Р Е Ш Е Н И Е
В
ИМЕТО НА НАРОДА
гр.София, ….….. 2018 г.
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ—14 с-в в открито съдебно заседание на осемнадесети
септември две хиляди и осемнадесета година в състав :
Съдия: Зорница Гладилова
При
секретаря Стефани Калоферова като разгледа т.д. № 719
по описа за 2018
година и за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда
на чл.365 и сл. от ГПК.
Ищецът „С.т.“ АД твърди, че с „У.с.б.з.а.л.п.о.“
ЕАД са в трайни търговски отношения. Ищецът участвал във всички обявени от
лечебното заведение като публичен възложител, процедури за възлагане на
обществени поръчки за доставка на лекарствени продукти, медицински изделия
и/или други стоки от значение за здравето на човека. Между страните били
сключени Договор за възлагане на обществена поръчка за периодично повтарящи се
доставки на лекарствени продукти за нуждите на „УСБАЛО“ ЕАД № Д4-79 от
13.10.2016 година и Договор за възлагане на обществена поръчка за периодично
повтарящи се доставки на лекарствени продукти за нуждите на „УСБАЛО“ ЕАД № Д4-4
от 30.01.2017 година.
Съгласно условията на Договор
Д4-79/2016, ищецът като продавач извършвал периодични доставки на лекарствени
продукти, наричани в договора стоки, по вид, количество, асортимент, цени
съгласно Спецификация - Приложение № 1, неразделна част от договора. Били договорени следните условия: Договорът е
сключен за срок от 12 месеца /чл. 31/. Договорено е, че доставките по договора
се извършват по заявки от купувача в срок от 24 часа, а спешни доставки - до 2
часа. Съгласно чл. 7 от договора страните считат за дата на доставката датата,
на която стоките са получени от крайния получател съгласно
приемателно-предавателния протокол. Съгласно чл. 7 ал. 3 доставката се
удостоверява с подписана от получателя фактура и приемателно-предавателен
протокол. Местоизпълнението по договора и краен
получател на стоката е болничната аптека на „УСБАЛО“ ЕАД. С фактическото
предаване на стоките собствеността им преминава от продавача върху купувача.
Съгласно чл. 5 ал. 2 от Договора купувачът е поел задължение да заплаща
доставените му стоки по банковата сметка на продавача в 60-дневен срок след
предаване на стоките и представяне на оригинална фактура.
Съгласно условията на Договор
Д4-4/2017, ищецът като продавач извършвал периодични доставки на лекарствени
продукти, наричани в договора стоки, по вид, количество, асортимент, цени
съгласно Спецификация - Приложение № 1, неразделна част от
договора. Били договорени следните условия: Договорът е сключен за срок
от 12 месеца /чл. 31/. Договорено е, че доставките по договора се извършват по
заявки от купувача в срок от 24 часа, а спешни доставки - до 2 часа. Съгласно
чл. 7 от договора страните считат за дата на доставката датата, на която
стоките са получени от крайния получател съгласно приемателно-предавателния
протокол. Съгласно
чл.7, ал.3 доставката
се удостоверява с подписана от получателя фактура и приемателно-предавателен
протокол. Местоизпълнението по договора и краен
получател на стоката е болничната аптека на „УСБАЛО“ ЕАД. С фактическото
предаване на стоките собствеността им преминава от продавача върху купувача.
Съгласно чл. 5 ал. 2 от Договора купувачът е поел задължение да заплаща
доставените му стоки по банковата сметка на продавача в 60-дневен срок след
предаване на стоките и представяне на оригинална фактура.
Част от извършените доставки от ищеца
към „УСБАЛО“ ЕАД по Договор Д4- 79/2016 на стойност към 12.04.2018 година на 1 708 126.40
лева, по подробно описаните в исковата молба фактури не били са заплатени от „УСБАЛО“
ЕАД, нито на падежа на задължението, нито след тази дата и до 12.04.2018 г.
Част от извършените доставки от
Дружеството към „УСБАЛО“ ЕАД по Договор Д4- 4/2017 на стойност към 31.01.2018
година на 255 316.90 лева по подробно
описаните в исковата молба фактури
не
били заплатени от „УСБАЛО“ ЕАД на падежа на задължението, както и след тази
дата до 12.04.2018 г.
За всички доставени стоки били
издадени и надлежно приети и подписани от представители на ответната страна,
приложените към исковата молба фактури. Стоките били предадени и приети без
забележки от представители на „УСБАЛО“ ЕАД – с подписите на издадените от ищеца
фактури и приемо- предавателни протоколи за
получаването на стоката.
„УСБАЛО“ ЕАД не изпълнило задължението
си за заплащане на продажната цена на получените лекарствени продукти. На
фактурите бил посочен падежът, съобразен
с подписаните между страните договори, след която дата длъжникът изпаднал в
забава. Съгласно разпоредбата на чл. 86, ал.1, изр.1 от ЗЗД длъжникът дължал и
обезщетение в размер на законната лихва, изчислена в справка по чл. 366 ГПК,
съгласно която размерът на законната лихва за забава върху просрочените
задължения на „УСБАЛО“ ЕАД по Договор № Д4-79 от 13.10.2016 г. от датата на
падежа на задължението до 12.04.2018 г. към 12.04.2018 година бил 21 736.19 лева,
а размерът на
законната лихва за забава върху просрочените задължения на „УСБАЛО“ ЕАД по
Договор № Д4-4 от 30.01.2017 г. от датата на падежа на задължението до
12.04.2018 г. към 12.04.2018 година бил 3 665.68 лева.
Ищецът моли съда да
осъди ответника „УСБАЛО“ ЕАД да му заплати следните
суми:
По иск с правно основание чл. 327 ТЗ във
връзка с чл. 79 и чл. 86 ал. 1 от ЗЗД: 1./цената на доставени и незаплатени
стоки по фактури на обща стойност към 12.04.2018 г. 1 963 443.30 , от които: 1
708 126.40 лева главница по вземания за доставка на стоки по Договор № Д4-79 от
13.10.2016 г. за периода 04.12.2017 г. до 12.01.2018 г., и 255 316.90 лева главница по вземания за доставка на
стоки по Договор № Д4-4 от 30.01.2017 г. за периода 4.12.2017 г. до 17.01.2018
г.; 2./ Законна лихва
за забава: 25 401.87 лева, от които: 21 736.19 лева законна лихва за забава за периода от
падежа на всяка процесна фактура, издадена по Договор
№ Д4-79 от 13.10.2016 г. от датата на падежа на задължението до 12.04.2018 г.,
и 3 665.68 лева законна лихва за забава за периода от падежа на всяка процесна фактура, издадена по Договор № Д4-4 от 30.01.2017
г. от датата на падежа на задължението до 12.04.2018 г.; 3./ Законната лихва за забава върху главницата на
задължението за доставени и незаплатени лекарствени
продукти по фактури (съгласно приложение) от датата
на подаване на настоящата искова молба до окончателното изплащане на дължимите
суми; 4./ направените по делото съдебно-деловодни разходи,
включително и юрисконсултско възнаграждение.
С молба, депозирана в съдебно
заседание на 18.09.2018 г. и след направен частичен отказ от исковете същите са
за сумите 1./цената на доставени и незаплатени стоки по фактури на обща
стойност към 12.04.2018 г. 1 932 957.70 , от които: 1 708 126.40 лева главница
по вземания за доставка на стоки по Договор № Д4-79 от 13.10.2016 г. за периода
04.12.2017 г. до 12.01.2018 г., и 224 831.30
лева главница по вземания за доставка на стоки по Договор № Д4-4 от
30.01.2017 г. за периода 4.12.2017 г. до 17.01.2018 г.; 2./ Законна лихва :
21 736.19 лева законна лихва за забава
за периода от падежа на всяка процесна фактура,
издадена по Договор № Д4-79 от 13.10.2016 г. от датата на падежа на
задължението до 12.04.2018 г., и 3 106.78 лева законна лихва за забава за
периода от падежа на всяка процесна фактура, издадена
по Договор № Д4-4 от 30.01.2017 г. от датата на падежа на задължението до
12.04.2018 г.; 3./ Законната лихва за забава върху главницата на
задължението з.доставени и незаплатени лекарствени
продукти по фактури (съгласно приложение) от датата
на подаване на настоящата искова молба до окончателното изплащане на дължимите
суми; 4./ направените п.делото съдебно-деловодни разходи, включително и юрисконсултско възнаграждение.
Ответникът „У.с.б.за а.л.по о.“ ЕАД
счита, че не е дал повод за завеждане на делото. Твърди, че исковата претенция
е за част от времевия период, в който действието на Договор № Д-4-79/13.10.2016
г. е било удължено с три месеца -
доставки, извършени през периода 04.12.2017 г. – 12.01.2018 г., както и
по отношение на доставки, извършени на основание Договор № Д4-4/ 30.01.2017 г.
и Допълнително споразумение № 4-4#1/16.01.2018 г., през периода 04.12.2017 г. -
17.01.2018 г. Оспорва размера на задължението по Договор № 4-4/30.01.2017 г. -
255 316.90 лв. и твърди, че следва да бъде намален със сума в размер на 30
485.60, на основание кредитно известие от 18.12.2017 г. към фактура №
**********/07.12.2017 г.
Твърди, че при изпълнение на
задължението си за доставка на лекарствените продукти, предмет на Договор №
4-79/13.10.2016 г., за посочения в исковата молба период 04.12.2017 г -
12.01.2018 г., ищецът доставял същите с различен остатъчен срок на годност, към
датата на доставката. За тези доставки, за които срокът на остатъчна годност е
бил по-кратък от договорения с изричната и специална клауза на чл. 9, ал. 2 да
бъде над 65 %, лечебното заведение
начислило неустойка. За дължимите от ищеца договорни неустойки за
неспазен остатъчен срок на годност на доставените лекарствени продукти по
Договор № Д 4-4/30.01.2017 г., ответникът издал и изпратил на ищеца фактура №
**********/04.04.2018 г. за начислената неустойка на
основание чл. 9 от Договор № Д4-79/13.10.2016 г. върху доставките на
лекарствени продукти с остатъчен срок на годност под 65 %, в размер на 204
971.16 лв., за периода 01.11.2017 г. - 31.01.2018 г., която сума, към
настоящият момент не е погасена. Размерът на начислената неустойка, на
основание чл. 9, ал. 2 от договора, за периода на настоящата искова претенция:
04.12.2017 г. – 12.01.2018 г., възлизал на 148 524.29 лева.
Ответникът прави възражение за
прихващане на претендираните
задължения по настоящата искова молба по Договор № Д4-79/13.10.2016 г. и по
Договор № Д 4-4/30.01.2017 г. с: 1./ сума в размер на 30
485.60 лева, представляваща кредитно известие от 18.12.2017 г. към фактура №
**********/07.12.2017 г. и 2./ сума в размер на 148 524.29 лева от задълженията по Договор № Д4-79/13.10.2016
г., удължен с Възлагателно писмо № 397 от 14.09.2017
г., представляваща начислена и неплатена договорна неустойка за доставки на
лекарствени продукти с остатъчен срок на годност под договорения от 65 %, или общо
със сума в размер на 179 009.96 лв.
С допълнителната искова молба ищецът
оспорва възражението за прихващане като твърди, че неустоечната
клауза е нищожна като противоречаща на закона и несъответстваща на принципа на
добросъвестност и справедливост и накърняваща добрите нрави. Позовавайки се на
нея ответникът злоупотребявал с правата си.
Съдът като обсъди представените п.делото
доказателства и доводите на страните, приема за установено следното:
Представен е Договор Д4-79/2016 - з.възлагане
на обществена поръчка за периодично повтарящи се доставки на лекарствени
продукти за нуждите на „УСБАЛО“ ЕАД № Д4-79 от 13.10.2016 година, сключен между
„У.с.б.за а.л.по о.“ ЕАД като купувач и „С.т.“ АД като продавач. Съгласно клаузите на договора
продавача извършва периодични доставки на лекарствени продукти, наричани в
договора стоки, по вид, количество, асортимент, цени съгласно Спецификация -
Приложение № 1, неразделна част от договора. Договорът е сключен за срок от 12
месеца /чл. 31/. Договорено е, че доставките по договора се извършват по заявки
от купувача в срок от 24 часа, а спешни доставки - до 2 часа. Съгласно чл. 7 от
договора страните считат за дата на доставката датата, на която стоките са
получени от крайния получател съгласно приемателно-предавателния протокол.
Съгласно чл. 7 ал. 3 доставката се удостоверява с подписана от получателя
фактура и приемателно-предавателен протокол. Местоизпълнението
по договора и краен получател на стоката е болничната аптека на „УСБАЛО“ ЕАД. С
фактическото предаване на стоките собствеността им преминава от продавача върху
купувача. Съгласно чл. 5 ал. 2 от Договора купувачът е поел задължение да
заплаща доставените му стоки п.банковата сметка на продавача в 60-дневен срок
след предаване на стоките и представяне на оригинална фактура. Съгласно чл. 29
от сключения договор купувачът, в случай на забава при плащане на доставените
стоки, дължи неустойка в размер на законната лихва върху стойността на
съответното закъсняло плащане. Съгласно чл.9, ал.2 във
връзка с чл.28 от Договор Д4-79/2016 към датата на доставката срокът на годност
на стоките, предмет на договора, следва да бъде не по-малко от 65 % (шестдесет
и пет процента), като в случай на доставка на стоки с по-малък остатъчен срок
на годност, продавачът заплаща на купувача неустойка, както следва: 64,99%-55%
- 30% от стойността на доставката; 54,99%-45% - 60% от стойността на
доставката; 44,99%-35% - 75% от стойността на доставката; Под 30% - 90% от
стойността на доставката.
Представен е Договор Д4-4/2017 - з.възлагане
на обществена поръчка за периодично повтарящи се доставки на лекарствени
продукти за нуждите на „УСБАЛО“ ЕАД № Д4-4 от 30.01.2017 година, сключен между
„У.с.б.за а.л.по о.“ ЕАД като купувач и „С.т.“ АД като продавач. Съгласно клаузите на договора
продавача извършва периодични доставки на лекарствени продукти, наричани в
договора стоки, по вид, количество, асортимент, цени съгласно Спецификация -
Приложение № 1, неразделна част от договора. Договорът е сключен з.срок от 12
месеца /чл. 31/. Договорено е, че доставките по договора се извършват по заявки
от купувача в срок от 24 часа, а спешни доставки - до 2 часа. Съгласно чл. 7 от
договора страните считат за дата на доставката датата, на която стоките са
получени от крайния получател съгласно приемателно-предавателния протокол.
Съгласно чл. 7 ал. 3 доставката се удостоверява с подписана от получателя
фактура и приемателно-предавателен протокол. Местоизпълнението
по договора и краен получател на стоката е болничната аптека на „УСБАЛО“ ЕАД. С
фактическото предаване на стоките собствеността им преминава от продавача върху
купувача. Съгласно чл. 5 ал. 2 от Договора купувачът е поел задължение да
заплаща доставените му стоки по банковата сметка на продавача в 60-дневен срок след
предаване на стоките и представяне на оригинална
фактура.
Съгласно чл.29 от сключения договор купувачът, в случай на забава при плащане
на доставените стоки, дължи неустойка в размер на законната лихва върху
стойността на съответното закъсняло плащане. Съгласно чл. 9 ал. 2 във връзка с
чл. 28 от Договор Д4-4/2017 към датата на доставката срокът на годност на
стоките, предмет на договора, следва да бъде не по-малко от 65 % (шестдесет и
пет процента), като в случай на доставка на стоки с по-малък остатъчен срок на
годност, продавачът заплаща на купувача неустойка, както следва: 64,99%-55% - 30% от стойността на доставката; 54,99%-45% -
60% от стойността на доставката; 44,99%-35% - 75% от стойността на доставката; Под
30% - 90% от стойността на доставката.
Представени са данъчни фактури под
опис, придружени с приемателно-предавателни протоколи за продадените и
предадени на ответника стоки п.Договор Д4-79/2016 и Договор Д4-4/2017.
С писмо от 31.01.2018 г. ръководителят
на отдел ФС на „У.с.б.з.а.л.по о.“ ЕАД е поискал от „С.т.“ АД да изпрати на одиторите, извършващи финансов одит на болницата информация
за задълженията на болницата към дружеството. В отговор на писмото „С.т.“ АД е
изпратило потвърдително писмо до одиторската
фирма.
Писмо за потвърждение на салда - заверено
копие;
Представени са Иск п.банкова гаранция
изх. № 05-00-38/26.01.2018 г. до „С.Ж.Е.“ АД предявен от „У.с.б.за а.л.по о.“
ЕАД, в който болницата се позовава на неизпълнение на договорните задължения по
Договор Д4-79/2016 по чл.30 във вр. чл.28 и чл.9, ал.2 с искане сумата 634 878.38 лева
да бъде преведена по банковата сметка, която е посочена.
Представена е Банкова гаранция изх. №
950/07.10.2016 г., предоставена от „С.Ж.Е.“ АД за сумата 788 313.49 лв.,
предоставена по Договор Д4-79/2016.
С Писмо - удостоверение от „С.Ж.Е.“ АД
изх. № 151/6.02.2018 г. банката е уведомила „С.т.“ АД з.извършеното плащане. За
това е представено и извлечение от он-лайн банкова
система от сметка на „С.Т.“ АД.
Представен е Договор за предоставяне
на кредитна линия за издаване на банкови гаранции, сключен на 08.12.2000 година
между „С.Ж.Е.“ АД и
„С.Т.“ АД, и Анекс № 44 и № 48 към него, сключени между „С.Ж.Е.“ АД и „С.т.“
АД.
Представен е Иск п.банкова гаранция
изх. № 05-00-4/ 25.04.2018 г. до „Р.(България)“ ЕАД, предявен от „У.с.б.за а.л.по
о.“ ЕАД, в който болницата се позовава на неизпълнение на договорните
задължения по Договор Д4-4/2017 по чл.13,
ал.5 вр. чл.9, ал.2 с искане сумата 138 248.22
лева да бъде преведена по банковата сметка, която е посочена.
Представени са и Банкова гаранция реф. № LGISS30185/16/GS от 30.12.2016
г.; Писмо - удостоверение от „Р.(България)“
ЕАД от 14.05.2018 г. ; Договор за кредит, обезпечаващ издаването на банкови
гаранции, сключен на 17.10.2011 година между „Р.(България)“ ЕАД и „С.Т.“ АД и
Анекс № 12 към него.
Представено е
Кредитно известие от 8.12.2017 г. към фактура № **********/07.12.2017 г., ведно
с протокол за върната стока от 15.12.2017 г. за сумата 30 485.60 лв.
Представена е Фактура № **********/04.04.2018 г. за начислена неустойка по чл.9 и чл.28 от
Договор Д4-79/2016, ведно с придружително писмо и
детайлна справка.
Представена е Детайлна справка за
основанията и размера на дължимата от ищеца неустойка з.доставки с остатъчен
срок на годност на лекарствените
продукти под договорения от 65 % п.Договор № Д 4- 79/13.10.2016 г., удължен с Възлагателно писмо № 397 от 14.09.2017 г., за периода
01.12.2017 г- 12.01.2018 г. — оригинал.
Представени са Извлечение от Обявление за обществена поръчка
№ 747074 от30.08.2016 г., публикувано в РОП на АОП и Извлечение от Обявление за обществена
поръчка № 727716 от 12.04.2016
г., публикувано в РОП на АОП.
Представени са Писмо до „С.Т.“ АД изх.
№ 212/19.05.2017 г., с което „У.с.б.за а.л.по о.“ ЕАД е поискала заплащане на
неустойка и 3 броя пратежни
нареждания за доброволно платени от „С.Т.“ АД неустойки.
По делото е изслушана
съдебно-счетоводна експертиза, която не е оспорена. Съгласно заключението на
вещото лице процесните фактури са осчетоводени както
в счетоводството на ищеца, така и в счетоводството на ответника.
В счетоводството на “С.Т.” АД процесиите фактурите
са осчетоводени като вземане по дебита на сметка 4110424
”Клиенти”, като общият им размер (по договор Д4- 79/13.10.2016 г. - 1708
126.40 лв. и по договор Д4-4/30.01.2017 г. - 224 831.30 лв. - с отразяване на
кредитно известие № **********/18.12.2017 г. за 30 845.60 лв.), възлиза на 1 932
957.70 лв.
Фактурите,
издадени м.декември 2017 г., са включени в дневника за продажбите
на дружеството за месец декември 2017 г.,
предадени в НАП съгласно Уведомление за приемане на справка декларация за ДДС,
дневник за продажбите и дневник за покупките, за данъчен период декември 2017
г. с входящ номер на данните: ДДС.2900.1030140/15.01.2018 г.
Фактурите,
издадени м.януари 2018 г., са включени в дневника за продажбите
на дружеството за месец януари 2018 г.,
предадени в НАП съгласно Уведомление за приемане на справка декларация за ДДС,
дневник за продажбите и дневник за покупките, за данъчен период януари 2018 г.
с входящ номер на данните: ДДС.2900.1031147/13.02.2018 г.
В счетоводството на “УСБАЛ по
О.” ЕАД процесните фактури са осчетоводени като задължение по кредита на сметка 401 ”Доставчици”, включени са в дневника за покупките
съответно за месец декември 2017 г. и за месец януари 2018 г.
Фактурите,
издадени и осчетоводени в месец декември 2017 г. са включени в дневника за покупките
за месец декември 2017 г. и в справка
декларация за ДДС, съгласно Уведомление от НАП за приемане на справка
декларация за ДДС, дневник за покупките и дневник за продажбите за месец
декември 2017 г., с входящ номер на данните: ДДС.2900-1029945 от 12.01.2018 г.
Фактурите,
издадени и осчетоводени в месец януари 2018 г. са включени в дневника за покупките
за м.януари 2018 г. и в справка декларация за
ДДС, съгласно Уведомление от НАП за приемане на справка декларация за ДДС,
дневник за покупките и дневник за продажбите за януари 2018 г., с входящ номер
на данните: ДДС.2900-1031061 от 13.02.2018 г.
Действителният
размер на задължението по всяка от процесните
фактури, по Договор Д4-79/13.10.2016 г., възлиза на обща стойност 1 708 126.40
лева. Общият размер на неизплатените фактури е 1 708 126.40 лева.
Действителният
размер на задължението по всяка от процесиите фактури, по Договор
Д4-4/31.01.2017 г., с отразяване на Кредитно известие № **********/18.12.2017
г. на стойност 30 485.60 лв., възлиза на обща стойност 224 831.30 лева. Общият
размер на неизплатените фактури е 224 831.30 лева.
Общият
размер на вземането на ищеца респективно задължението на ответника по фактури,
издадени във връзка с Договор Д4-79/13.10.2016 г. и Договор Д4-4/31.01.2017 г.
възлиза на 1 932 957.70 лева /1 708 126.40 лв. + 224 831.30лв. = 1 932
957.70 лв./
Законната
лихва върху главниците
по всяка от фактурите, издадени във връзка с Договор Д 4-79/13.10.2016 г., за
периода от датата на падежа им до 12.04.2018 г., възлиза в общ размер на 21 736.19 лева.
Законната
лихва върху главниците
по всяка от фактурите, издадени във връзка с Договор Д 4-4/30.01.2017 г., за
периода от датата на падежа им до 12.04.2018 г., възлиза в общ размер на 3
106.78 лева.
След
справка на място при ищеца и ответника експертизата установява, че на 31.01.2018
г. от банковата сметка на “С.Т.” АД при С.Ж.Е. АД: IBAN ***, с операция № 1801387000156029753, са
изтеглени 634 878.38 лв. от “УСБАЛ по О.” ЕАД - с основание: иск по
банкова гаранция № 950/07.10.2016 г. На същата дата по банковата сметка на
“УСБАЛ по О.” ЕАД при С.Ж.Е. АД: IBAN ***ата 634 878.38 лв. с основание: иск от С.Т. АД по банкова гаранция 950/07.10.2016 г., съгласно
операция № 42400101144185, превод клон/Bisera
от TTBBBG22 С.Ж.Е..
След
справка на място при ищеца и при ответника бе констатирано, че на 08.05.2018 г.
от сметката на “С.Т.” АД при “Р.(България)” ЕАД - IBAN ***, извлечение №86, е извършено плащане на
сумата 48 508.67 лева, на основание иск за плащане на банкова
гаранция № LGISS30185/16/GS от 30.12.2016 г. Сумата в размер на 48 508.67 лв. е
постъпила по банковата сметката на “УСБАЛ по О.” ЕАД, при ЦКБ АД - клон
Дървеница, IN AN BG19 СЕСВ 9790 10Е7 2327 00, с основание плащане иск банкова
гаранция № LGISS30185/16/GS от 30.12.2016 г.
Претендираните от ответника неустойки произтичат от изрични договорни
клаузи - чл.9, ал.2 и чл.28, ал.1 - ал.З от договорите, съгласно които ищецът
дължи неустойка за тези доставки, за които остатъчния срок на годност на
лекарствените продукти е по-кратък от договорения такъв - остатъчния срок на
годност на доставенитете лекарствените продукти, към
датата на доставката, да бъде над 65% от общия срок на годност на продукта. Вземанията
на болницата от ищеца, претендирани за прихващане, са
формирани от:
1./ Чрез
пряко прилагане на договорените между страните и посочени в чл.9, ал.2 и в
чл.28, ал.1, ал.2 и ал.З от договорите, точно определени процентни ставки върху
стойността на доставката на конкретния лекарствен продукт, както следва:
- При
доставка на конкретен лекарствен продукт, с остатъчен срок на годност, към
датата на доставката, от 64.99% до 55%, договорната неустойка е в размер на 30
% от стойността на тази доставка. ( Съгл. чл.9, ал.2 и чл.28, ал.1 )
- При
доставка на конкретен лекарствен продукт, с остатъчен срок на годност, към
датата на доставката, от 54.99% до 45%, договорната неустойка е в размер на 60
% от стойността на тази доставка. ( Съгл. чл.9, ал.2 и чл.28, ал.2 )
- При
доставка на конкретен лекарствен продукт, с остатъчен срок на годност, към
датата на доставката, по-малък от 45% от 44.99% до 35%, договорната неустойка е
в размер на 75 % от стойността на тази доставка. ( Съгл.
чл.9, ал.2 и чл.28, ал.З )
- При
доставка на конкретен лекарствен продукт, с остатъчен срок на годност, към
датата на доставката, под 30%, договорната неустойка е в размер на 90
% от стойността на тази доставка. ( Съгл.
чл.9, ал.2 и чл.28, ал.4 )
Размерът
на договорената неустойка за всяка една доставка на лекарствен продукт, за
периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г., по Договор № Д 4-79/13.10.2016 г.,
удължен с Възлагателно писмо № 397 от 14.09.2017 г.,
с остатъчен срок на годност от
64.99% до 55% към
датата на доставката, за месец декември 2017 г., възлиза на 37 235.33 лв., за
месец януари 2018 г. възлиза на 91 518.30 лв. или общо 128
753.63 лева.
Размерът
на договорената неустойка за всяка една доставка на лекарствен продукт, за
периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г., по Договор № Д 4-79/13.10.2016 г.,
удължен с Възлагателно писмо № 397 от 14.09.2017 г.,
с остатъчен срок на годност от 54.99%
до 45% към датата на
доставката, за месец декември 2017 г. възлиза на 129.60 лв., за месец януари
2018 г. възлиза на 19 641.06 лв. или общо 19 770.66 лева.
Експертизата
не установява основания за начисляване на договорна неустойка за доставените лекарствени продукти, за
периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г., по Договор № Д 4-79/13.10.2016 г., с
остатъчен срок на годност от 44.99%
до 35% към датата на
доставката.
Експертизата
не установява основания за начисляване на договорна неустойка за доставените
лекарствени продукти, за периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г., по Договор № Д
4-79/13.10.2016 г., е остатъчен срок на годност под 30% към
датата на доставката.
Общият
размер на договорните неустойки за доставка на лекарствени продукти, с
остатъчен срок на годност под 65 %, за периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г.,
по Договор № Д 4-79/13.10.2016 г., удължен с Възлагателно
писмо № 397 от 14.09.2017 г., възлиза на 148 524.29 лева.
Общият
размер на договорните неустойки за доставка на лекарствени продукти с остатъчен
срок на годност под 65%, за периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г., по Договор №
Д 4-79/13.10.2016 г., удължен с Възлагателно писмо №
397 от 14.09.2017 г., диференцирани по процент, са както следва: 1./ Неустойките в размер на 30% върху стойността на доставените лекарствени продукти (по
позиции от 1 до 6 от Справката за м.декември 2017 г. в общ размер на 37 235.33
лв. и позиция от 1 до 16 от Справката за месец януари в общ размер на 91 518.30
лв.), възлизат на 128 753.63
лева. 2./Неустойките в размер на 60% върху стойността на доставените лекарствени продукти (по
позиция 6 от Справката за м.декември 2017 г. в размер на 129 60 лв. и по
позиция 17 от Справката за м.януари 2018 г. в размер на 19 641.06 лв.),
възлизат в общ размер на 19 770.66
лева.
При така установена фактическа
обстановка съдът приема следното:
Предмет
на делото са обективно съединени искове с правно основание чл.327, ал.1 от ТЗ и
чл.86, ал.1 от ЗЗД за заплащане на цената на закупени стоки и обезщетение за
забавеното изпълнение на задължението на ответника да заплаща закупуваната от
него ел.енергия от ищеца.
Няма
спор по делото и видно от представените писмени доказателства страните са
обвързани от Договор Д4-79/2016 - за възлагане на обществена поръчка за
периодично повтарящи се доставки на лекарствени продукти за нуждите на „УСБАЛО“
ЕАД № Д4-79 от 13.10.2016 и Договор
Д4-4/2017 - за възлагане на обществена поръчка за периодично повтарящи се
доставки на лекарствени продукти за нуждите на „УСБАЛО“ ЕАД № Д4-4 от
30.01.2017, които са уреждали условията на доставките на лекарства от страна на
ищеца на ответника.
Няма
спор по делото и видно от представените данъчни фактури и приемо-предавателни
протоколи, както и от изслушаната съдебно-счетоводна експертиза, че
лекарствата, предмет на договорите и подробно описани във всяка издадена от
ищеца и представена по делото фактура са били доставени на ответника на датата
на издаване на фактурата. Фактурите са били осчетоводени и от ищеца и от
ответника и включена в дневниците за покупки на последния като той е ползвал
данъчен кредит по тези фактури.
Към момента на проверката на вещото
лице е констатирано, че незаплатените
суми по договорите са съответно: по Договор Д4-79/13.10.2016 г. - 1 708 126.40 лева и по
Договор Д4-4/31.01.2017 г., с отразяване на Кредитно известие №
**********/18.12.2017 г. - 224 831.30 лева.
Исковете за заплащане на цената на
доставени лекарства са основателни и доказани в размерите, установени от
експертизата, като в останалата им част следва да бъдат отхвърлени.
По възражението за прихващане със
сумата 148 524.29 лв., представляваща неустойка по чл.9, ал.2 от Договор
Д4-79/2016 за процесния период:
Съгласно чл.9, ал.2 във
връзка с чл.28 от Договор Д4-79/2016 към датата на доставката срокът на годност
на стоките, предмет на договора, следва да бъде не по-малко от 65 % (шестдесет
и пет процента), като в случай на доставка на стоки с по-малък остатъчен срок
на годност, продавачът заплаща на купувача неустойка, както следва: 64,99%-55%
- 30% от стойността на доставката; 54,99%-45% - 60% от стойността на
доставката; 44,99%-35% - 75% от стойността на доставката; Под 30% - 90% от
стойността на доставката.
Ищецът твърди, че тази
клауза е недействителна като противоречаща на чл.9, ал.3, т.6 от Наредба № 39
от 13.09.2007 г. за принципите и изискванията за Добрата дистрибуторска
практика, съгласно която норма отговорният магистър-фармацевт и ръководителят
на склада са длъжни да: осигурят продажбата на лекарствените продукти да се
извършва в съответствие с правилото "партидите с най-кратък срок на
годност да се продават първи".
Съдът не счита, че
договорът между страните противоречи на тази клауза, тъй като той не поставя
изискването лекарствата и медицинските изделия, които са негов предмет да бъдат
доставяни от складове.
Като второ основание за
недействителност на неустоечните клаузи ищецът
изтъква противоречие с добрите нрави. Съдът намира неоснователно възражението за нищожност на
клаузата за неустойка, тъй като не счита, че същата противоречи на добрите
нрави. Клаузата не нарушава критерии и норми за поведение,
приети от значителна част от обществото. Добрите нрави не са
писани и конкретизирани, а съществуват като общи принципи. Накърняване на
добрите нрави по смисъла на чл. 26, ал.
1, пр. 3 от ЗЗД е налице, когато се нарушава правен принцип, който
може и да не е законодателно изрично формулиран, но спазването му е проведено
чрез създаване на други разпоредби, част от действащото право. Такива са
принципите на справедливостта, на добросъвестността в гражданските и
търговските взаимоотношения и на предотвратяването на несправедливото
облагодетелстване - аргументи от чл.307 от ТЗ, чл.302 от ТЗ, чл.289 от ТЗ.
Законодателят придава правна значимост на нарушението на добрите нрави с оглед
на защитата на обществените отношения като цяло, а не само поради индивидуалния
интерес на конкретен правен субект. Съдът не установява в договора страните да
са предвидили разпоредби , които да нарушават критериите и нормите за
поведение, действащи в обществото. С клаузата за неустойка страните не са се
отклонили от присъщите й
функции – обезпечителна, обезщетителна и санкционна.
Смисълът на тази клауза е да се обезпечат пациентите на болницата с лекарства,
които ще са годни за употреба в сравнително дълъг период от време.
Вещото
лице е констатирало, каква част от доставените по Договор № Д 4-79/13.10.2016
г. лекарства са със срок на годност, който обуславя начисляването на неустойка
като общият размер на договорните неустойки за доставка на лекарствени продукти
с остатъчен срок на годност под 65%, за периода 01.12.2017 г. - 12.01.2018 г.,
по Договор № Д 4-79/13.10.2016 г., удължен с Възлагателно
писмо № 397 от 14.09.2017 г., диференцирани по процент, са както следва: 1./ Неустойките в размер на 30% върху стойността на доставените лекарствени продукти (по
позиции от 1 до 6 от Справката за м.декември 2017 г. в общ размер на 37 235.33
лв. и позиция от 1 до 16 от Справката за месец януари в общ размер на 91 518.30
лв.), възлизат на 128
753.63 лева. 2./Неустойките в размер на 60% върху стойността на доставените лекарствени
продукти (по позиция 6 от Справката за м.декември 2017 г. в размер на 129 60
лв. и по позиция 17 от Справката за м.януари 2018 г. в размер на 19 641.06
лв.), възлизат в общ размер на 19
770.66 лева. Общият размер на дължимата неустойка е 148 524.29 лв.
Възражението за прихващане
е основателно в предявения размер и сумата следва да бъде приспадната от общия
размер на задължението на ответника.
След направеното
прихващане съдът намира, че дължимата от ответника сума по Договор Д4-79/13.10.2016 г. е 1
708 126.40 лева без 148 524.29 лв.
или 1 559 602.11 лв.
Съгласно чл.86, ал.1 от ЗЗД при
неизпълнение на парично задължение, длъжникът дължи обезщетение в размер на
законната лихва от деня на забавата. Сключените между страните договори за
покупко-продажба на лекарства са търговски сделки и към тях на общо основание
се прилагат разпоредбите на Търговския закон., в чл.303а от който е определен
срокът за изпълнение на парични задължения. Тъй като ответникът е публичен възложител, т.е. възложител по
смисъла на Закона за обществените поръчки, страните могат да договорят срок за
изпълнение на парично задължение не повече от 30 дни и по изключение може да се
договаря по-дълъг срок, но не повече от 60 дни. Именно този срок са предвидили в договорите
си страните по делото. В договорите е предвидено, че този срок тече от датата
на представяне на фактура и копие от получената заявка. По делото не са
представени получените от ищеца заявки, но с оглед липсата на възражения
относно доставената стока, съдът намира, че падежът на задължението за
заплащане на цената й е възникнало с предоставяне на фактурите за продажбите.
Сумите, представляващи цена на закупени лекарства, предмет на исковите претенции не са били заплатени на падежите, определени в договорите, поради което ответникът е бил в забава за заплащането им и дължи обезщетение за забавата. Изслушаната съдебно-счетоводна експертиза е определила размера на законната лихва върху незаплатената цена по всяка фактура за сключените между страните 5 договора. Сумата на лихвата върху главницата п.Договор Д4-79/13.10.2016 г. следва да бъде определена обаче в съответния към намаления с извършеното прихващане размер. Дължимата лихва за забава е съответно: 1./ върху главниците по всяка от фактурите, издадени във връзка с Договор Д 4-79/13.10.2016 г., за периода от датата на падежа им до 12.04.2018 г., възлиз.в общ размер на 19 846.19 лева и 2./ върху главниците п.всяка от фактурите, издадени във връзка с Договор Д 4-4/30.01.2017 г., за периода от датата на падежа им до 12.04.2018 г., възлиза в общ размер на 3 106.78 лева.
При този изход на делото ответникът
следва да заплати на ищеца направените от него разноски съобразно уважената
част от исковете – 73 811.51 лв.
/държавна такса и депозит експертиза/. Общият размер на юрисконсултското възнаграждение, което се следва по делото
е
300 лв. на основание чл.78, ал.8 от ГПК във вр.
чл.23, т.1 от Наредба з.з.плащането на правната
помощ, от които ищецът следва да бъде осъден да заплати 276.95 лв. юрисконсултско възнаграждение.
Воден от горното съдът
Р Е Ш И
ОСЪЖДА „У.с.б.за а.л.п.о.“ ЕАД, ЕИК *******,
със седалище и адрес: *** да заплати на „С.т.“ АД, ЕИК *******, със седалище и
адрес на управление:***, ж.к.*******, С.Б.Т., Сграда А, ет.12 на основание чл.327, ал.1 от ТЗ сумата 224 831.30 лева, представляващи вземания
за доставка на стоки по Договор № Д4-4 от 30.01.2017 г. з.периода 4.12.2017 г.
до 17.01.2018 г. и на основание чл.86, ал.1 от ЗЗД сумата 3 106.78 лева., лихва от 2.02.2018 г. до
12.04.2018 г.
ОСЪЖДА „У.с.б.з.а.л.п.онкология“ ЕАД,
ЕИК *******, със седалище и адрес: *** да заплати на „С.т.“ АД, ЕИК *******,
със седалище и адрес на управление:***, ж.к.*******, С.Б.Т., Сграда А, ет.12 на основание чл.327, ал.1 от ТЗ сумата 1 559 602.11 лв., представляваща вземания
за доставка на стоки по Договор № Д4-79 от 13.10.2016 г. за периода 04.12.2017
г. до 12.01.2018 г. като отхвърля иска в останалата му част до пълния предявен
размер от 1 708 126.40 лева
поради извършено прихващане с вземането на „У.с.б.за
а.л.п.онкология“ ЕАД з.неустойка в размер 148 524.29 лв., представляващи
неустойка по чл.9, ал.2 от Договор Д4-79/2016.
ОСЪЖДА „У.с.б.за а.л.по онкология“
ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес: *** да заплати на „С.т.“ АД, ЕИК *******,
със седалище и адрес на управление:***, ж.к.*******, С.Б.Т., Сграда А,
ет.12 на основание чл.86, ал.1 от ЗЗД
сумата 19 846.19 лева, представлявяща
лихва за забава върху сумата 1 559 602.11 лв., представляваща вземания
за доставка на стоки по Договор № Д4-79 за периода от 2.02.2018 г. до
12.04.2018 г. като отхвърля иска в останалата му част до пълния предявен размер
от 21 736.19 лв. като неоснователен.
ОСЪЖДА „У.с.б.за а.л.по онкология“
ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес: *** да заплати на „С.Т.“ АД, ЕИК *******,
със седалище и адрес на управление:***, ж.к.*******, С.Б.Т., Сграда А,
ет.12 на основание чл.78, ал.1 от ГПК сумата 73 811.51 лв. и на
основание чл.78, ал.8 от ГПК сумата 276.95 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Софийски апелативен съд в 2-седмичен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: