Определение по дело №63/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 126
Дата: 16 март 2023 г. (в сила от 28 март 2023 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20237070700063
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 126-РЗ

гр. Видин, 16.03.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административен състав

в закрито заседание на

Шестнадесети март

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Касационно АНД №

63

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Делото е образувано по Протест на прокурор в Окръжна прокуратура - Видин, с който се оспорват текстове от Правила за обслужване на потребители, като правно основание се сочи чл.186, ал.2, във вр. с чл.16, ал.1,т.1 от АПК, т.е. оспорване на нормативни актове. Сочи се, че определените такси за издаване на читателски карти са в разрез с материалния закон, а именно чл.51 от Закона за обществените библиотеки.

От Регионална библиотека „Михалаки Георгиев“ Видин е представена преписка, в която се съдържат Правила за обслужване на потребители, ценоразпис на библиотеката, Протокол от общо събрание на колектива на библиотеката, от който е видно, че са запознати с правилата, Заповед № 126 от 28.12.2018 година, на директора на библиотеката, с която са утвърдени правилата, както и Правилник за дейността на библиотеката.

С Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Видин /Наредбата/, ОбС Видин е определил цените и таксите, които могат да бъдат събирани от РБ „Михалаки Георгиев“ Видин и по - конкретно с чл.53, който гласи:. Общинският съвет определя следните цени за услуги, предоставени от Регионална библиотека „Михалаки Георгиев“ - Видин: в ал.1 са Цените на таксите за специализирани библиотечни услуги по чл. 52 от Закона за обществените библиотеки (ЗОБ) са, както следва: следва таблица с цени и такси за всички услуги. В ал.2 са Цените на допълнителни услуги по чл. 61, ал. 1, т. 9 от Закона за обществените библиотеки /ЗОБ/ са както следва: следва таблица, като сред тях е и тази за регистрация. Издаване на карта за легитимация на потребител на библиотечно-информационни услуги.

Оспорените Правила за обслужване на потребители съответно са издадени в изпълнение на приетата от ОбС Видин Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Видин, която наредба е именно нормативния акт, който според настоящия състав на съда следва да бъде оспорен ако ОП Видин счита, че противоречи на ЗОБ.

Нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал. 1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 1 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Видин, със същата се уреждат отношенията, свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, получавани от гражданите, реда и срока на тяхното събиране на територията на община Видин. Правомощията на Общинския съвет да приеме наредба за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги произтича от чл. 9 на Закона за местните данъци и такси. Наредбата е приета на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, съответно е издадена на основание чл. 9 от ЗМДТ, съгласно § 4 от ПЗР от Наредбата. С оглед изложеното, както и предвид разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК, Общински съвет – Видин е материално и териториално компетентният орган, разполагащ с правомощие да урежда нормативно обществените отношения с местно значение, каквито се явяват тези по определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, респективно да издава подзаконов нормативен акт със съдържание като Наредбата и за регламентация на материята по определяне и администриране на местните такси и цени на услуги. Процесните Правила за обслужване на потребители, утвърдени със Заповед на директора на РБ“Михалаки Георгиев“, както и цените, които са описани в „ценоразпис“ представен по делото не са нормативен акт, а същите са издадени в изпълнение на Наредбата и съгласно цените и таксите приети от ОбС Видин.

Настоящият състав на АС-Видин, счита, че така подадения протест е недопустим, поради това, че акта, който се обжалва не е нормативен такъв. Същият е издаден в изпълнение на Наредбата, поради което няма характер на самостоятелен административен акт подлежащ на самостоятелен контрол. Дори и да се приеме, че подлежи на обжалване оспорването му е обвързано с конкретен срок, който към настоящия момент вече е изтекъл.

При това положение, съдът намира, че акта не подлежи на оспорване по реда за оспорване на нормативни актове, поради което оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено, поради което и на основание чл.159, ал.1,т.1 и т.5 АПК, Съдът

 

                                  О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Протест на прокурор в Окръжна прокуратура - Видин, с който се оспорват текстове от Правила за обслужване на потребители.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 63 / 2023г. по описа на Административен съд – Видин.

Разпореждането за прекратяване подлежи на обжалване с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщението му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                      2.