Решение по дело №163/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 19 ноември 2020 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 119                                          02.11.2020 год.                               Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на двадесет и шести октомври две хиляди и двадесета  година,  в  състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов административно дело № 163 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 107, ал. 2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/.

Образувано е по жалба на И. П. Й. от гр. Р., ул. „******, № **, чрез адв. С. С. от АК – Разград, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка с № РД-14-1851 от 13.08.2020 год. на Директора на Регионална дирекция  „Автомобилна администрация” – Русе, с която му е наложена принудителна административна мярка „Временно отнемане на удостоверение на водач на лек таксиметров автомобил”. Оспорващият  твърди, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като  принудителната административна мярка  е наложена за неопределено време Оспорващият иска от съда да отмени оспорената заповед.

Ответната по жалбата страна  - Директорът на Регионална дирекция  „Автомобилна администрация” – Русе в писмено становище оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи, че непосочване на срока на принудителната административна мярка не е порок, който е основание за отмяна на оспорената заповед, тъй като срокът е установен от Закона за автомобилните превози, без да е предоставена възможност за преценка  от административния орган.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

На 16.07.2020 год. служители на РД „Автомобилна администрация” – Русе съставили срещу оспорващия И. Й. акт за установяване на административно нарушение  сер. А-2019 бл. № 275986.  В акта е посочено, че на 16.07.2020 год. около 09:58 часа в гр. Разград, на булевард „Южен”, като водач на лек автомобил „Опел Комбо” с рег. № ********, от категория М1, негова собственост, оборудван и означен като лек таксиметров автомобил, съгласно изискванията на Наредба № 34/1999 год. на МТИТС, притежаващ разрешение за таксиметров превоз на пътници с № 20104/20.12.2019 год. от община Разград, оборудван с електронен таксиметров апарат с фискална памет, марка „Елитакс” ТА 100/F с № ЕС007581, с номер на фискалната памет 46076764,  оспорващият превозва една пътничка – В. М. М. с ЕГН ********** без да включва ЕТАФП .

На 13.08.2020 год. въз основа на съставения АУАН Директорът на РД „Автомобилна администрация „ Русе е издал оспорената заповед  № РД-14-1851, с която на основание чл. 106а, ал. 1, т. 7 и ал. 2, т. 6 от ЗАвтП наложил на оспорващия принудителна административна мярка временно отнемане на Удостоверение „Водач на лек таксиметров автомобил” № 037868, издадено от РЗ на ИА „Автомобилна администрация” – Разград на 23.04.2018 год.

Като фактическо основание за издаване на заповедта административният орган е посочил, че въз основа на  АУАН сер „А”, № 275986 от 16.07.2020 год., приема за установено, че оспорващият Й. извършва таксиметров превоз на пътници с лек автомобил  „Опел Комбо”  с рег. № ********, от категория М1,  негова собственост, като по време на извършване на  таксиметровия превоз не е включил в режим на регистриране на превоза монтирания в таксиметровия автомобил електронен таксиметров апарат с фискална памет № ЕС007581, с фискалната памет № 46076764.

Заповедта е връчена на оспорващия на 27.08.2020 год., а жалбата срещу нея е подадена на 02.09.2020 год.

Пред  съда ответникът представя заверено копие от заповед № РД-01-43 от 23.01.2020 год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” с която упълномощава директорите на регионалните дирекции „Автомобилна администрация” да  прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл. 106 и чл. 106а от ЗАвтП.

С оглед на така установените по делото факти, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата, като подадена от надлежна страна, в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК срок  и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 2 от ЗАвтП., е процесуално допустима.

Между страните няма спор по фактите, изложени в мотивите на оспорената заповед. Спорът е правен – дали оспорената заповед съответства на изискванията за форма, на материалния закон и на целта на закона.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган –  Началникът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе, съобразно правомощията му произтичащи от заповед № РД-01-43 от 23.01.2020 год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, издадена на основание чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП., съгласно който принудителните административни мерки по чл. 106 и 106а се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или упълномощени от него длъжностни лица.

При издаването и не са допуснати съществени процесуални нарушения, а и оспорващият не твърди такива.

Същата е  в писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК и е мотивирана, съобразно разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП.

Съдът обаче намира, че оспорената заповед е издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, съгласно който всеки индивидуален административен акт трябва да съдържа разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът на изпълнението. Разпоредителната част обективира волята на административния орган. Тя е проява на неговата власт едностранно да предизвика правни последици и е цел на проведеното административно производство. Тъй като именно разпоредителната част създава права или задължения или отнема права тя трябва да бъде пределно ясна, точна и да не поражда каквито и да било съмнения относно отнетите права или създадените задължения. Недопустимо е волята на административния орган да се извежда чрез тълкуване на закона или на документите от административната преписка.

В настоящият случай в оспорената заповед не е посочен срокът, за който е наложена мярката, а е посочено само, че временно се отнема Удостоверение „Водач на лек таксиметров автомобил” № 037868. Позоваването  на оспорващия  на чл. 106а, ал. 1, т. 7 от ЗАвтП, който определя срока и бил посочен в заповедта, е ирелевантно досежно законоустановения срок за налагане на мярката, който следва да бъде изрично посочен и конкретизиран в обжалваната заповед. В този смисъл са и Решение № 2081 от 13.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 9026/2018 г., VI  отд., Решение № 12919 от 24.10.2018 г. по адм. д. № 6216/2018 г. на ВАС, VІІІ отд., Решение № 15039 от 05.12.2018 г. по адм. д. № 6076/2018 г. на ВАС, VІІІ отд., Решение № 15485 от 12.12.2018 г. по адм. д. № 6273/2018 г. на ВАС, І отд., Решение № 7872 от 29.06.2015 г. по адм. д. № 10131/2014 г. на ВАС, VІІІ отд.).

Според настоящия състав нарушението на формата е довело и до противоречие на заповедта с материалния закон, тъй като  административният орган не е наложил  регламентирания в чл. 106а, ал. 1, т. 7 и ал. 2, т. 6 от ЗАвтП вид принудителна административна мярка.

Съгласно разпоредбата на чл. 23 от Закона за административните нарушения и наказания случаите, когато могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите, които ги прилагат, и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ.

В случая с разпоредбата на чл. 106а, ал. 1, т. 7 от ЗАвтП законодателят е регламентирал принудителна административна мярка „временно отнемане на удостоверението на водач на лек таксиметров автомобил за срок една година ”.  Това е законово определения вид на мярката по смисъла на  чл. 23 от ЗАНН. Като не е наложил точно определената от закона принудителна административна мярка, административният орган е нарушил материалния закон.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед е неправилна като  постановено в нарушение на изискванията за форма и в противоречие с материалния закон, поради което следва да бъде отменена.

Мотивиран така, съдът на основание чл. 172, ал. 2 от АПК

 

Р  Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка с № РД-14-1851 от 13.08.2020 год. на Директора на Регионална дирекция  „Автомобилна администрация” – Русе.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, чрез Административен съд Разград в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните

 

Съдия:/п/