Решение по дело №1261/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 773
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20227040701261
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№773

 

Бургас,  17/07/2023 г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  БУРГАС, осми състав, в открито заседание на пети юли, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                    Съдия Златина Бъчварова

Секретар Вяра Стоянова

като разгледа административно  дело  номер  1261  по описа за  2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Б.Р.И. ***, против заповед №ДК-11-Б-1 от 26.05.2022 г. на началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол/РДНСК/ Бургас, с която в производство по чл.156 ЗУТ и на основание чл.140, ал.2; чл.145, ал.2; чл.142, ал.5, т.1; чл.139, ал.3; чл.108, ал.1, изр.второ; чл.148, ал.4, вр.чл.148, ал.9, т.1; чл.142, ал.5, т.4; чл.144, ал.1, т.9 ЗУТ и чл.29, ал.1, т.3 от Наредба №7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/обн.ДВ, бр.3/13.01.2004 г., в сила от 13.01.2004 г./ са отменени разрешение за строеж/РС/ №75 от 12.05.2022 г. на главния архитект на община Царево за обект „вилна сграда, в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2 по плана на с.Синеморец/, ведно с одобрените инвестиционни проекти.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт.Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представя защита.

Ответникът - ДНСК София, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.

Заинтересованата страна - главен архитект на община Царево, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, счита заповедта за незаконосъобразна и иска да се отмени. Претендира разноски.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока  по чл. 215, ал.4  ЗУТ,  от лице с правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

Жалбоподателят Р. се легитимира като собственик на поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, представляващ УПИ ІV, кв.2 по действащия подробен устройствен план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ на с.Синеморец, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево, л.24-27 и 138- 139 от делото/виж нот.актове №77, т.ХІ, дело №2312; вх.рег.№3103 от 14.12.2004 г., на служба по вписванията Царево, л.134 от делото, и №32, т.ХІV, дело №3057, вх.рег.№3871 от 27.12.2006 г. на служба по вписванията Царево, л.133 от делото, и договор за доброволна делба, акт.№128, т.V, рег.№17759/26.11.2008 г., л.349-353 от делото/.

В действащите КККР на гр.Царево за ПИ с идентификатор 66528.2.258 в с.Синеморец, местност „Поляните“ са вписани следните характеристики: вид собственост-частна; вид територия- урбанизирана; начин на трайно ползване/НТП/-незастроен имот за курортно-рекреационен обект; площ- от 970 кв.м.; стар номер 223, квартал 2, парцел ІV; по географско местоположение- североизточно от с.Синеморец. Между акваторията на Черно море в тази част/ и ПИ с идентификатор 66528.2.258 попадат: ПИ с идентификатор 66528.2.4- публична общинска собственост; земеделска територия; V категория; НТП-скали, и ПИ с идентификатор 66528.2.254-публична общинска собственост; урбанизирана територия; НТП-за алея.

На 01.03.2004 г. общински съвет Царево е приел решение №61, обективирано в протокол №5, с което е одобрено задание за изготвяне на проект за изменение и допълнение на общия устройствен плана/ОУП/ на община Царево. В т.8.1 на решението е отразено следното: Проектантите да предвидят крайбрежна пешеходна алея за публична общинска собственост с широчина минимум от 5.00 м. от границата на поземлените имоти, граничещи  с черноморското крайбрежие/изключителна държавна собственост-плажове и скали/. Линията на застрояване да отстои на разстояние 15-25 м. от крайбрежната пешеходна алея/т.8.2, л.183-184 от делото/.

На 15.12.2004 г. с решение/задание/ №АА-01-446 за възлагане на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за неурегулиран поземлен имот пл.№002223, находящ се в местността „Поляните, землище на с.Синеморец, на кмета на община Царево, е допуснато изработване на проект за ПУП-ПРЗ, в което изрично се сочи, че в проекта за ПУП при условията на чл.16, ал.1 ЗУТ следва да се отредят площи за изграждане на обекти на социалната инфраструктура за достъп до крайбрежната ивица и плажа във връзка с решение №61/01.03.2004 г. на общински съвет Царево, както и да се предвиди крайбрежна алея от 5.00 м. и зелена зона от 15.00 м./л.185 от делото/.

На 15.12.2004 г. в скица №К00083 от 15.10.2004 на имот пл.№002223, землище на с.Синеморец, главният архитект на общината е вписал виза със следното съдържание: „Разрешение  за изработване на проект за изменение на ПУП/ПРЗ/ с цел промяна на предназначението на земята за „вилна зона“ за ПИ 002223, землище на с.Синеморец, на основание решение №61/01.03.2004 г. на общински съвет Царево/л.186 от делото/.

В обяснителна записка към разработката за ПУП-ПРЗ по т.1 План за застрояване/ПЗ/ се сочи, че ПЗ е изработен въз основа на предписание на кмета на общината и издадена виза от главния архитект на същата/л.187 от делото/.

Със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево /л.24-27 и 138-139 от делото/ е одобрен ПУП-ПРЗ за ПИ с пл.№002223, находящ се в местността „Поляните“, землище на с.Синеморец, община Царево, от който са обособени общо 4 броя УПИ, всеки отреден със застрояване с „вилни сгради“, с устройствени показатели: плътност на застрояване/Пзастр./-30%; интензивност на застрояване/Кинт/ - 0.8; мин.озеленена полщ/Позел./=50%; височина/Н/-7 м. /до 2 етажа/. В крайния източен УПИ застроителното петно е „свободно“ стоящо, а в останалите три УПИ застр. петна са предвидени като „свързани“ по общите странични регулационни линии. Застрояването е отразено съобразно правилата на Наредба №8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове; северните „ограничителни“ линии на застрояване са отдръпнати на 20.00 м. отстояние от северната граница на ПИ пл.№002223, в което отстояние е обособена крайбрежна алея с ширина от 5.00 м., с неправилна начупена форма, съобразени с контура на отвесния шкарп при скалите. Площта между крайбрежната алея и ограничителната линия на застрояване/на отстояние 20.00 м. от имотната граница на първоначалния ПИ с пл.№002223/ е отразена на графичната част на плана със зелен цвят/л.27 от делото/.  От първоначалния ПИ с пл.№002223 са отнети 180.00 кв.м. предназначени за улица/тангираща от юг на новите упи/ и 868.97 кв.м. за алея, преминаваща на север от новите упи/.

На 19.05.2017 г. директорът на Регионална инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/Бургас е издал решение по оценка за съвместимостта №БС-4-ОС, на основание чл.31, ал.12, т.1, вр.ал.11 от Закона за биологичното разнообразие/ЗБР/, с което съгласувал инвестиционно предложение „Изграждане на пет еднофамилни къщи с паркоместа, басейн и два гаража в поземлени имоти/ПИ с идентификатори 66528.2.257 и 66528.2.258, местност „Поляните“, землище на с. Синеморец, община Царево“/л.734-737 от делото/.

На 05.05.2022 г. върху скица №15-630309 от 12.12.2017 г. главният архитект на община Царево е издал „виза за проектиране“ за УПИ ІV, кв.2, идентичен с ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, община Царево. Посочено е, че на основание чл.140, ал.1, вр.чл.134, ал.6 и 7 ЗУТ  визата важи за проучване и проектиране на вилна сграда по указания начин в УПИ ІV, кв.2, идентичен с ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КК на с.Синеморец, община Царево, съгласно заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево, при спазване на следните градоустройствени показатели: зона „Ов“/за вилни сгради/; Пзастр.-30%; Кинт-0.8; Позел.-60%; Нмакс.-7м./2 етажа/.Съобразно отразеното във визата за проектиране ограничителните линии, до които е указано, че може да се разположи застрояването в УПИ ІV, кв.2, са отдръпнати, съответно: на 4 м. от страничните регулационни линии към съседните упи: от изток УПИ І-2224, кв.51/ПИ 66528.2.293/ и от запад УПИ ІІІ-2223/ПИ 66528.2.257/; на 5 м. от уличната регулационна линия на предвидената по ПУП улица/от юг/ и на 3 м. от регулационната линия към предвидената по ПУП алея/ПИ 66528.2.254/л.23 от делото/.

На 11.05.2022 г. със заявление, вх.№УТ-3-73, жалбоподателят е внесъл в общината за съгласуване и одобряване  инвестиционния проект за строеж „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор 66528.2.258/УПИ ІV, кв.2/ по плана на с.Синеморец, община Царево, като е поискал на основание чл.148, ал.4 ЗУТ едновременно с одобряването на инвестиционния проект да бъде издадено разрешение за строеж/л.678-679 от делото/.

На 12.05.2022 г. главният архитект на община Царево е одобрил внесения инвестиционен проект въз основа на който е издал разрешение за строеж №75 от 12.05.2022 г. за обект „вилна сграда“ в ПИ 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“община Царево, община Царево, със ЗП - 101 кв.м. и РЗП-286 кв.м./УПИ ІV, кв.2/л.677 от делото/.

На 18.05.2022 г. е извършена служебна проверка по реда на чл.156 ЗУТ от РДНСК Бургас за законосъобразност на издаденото на 12.05.2022 г. разрешение за строеж №75 и одобрените на същата дата инвестиционни проекти, за което е съставен констативен протокол №75, съдържащ установени нарушения по чл.156, ал.2 и 3 ЗУТ/л.17-20 от делото/.

Прието е, че одобреният инвестиционен проект за строеж „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево, УПИ ІV, кв.2, с. Синеморец не съответства на одобрения със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево ПУП-ПРЗ за ПИ пл.№002223, находящ се в местността „Поляните“, землище на с.Синеморец, община Царево, в нарушение на чл.108, ал.1, изр.второ ЗУТ/предвижданията на подробните планове са задължителни за инвестиционното проектиране/; в комплексния доклад от 11.05.2022 г., изготвен от „Тара СВ“ ООД, представляващ оценка за съответствието на проектната документация със съществените изисквания към строежите за строеж „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево, УПИ ІV, кв.2, с. Синеморец, не е извършена проверка за съответствието с предвижданията на ПУП, в нарушение на разпоредбата на чл.142, ал.5, т.1 ЗУТ/ оценката обхваща проверка за съответствие с  предвижданията на подробния устройствен план/; одобрените на 12.05.2022 г. от главния архитект на общината проекти на част „Архитектура“, „Конструкции“, „Електро“, „Водоснабдяване и канализация“, „Геодезия“, „ОВК“, „Енергийна ефективност“,„Пожарна безопасност“ и „Паркоустройство и благоустрояване“ не са съгласувани с подпис на всички части на проекта от проектанта на част „Паркоустройство и благоустрояване“, в нарушение на нормата на чл.139, ал.3 ЗУТ/ всички документи - графични и текстови, по всички части на инвестиционния проект се подписват и подпечатват от проектанта на съответната част и се съгласуват с подпис от проектантите на останалите части и от възложителя/; в одобрения проект на част „Паркоустройство и благоустрояване“, част „ВиК“ и част „Вертикална планировка“ в чертежи „ситуация“ е отразен басейн, който липсва в ситуацията на част „Архитектура“ и в наименованието на строежа, поради което РС е издадено в нарушение на чл.148, ал.4 ЗУТ/ разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква/, във вр.чл.148, ал.9, т.1 ЗУТ/ в разрешението за строеж се вписват всички фактически и правни основания за издаването му; в изготвения на 11.05.2022 г. липсва оценка по чл.142, ал.5, т.4 ЗУТ/ оценката обхваща проверка за съответствие с взаимната съгласуваност между частите на проекта/; в одобрения проект  по част „Паркоустройство и благоустрояване“ е предвидено изцяло храстовидно озеленяване в нарушение на чл.29, ал.1, т.3 от Наредба №7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/обн.ДВ, бр.3/13.01.2004 г., Наредба №7/22.12.2004 г./ урегулираните поземлени имоти във вилните зони се застрояват при спазване на следните нормативи/т.3/ минимална озеленена площ /Позел./ - 50 на сто, като половината от нея трябва да бъде осигурена за озеленяване с дървесна растителност; към приложените документи, послужили за издаване на РС липсва становище на Регионалната здравна инспекция/РЗИ/ в нарушение на нормата на чл.144, ал.1, т.9 ЗУТ/ инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват след писмено заявление на възложителя и след представяне на /т.9/ данни за положително становище на органите на държавния здравен контрол за инвестиционни проекти за обекти по Закона за храните/ЗХ/ и обекти с обществено предназначение по смисъла на § 1, т. 9, б „в“ от допълнителните разпоредби на Закона за здравето/ДР ЗЗ/.

В заключение се сочи, че инвестиционните проекти са одобрени в несъответствие с разпоредбите на ЗУТ; съгласувани са в несъответствие с предвижданията на ПУП; оценката за съответствие на инвестиционния проект с изисквнията на чл.142, ал.5, т.1 и 4 ЗУТ, отразена в комплексния доклад, съставен от консултанта, е извършена в несъответствие с разпоредбите на ЗУТ и разрешението за строеж е незаконосъобразно, съгласно разпоредбите на ЗУТ/л.20 от делото/.

На 26.05.2022 г. въз основа на констатациите в протокол №75 от 18.05.2022 г. началникът на РДНСК Бургас е издал заповед №ДК-11-Б-1, с която в производство по реда на чл.156 ЗУТ и на основание чл.140, ал.2; чл.145, ал.2; чл;142, ал.5, т.1; чл.139, ал.3; чл.108, ал.1, изр.второ; чл.148, ал.4, вр.чл.148, ал.9, т.1; чл.142, ал.5, т.4; чл.144, ал.1, т.9 ЗУТ и чл.29, ал.1, т.3 от Наредба №7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/обн.ДВ, бр.3/13.01.2004 г., в сила от 13.01.2004 г./ е отменил разрешение за строеж/РС/ №75 от 12.05.2022 г. на главния архитект на община Царево за обект „вилна сграда, в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2 по плана на с.Синеморец/, ведно с одобрените инвестиционни проекти.

Заповед №ДК-11-Б-1 от 26.05.2022 г. на началника на РДНСК Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед №ДК-11-Б-1 от 26.05.2022 г. е издадена от компетентен орган-началника на РДНСК Бургас, съобразно правилото на чл.156, ал.5 ЗУТ и заповеди №РД-13-047 от 04.02.2022 г. и №РД-15-066 от 20.04.2022 г. на началника на ДНСК/л.89-98 от делото/.

На второ място, същата е в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания.

На трето място, заповедта е издадена при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват нейната отмяна.

На следващо място относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

Няма спор, че жалбоподателят Б.Р. е собственик на поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, представляващ УПИ ІV, кв.2 по действащия подробен устройствен план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ на с.Синеморец, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево,  в който е разрешено да се извърши ново строителство на обект „вилна сграда“ със ЗП - 101 кв.м. и РЗП-286 кв.м.

Не се спори, че главният архитект на община Царево е издал на жалбоподателя  разрешение за строеж №75 от 12.05.2022 г., въз основа на одобрените на същата дата инвестиционни проекти, за обект „вилна сграда“ в ПИ 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2/л.677 от делото/.

Доводите на жалбоподателя са неснователни.

Правилото на чл.156, ал.2 ЗУТ въвежда задължение за органите на ДНСК, в производството по чл.156 ЗУТ, да проверят служебно съответствието на издаденото разрешение за строеж и одобрените инвестиционни проекти с предвижданията на действащия  подробен устройствен план.

Трайна е съдебната практика, че основният критерий, определящ валидността и законосъобразността на инвестиционните проекти и РС е тяхното съответствие с предвижданията на подробния устройствен план/ПУП/.

Съгласно част „Архитектура“ от инвестиционния проект, за който е издадено РС №75 от 12.05.2022 г., отменени с процесната заповед, обектът „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“,  община Царево/УПИ ІV, кв.2/ е със следните технически характеристики:застроена площ/ЗП/=101.00 кв.м.; разгърната застроена площ/РЗП/=286.00 кв.м.; височина до кота корниз/Н/=6.8 м., въз основа на които за УПИ ІV, кв.2 се постигат следните градоустройствени показатели: плътност на застрояване/Пзастр./=10.4%, при допустимо по ПУП-30%; интензивност на застр./Кинт/=0.29, при допустимо по ПУП-0.80; височина/Н/=6.80 м., при допустимо по ПУП-7.0 м.; озеленена площ/Позел./=82%, при допустимо по ПУП-мин.50%. Следователно постигнатите с инвестиционния проект градоустройствени показатели съответстват на предвижданията на ПУП за УПИ ІV, кв.2/ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец/, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.05.2005 г. на кмета на община Царево.

Предвиденото обаче в инвестиционния проект местоположение на бъдещата „вилна сграда“, видно от чертеж „ситуация“ е на разстояние мин.3.00 м. от северната регулационна линия на УПИ ІV, кв.2, което не съответства на изискуемите мин. 15.00 м. по ПУП-ПРЗ, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево.

В тази връзка вещото лице сочи, че предвид дълбочината  на УПИ ІV, кв.2/ПИ с идентификатор 66528.2.258 КККР на с.Синеморец/ и конкретните параметри на проектираната „вилна сграда“, последната може да се „преситуира“/ „измести“ в посока юг с 12.00 м., с което ще бъде осигурено отстояние от 15.00 м. от северната регулационна линия на упи, за да се изпълни предвиденото в ПУП-ПРЗ, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.05.2005 г. на кмета на община Царево.

Налага се изводът, че одобрените на 12.05.2022 г. инвестиционни проекти за строеж „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2/ не съответстват на одобрения със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево ПУП-ПРЗ за ПИ №00223, в местността „Поляните“, землище на с. Синеморец, община Царево, в нарушение на императивното правило на чл.108, ал.1, изр. второ ЗУТ, според което предвижданията на подробните планове са задължителни за инвестиционното проектиране. Съобразно нормата на чл.145, ал.2 ЗУТ съгласуването на инвестиционните проекти се състои в проверка на съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите за разполагане на застрояването и устройствените показатели, което в случая не е сторено от главния архитект.

Следва да бъдат споделени констатациите на административния орган, че при изготвяне на комплексния доклад от 11.05.2022 г., представляващ оценка за съответствието на проектната документация със съществените изисквания към строежите за строеж „вилна сграда“ в ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2/ не е извършена проверка за съответствието с предвижданията на ПУП в нарушение на правилото на чл.142, ал.5, т.1 ЗУТ/оценката обхваща проверка за съответствие с предвижданията на ПУП/ и относно взаимната съгласуваност на частите на проекта, съобразно изискването на чл.142, ал.5, т.4 ЗУТ.

Правилни са констатациите на административния орган за нарушение на нормата на чл.139, ал.3 ЗУТ, която сочи, че всички документи - графични и текстови, по всички части на инвестиционния проект се подписват и подпечатват от проектанта на съответната част и се съгласуват с подпис от проектантите на останалите части и от възложителя. Единствено е предвидено изключение за изчисленията, извършени от проектанта по съответната част, които не се съгласуват с подпис. В случая видно от представените от ответника и заинтересованата страна  инвестиционни проекти, въз основа на които е издадено РС №75 от 12.05.2022 г., по части „Архитектура“; „Конструкции“; „Електро“; „ВиК“; „Геодеция“; „ОВК“; „Енергийна ефективност“; „Пожарна безопасност“ и „Паркоустройство и благоустрояване“, че не са съгласувани с подпис на всички части на проекта от проектанта на част „Паркоустройство и благоустрояване“, в нарушение на изрично предвиденото в цитираната разпоредба на чл.139, ал.3 ЗУТ/л.56-88 и л.754-946 от делото/. В хода на съдебното производство жалбоподателят  представя инвестиционен проект, частите на който са съгласувани и от проектанта на част „Паркоустройство и благоустрояване“, с допълнително ръкописно изписано името на ландшафтен архитект А.Г. и положен подпис/л.234-292 от делото/, за което обаче няма яснота кога е извършено. Тези доказателства съдът приема като такива подкрепящи само защитната теза на жалбоподателя за инвестиционен проект, съгласуван съобразно нормативните изисквания. С тях обаче не е разполагал административния орган, когато е извършил проверката по реда на чл.156 ЗУТ, предвид констатациите в протокол №75 от 18.05.2022 г.

Съдът намира за основателно твърдението за нарушение по чл.29, ал.1, т.3 от Наредба№7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/обн.ДВ, бр.3/13.01.2004 г., Наредба №7/22.12.2004 г./ - урегулираните поземлени имоти във вилните зони се застрояват при спазване на следните нормативи/т.3/ минимална озеленена площ /Позел./ - 50 на сто, като половината от нея трябва да бъде осигурена за озеленяване с дървесна растителност. В одобрения проект по част „Паркоустройство и благоустрояване“ е предвидено изцяло храстовидно озеленяване в нарушение на цитиранато правило. В заключението на допуснатата по делото и оспорена от ответника само в частта на изброените дендрологични видове, съдебно-ботаническа експертиза, експертът изрично сочи, че съгласно съгласуван проект по част „Паркоустройство и благоустройство“ на обект „вилна сграда“ 02 в ПИ 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, община Царево, подбраната декоративна растителност е от подходящи храстови видови за озеленяване в крайморски зони, които отговарят на биотичните и абиотичните фактори на средата. Като няма спор, че предвидения в одобрения от община Царево инвестиционен проект, част „Паркоустройство и благоустройство“, градоустройствен показател Позел. - 82%, е съответен на предвижданията на ПУП-мин. 50%, за УПИ ІV, кв.2/ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, одобрен със заповед №РД-01-954 от 17.09.2005 г. на кмета на община Царево/л.72-83 от делото/.

Тези изводи не се променят от ангажираните от жалбоподателя доказателства.   

Неоснователни са твърденията обаче на контролиращите органи за нарушение по чл.148, ал.4 ЗУТ/разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква/, вр.чл.148, ал.9, т.1 ЗУТ разрешението за строеж се вписват всички фактически и правни основания за издаването му/. Нарушението е свързано с констатацията на административния орган за липсата на басейн в ситуацията на част „Архитектура“ и в наименованието на строежа, който е отразен в одобрения проект по части „Паркоустройство и благоустрояване“; „ВиК“ и „Вертикална планировка“ в чертежи „ситуация“.  От проект за вертикално планиране на л.60 от делото, в който са изобразени едновременно двата съседни имота ПИ с идентификатор 66528.2.257/УПИ ІІІ-257/ и ПИ с идентификатор 66528.2.258/УПИ ІV-258/, собственост на жалбоподателя, е видно, че басейнът попада изцяло в ПИ с идентификатор 66528.2.257 по КККР на с.Синеморец, община Царево, и не е предмет на отменените с процесната заповед разрешение за строеж №75 от 12.05.2022 г. и инвестиционни проекти, в какъвто смисъл е и изявлението на вещото лице в с.з/виж протокол от 15.02.2023 г., 193 от делото/.

          Съдът не споделя констатациите на административния орган за нарушение по чл.144, ал.1, т.9 ЗУТ, според който инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват след представяне на данни за положително становище на органите на държавния здравен контрол за обекти с обществено предназначение по смисъла на § 1, т. 9 от допълнителните разпоредби на Закона за здравето/ДР ЗЗ/. В заповедта се сочи, че разрешението за строеж касае обект „вилна сграда“, представляващ такъв с обществено предназначение по смисъла на §1, т.9, б. „в“ ДР ЗЗ/ „обекти с обществено предназначение са б. „в“-места за настаняване - хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически комплекси, вили, семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, стаи за гости, апартаменти за гости, къщи за гости, бунгала, къмпинги, както и туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални/. Данните по делото не сочат обаче разрешената в ПИ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево, „вилна сграда“ да е обект с обществено предназначение/място за настаняване/, за който да е необходимо представянето на положително становище от органите на държавния здравен контрол при съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти.

В заключение съдът приема, че констатациите на извършилите проверката органи на РДНСК Бургас, резултатите от която са отразени в констативен протокол № 75 от 18.05.2022 г. не са оборени в съдебното производство.

Изложеното налага извода, че заповед №ДК-11-Б-1 от 26.05.2022 г. като издадена от компетентен орган, в предвидената писмена форма, в съответствие с административнопроизводствените правила, материалния закон и неговата цел, е законосъобразна, а жалбата на Б.Р. е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат разноски на жалбоподателя и заинтересованата страна не се следват.

В полза на администрацията се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00/сто/ лева, на основание чл.78 ал.8 ГПК, във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ /обн.ДВ,бр.5/2006 г./.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

  Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.Р.И. ***, против заповед №ДК-11-Б-1 от 26.05.2022 г. на началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол/РДНСК/ Бургас, с която в производство по чл.156 ЗУТ и на основание чл.140, ал.2; чл.145, ал.2; чл.142, ал.5, т.1; чл.139, ал.3; чл.108, ал.1, изр.второ; чл.148, ал.4, вр.чл.148, ал.9, т.1; чл.142, ал.5, т.4; чл.144, ал.1, т.9 ЗУТ и чл.29, ал.1, т.3 от Наредба №7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/обн.ДВ, бр.3/13.01.2004 г., в сила от 13.01.2004 г./ са отменени разрешение за строеж/РС/ №75 от 12.05.2022 г. на главния архитект на община Царево за стоеж „вилна сграда, в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 66528.2.258 по КККР на с.Синеморец, местност „Поляните“, община Царево/УПИ ІV, кв.2 по плана на с.Синеморец/, ведно с одобрените инвестиционни проекти.

ОСЪЖДА Б.Р.И. *** да заплати на Дирекция за национален строителен контрол/ДНСК/ София разноски в размер на 100.00/сто/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

                                      

                                                         СЪДИЯ: