Решение по дело №5/2023 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 77
Дата: 17 март 2023 г.
Съдия: Румяна Михайлова
Дело: 20231630200005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 77
гр. Монтана, 17.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ПЪРВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на първи март през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:РУМЯНА МИХАЙЛОВА
при участието на секретаря ТОДОРА ВЛ. ЙОРДАНОВА
като разгледа докладваното от РУМЯНА МИХАЙЛОВА Административно
наказателно дело № 20231630200005 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
С Електронен фиш /ЕФ/ за налагане на глоба Серия Г № 0047673 на
ОДМВР - Монтана е наложено на „ЗДТП” ЕООД със седалище гр.София,
представлявано от И. А. И., административно наказание – имуществена
санкция в размер на 2 000.00 /две хиляди/ лева за нарушение по чл.483, ал.1,
т.1 КЗ, на основание чл. 638, ал.4 вр. с чл.638, ал.1, т.2 и чл.461, т.1 от КЗ.
Недоволен от наложената глоба „ЗДТП” ЕООД, чрез представляващия
и пълномощник адв.Г. обжалва издадения електронен фиш и моли да бъде
отменен, считайки, че е неправилен и незаконосъобразен. Твърди на първо
място , че описаната в ЕФ фактическа обстановка и правна квалификация
е неясна и неточна. На следващо място поддържа, че в административно
наказателното производство са допуснати съществени процесуални
нарушения, което на самостоятелно основание води до незаконосъобразност
на атакувания ЕФ. Заявява искане за присъждане на разноските за адвокатско
възнаграждение.
Въззиваемата страна ОДМВР - Монтана не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени. Съдът като ги обсъди във връзка
1
с изложените доводи, намира жалбата за допустима, но неоснователна.
Съдът намира жалбата за допустима, приемайки, че жалбата е подадена
в законния 14- дневен срок, и от лице имащо правен интерес да иска отмяна
на постановения акт.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните
съображения:
На 19.10.2022г. в 14:44 часа в обл.Монтана, бул. Трети март срещу
бензиностанция ОМВ и посока на движение от гр.Лом към гр.Монтана, при
ограничение на скоростта от 40 км./ч. за населено място, е установено и
заснето с автоматизирано техническо средство – ARH CAM S1 120СС65, че
управляваното МПС, собственост на ЗДТП ЕООД, регистрирано в РБългария
и не е спряно от движение, за което собственикът не е сключил задължителна
застраховка ГО за МПС, Фолксваген Джета с рег.№ СА ХХХХ ТК.
За установеното нарушение по чл.483, ал.1, т.1 КЗ бил издаден ЕФ
Серия Г № 0047673 и наложено административно наказание на основание чл.
638, ал.4 вр. с ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1 КЗ – имуществена санкция в размер на 2
000.00 лева на собственика по регистрация на л.а. – ЗДТП ЕООД.
Процесното нарушение е установено чрез преносима система за
контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип ARH CAM S1, т.е. със система по смисъла на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, за която е приложен Протокол за проверка № 76 - СГ - ИСИС от
11.11.2021г. на БИМ гр.София, на л.8 от делото, от който не може да се
изведе извод кога е извършена съответната проверка за годност и до кога
важи, каква е периодичността на последващите проверки на техническото
средство.
От систематичното тълкуване на разпоредбата на чл.638, ал.4 вр. с ал.1
от КЗ следва, че за да бъде реализирана отговорността на дееца с електронен
фиш по вменения административен състав следва да са налице кумулативно
следните елементи от фактическия състав: 1. Наказаният субект да е
собственик на процесното МПС; 2. За процесното МПС да няма сключен
валиден договор за задължителна застраховка „гражданска отговорност”; 3.
Да е установено управление на процесното МПС по републиканската пътна
мрежа, независимо кой е бил неговия водач и 4. Управлението да е
установено с АТСС, по реда предвиден в ЗДвП, както по реда на Наредба
2
№8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства за контрол и правилата за движение по
пътищата.
Към преписката, изпратена от ОДМВР Монтана, липсва Протокол по
чл.10, ал.1 от горецитираната Наредба, съгласно която разпоредба (1) За
всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно
приложението. (2) Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на
мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с
мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък.(3)
При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани
технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се
попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на
разположението на уреда.
Цитираната разпоредба не съдържа предпоставки за изключения,
поради което отсъствието на протокол е съществен пропуск. Използването на
мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с
протокол (Приложение към чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г.), съставен от съответния обслужващ полицейски служител, в
който изчерпателно следва да бъдат посочени точното място за контрол и
посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък
скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния
автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и
номерата на първия и последния запис. Данните от протокола, ведно с
приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС,
биха доказали по несъмнен начин извършването на нарушението –
протоколът по чл.10, ал.1 от наредбата е документът предвиден да удостовери
всяка използване на мобилно АТСС с отразяване на данни за същото и
мястото му на позициониране, за да е налице обвързаност между
предвидената с наредбата информация (съдържание на протокола) и
снимковия материал. Несъмнено не всеки реквизит от протокола е със
съществена значимост, но отсъствието на протокола води до извод за
недоказаност на административното нарушение. След като ОДМВР Монтана
не е отразила протокола в описа на приложенията към преписката, следва
извод, че такъв не е съставен.
3
Липсата на такъв протокол по чл.10, ал.1 от наредбата означава, че
последващите действия на контролните органи се явяват предприети при
съществени нарушения на разпоредбите, регламентиращи условията, реда и
начина на използване на мобилни АТСС и системи за контрол на правилата за
движение.
Допуснато е съществено процесуално нарушение в производството по
издаване на атакувания ЕФ, което представлява самостоятелно основание за
отмяна.
Предвид горното, съдът намира за ненужно да обсъжда по същество
налице ли е осъществен състав на административно нарушение на чл.483,
ал.1, т.1 КЗ.
Въз основа на събраните в производството доказателства, съдът намира,
че административно наказващият орган е издал електронен фиш, който се
явява незаконосъобразен, при съществени процесуални нарушения и следва
да бъде отменен изцяло.
Претендирани са разноски от жалбоподателя в размер на заплатеното
адвокатско възнаграждение. С оглед изхода на делото и на основание чл.63д,
ал.1 ЗАНН въззиваемата страна следва да заплати на жалбоподателя
разноските в размер на 500.00 лева, за адвокатско възнаграждение.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.2, т.1 вр. с ал.3, т.2 ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на имуществена санкция
Серия Г № 0047673 на ОД МВР - Монтана, с който на „ЗДТП” ЕООД, ЕИК:
ХХХХ, със седалище гр.София, представлявано от И. А. И., е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер на 2 000.00 /две
хиляди/ лева за нарушение по чл.483, ал.1, т.1 КЗ, на основание чл. 638, ал.4
вр. с чл.638, ал.1, т.2 и чл.461, т.1 от КЗ изцяло, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА ОДМВР Монтана ДА ЗАПЛАТИ на „ЗДТП” ЕООД, ЕИК:
ХХХХ сумата от 500.00 лева, разноски за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 /
4
четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено,
на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5