ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 397
Ямбол, 12.03.2025 г.
Административният съд - Ямбол - III състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20257280700086 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба от Й. П. К., [ЕГН], чрез пълномощник адвокат С. А. Т. от АК-Ямбол, против Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Ямбол, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, за сумата от 65 000 лева, ведно със законна лихва върху сумата, считано от датата на завеждане на иска до окончателното й изплащане.
Сумата се претендира като обезщетение за имуществени вреди, изразяващи се в пропуснати ползи, които са резултат от незаконно умъртвяване на 49 броя овце, всяка от които на стойност 600 лева, с обща стойност 29 400 лева; незаконно умъртвяване на 1 брой овен (коч) на стойност 600 лева; незаконно умъртвяване на 35 броя шилета, всяко от които на стойност 500 лева, с обща стойност 17 500 лева, както и обезщетение за пропуснати ползи от приплод на умъртвените бременни животни от женски пол за 60 броя агнета, всяко на стойност 300, с обща стойност 18 000 лева. Посочва се, че животните са били умъртвени по нехуманен начин и в нарушение на Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).
При извършената служебна проверка съдът констатира, че предявеният иск е недопустим по следните съображения:
От приобщените по делото доказателства се установява, че във връзка с подаден сигнал за отглеждане на ДПЖ в с. Кабиле на 12.12.2024 г. д-р Д. И. Д. – Главен инспектор ЗИХОЖ при ОБДХ-Ямбол извършил проверка, при която констатирал наличието на около 70 бр. овце, които са неидентифицирани по нормативно установените правила. Съставен е Констативен протокол № 000538 от 12.12.2024 г., в който е отразено, че неидентифицираните животни са установени в местността „Мандърлъка“ на границата между с. Желю войвода и с. Кабиле; отглеждат се в канал до мост на границата между двете села; собственост са на Й. П. К. от с. Желю войвода, произхождат от животновъден обект 8860-0479, закрит на 27.06.2020 г.; доведени са в началото на месец ноември 2024 г. За констатациите е направен снимков материал. При проверката са присъствали кметът на с. Кабиле и Началник на отдел ЗИХОЖ при ОБДХ-Ямбол. На основание чл. 117, ал. 1, т. 7 от ЗВМД е съставен Акт за възбрана № Т-622 от 12.12.2024 г., с който е възбранено движението на установените неидентифицирани животни (70 бр. овце). От извършилият проверката служител е изготвен Доклад вх. № Я-9706/12.12.2024 г., адресиран до Директора на ОБДХ-Ямбол.
От Директора на ОБДХ-Ямбол е произнесено Разпореждане за отнемане на животните в полза на държавата, умъртвяването им и насочването им за обезвреждане в обект за обезвреждане на странични животински продукти № Я-9714/12.12.2024 г., с изложени подробни мотиви за издаването му, според които след извършена проверка по сигнал са констатирани 70 бр. овце в [ПИ], с. Кабиле, м. „М. БИОТ“, (представляващ пасище, стопанисвано от общината); животните са без идентификатори и за тях липсват данни в информационната система на БАБХ (ВетИС), като за единственото животно с идентификатор е установено, че същото е със статус „служебно изгубено“. Въз основа на тези данни е прието, че е налице нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 8 от ЗВМД, изразяващо се в използването на общинско пасище от неидентифицирани животни и такива, които не са обхванати от програмата за профилактика, надзор и контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонози. Като отговорно лице в разпореждането е посочен ищецът Й. П. К. от с. Желю войвода, който видно от вписванията в акта е отказал да го получи - отказът е удостоверен с подписа на един свидетел, кметът на с. Кабиле. Липсват данни, а и твърдения в исковата молба така издаденото разпореждане да е било оспорено по надлежния ред от ищеца, който е адресат на издадения акт, респ. – за отмяната му по съдебен ред.
В чл. 139 от ЗВМД лимитативно са изброени хипотезите на административни нарушения по закона. В чл. 139а от ЗВМД е разписан подробно редът за предприемане на действия от съответните компетентни органи с оглед характера на констатираното нарушение. Така, според ал. 3 на посочената норма при установяване на нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1а, 2 и т. 4 – 9, (в която хипотеза попада разглежданият случай предвид издаденото разпореждане за констатирано нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 8 от ЗВМД), официалните ветеринарни лекари незабавно уведомяват писмено директора на съответната ОДБХ, който издава разпореждане по образец за отнемане на животните в полза на държавата и умъртвяването им на място, определено от директора на ОДБХ и насочването им за обезвреждане в обект за обезвреждане на странични животински продукти. Разпореждането може да се обжалва по реда на АПК, като обжалването не спира изпълнението. Следователно Разпореждане № Я-9714 от 12.12.2024 г. на Директора на ОБДХ-Ямбол е административният акт, финализиращ разписаната в закона процедура, който според доказателствата по делото ищецът е отказал да му бъде връчен, и който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, респ. на отмяна при наличие на основания за това.
В случая предявеният иск е с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – за присъждане на обезщетение за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на органи и длъжностни лица на държавата и общините, при или по повод изпълнение на административна дейност, и се разглежда по реда на чл. 203 и следващите от АПК. Съгласно разпоредбата на чл. 204, ал. 1 от АПК предпоставка за допустимост за разглеждане на иска за обезвреда е наличието на отменен по съответния ред административен акт. По делото липсват данни надлежно връченото на ищеца разпореждане по чл. 139а, ал. 3 от ЗВМД в хипотезата на удостоверен чрез подписа на свидетел отказ за връчване да е оспорено по предвидения в закона ред, респ. да е отменено. Следователно, не е налице предпоставката за допустимост на исковата молба, а именно – наличието на отменен по съответния ред административен акт, от който ищецът да претендира вреди.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че предявеният иск е недопустим, поради което следва да го остави без разглеждане и да прекрати производството по делото.
Водим от горното и на осн. чл.204, ал.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба с вх.№383/14.02.2025г. от Й. П. К., [ЕГН], чрез пълномощник адвокат С. А. Т. от АК-Ямбол, против Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Ямбол, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, за сумата от 65 000 лева, ведно със законна лихва върху сумата, считано от датата на завеждане на иска до окончателното й изплащане.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 86/2025 г. по описа на Административен съд - Ямбол.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок пред Върховния административен съд.
Препис да се връчи на ищеца Й. П. К. и на ответника Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Ямбол.
Съдия: | |