№ 409
гр. Перник, 29.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти септември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20241720200969 по описа за 2024 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на К. М. К. - ЕГН **********/гр.Перник/,
против Наказателно постановление № 24 – 1158 - 001237/27.V.2024г. на
Началник група в ОДМВР-Перник сектор Пътна полиция Перник, с което на
жалбоподателя е наложено наказание: „Глоба” в размер на 200лв. и
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6/шест/месеца на осн.
чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП затова, че на
12.ХІ.2023год. в 17:20ч. в общ.Перник /по Път PER 1105Д посока към
с.Дивотино на около 20м. преди Табела Д11 начало на с.Люлин/, ДОПУСКА и
ПРЕДОСТАВЯ управлението на НЕправоспособния си син: В. К. М. –
ЕГН:********** на Мотопед “Гарели Капри“/сив на цвят № на Рама
LX6ТСАРВ661501602, което НЕ е регистрирано по надлежния ред.
Наказателното постановление е издадено на основание Постановление
за прекратяване на наказателното производство от 10.V.2024г. по Пр.Преписка
№ 3894/2023г. по описа на Р.П. -Перник.
В Жалбата и в с.з. са изтъкнати съображения за незаконосъобразност
на НП, като се иска отмяната му.
АНО редовно призован НЕ се явява в съдебно заседание.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по
делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18 от
НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
1
В съдебно заседание свидетелите Н. В. Н. и М. П. С. изложената
фактология в процесното НП, като в общ план препотвърждават изложеното в
НП фактическа обстановка.
По делото е приложено Постановление за прекратяване на
наказателното производство от 10.V.2024г. по Пр.Преписка № 3894/2023г. по
описа на Р.П. - Перник, както и АУАН № 893099/12.ХІ.2023г.- л.8 за деяние по
чл.140, ал.1 от ЗДвП и по чл.102, т.1 от ЗДвП, относно който АУАН е
издадено НП № 23-1158-002910/21.ХІ.2023г. - л.6, като на осн. чл.177, ал.1,
т.3, б. “а“ от ЗДВП е санкциониран жалбоподателя.
Жалбоподателя редовно призован НЕ се явява лично, изпраща да го
представлява адв. И. М. - ПАК.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Производството е от административно наказателен характер.Същото е
образувано въз основа на изложена фактическа обстановка в Наказателното
постановление е издадено на основание Постановление за прекратяване на
наказателното производство от 10.V.2024г. по Пр.Преписка № 3894/2023г. по
описа на Р.П. - Перник.
В хода на последното, следва да бъде установено по един безспорен и
категоричен начин извършено ли е административно нарушение, извършено
ли е то от посоченото в акта и в наказателното постановление лице и
извършено ли е виновно. Тежестта на доказване лежи основно, върху
административно наказващия орган.
Не на последно място и в акта и в наказателното постановление, следва
да бъде изписана текстово нарушената разпоредба на нормативния акт,чиито
разпоредби нарушителят е нарушил или не е изпълнил с всичките й
обективни и субективни признаци доколкото в чл.6 от ЗАНН е посочено, че
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което
нарушава установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е
обявено от закона за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред .
Съставянето на акт за административно нарушение е основополагащ
елемент от производството по установяване на административни нарушения.
То е дейност от процесуално естество и от нейното добросъвестно и
законосъобразно осъществяване зависи ефективността на административно
наказващия орган. Чрез съставения акт се сезира административно
наказващия орган с административно наказателен спор и се иска от него да
се произнесе по този спор.
По конкретното производство съставеният акт за установяване на
административно нарушение съдържа реквизити,визирани в чл.42 от ЗАНН.
Издаденото въз основа на Постановление за прекратяване на
наказателното производство от 10.V.2024г. по Пр. Преписка № 3894/2023г. по
описа на Р.П. - Перник наказателно постановление съдържа реквизити на
чл.57, ал.1 от ЗАНН, както и съответните актосъставители и в последствие
административно наказващ орган са надлежно компетентни, оторизирани от
закона да съставят и издава такива, като в конкретния случай тези
обстоятелства са налице /Заповед № 812з-1632/02.ХІІ.2021г./.
Конкретно по случая.
2
Принципно НЕпълнолетен може да бъде административнно
наказателен субект, НО при съобразяване правилата на чл.26, ал.2 и ал.3 от
ЗАНН /чл. 26. (1) Административнонаказателно отговорни са пълнолетните лица, навършили 18 години, които са извършили
административни нарушения в състояние на вменяемост. (2) Административнонаказателно отговорни са и непълнолетните, които
са навършили 16 години, но не са навършили 18 години, когато са могли да разбират свойството и значението на извършеното
нарушение и да ръководят постъпките си. (3) За административни нарушения, извършени от малолетни,
непълнолетни на възраст от 14 до 16години и поставени под пълно запрещение, отговарят съответно
родителите, попечителите или настойниците, които съзнателно са допуснали извършването им./.
Видно от изложеното в процесното Наказателно постановление № 24 –
1158 - 001237/27.V.2024г. на Началник група в ОДМВР-Перник сектор Пътна
полиция Перник на жалбоподателя е наложено наказание: „Глоба” в размер
на 200лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6/шест/месеца
на осн. чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП /чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който: 1. управлява моторно
превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места; 2. е поставил или
използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има
това право;3. откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка
от органите за контрол;4. откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението;5. наруши задълженията си
като участник в пътнотранспортно произшествие;6. при пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото
съдействие с моторното превозно средство.(2) За повторно нарушение по ал.1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство за срок от 1 месец до 1 година и глоба от 150 до 300 лв. (3) Наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. (4) За повторно нарушение по ал.3 наказанието е лишаване от
право да се управлява моторно превозно средство за срок от една до две години и глоба от 600 до 1500 лв.(5) Наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от три месеца и с глоба от 1000 лв. водач, който откаже да изпълни нареждане на
органите за контрол и регулиране на движението при въведена временна организация на движението или временна забрана за
движение./ за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП/чл.140.(1)По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само
пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл.10 ал.1
от Закона за пътищата./ с оглед изложената фактическа обстановка затова,че на
12.ХІ.2023год. в 17:20ч. в общ.Перник /по Път PER 1105Д посока към
с.Дивотино на около 20м. преди Табела Д11 начало на с.Люлин/, ДОПУСКА
и ПРЕДОСТАВЯ управлението на НЕправоспособния си син-В. К. М. -
ЕГН ********** на Мотопед “Гарели Капри“/сив на цвят № на Рама
LX6ТСАРВ661501602, което НЕ е регистрирано по надлежния ред-с която е
обосновано визираното нарушение респ. наложената санкция.
Видно от материалите по делото са приложени АУАН №
893099/12.ХІ.2023г.-л.8 за деяние по чл.140, ал.1 от ЗДвП/чл.140.(1)По пътищата, отворени
за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа,
се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните
такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата./ и по чл.102, т.1 от ЗДвП/чл.102.(1) На водача, собственика или
упълномощения ползвател на моторно пътно превозно средство се забранява да предоставя моторното превозно средство: 1.
На водач, който е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, или
на лице, което не е правоспособен водач или не притежава съответното свидетелство за управление, валидно за категорията,
към която се отнася моторното превозно средство;.. (2) Собственикът е длъжен да не допуска движението на пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във
връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното
превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него./, относно
който АУАН е издадено НП № 23-1158-002910/21.ХІ.2023г.-л.6, като на осн.
чл.177, ал.1, т.3, б. “а“ от ЗДВП е санкциониран жалбоподателя/чл.177.(1)Наказва
се с глоба от 100 до 300 лв.:1. Който управлява моторно превозно средство, след като е лишен от това право по съдебен или
административен ред;2. Който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил
правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно
отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е
изгубено, откраднато или повредено; 3. Собственик, длъжностно лице или водач, който допуска
или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което:а) не е
правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за
категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или
което е лишено от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или
административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда
3
на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или
свидетелството му е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено;б) е с концентрация на алкохол в кръвта над
0,5 на хиляда и/или е употребило наркотични вещества или техни аналози;4. Който управлява моторно превозно средство, спряно от
движение, или състав от пътни превозни средства, в който е включено спряно от движение пътно превозно средство, без разрешение на
службата за контрол на Министерството на вътрешните работи;5. Който без съответното разрешение провежда курсове за подготовка
или допълнително обучение на водачи;6. Който постави върху пътните знаци, пътните светофари и другите средства за сигнализиране
предмети или устройства, които нямат отношение към средствата за сигнализиране и към целта, за която се използват;7. Който постави
плакати, агитационни материали, светещи тела, както и други средства за привличане на вниманието, които наподобяват пътни знаци
или други средства за регулиране на движението, намаляват видимостта или ефективността на пътните знаци и другите средства за
регулиране на движението или заслепяват участниците в движението;8. Който с превозно средство прегради път с цел да попречи на
нормалното движение по него или на манифестация, процесия, състезание и други подобни;9. Който постави пътни знаци или други
средства за сигнализиране в нарушение на реда, определен с наредбата по чл. 3, ал. 3; 10. Длъжностно лице, което е предупредено и не
предприеме незабавно мерки за обезопасяване и отстраняване на препятствие от пътя, застрашаващо движението;11. Който, без да има
право на това, постави пътен знак, пътна маркировка или друго средство за организиране движението по пътищата.(2) Наказва се с
глоба от 100 до 500 лв.:1. 2. Който премахне, премести и повреди или унищожи поставен на пътя пътен знак, без да е създадена
опасност за живота или имуществото на трети лица.(3) Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за
това ред: 1. Управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от
министъра на регионалното развитие и благоустройството;2. Навлиза след пътен знак, забраняващ навлизането на моторно превозно
средство с размери, маса или натоварване на ос над означените.(4) Който управлява пътно превозно средство с неукрепен товар в
нарушение на изискванията на наредбата по чл. 127, ал. 4, се наказва с глоба от:1. Петстотин лева – при констатирани незначителни
неизправности при укрепването на товара;2. Хиляда лева – при констатирани значителни неизправности при укрепването на товара;3.
Хиляда и петстотин лева – при констатирани опасни неизправности при укрепването на товара.(5) Когато нарушението по ал. 1, т. 1, 2 и
3 и ал. 2 е извършено повторно, наказанието е глоба от 300 до 1500 лв., а за повторно нарушение по ал. 3 и 4 наказанието е глоба от 1000
до 5000 лв.(6) На лице, което не изпълни задължение по чл. 144, ал. 3 или по чл. 145, ал. 2, се налага глоба или имуществена санкция в
размер 200 лв./
От изложеното по горе е видно,че в процесното НП е изложена
фактическа обстановка, обосноваваща санкция по чл.177, ал.1, т.3, б. “а“ от
ЗДВП е санкциониран жалбоподателя. /чл.177.(1)Наказва се с глоба от 100 до 300 лв.:1. Който
управлява моторно превозно средство, след като е лишен от това право по съдебен или административен ред;2. Който управлява
моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към
която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или
след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на
чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено; 3.
Собственик, длъжностно лице или водач, който допуска или предоставя
управлението на моторно превозно средство на лице, което:а) не е правоспособен
водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която
спада управляваното от него моторно превозно средство, или което е лишено от право
да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или
свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по
реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс,…………/ въпреки, че е
наложена такава по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП /чл.175. …….. (3) Наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. …./ , която изисква приложение
при конкретно посочено и налично качество на административно
наказателния субект “водач“, каквото качество в дадения случай НЕ е
налице/което се потвърждава освен от изложената фактология ,така и от
приложеното по делото Постановление за прекратяване на наказателното
производство от 10.V.2024г. по Пр.Преписка № 3894/2023г. по описа на Р.П. -
Перник/, като същевременно така визираната фактология обосновава
нарушение по чл.102, т.1 от ЗДвП/чл.102.(1) На водача, собственика или упълномощения ползвател на
моторно пътно превозно средство се забранява да предоставя моторното превозно средство: 1. На водач, който е с
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, или на лице, което не
е правоспособен водач или не притежава съответното свидетелство за управление, валидно за категорията, към
която се отнася моторното превозно средство;... т.е. налице е едно смесване на обстоятелства от
една материално правна норма и последици от една санкционна разпоредба
със други материално и санкционни разпоредби НЕ обосновани от така
визираната фактология респ. качество на „нарушителя“, което неминуемо
води до съществено засягане правото на защита на жалбоподателя респ.
незаконосъобразност на процесното НП в който смисъл същото, следва да
бъде отменено, като такова. Така приложената процесна санкционна
разпоредба изисква императивно качество на административно наказателния
субект, което качество НЕ е налице.
Относно разноските:
4
Искането за присъждане на разноски е направено своевременно в хода
на съдебното производство от страна на пълномощника на жалбоподателя,
като последният има право на такива предвид изхода на делото–отмяна на
обжалвания Наказателно постановление № 24-1158-001237/27.V.2024г. на
Началник група в ОДМВР-Перник сектор Пътна полиция Перник и с оглед
разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН/чл. 63. (1) Районният съд в състав само от съдия разглежда делото по
същество и се произнася с решение, с което може да потвърди, да измени или отмени наказателното постановление или електронния
фиш. Решението подлежи на касационно обжалване пред административния съд на основанията, предвидени в Наказателно-
процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс. (2) В предвидените от закона случаи
съдът може да прекрати производството с определение, което подлежи на обжалване с частна жалба. /3) В съдебните производства по
ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. (4) Ако заплатеното от
страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по
искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения
размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата.(5) В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не
може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната
помощ./,препращаща към чл.143 от „Административно процесуалния
кодекс“/чл.143.(1)Когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. (2) Подателят на жалбата има право на разноски по ал.1 и при
прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт. (3) Когато съдът отхвърли оспорването или
подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административният акт е благоприятен, има право на разноски.(4) Когато
съдът отхвърли оспорването или оспорващият оттегли жалбата, подателят на жалбата заплаща всички направени по делото разноски,
включително минималното възнаграждение за един адвокат, определено съгласно наредбата по чл.36, ал. 2 от Закона за адвокатурата,
ако другата страна е ползвала такъв./.От съдържанието на приложения на л.21-Договор за
правна защита и съдействие се установява, че договореното адвокатско
възнаграждение в размер на 500/петстотин/ лева жалбоподателят е
ЗАПЛАТИЛ в брой на адвокат И. М. от А. К. -Перник, поради което и
въззиваемата страна ОДМВР-Перник, следва да бъде осъдена да заплати от
бюджета си в полза на жалбоподателя К. М. К. - ЕГН **********, направени
по-горе съдебни разноски в размер на 500/петстотин/лева съобразно
разпоредбата на чл.18, ал.4 /чл.18.(1) За изготвяне на жалба срещу наказателно постановление без процесуално
представителство възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 на базата на половината от размера на санкцията, съответно
обезщетението, но не по-малко от 100 лв.(2 Ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е
наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по реда на чл. 7, ал. 2 върху стойността на всяка наложена глоба,
санкция и/или обезщетение…..(4) За процесуално представителство, защита и съдействие по дела от
административнонаказателен характер извън случаите по ал. 2 възнаграждението е 500 лв./
НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения
Изхождайки от посочените по горе съображения, настоящия състав
счита, че предвид същите издаденото НП, следва да бъде отменено, като НЕ
законосъобразно, поради което на осн. чл.63, ал.3, т.2, вр. ал.2, т.1, вр. ал.1,
вр. чл.58д, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 24-1158-
001237/27.V.2024г. на Началник група в ОДМВР-Перник сектор Пътна
полиция Перник, с което на жалбоподателя К. М. К. - ЕГН ********** е
наложено наказание: „Глоба” в размер на 200лв. и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6/шест/месеца на осн. чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП
за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-
гр.Перник с адрес: гр.Перник, ул.“Самоков“ №1/, да ЗАПЛАТИ на К. М. К. -
ЕГН **********, сумата в размер на 500/петстотин/лева, представляваща
направени от лицето в настоящото производство РАЗНОСКИ за Адвокатско
възнаграждение за един адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
5
Административно процесуалния кодекс- Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6