Решение по дело №1144/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1091
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 26 юли 2021 г.)
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20217050701144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№………………………………….   2021 година,

 

гр.ВАРНА

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна, ХХХІІ-ри състав :

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА

 

В съдебно заседание, проведено на 30.06.2021 г. при участието на секретаря  Камелия Александрова  изслуша докладваното от председателя  административно дело № 1144/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с приложението на  чл. 40 от ЗДОИ.

Инициирано е по жалба входящ номер по регистъра на ответника № Ж-26/26.05.2021 г. ,  депозирана  от К.Г.И. срещу Решение № Р ЗДОИ-11/10.05.2021 г. издадено от упълномощено по смисъла на чл. 28, ал.2 от ЗДОИ лице от Кмета на Община Аврен, съгласно Заповед № 107/12.02.2015 г.

С решението е отказан достъп до обществена информация на заявителката К.И., поискана по реда на ЗДОИ.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност.

Твърди се, че поисканата информация е обществена по смисъла на чл. 2 от ЗДОИ, а постановеният отказ с оспореното решение е лишен от фактическо и правно основание.

Счита се, че  информацията, до която се търси достъп е обществена такава по смисъла на чл. 2 от ЗДОИ,  същата е налична  при ответника и се съхранява по такъв начин, че да  бъде предоставена така, както е поискана. Изтъква се, че по всяка една продажба се  образува административна преписка, която съдържа исканите документи.

Възразява се срещу приетия от компетентния орган извод в обратния смисъл.

Формиран е петитум с искане съдът отмени  оспореното решение и да задължи  органа да предостави поисканата информация.

Претендират се за присъждане сторените по делото разноски.

Ответникът счита жалбата за недопустима,  евентуално за неоснователна. Твърди, че за оспорващата не бил налице пряк и непосредствен интерес от получаване на информацията,  тъй като не живее на територията на община Аврен, нито упражнява дейност на същата територия. Този си извод обосновава със ЗМСМА  и статута на органите за местно самоуправление и  местната администрация,  какъвто е и кметът на общината и  тяхната териториална компетентност, които според ответника презумират и кръга от лица с правен интерес  към информацията за дейността на тези органи– живеещите на територията на общината или упражняващи дейност на тази територия, за които актовете на тези органи имат непосредствено въздействие.

Въз основа на изложеното моли съда да  отхвърли жалбата като недопустима, евентуално – като неоснователна.

Настоящият съдебен състав, като анализира доказателствата и съобрази доводите на страните, приема следното:

Жалбата е депозирана от надлежна страна, в рамките на законоустановения срок, с оглед на което е допустима за разглеждане по същество.

Разгледана   по същество  е и ОСНОВАТЕЛНА.

Фактите по случая са следните:

Със заявление  №З-ЗДОИ-5/19.01.2021 г. К.Г.И. *** е поискала от кмета на община Аврен достъп до обществена информация, като конкретно е посочила съдържанието, вида и формата, в която иска да и бъде предоставена. Според съдържанието на заявлението исканата информация се отнася пряко до всички извършени  продажби за отстъпени права на строеж по КККР на с. Приселци, община Аврен, съгласно ЗОС и Наредбата  за реда  за придобиване , управление и разпореждане с общинско имущество за периода от 01.01.2015 г.  до 31.12.2020 г.

Посочено е ,че информацията следва да съдържа копия  на:  Актове за общинска собственост; на решение за продажба за отстъпено право на строеж на ОбС Аврен; на пазарната оценка на съответния имот; на тръжната документация за продажба на съответния имот; на протоколи за проведени търгове за продажба на имотите с отстъпено право на строеж; решение или заповед за класиране на участник за закупуване на отстъпено право на строеж;  доказателства за кореспонденция и уведомления до участниците в тръжните процедури; счетоводна справка или копие от платежен документ, доказващ плащането в срок на спечелилия търга.

Предпочетената от заявителката форма на предоставяне е ясно посочена – сканирани документи със заличени лични данни и заверени с гриф „вярно с оригинала“,  изпратени на електронна поща.

С оспореното Решение № Р ЗДОИ-11/10.05.2021 г.  упълномощено със Заповед № 107/12.02.2015 г.  на кмета на община Аврен лице  с компетенциите по чл. 28, ал.2 от ЗДОИ постановява отказ за предоставяне на достъп до информацията, конкретно  описана в заявлението.

Отказът се основава на оскъдни мотиви,  формирани  неясно и без каквато и да конкретика откъм факти,  в отделна част  -  несъстоятелни и без връзка с конкретния спор.

За да постанови този резултат компетентният АО приел че : 

1. Така поисканата информация “сама по себе си е неприложима относно съставянето на собствено мнение на заявителката за дейността на  задължения по закона субект..“ тъй като „всеки гражданин има достъп до законовата материална база (има се предвид ЗОС и ЗУТ) при желание би могъл да се запозна е с нея  и да си набави достатъчно информация относно дейността на задължените субекти по ЗДОИ в сферата на учредяването на отстъпено право на строеж или продажба на земя, върху която е реализирано отстъпеното право на строеж.“

2. Поисканата с цитираното заявление информация касае само и единствено определен ограничен кръг от лица -  придобилите ограничено право на строеж и тези, желаещи да закупят земята , върху която е реализирано отстъпеното право на строеж.

3. Исканата информация не засяга неопределен брой лица, а само  така очертания ограничен кръг от лица и поради това не може да  бъде приета за такава от надделяващ обществен интерес.

4. Заявителката се възползвала от „неуредеността и непълнотата на ЗДОИ по отношение на немотивираното искане относно всякаква информация,  възползвайки се от общото значение на чл. 41, ал.1 от Конституцията на Република България“; предоставянето на информация не касаеща лично заявителите по никакъв начин не помагала на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължените  по ЗДОИ субекти.

Въз основа на така приетото  е направено заключение, че поисканата със заявление № З-ЗДОИ-5/19.01.2021 г. информация не попада в обхвата на  чл. 2, ал.1 от ЗДОИ.

Както крайното заключение, така и приетите от АО изводи  са дълбоко погрешни.

Формираният в т. 2 извод представлява недопустимо стеснително тълкувание на  волята на законодателя, обективирана точно, ясно и недвусмислено в чл. 4 от  ЗДОИ

Според Решение № 7/1996 г. по к. д. № 1 от 1996 г. на Конституционния съд правото на всеки гражданин по чл. 41, ал. 1 от Конституцията да търси и получава информация "е гарантирано със задълженията на държавните органи да я предоставят". Конституционният съд изрично е подчертал, че от съдържанието на правото по чл. 41, ал. 1 на всеки гражданин да търси и получава информация произтича и задължение за осигуряване на достъп до информация, като съдържанието на това задължение подлежи на определяне по законодателен път. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (обн. ДВ, бр. 55 от 2000 г.).

Обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти - чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Според чл. 7 от ЗДОИ не се допускат ограничения на правото на достъп до обществена информация, освен когато тя е класифицирана информация, представляваща държавна или друга защитена тайна, в случаите, предвидени със закон. В ал. 2 (изм. ДВ, бр. 45 от 2002 г.) на чл. 9 ЗДОИ е предвидено, че в случаите, предвидени със закон, определена официална или служебна информация може да бъде обявена за класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна.

Безспорно търсената информация е обществена по смисъла на чл. 2 ал.1 от ЗДОИ тъй като е свързана с обществения живот  в Република България и в частност  - в община Аврен, цели да даде възможност на гражданите  -  в това число и в настоящия случай на молителката, да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените субекти, какъвто е община  Аврен,  представлявана от нейния кмет.

Според чл. 17, ал. 1 ЗДОИ достъпът до обществена информация, свързана с дейността на задължените субекти по чл. 3, ал. 2 , е свободен.

Според съдържанието на депозираното от Кр.И.  заявление за предоставяне на достъп до информация, описаните в него документи, до които се търси достъп без съмнение са свързани с обществения живот на община Аврен и то в сфера на разпореждане с общинска собственост,   която буди традиционно висок обществен интерес, и като е така неминуемо в тях се съдържа обществена информация.

При постановяване на обжалвания отказ административният орган е тълкувал превратно и приложил неправилно относимата  материално правна норма,  а относно това що е то обществена информация  е подходил  погрешно, при това твърде витиевато и  формалистично.

В разпоредбата на чл. 25 ал.1 от ЗДОИ  от точка 1 до т. 4 изчерпателно са изброени изискванията, на които трябва да отговаря по съдържание заявлението за достъп до обществена информация  и следва да се отбележи, че те са спазени изцяло от заявителката Кр. И., включително и тези по т. 2 –„описание на исканата информация” и т.3 – „предпочитана форма за предоставяне на достъп до исканата информация”.

Предвид направения коментар настоящият съд  намира за изцяло несъстоятелен изтъкнатият от административния орган  основен довод, мотивирал го да откаже искания достъп,  че исканата информация не би предоставила възможност на заявителката  като гражданин да си състави собствено мнение за дейността на община Аврен при разпореждане с общинска собственост.

Постановеният с Решение №Р-ЗДОИ-11/10.05.2021 г.  от упълномощеното със Заповед № 107/12.02.2015 г.  на кмета на община Аврен лице  с компетенциите по чл. 28, ал.2 от ЗДОИ отказ за предоставяне на достъп до обществена информация е немотивиран, необоснован и  като такъв е и незаконосъобразен, което налага неговата отмяна.

Относно претендираните  от оспорващата за присъждане разноски, предвид приетия по спора краен правен резултат, съдът намира за основателни и  доказани, предвид  представения по делото договор за правна защита и съдействие.  Искането следва да  се уважи в пълния ме размер.

Водим от горното  и на основание чл. 172, ал.2 във връзка с чл. 41, ал.1  и чл.40, ал.3 от ЗДОИ съдът

 

Р    Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ    Решение № №Р-ЗДОИ-11/10.05.2021 г.   на  упълномощено със Заповед № 107/12.02.2015 г.  на кмета на община Аврен лице  с компетенциите по чл. 28 от ЗДОИ, с което е постановен отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по заявление №З-ЗДОИ-5/19.01.2021 г.  на К.Г.И. ***.

ИЗПРАЩА делото като преписка на кмета на община Аврен, за ново произнасяне по   заявление №З-ЗДОИ-5/19.01.2021 г.  на К.Г.И., при точно  съобразяване с дадените в мотивите на решението указания.

 

   ОСЪЖДА община Аврен да заплати на К.Г.И. ***, ЕГН **********, сумата от 510 (петстотин и десет) лв., представляваща направените по делото  съдебни разноски.

Решението не подлежи на обжалване.  

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА