Решение по дело №163/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 504
Дата: 21 март 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180700163
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg                                       РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 504

Гр. Пловдив, 21.03.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, XXIV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

        ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                            СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА  

 

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и с участието на прокурора БОРИС МЕНДЕВ, като разгледа докладваното от съдия Георгиева КНАД № 163 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационно производство по реда на по чл. 63 ал. 1 пр. 2 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Обжалвано е Решение № 2239 от 11.12.2021 г., постановено по АНД № 5214/2021 г. по описа на Пловдивски районен съд, ХХI н.с., с което е потвърден електронен фиш серия К № 4682313 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОДМВР Пловдив, с който на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП на И.С.С., ЕГН **********,***, като законен представител на "В Кар ауто" ЕООД, ЕИК ***, е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 100 лева за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с ал.1 от ЗДвП.

Касационният жалбоподател И.С.С. моли да се отмени решението като незаконосъобразно. Развива подробни съображения в жалбата. Претендира разноски.

Ответникът - ОД на МВР Пловдив е депозирал становище, с което оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли, като излага подробни доводи в тази насока. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна.

Съдът, като провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, въз основа на доказателствата по делото, намери жалбата за допустима, а по същество за неоснователна.

За да потвърди обжалвания електронен фиш, районният съд е приел, че  нарушението несъмнено е установено, същото е квалифицирано правилно, санкцията е в съответствие с материалния закон, както и не са налице съществени процесуални нарушения при издаването му, които да са нарушили правото на защита на нарушителя. Мотивирано е, че електронният фиш съдържа всички законоустановени реквизити. Правилно е приложена и нормата на чл.188 ал.2 от ЗДвП.

Решението е правилно.

С оглед възраженията на жалбоподателя относно липсата на съвпадение на посоченото в електронния фиш място на извършване на нарушението и мястото на осъществения контрол, от приложение протокол рег. № 1030р-10767/12.04.2021 г., се констатира, че АТСС е разположено на републикански път II-64, км 49+800; 2к – второкласен път; разстояние от пътен знак с ограничение до АТСС в метри – 200; посока за задействане – П – приближаващ; режим на измерване – Д – в движение.

Съгласно чл.7 ал.1 т.7 от Инструкция № 8121з-749 от 20 октомври 2014 г. за организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, издадена от министъра на вътрешнитеработи(обн., ДВ., бр.90 от 31 октомври2014 г., изм. и доп., ДВ., бр.56 от 24 юли 2015 г., изм. и доп., ДВ., бр.104 от 29 декември 2017 г.) началниците на сектор/групи "Пътен контрол", на звената, на които са възложени дейности по контрол на пътното движение в СДВР/ОДМВР и на звената "Пътен контрол" в районните управления при ОДМВР, пряко отговарят за цялостното състояние на пътния контрол, осъществяван на съответната територия, като установяват местата с концентрация на ПТП и предлагат списък на постовете, маршрутите и местата за контрол в съответната територия. Т. е. определят локацията или т. нар. точки на контрол.

Съгласно чл.20 ал.1 от инструкцията, за постовете и маршрутите се изготвят указания за осъществяване на пътен контрол по приложение, а според ал.4 на същия текст, местата за контрол по ал.3 т.8 (места за контрол с определени граници за изпълнение на конкретни задачи и смяна на нарядите) се определят от началниците на отдел/сектор и "Пътна полиция"  при СДВР и ОДМВР на база анализ на ПТО по територия, динамиката и концентрацията на правонарушенията по вид, време и място, местата с концентрация на ПТП по вид, време и място, състоянието на пътния травматизъм и аварийността, интензивност на пътнико-транспортните потоци, както и други фактори, влияещи върху безопасността на движението.

Или иначе казано, локацията се определя от длъжностно лице, на което се вменени посочените по-горе задължения, и след като в протокол рег. № 1030р-10767/12.04.2021 г. е посочено, че АТСС е разположено там, то това не е сторено самоцелно, а въз основа на анализ на цялостната пътна обстановка и като посочено в официален писмен документ, представлява годно доказателствено средство. Наред с това, следва да се отбележи и, че са посочени и GPS координати, поради което съдът намира възраженията в тази насока за неоснователни, още повече, че районният съд е анализарал достатъчно задълбочено представеното от ОПУ – Пловдив писмо.

Неоснователно е и възражението, че снимката не е направена в деня на нарушението. Това е така, тъй като, за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Две са хипотезите на чл.9 ал.1 от Наредбата – АТСС е в служебния автомобил, който е позициониран на посоченото в снимковия материал разстояния от мястото на контролиране на скоростта, посочено и като място на нарушението, или разполага АТСС на участък от пътя. Съгласно чл.5 ал.1 от Наредбата всяко автоматизирано техническо средство и система за контрол на правилата за движение и изготвените статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, притежават уникален идентификационен номер. Тези изображения се съхраняват на три места – на локална компютърна конфигурация, на локален и на централен сървър. Ако жалбоподателят е считал, че представеният снимков материал не е изготвен от АТСС на посочените дата, час и място, то е могъл да поиска съответната техническа експертиза, но контролните органи по аргумент от чл.189 ал.8 изр. второ от ЗДвП са длъжни да докажат нарушението като представят следното: „В 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл.21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка“. Видно от текста на цитираната разпоредбата съответната ОД на МВР трябва да представи вещественото доказателствено средство по чл.189 ал.15 от ЗДвП, което е предвидено от закона за установяване на нарушение на скоростта и издаване на ЕФ, вместо на НП, а информацията за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, ограничението на скоростта, посоката на движение на автомобила, разположението на АТСС, се съдържат в протокола по чл.10 от Наредбата, в снимковия материал досежно координатите и разстоянието между уреда и мястото на контрол, а когато ограничението е въведено с пътен знак, се посочва разстоянието между уреда и пътния знак и в протокола. Доказан е собственика на когото е регистрирано МПС, самоличността на неговия управител, както и годността на АТСС, чрез представените официални удостоверителни документи. След изпълнение на изискванията на чл.189 ал.8 изр. второ от ЗДвП, тежестта да опровергае обвинението е на наказаното лице. То следва да посочи средства за доказване на факти, които отричат удостовереното с протокола по чл.10 от Наредбата спазване на правилата и реда за използване на АТСС, съответно техническата му непригодност. С това се дава отговор и на по-горе посоченото оплакване, че по делото липсват данни как точно е определена локацията за използване на АТСС, местата, на които следва да се използва, което видно от текстовете на Наредбата и закона, не е относим факт.

С оглед на изложеното, обжалваното съдебно решение ще се остави в сила.

От ответника се претендира юрисконсултско възнаграждение за тази инстанция, което следва да се присъди в размер на осемдесет лева.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XXIV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2239 от 11.12.2021 г., постановено по АНД № 5214/2021 г. по описа на Пловдивски районен съд, ХХI н.с.

ОСЪЖДА И.С.С., ЕГН **********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Пловдив сумата от 80 /осемдесет/ лева възнаграждение за юрисконсултска защита.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

 

                                                                                                          2.