Решение по дело №285/2015 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2015 г. (в сила от 28 юни 2016 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20157240700285
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№213                                         16.11.2015 год.                      гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, седми състав на двадесети октомври две хиляди и петнадесета година в открито заседание, в състав

                                 

                                       Председател: Михаил Русев

 

Секретар З.Д. като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев адм. дело №285 по описа за 2015 год., за да се произнесе взе предвид следното:

        

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/. 

         Образувано е по жалба на Г.И.И. с постоянен адрес ***, против отказ за заверка на регистрационна карта на земеделски производител по реда на чл.5, ал.3 от Наредба №3/29.01.1999 год. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители /Наредбата/, обективиран в писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год. на Директора на Областна дирекция “Земеделие”гр.Стара Загора. В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ като по същество се твърди, че същия е постановен в нарушение на материалния закон. Моли съда да отмени отказа на директора на ОД”Земеделие” Стара Загора, обективиран в писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год. 

         Ответникът по жалбата – директор на Областна дирекция “Земеделие” Стара Загора, чрез пълномощника си по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. В съдебно заседание поддържа, че правилно и законосъобразно е отказано извършването на заявената административна услуга, доколкото документите са били подадени след изтичане на срока по чл.5, ал.3 от Наредба №3/1999 год.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

По делото не съществува спор относно обстоятелствата, че  жалбоподателката е земеделски производител по смисъла на §1, т.1 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, регистрирана съгласно чл.7 от Наредба №3/29.01.1999 год. и на 27.02.2015 год. е подала  анкетна карта с анкетен формуляр за заверка на регистрационна карта на земеделски производител, по реда на чл.5, ал.3 от Наредбата. С оспореното писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год. директора на Областна дирекция “Земеделие” Стара Загора е уведомил жалбоподателя,  че заверка за стопанската 2014/2015 год. не може да бъде извършена. От фактическа страна отказът е обоснован с обстоятелството, че документите за заверка на регистрационна карта на земеделски производител е следвало да бъдат подадени до 15.05.2015 год., съгласно чл.5, ал.3 от Наредба №3/1999 год., а в случая такива са депозирани на 10.06.2015 год., т.е. след изтичане на установения срок.

         Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

         По допустимостта на жалбата.

Видно от изложеното в обстоятелствената част и петитума на подадената жалба, предмет на оспорване е изричния отказ на директора на ОД”Земеделие” Стара Загора да бъде извършена заверка на карта на земеделски производител по реда на чл.5, ал.3 от Наредба №3/29.01.1999 год. По своята правна същност заверката на регистрационна карта представлява вид административна услуга по см. на §1, т.2, б.”в” от ДР на АПК, тъй като попада в определението за “извършване на други административни действия, които представляват законен интерес за физическо или юридическо лице”. Съгласно §8 от ПЗР на АПК за извършването на административни услуги, както и обжалването на отказите за извършването им, се прилагат правилата за издаване и обжалване на индивидуалните административни актове, регламентирани в АПК, доколкото в специален закон не е предвидено друго. В случая в Закона за подпомагане на земеделските производители съотвeтно в Наредба №3/29.01.1999 год. не е предвиден специален ред за обжалване отказите за извършване на заверка на регистрационна карта на земеделски производител и следователно намират приложение общите правила, регламентирани в АПК. Процесното писмо е получено лично от И. на 30.06.2015 год., а жалбата е депозирана 14.07.2015 год. в деловодството на Административен съд Стара Загора. По тези съображения съдът намира, че оспорването като направено от легитимирано лице, в законово установения срок и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност от съответния административен съд, е процесуално допустимо. 

Разгледано по същество, оспорването е основателно.

Обжалваният изричен отказ на Директора на Областна дирекция “Земеделие” Стара Загора да извърши заверка на регистрационна карта на земеделския производител Г.И.И., материализиран в писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год., е незаконосъобразен.

Съгласно Наредба №3/29.01.1999 год. за създаване и подържане на регистър на земеделските производители, регистрацията на лицата, които стопанисват земеделска земя и/или осъществяват производство на земеделска продукция, се извършва в Областна дирекция “Земеделие”, където се води регистър на земеделските производители. Вписването в регистъра се извършва след представяне на необходимите документи, описани в чл.7 от Наредбата, като въз основа на вписването се издава регистрационна карта по одобрен образец. В случая не спори, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител през 2012 год., видно от регистрационната карта, издадена от ОД „Земеделие” Стара Загора на 04.05.2012 год. /л. 21 от делото/. Съгласно чл.5, ал.3 и ал.4 от Наредбата регистрираните земеделски производители или упълномощени от тях лица представят ежегодно до 25 март актуална информация за дейността си чрез анкетна карта с анкетни формуляри. Въз основа на представената информация областна дирекция “Земеделие” заверява регистрационната карта на земеделския производител за срок до 25 март на следващата година. При неспазване на задължението по ал.3 земеделският производител губи правата си по чл.6 от Наредбата до заверка на регистрационната му карта за следващата стопанска година. С Наредба за изменение и допълнение на Наредба №3 от 1999 год. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители (ДВ, бр. 31 от 2015 год., в сила от 28.04.2015 год.), е изменена Наредбата, като с §9 от същата е предвидено, че през 2015 год. земеделските стопани подават актуална информация съгласно чл.5, ал.3 и информация за обстоятелствата по чл.7, ал.1 съгласно чл.11, ал.1 в срок до 15 май. Безспорно е, че И. като земеделски производител е длъжна да подава информацията съгласно чл.5, ал.3 от Наредбата и е подала тази информация на 27.02.2015 год., видно от подадената анкетна карта от същата дата /вх.№1014 – стр. 19 от делото/. Всъщност спор относно подаването й не съществува спор между страните. Т.е. налице е изпълнение на предвиденото в закона задължение на земеделския производител. Няма данни по административната преписка, инициираното административно производство да е било оставено без движение поради липсата на представени документи или изричен отказ за регистрация на подадената информация, поради подаването й извън предвиденият в наредбата преклузивен срок. Съгласно чл.11, ал.3а от Наредбата, в тези случаи, при непълнота или нередовност на представените документи областната дирекция "Земеделие" писмено уведомява земеделския стопанин за това в 7-дневен срок от подаване на анкетните карти и анкетни формуляри и определя срок за отстраняването им не по-дълъг от 30 дни от датата на заявлението. Липсата на такова писмено уведомяване, предполага и редовност на подадените от жалподателката анкетни карти за поддържане на регистъра на земеделските производители. На 10.06.2015 год. е подадено заявление от жалбоподателката, с искане да й бъде извършена съответната заверка, въз основа на подадените на 27.02.2015 год. данни, отразени в анкетната карта и анкетния формуляр. Не може да се приеме, че е налице закъсняло деклариране на информацията от страна И., доколкото със заявлението не е декларирано нещо различно от това декларирано на 27.02.2015 год. Не е налице от друга страна и иницииране на ново административно производство, тъй като нямаме изрично волеизявление за това от страна на И.. С приложеното заявление е поискано единствено от административният орган, само да изпълни законово си задължение за извършване на заверката, въз основа на подадената в срок анкетна карта.

Следва да се отбележи, че административното производство започва с подаването на анкетната карта от страна на правоимащото лице – земеделски производител и завършва с фактическото действие на длъжностното лице, изразяващо се физическото отбелязване върху регистрационната карта на датата на заверка, подпис на длъжностното лице и отбелязване на стопанската година. Видно от изложеното в жалбата, при подаването на анкетната карта не е било приложена регистрационната карта, в която се извършва фактическото действие по самата заверка. Това обаче не означава нередовност на подадените анкетни карти на 27.02.2015 год. от страна на жалбоподателката. Няма законово предвидено изискване в Наредбата, към анкетните карти и формуляри да се прилага като задължително условия за редовността им, регистрационната карта на земеделския производител, подаващ изискуемата от наредбата информация. Няма също така предвиден срок в който административният орган следва да извърши заверката на регистрационната карта на земеделския производител. Безспорно е, че следва да се приложат общите разпоредби на АПК относно сроковете за произнасянето на административният орган, респективно за извършване на услугата и те са 14 дневни, ако регистрационната карта е подадена ведно с анкетната карта. Ако обаче не е приложена към анкетните формуляри, то 14 дневният срок започва да тече от датата на нейното прилагане. В конкретния случай, земеделският производител е изпълнил законовото си задължение за подаването на необходимата информация, поради което и за И. са налице законовите материално правни предпоставки за условната й „пререгистрация” /фактически това се изразява в продължаването на извършената от нея регистрация в регистъра на земеделските производители/ й като земеделски производител за стопанската 2014 – 2015 год. С подаването на анкетните формуляри в законовият срок и тъй като същите съдържат необходимата информация, то следва да се приеме, че жалбоподателката е упражнила правото си да бъде регистрирана в поддържаният от ответника регистър на земеделските производители и за него остава задължението да завери картата й и да не я заличава от регистъра за съответната стопанска година.

Действително законодателят е предвидил срок, в който заинтересованото лице може да упражни своето преобразуващо субективно право насочено към административния орган, като пропускането на срока преклудира възможността това да бъде осъществено. Този срок е преклузивен, а не инструктивен и с изтичането му се погасява правото да бъде извършена заверка на регистрационната карта за съответната стопанска година. Неоснователно е възражението за неправилно тълкуване и прилагане на разпоредбата на чл.5, ал.3  от Наредба №3/29.01.1999 год. с аргумента, че този срок е инструктивен.

Действително, в текста на посочената правна норма липсва изрично указване на последиците от неспазване на установения срок за подаване на  анкетна карта с анкетен формуляр, съдържащи актуална информация за дейността на земеделския производител. От систематичното тълкуване обаче на нормата на ал.3 на чл.5 от Наредбата във вр. с ал.4 на чл.5 от същия нормативен акт, се налага извода, че пропускането на срока – до 25 март на текущата година /за 2015 год. това е 15.05.2015 год./ за подаване на актуална информация има за резултат именно неизвършване на заявената административна услуга – заверка на регистрационна карта. В настоящия случай обаче, това задължение е било изпълнено преди изтичането на законовият срок, а не след удълженият от законодателят срок – 15.05.2015 год., както неправилно е приел ответника по делото и послужило като основание за постановеният отказ.

С оглед гореизложеното съдът приема, че отказът, обективиран в Писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год. на Директора на Областна дирекция “Земеделие”гр.Стара Загора е постановен в нарушение на материалния закон, поради което жалбата се явява основателна.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ по  жалба на Г.И.И. с постоянен адрес ***, отказ за заверка на регистрационна карта на земеделски производител по реда на чл.5, ал.3 от Наредба №3/29.01.1999 год. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители, обективиран в писмо изх.№РД-16-916/15.06.2015 год. на Директора на Областна дирекция “Земеделие” Стара Загора.

ВРЪЩА делото като преписка на Директора на Областна дирекция „Земеделие” Стара Загора, за ново произнасяне при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

                                      

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: