или са налице предпоставките на чл. 108 ДОПК за извършване на ревизия по реда на ДОПК.

Безспорно е, че при подаването на декларацията по чл. 14 ЗМДТ жалбоподателят е попълнил коректно всички данни, които е следвало да попълни. От събраните по делото доказателства е видно, че към декларацията по чл. 14 ЗМДТ от 04.11.2005 г., не е представена заверена по надлежния ред служебна страница от район „Приморски“. Така и не се установи по делото кой е попълнил неправилно въпросната служебна страница. Установено е само, че това е довело до определяне на дължим ДНИ и ТБО в по-нисък размер, тъй като начисляването на данъка се извършва автоматично от системата, въз основа на зададените параметри.

В случая е без значение установяването на обстоятелството чия е тази грешка – на жалбоподателя, както намеква в съдебно заседание процесуалния представител на Директор Дирекция МДТ, или на служител на ответника, каквито твърдения навежда жалбоподателят, тъй като тази грешка не може да бъде отстранена чрез издаването на АУЗД - не са налице основанията за издаването на този вид акт в конкретния случай - не е налице несъответствие на данните декларирани от задълженото лице и получени такива от трети лица и организации, подадена е декларация от лицето и задълженията определени от Община Варна са платени в срок и в размера определен от администрацията.

В Глава Четиринадесета от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителни осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване по чл. 107 ДОПК и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 ДОПК. За да бъде законосъобразен всеки данъчен акт, същият следва да бъде издаден при наличието на материално-правните предпоставки, предвидени за това в ДОПК, чиито разширително тълкуване или прилагане по аналогия е недопустимо (вж. Решение № 14076/25.11.2014 г. на ВАС по адм.д.№ 3966/2014 г., VІІ о., докладчик председателя Й.Д., постановено по идентичен казус).

Както вече беше посочено, разпоредбите свързани с облагането с данъци не могат да бъдат тълкувани разширително и след като процесуалният закон предвижда издаването на АУЗД при наличието на конкретни условия, липсата на тези условия води до незаконосъобразност на издадения акт.

Единственият процесуален способ, предвиден в ДОПК за определяне на задължения за ДНИ и ТБО е чрез извършването на ревизия. Именно в хода на ревизионното производство могат да бъдат съобразени всички факти и обстоятелства, свързани с облагането с данъци, които да бъдат окончателно определени по размер и основание. В хода на ревизионното производство лицето може да упражни правата си за освобождаване от облагане, за ползване на данъчно облекчение и др. въпроси, по които компетентен да се произнесе е органът по приходите.

С оглед на горното съдът намира, че обжалваният АУЗД е незаконосъобразен, поради което същият следва да бъде отменен.

При този изход на спора направеното искане от жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, предвид и разпоредбата на чл. 161, ал. 1 ДОПК, съдът намира за основателно. В хода на съдебното производство жалбоподателят е направил действителни разноски в размер на 310,00 лв. (10 лв. д.т. за образуване на производството –л.6 от делото, и 300 лв. за адвокатско възнаграждение – л. 43 от делото).

Така мотивиран и на основание чл. 160, ал. 1 ДОПК, Административен съд - гр. Варна, ХХІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения (АУЗД) по чл. 107, ал. 3 ДОПК с № МД-АУ-1641-1/12.11.2020 г. на старши инспектор „Контролно-ревизионни дейности“ към Дирекция „Местни данъци“ на Община Варна, потвърден с Решение на Директора на Дирекция „Местни данъци“ на Община Варна, обективирано в Отговор на Община Варна, Дирекция „Местни данъци“ с рег. № РД20023390ВН_001ВН от 15.12.2020 г., с който на жалбоподателя са определени допълнителни задължения за периода 2015-2020 г., както следва: за ДНИ в размер на 25,92 лв. (главница) и 7,11 лв. (лихва) и за ТБО в размер на 180,30 лв. (главница) и 49,41 лв. (лихва).

ОСЪЖДА Директор Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна да заплати на И.К.И., ЕГН: **********,*** направените по делото разноски в размер на 310,00 (триста и десет) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Административен съдия: