Решение по дело №44/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 387
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 17 юли 2020 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  387/  01. Юли 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На седемнадесети юни две хиляди и двадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 44/2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на „Де Кафе 2012” ЕООД – Плевен, чрез управителя Д.М.П. срещу Мотивиран отказ № ТСУ-26-4226-2/17.12.2019г. на Главния архитект на Община Плевен за издаване на разрешение за поставяне на преместваемо съоръжение по реда на чл. 56 ЗУТ и схема за разполагане на автомат за топли напитки  на ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 31 до  входа на РДПБЗН – Плевен и НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен.

Дружеството - жалбоподател оспорва отказа като незаконосъобразен и иска отмяната му поради съществено нарушение на административно-производствените правила и нарушение на материалния закон. Твърди, че никъде в попълненото заявление-образец не се съдържа изискване, че следва да се приложи съгласие на собственика на имота – общинска собственост, нито е било изпратено уведомление за представяне на необходимите документи. Не е посочено и, че се изисква разрешение от ОДБХ. Чрез адв. С.от АК – Плевен поддържа жалбата в съдебно заседание, излага допълнителни аргументи за съществено нарушение на административно-производствените правила като се позовава на чл. 53 АПК и счита, че преписката е следвало да се изпрати служебно на Общински съвет – Плевен за изразяване на съгласие  за разполагането на кафе-машината върху имот – публична общинска собственост. Неизпълнението на тази процедура е опорочило производството и съставлява основание за отмяна на отказа като незаконосъобразен. Ако се приеме тезата на ответника, че заявлението не е било окомплектовано, то тогава е следвало административното производство да се прекрати. Претендира присъждане на направените деловодни разноски.

Ответникът – Главният архитект на Община Плевен, чрез юрк. Стойчев изразява становище за неоснователност на жалбата. Излага аргументи, че подаденото заявление е следвало да бъде окомплектовано предварително от заявителя с необходимите документи, в т.ч. и с необходимото съгласие от принципала – Общински съвет – Плевен и с разрешение от ОДБХ, съгласно изискванията на Наредба № 15 на Общински съвет – Плевен за поставяне на преместваеми съоръжения – кафе машини за топли напитки върху терен – общинска собственост, което заявителят не е сторил, дори и след дадени указания, което обосновава отказа на главния архитект като законосъобразен. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лв.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 56 ал.2 от ЗУТ и чл. 31 ал.2 от Наредба № 15 на ОС - Плевен.

Мотивираният отказ е съобщен с писмо с обр. разписка на 18.12.2019г. 14-дневният срок за обжалване изтича на 01.01.2020г., който е почивен ден. Жалбата е подадена по пощата на 02.01.2020г. на следващия присъствен ден и следователно в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване. Внесена е дължимата държавна такса.

Жалбата е подадена в законния срок, от активнолегитимирана страна срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

„Де Кафе 2012“ЕООД, представлявано от управителя Д.П. е подало Заявление № ТСУ-26-4226-2/27.09.2019г. до Главния архитект на Община Плевен за издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект на осн. чл. 56 от ЗУТ , а именно – кафе автомат за продажба на кафе и топли напитки, разположен на площ от 0,5 кв.м. върху терен – общинска собственост, а именно на ул. „Св.Св. Кирил и Методий“ № 31, гр. Плевен, до входа между пожарната и музикалното училище. Приложена е спецификация с техническите характеристики на кафе-автомата, видно от които размерите на кафе автомата са 0,65 на 0,63м, като при монтаж в близост до стена се изисква задният панел да е на минимално разстояние от 4 см, за да се осъществи правилна вентилация или необходимата площ за поставянето на кафе-автомата върху терен – общинска собственост е 0,43м2.

С Решение по т.16 от Протокол № 39/03.10.2019г. от Заседание на ЕСУТ при Община Плевен разглеждането на заявлението е отложено като е изискано становище от главния юрисконсулт. В даденото становище № ТСУ-26-4226-2/22.10.2019г. се казва, че изискванията за поставяне на кафе автомат „преместваемо съоръжение“ на терени общинска собственост в Наредба № 15 видно от съдържанието на заявлението не са изпълнени.

С писмо № ТСУ-26-4226/06.11.2019г. заявителят е уведомен, че с решение по т.10 от Протокол № 43/31.10.2019г. от Заседание на ЕСУТ  при Община Плевен е отложено разглеждането на заявлението със следните забележки: Да се изготви индивидуална схема за разполагане на преместваемия обект – съгласно чл. 22 ал.3 т.2 от Наредба № 15 за реда и условията за поставяне на преместваеми съоръжения на територията на Община Плевен, след което следва да се даде съгласие от собственика на имота – Община Плевен – съгласно чл. 21 ал.2 т.4 от Наредба № 15. Писмото е получено на 08.11.2019г. В отговор дружеството е представило на 27.11.2019г. индивидуална схема за разполагане на обекта.

С Решение № 48 т. 13 от заседание на ЕСУТ от 05.12.2019г. не е приета схемата за поставяне на кафе автомата и е дадено становище да се изготви мотивиран отказ съгласно чл. 36 ал.3 от Наредба № 15 на Общински съвет Плевен, според който: „Разрешение за поставяне на машини и съоръжения за топли и студени напитки, автомати за пакетирани закуски върху имоти общинска собственост се издават след изрично писмено съгласие съгласно Закона за общинската собственост, одобрена схема от Главния архитект на Община Плевен, платена такса по чл. 72 от ЗМДТ или сключен договор за наем след проведен търг или конкурс и разрешение от ОДБХ.“

Главният архитект на Община Плевен се произнесъл по подаденото заявление като издал мотивиран отказ за издаване разрешение за поставяне и схема за разполагане на преместваемо съоръжение - автомат за топли напитки, разположен на ул. „Св.Св. Кирил и Методий“ № 31, до входа на РДПБЗН Плевен и НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен.

В мотивите е посочено, че автоматите за топли напитки представляват преместваеми съоръжения по смисъла на чл. 1 ал.1 вр. чл. 6 ал.5 т.11 от Наредба № 15 и могат да се поставят върху имоти  държавна, общинска или частна собственост – съгласно чл.2 ал.2 от същата наредба. Разяснено е, че съоръженията трябва да отговарят на изискванията на чл. 8 ал.1 от Наредба № 15 и се разрешават въз основа на одобрена индивидуална схема за разполагане – съгласно чл. 4 ал.1 вр. чл. 22 ал.3 т.2, както и проектна документация, представен документ за платена такса по чл. 72 от ЗМДТ и сключен договор за наем с предприятието, стопанисващо терена или обекта – съгласно чл. 28 ал.3 от наредбата, разрешение от ОДБХ – съгласно чл. 36 ал.3, както и изрично писмено съгласие от собственика на имота, включително и за общински имоти съгласно ЗОС и съгласно чл. 21 ал.2 т.4 от наредбата.

Отказът на Главния архитект е издаден на основание чл. 31 ал.1 и ал.2 вр. чл. 6 ал.5 т.11 и е мотивиран с решението на ЕСУТ, поради това, че липсва съгласие на принципала – Общински съвет Плевен и разрешение от ОДБХ – Плевен за разполагане на вендинг автомати върху имоти общинска собственост, с което заявлението не отговаря на изискванията на чл. 36 ал.3 от Наредба № 15.

Автоматите за топли напитки са преместваеми обекти за търговска дейност по смисъла на чл. 56 ал.1 т.2 от Закона за устройство на територията, където изброяването е неизчерпателно и тези обекти могат да се поставят върху поземлени имоти.

Според чл. 56 ал. 2 и ал.3 ЗУТ за тези обекти се издава разрешение за поставяне по ред, установен с наредба на общинския съвет, а за държавни и общински имоти - и въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината. Обектите могат да се свързват с временни връзки към мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, когато това е необходимо за нормалното им функциониране.

Според чл. 56 ал.5 ЗУТ - в чужди поземлени имоти разрешение за поставяне на преместваеми обекти се издава въз основа на изрично писмено съгласие от собственика на поземления имот или писмен договор за наем на заетата от преместваемия обект площ.

В случая обектът е разположен върху улица т.е. върху  поземлен имот – общинска  собственост, за което съгласно ЗУТ се изисква изрично писмено съгласие от собственика на поземления имот или писмен договор за наем на заетата от преместваемия обект площ. Това изискване е залегнало и в образеца на заявление, което се попълва. В случая, имотът, върху който се иска разполагане на обекта е общинска собственост и за даването на съгласие, респективно сключване на договор за наем са приложими правилата на специалния закон – Закона за общинската собственост, според който решенията относно управлението на имоти – общинска собственост, се вземат от общинския съвет. Това правило се съдържа  и като изискване в наредбата по чл. 56 ал.2 ЗУТ, а именно в чл. 36 ал.3 от Наредба № 15 на Общински съвет Плевен.

Според законовите разпоредби, цитирани по-горе за поставянето на преместваем обект върху имот – общинска собственост е необходимо разрешение за поставяне и схема за разполагане, одобрени от главния архитект като условията и редът за издаване на разрешението за поставяне на обетите, за одобряването и за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредбата на общинския съвет, в зависимост от вида и предназначението на обекта.

Определените в наредбата условия и ред не могат да противоречат на закона. А когато е налице такова противоречие, прилагат се законовите изисквания – чл. 15  ал.3 от Закона за нормативните актове.

Местната Наредба № 15 за реда и условията за поставяне на преместваеми съоръжения на територията на Община Плевен (публично достъпна на интернет страницата на общински съвет – Плевен) характеризира кафе машините за топли напитки като вид преместваеми обекти за търговия в чл. 6 ал.5 т.11 от Наредба № 15.

Съгласно чл. 36 ал.3 от Наредба № 15 за издаване на разрешение за поставяне на машини и съоръжения за топли и/или студени напитки, автомати за пакетирани закуски върху имоти общинска собственост е необходимо изрично писмено съгласие съгласно Закона за общинската собственост, одобрена схема от Главния архитект на общината, платена такса по чл. 72 ЗМДТ или сключен договор за наем след проведен търг или конкурс и разрешение от ОДБХ.

Когато не са спазени изискванията на наредбата, Главният архитект на общината постановява мотивиран писмен отказ, като заинтересованите лица се уведомяват за отказа по реда на АПК, който подлежи на оспорване в 14-деневен срок.

         Отказът е издаден от компетентен орган в необходимата писмена форма и е мотивиран с посочването на правните и фактически основания.

         В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Заявлението се попълва по образец, в който са изброени необходимите за прилагане документи – в  т.1, т.2, т.3, т.6, в т.ч. договор за ползване или наем, съгласие на собственика на терена, разрешения от съответните служби, които се изискват с нормативен акт.

Преди произнасянето на главния архитект заявлението е внесено в ЕСУТ за разглеждане, тъй като имота се намира в централна градска част и одобрението на ЕСУТ е задължително съгласно чл. 23 ал.2 от Наредба № 15.

Жалбоподателят е уведомен писмено за забележките на ЕСУТ, като са дадени указания да се изготви индивидуална схема за разполагане на преместваемия обект – съгласно чл.22 ал.3 т.2 от Наредба № 15, след което да се даде съгласие от собственика на имота – Община Плевен – съгласно чл. 21 ал.2 т.4 от Наредба № 15. Последното изискване за писмено съгласие от собственика на имота за поставянето на автомати за топли напитки /вендинг автомати/, включително и за общински имоти – съгласно изискванията на Закона за общинската собственост, не е изпълнено. Заявителят не е представил към искането си съгласие от Общински съвет Плевен. Не е приложено и разрешение от ОДБХ – Плевен съобразно изискванията на чл. 36 ал.3 от Наредба № 15.

Заявлението не е било комплектовано с изискуемите документи съгласно чл. 36 ал.3 от Наредба № 15, поради което законосъобразно, в съответствие с материалния закон и целта на закона, компетентният орган – Главният архитект на Община Плевен е отказал да одобри схемата за разполагане и да издаде разрешение за поставяне на преместваем обект – кафе-машина за топли напитки върху терен – общинска собственост.

Още при подаването заявлението следва да е окомплектовано с всички необходими документи съгласно изискванията на Наредба № 15, за което се съдържат и указания в образеца на заявлението в т.ч. и с необходимите разрешения, съгласия и договор със собственика на имота, върху който се поставя обекта.

Разписаната в Наредба № 15 процедура не предвижда служебно съгласуване и изискване на необходимите документи от съответните органи, а заявителят е уведомен за необходимите документи, които е следвало да представи и му е дадена възможност да ги приложи, преди окончателното произнасяне на органа, поради което не е допуснато твърдяното в жалбата съществено процесуално нарушение.

Предвид изложеното жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

         При този изход на делото на осн. чл. 78 ал.8 ГПК, вр. чл. 144 АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер – 100 лв. съгласно Закона за правната помощ.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Де Кафе 2012” ЕООД – Плевен, чрез управителя Д.М.П. срещу Мотивиран отказ № ТСУ-26-4226-2/17.12.2019г. на Главния архитект на Община Плевен за издаване на разрешение за поставяне на преместваемо съоръжение по реда на чл. 56 ЗУТ и схема за разполагане на автомат за топли напитки  на ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 31 до  входа на РДПБЗН – Плевен и НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен.

ОСЪЖДА „Де Кафе 2012” ЕООД – Плевен, представлявано от управителя Д.М.П. *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :