Р Е Ш Е Н И Е
№ 188
гр. Плевен, 06.03.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на седми февруари две
хиляди и двадесета година в публично съдебно заседание в състав:
Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ
Членове:
ЕЛКА БРАТОЕВА
КАТЯ АРАБАДЖИЕВА
С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:
ИВАН ШАРКОВ
При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА
Като разгледа докладваното от съдия
Братоева Касационно административно-наказателно дело № 12/2020г. по
описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 208 и следващите
от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания.
Образувано е по касационна жалба на В.И.
***, чрез адв. В.П. от Адвокатска колегия – гр. Плевен срещу Решение № 134/26.11.2019г.
на Районен съд – Червен бряг, постановено по н.а.х.д. № 185/2019г. по описа на
съда.
С решението си съдът е потвърдил Наказателно
постановление № 0374-000329/29.05.2019г. на Началник РУ Червен бряг към ОД на
МВР – Плевен, с което на В.И. *** на осн. чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 6, т.
1 от ЗДвП и на осн. чл. 183, ал. 1, т. 1,
предл. 2 от ЗДвП „глоба“ в размер на 10лв. за нарушение на чл. 100, ал. 1, т.1
от ЗДвП, затова че на 15.05.2019г. около 11:40ч. в с. Телиш, ул. „Георги
Димитров“ №10 управлява товарен автомобил „Волво“ с рег. № *******, собственост на „В.И. – 2016г.“ ЕООД,
като нарушава знак В-18 за максимално разрешена маса 20т., управлявайки МПС с
общ тонаж на товар и МПС – 31 880кг., отразено в кантарна бележка № 4865 и
талон за регистрация № ********* част 2; не представя контролен талон към
свидетелството за управление на моторно превозно средство.
Касаторът обжалва решението с доводи за
неговата неправилност поради нарушение на закона – касационно отменително
основание по чл. 348 ал.1, т. 1 от НПК. Счита, че при постановяване на
решението правилно е установена фактическата обстановка по отношение на
нарушението по чл. 6 т.1 от ЗДвП. Но на изхода от кариерата не е имало
указателна табела или друга табела,
която да дава информация, че има забрана тежкотоварните автомобили да навлизат
в с. Телиш, не е посочен и алтернативен маршрут за преминаване. В хода на
съдебното дирене са събрани доказателства, че в този период от време не е имало
алтернативен маршрут за преминаване на
тежкотоварните автомобили, тъй като мостът при с. Чомаковци е бил
затворен за ремонт. Затова счита, че наказаното лице не е
имало друг избор и е действало в условията на „крайна необходимост“ по смисъла
на чл. 13, ал. 1 от НК вр. чл. 8 от ЗАНН и не е налице извършено нарушение.
Алтернативно сочи, че са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН и случаят
следва да се квалифицира като маловажен. Иска отмяна на решението, а по същество – отмяна на НП.
Ответникът по касация – РУ – Червен бряг
към ОД на МВР – гр. Плевен не изразява становище.
Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен
дава заключение, че решението на
първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в
сила.
Настоящият състав на Административен
съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната
жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон,
въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:
Касационната жалба е подадена в срока по
чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата
е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Решението на Районен съд – Червен бряг е
валидно, допустимо и правилно с оглед доказателствата по делото и закона.
За да потвърди НП като законосъобразно
правилно районният съд е приел за безспорно доказано визираното нарушение, за
което водачът е наказан с предвиденото в закона административно наказание в
минимален размер за навлизане след пътен
знак, забраняващ навлизането на МПС с маса над означената - над 20т., поставен
на входа на с. Телиш.
Не се оспорва установеното от кантарна
бележка и регистрационен талон част две на автомобила, представени при
проверката, че управлявания от В.И. товарен автомобил е с общ тонаж, заедно с
товара от 31 880 кг. и е навлязъл в с. Телиш в нарушение на знак В-18, забраняващ навлизането на МПС с
разрешена маса над 20 т.
Доказано е по делото, че пътят Червен бряг
– Чомаковци – Девеци-Телиш е част от общинската пътна мрежа на територията на
област Плевен и се стопанисва от Община Червен бряг, която като стопанин на
пътя отговаря за организацията на движението и поставянето и поддържането на
необходимата сигнализация. Знакът В-18 на входа на с. Телиш е поставен по
законоустановения ред от Комисията по безопасност на движението на Община
Червен бряг, в изпълнение на Решение № 181 от 28.03.2016г. на Общински съвет –
Червен бряг, съгласувано и в присъствието на представител на РУ на МВР – Червен
бряг и представител на Областно пътно управление – Плевен.
От показанията на разпитаните свидетели,
се установява, че знаците за забрана на навлизането на МПС с тонаж над 20т. са
поставени на входа и на изхода на населеното място. На процесната дата били спрени
няколко товарни автомобила, които се движели последователно в пакет, натоварени
с материал от каменната кариера в с. Чомаковци. При съставянето на акта водачът
възразил, че няма друг алтернативен маршрут.
Според показанията няма предупредителни знаци по пътя от кариерата до с. Телиш, а по това време пътя с. Чомаковци
– гр. Червен бряг бил в ремонт. Но според показанията на св. А. –
актосъставител, освен през с. Телиш за гр. Плевен има път през гр. Искър, а през
гр. Червен бряг има и алтернативен път през м. „Маркова могила“. Свидетелят по
акта – С. от своя страна посочва, че действително няма друг маршрут, освен през
с. Девенци и с. Телиш, заради ремонт на пътя и моста на с. Чомаковци и не е имало
указателни табели, че е затворен. Но табелите за ограничение на тонажа са
поставени именно заради протести на населението срещу товарните автомобили от
каменната кариера, които разрушавали къщите и недоволството на населението било
причина за проверката. На отиване към кариерата при преминаване през с. Телиш
Стефанов спрял водача и го предупредил, че на отиване може да премине, защото е
празен, но на връщане не може, защото ще бъде натоварен.
Това дава основание да се направи извод,
че водачът е бил предупреден, че ще бъде санкциониран и е знаел за забраната за
преминаване на товарни автомобили над 20т. през с. Телиш и ремонта на пътя при
с. Чомаковци, защото е преминал на отиване през същия маршрут, но въпреки това не
е съобразил поведението си с пътните знаци и натоварването на камиона,
респективно не е потърсил друг алтернативен маршрут от кариерата в с. Чомаковци
за гр. Плевен, макар и заобиколен и икономически неизгоден.
Ето защо правилен е изводът на
първоинстанционния съд за доказаност на соченото нарушение, както от обективна,
така и от субективна страна.
Не може да се приеме, че водачът е
действал при „крайна необходимост“ по смисъла на чл. 13 ал.1 от НК не имал
друга алтернатива, не е знаел за забраната и не е имал възможност след с.
Девенци навлизайки в с. Телиш да обърне тежкотоварния камион без да създаде
опасност за движението, което да изключи обществената опасност на деянието. А с
оглед изложените обективни факти по случая не са налице предпоставки да се
приеме, че той е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, защото не се отличава
от типичните случаи на нарушения от същия вид, с оглед конкретната обществена
опасност на деянието и дееца и защитаваните обществени отношения.
По тези съображения решението на Районен
съд – Червен бряг е правилно и следва да се остави в сила.
Водим от горното и на основание чл. 221
ал.2 от АПК съдът
Р Е Ш И
:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 134/26.11.2019г. на Районен съд
– Червен бряг, постановено по н.а.х.д. № 185/2019г. по описа на съда.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и
Окръжна прокуратура – Плевен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЧЛЕНОВЕ:
1. /П/ 2.
/П/