Решение по дело №206/2021 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260133
Дата: 16 ноември 2021 г. (в сила от 14 февруари 2022 г.)
Съдия: Иван Пламенов Йорданов
Дело: 20211620200206
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е  Н   И   Е

 

                                       

Гр. Лом, 16.11.2021 г.

                     

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

           Ломски районен съд, четвърти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ЙОРДАНОВ

 

           при секретаря А. Рангелова, като се запозна с докладваното от съдията Йорданов АНД № 206/21 г. по описа на ЛРС, за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Жалбоподателят „БГ ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: *********,  със седалище и адрес на управление гр. София, *, обл. София, представлявано от управителя С.Д.С., е недоволен от издаденото от Заместник - началника на ДНСК гр. София Наказателно постановление № М-31-ДНСК-14 от 07.04.2021 г., с което на осн. чл. 237, ал. 1, т. 6 от ЗУТ му е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5000.00 / пет хиляди/ лева.

          В с. з. жалбоподателят се представлява от адв. М.У. ***, която моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно. Подробни съображения излага в писмена защита.

          Административнонаказващият орган не се явява. Представлява се от гл. експерт Ц.Х., която оспорва жалбата и моли за потвърждаване на наказателното постановление, като представя и писмена защита.

          Доказателствата по делото са писмени и гласни.

          Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намери за установено следното:

          С Наказателно постановление № М-31-ДНСК-14 от 07.04.2021 г., на осн. чл. 237, ал. 1, т. 6 от ЗУТ на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5000.00 лева, за това, че като лице упражняващо строителен надзор на строеж от четвърта категория: „Ремонт и реконструкция на църковен храм „Свети Никола Стари“ (основна сграда, помощна сграда, камбанария) и благоустрояване на двора“, находящ се в УПИ IX, кв. 16 по плана на         гр. Лом /ПИ с ид. 44238.500.9672 по КККР/, на 16.09.2020 г. с Комплексен доклад изх. № ОС-87/2020 г. е извършило положителна оценка за съответствието на инвестиционен проект с основните изисквания към посочения строеж, като комплексния доклад е изготвен в нарушение на правилата и нормативите за устройство на територията – в свлачищен район с наложена строителна забрана при липса на предварително съгласие от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

          Депозираната жалба е процесуално допустима, подадена от лице, имащо правен интерес, в предвиденият от закона 7-дневен срок за обжалване.

          По същество се явява неоснователна.

          От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа обстановка:

          На 09.09.2020 г. главният архитект на община Лом съгласувал и одобрил инвестиционен проект и издал разрешение за строеж за „Ремонт и реконструкция на църковен храм „Свети Никола Стари“ (основна сграда, помощна сграда, камбанария) и благоустрояване на двора“, находящ се в УПИ IX, кв. 16 по плана на гр. Лом /ПИ с ид. 44238.500.9672 по КК/. Имотът се намира в североизточната част на кв. „Боруна“, на територията на регистрирано от „Геозащита Плевен“ ЕООД свлачище с № MON 24.44238.92. В качеството си на лице, упражняващо строителен надзор   „БГ Инженеринг“ ЕООД, с управител С.С. съставил комплексен доклад с положителна оценка за съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към въпросния строеж. Заключението от комплексния доклад е, че това съответствие е налице и е предпоставка да бъде издадено разрешително за строеж.

          На 16.09.2020 г. служители на РДНСК – Монтана извършили проверка във връзка с издаденото разрешение за строеж. Констатирали, че комплексния доклад с оценка за съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към строежа, е изготвен в нарушение на правилата и нормативите за устройство на територията – в свлачищен район с наложена строителна забрана и при липсата на предварително съгласие на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Съставен бил констативен протокол за извършената проверка. На 08.10.2020 г. инж. Б.Б. – главен инспектор в РДНСК – Монтана, в присъствието на св. А.Д., съставил АУАН № М-31 на „БГ Инженеринг“ ЕООД, за нарушение на чл. 142, ал. 5, т. 2 във вр. с чл. 96, ал. 4, т. 3 и ал. 6 ЗУТ. Актът е съставен в присъствието на управителя на дружеството – С.С., който го подписал без възражения. В законоустановения срок не е постъпило и възражение по чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Въз основа на така съставения АУАН, АНО е издал атакуваното НП № М-31-ДНСК-14 от 07.04.2021 г., с което на осн. чл. 237, ал. 1, т. 6, пр. 1 от ЗУТ е наложил административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5000.00 лева.

          От правна страна съдът намира следното:

          Не са допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административнонаказателното производство. Както АУАН, така и издаденото НП са издадени от компетентни органи, в законоустановените срокове и притежават необходимите реквизити съгл. чл. 42, респ. чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

          АУАН е съставен на 08.10.2020 г., а НП е издадено на 07.04.2021 г., т.е. в предвидения в чл. 34, ал. 3 от ЗАНН 6-месечен срок. Без значение е дали датата е положена върху НП ръкописно или чрез печат. Видно от приобщения като доказателство регистър на всички издадени от ДНСК наказателни постановления за периода 01.01.2021 г. – 14.05.2021 г. /л. 73 от делото/ обжалваното НП № М-31-ДНСК-14 не е антидатирано и е получило пореден номер, генериран от електронната деловодна система на ДНСК.

          Датата на нарушението е посочена в АУАН и в НП като „към 16.09.2020 г….“. Действително в представения Комплексен доклад не е посочена дата на изготвянето му, нито дата на входиране в общинска администрация. Безспорно е обаче, че именно на дата 16.09.2020 г. е извършена проверка от служителите на РДНСК – Монтана, към която дата вече е бил изготвен въпросния комплексен доклад. Дори да се приеме, че датата 16.09.2020 г. е дата на откриване на нарушителя, то АУАН пак е съставен в срок /08.10.2020 г./. Дори да се приеме, че не е посочена точната дата на извършване на нарушението, това не е съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на НП. По същия начин стоят нещата и с реквизита „място на извършване на нарушението“. Това е така, защото процесът на извършване на оценката включва различни етапи – анализ, разработка, изчисляване, оценка, записване на данните. Обективно не е възможно да се определи къде точно се е намирал представляващият дружеството-консултант във всеки един от посочените етапи. Оценката може да е извършена на всяко едно място в Република България, но обектът, който е оценяван, се намира именно на територията на община Лом. Затова съдът намира, че не е допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1,     т. 5 от ЗАНН по отношение реквизитите „дата и място на извършване на нарушението“. Но дори при допуснати пропуски, в случая ще е приложима разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН – установени са по безспорен начин извършването на нарушението, нарушителят и неговата вина.

          По същество съдът намира, че жалбоподателят е извършил нарушението, за което му е издадено наказателно постановление.

          Съгласно чл. 142, ал. 5, т. 2 от ЗУТ оценката на инвестиционните проекти обхваща проверка за съответствие с „правилата и нормативите за устройство на територията“.

          Чл. 96, ал. 4 от ЗУТ определя, че „строителство на сгради и съоръжения в свлачищни райони, вписани в регистъра по чл. 95, ал. 2, се разрешава по реда на този закон след издаване на предварително съгласие от министъра на регионалното развитие и благоустройството…“

          В случая имотът, по отношение на който е дадена положителна оценка за съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към строежа и издадено разрешение за строеж, се намира на територията на регистрирано от „Геозащита Плевен“ ЕООД свлачище по см. на чл. 95, ал. 2 ЗУТ. Ето защо преди да се издаде разрешението за строеж, е следвало да се получи предварително съгласие от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Такова обаче няма и изобщо не е давано (който факт всъщност не се и оспорва от жалбоподателя). От архитектът, издал разрешителното за строеж - ***, е допуснато нарушение на описаните разпоредби, което означава, че инвестиционния проект не съответства на правилата и нормативите за устройство на територията. Въпреки това неспазване на чл. 96, ал. 4 ЗУТ, упражняващият строителния надзор – административно наказаното дружество, е извършило положителна оценка за съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към строежа. Предвидените дейности „ремонт и реконструкция“ са именно такива, за които (при положение, че имотът се намира в регистрирано свлачище) е необходимо да има предварително съгласие на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Наличието на становище от „Геозащита Плевен“ ЕООД, че „не е необходимо съгласуване на министъра на регионалното развитие и благоустройството“, не отменя нормативното изискване за строежа да е издадено предварително съгласие на министъра. Нормата на чл. 96, ал. 4 ЗУТ е императивна, становището на който и да било орган или институция е без значение и не може да я дерогира. Както беше посочено, предварително съгласие от министъра на регионалното развитие и благоустройството липсва, поради което и правилно е ангажирана административнонаказателна отговорност на жалбоподателя.

         Чл. 237, ал. 1, т. 6 от ЗУТ предвижда административно наказание имуществена санкция от 5000 до 50 000 лв. за юридическо лице или ЕТ, „извършило оценка за съответствие на инвестиционен проект в нарушение на изискванията на чл. 142, ал. 5 и/или при упражняване на строителен надзор допуснало изпълнение на незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2 - в размер от 5000 до 50 000 лв.;“. „БГ Инженеринг“ ЕООД е юридическо лице, извършило оценка за съответствие на инвестиционен проект в нарушение на изискванията на чл. 142, ал. 5, т. 2 ЗУТ – тъй като проектът не отговаря на правилата и нормативите за устройство на територията – липсва съгласие от министъра на регионалното развитие и благоустройството, съгласно чл. 96, ал. 4, т. 3 от ЗУТ. Безспорно от жалбоподателя е осъществен съставът на административно нарушение по чл. 237, ал. 1 ЗУТ, а административното наказание „имуществена санкция“ е наложено в минималния, предвиден в тази разпоредба размер и не може да се приеме за несправедливо.

        С оглед на гореизложеното, и на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

                

 

          ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № М-31-ДНСК-14 от 07.04.2021 г. на Заместник - началника на ДНСК гр. София, с което на жалбоподателя „БГ ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. София, *, представлявано от управителя С.Д.С. на осн. чл. 237, ал. 1, т. 6 от ЗУТ му е наложено административно наказание „имуществена санкция”, в размер на 5000.00 /пет хиляди/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

          ОСЪЖДА на осн. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН „БГ ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: *********, да плати на ДНСК гр. София разноските за процесуално представителство в размер на 80.00 лв. /осемдесет лева/.

 

          Решението може да се обжалва пред Административен съд                 гр. Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението на страните за неговото изготвяне.

 

          След влизане в сила на решението препис от него да бъде изпратен на Заместник - началника на ДНСК - гр. София за сведение.

     

        

                          

 

 

                                                                       РАЙОНЕН  СЪДИЯ :