ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1563
град Пловдив, 06.08.2018 година
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Х
състав, в открито заседание на двадесет
и първи март през две хиляди и осемнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА
ГЕОРГИЕВА
при
секретаря ПЛАМЕНА КАМЕНОВА и
участието на прокурора ИВАН СПИРОВ, като разгледа докладваното от член-съдия
Ангелов административно дело № 2753 по
описа за 2017 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на П.Т.З., с
адрес ***, срещу чл. 23, ал.7 от Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Хисаря, приета с Решение № 574, взето с протокол № 74 от
20.01.2011 г. на Общински съвет Хисаря, изменена с последващи решения на ОбС
Хисаря/ л.57 и сл./като се излагат съображения за незаконосъобразност на
разпоредбата.
В съдебното заседание - П.Т.З. поддържа
оспорването. Заявява, че не следва да се прекратява делото, тъй като са
отменени само част от оспорените текстове на Наредбата.
Ответникът - Общински съвет Хисаря чрез адв. П., намира
жалбата за недопустима за разглеждане по същество, с оглед обстоятелството, че
с Решение № 460, взето с протокол № 54 от 20.02.2018 г. атакуваните разпоредби
за изменени, и за жалбоподателя не е налице правен интерес.
Прокурорът дава заключение за прекратяване
на делото, поради липса на предмет.
С атакуваната изцяло разпоредба на чл.23,
ал.7 от Наредбата, ОбС Хисаря, е приел, че ….“За ползване на терени общинска
собственост с цел спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства /ППС/
на територията на град Хисар са заплащат такси, в зависимост от зоната, в която
се намира терена и времето на престоя.“ В точка 1 са определени зоните ..Зона
„А“, Зона „Б“ и Зона „В“, като са посочени конкретните им граници. В точка 2 за посочените зони и съобразено с
времето за престой и паркиране са посочени съответните цени. В точка 3 е
посочено, че …“Разхода по прилагането на принудителното задържане със „скоба“
се определя на 20 лева“.
При
служебната проверка извършена относно допустимостта на протеста и възможността
за насрочване на делото в открито съдебно заседание, се установиха факти водещи
до отпадане предмета на протеста и невъзможността за произнасяне по същество на
спора.
На свое заседание проведено на 20.02.2018
г. Общински съвет Хисаря е приел Решение № 460, взето с протокол № 54 от 20.02.2018
г. като е приел Наредба за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Хисаря и е изменил атакуваната
разпоредба на чл.23, ал.7.
Настоящият съдебен състав след като разгледа въпроса с допустимостта на така подадената
жалба от П.Т.З., с адрес ***, срещу чл. 23, ал.7 от Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Хисаря, то намира
оспорването за процесуално недопустимо, поради липса на личен, непосредствен /пряк/ интерес от З..
Това е така, защото на първо място е безспорно,
че оспорващият не е жител на общината, няма постоянен и настоящ адрес на нейна
територия, нито собственост или трайни търговски отношения на нейна територия.
Същият обосновава в жалбата си, че е правоспособен водач, като при посещения
в гр.Хисаря му се е налагало да спира или паркира лични или на свои приятели
превозни средства. Твърди, че веднъж месечно ходи до Хисаря да пълни туби с
минерална вода, като на 04.09.2017 г. заплатил „такса за паркиране“ в размер на
1 лева за час. В тази връзка твърди, че е засегнат от оспорената разпоредба,
защото таксата за паркиране не е установена с никой закон и се събира в
нарушение на чл.60, ал.1 от Конституцията и е в противоречие с чл.99, ал.3 от
Закона за движение по пътищата. Относно определените зони за платено почасово
паркиране също се твърди противоречи с по-висш нормативен акт – чл.99, ал.3 от
Закона за движението по пътищата. Навеждат се твърдения, че определяйки
„такса“, вместо „цена“ за паркиране, ответникът е променил недопустимо
характера и начина на събиране на
вземането от частно – събирано по общи ред, в публично – събирано от
публичните изпълните, арг. – чл.162 и чл.163 от ДОПК. Относно оспорването на
чл.23, ал.7, т.3, се твърди, че систематичното включване на разпоредбата налага
извод, че разхода от 20 лв. е такса, а такава не уредена в чл.167, ал.2, т.2 от
ЗДв.П, от което следвало отменителния извод.
На
първо място се установява, че с Решение № 460, взето с протокол № 54 от
20.02.2018 г. /л.182 и сл./ е приета Наредба за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Хисаря, и е изменена
атакуваната разпоредба на чл.23, ал.7, като в …“чл.23, ал.7 и в чл.23, ал.7,
т.2, навсякъде думата „такса“ се заменя с думата „цена“.
Този
съдебен състав намира, че преди всичко и съгласно чл.186 от АПК право да
оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите,
чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати
от него или за които той поражда задължения. Законодателят е въвел изискване за
наличието на правен интерес от обжалване на подзаконов нормативен акт.
С
решение №5/17.04.2007 год. по к.д.№11/2006 год.на Конституционният съд на
Република България е прието, че разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК е в съответствие
с чл.120 ал.2 от Конституцията на РБ. Интересът трябва да
е обоснован. Активна
легитимация имат всички
правни субекти в случаите, за
които подзаконовият нормативен акт засяга
пряко, непосредствено и лично права, законни интереси, свободи или
създава задължения за тях.
За
да е
налице пряк интерес
е необходимо със
самото отменяване на оспорения
административен нормативен акт непосредствено да се отстрани
настъпилата или настъпващата
щета от изпълнението
на административния акт, да е налице действително и незабавно
удовлетворяване на лицето.
Личният
правен интерес предполага физическото или юридическо лице да има право на жалба
само в защита на своите субективни права, свободи и законни интереси,а не на
други лица.Правният интерес е непосредствен, когато оспореният нормативен
административен акт засяга правната сфера на жалбоподателя като отнема, изменя
или ограничава права или противозаконно създава задължения за него. Наличието
на правен интерес е от категорията на абсолютните процесуални предпоставки за
подаване на жалба и подлежи на доказване от оспорващия.
Липсата
му има за правна последица недопустимост на жалбата и прекратяване на делото.
За да
се приеме, че разпоредбите на подзаконовия акт реално и непосредствено
застрашават правата и интересите на оспорващия,е необходимо да е налице трайна
връзка между него и населените места в Общината, каквато не се твърди и не се
установява от данните по делото.
Наливането
на туби с минерална вода е изцяло проява на личен избор и за това свое действие
жалбоподателят не е бил ограничен по никакъв начин. Също така, да бъде издадена
принудителна административна мярка - ПАМ „скоба“ на жалбоподателя за това, че е
нарушил забраната за паркиране на определените за това места на територията на
гр. Хисаря, е толкова
вероятно, колкото да бъде издаден
такъв административен акт и на
всеки един друг
водач на МПС, а
от това следва
изводът, че неговите
права и законни интереси не са засегнати лично от разпоредбите на
Наредбата.
Възможността
да се засегнат права и законни интереси по смисъла на чл.186, ал.1 от АПК и по
чл.120, ал.2 от КРБ от оспорения
акт следва да
съществува реално, а не хипотетично. В случая такова засягане на правната сфера на жалбоподателя не се устано вява /така по идентични оспорвания на З., но за други Общини – Определение №13999 от
20.11.2017г. по адм. дело №12395/ 2017г.; Определение
№13901 от 16.11.2017г. по адм. дело
№12393/2017г.; Определение №13946 от 16.11. 2017г. по адм.
дело №12430/2017г.; Определение №13137 от 01.11.2017г. по адм. дело №11836/2017г.; Определение №13335 от 06.11.
2017г. по адм. дело №12394/2017г. и Определение
№13559 от 08.11.2017г. по адм. дело №11762/
2017г. всичките на ВАС на РБ/.
Обосновава се извод за оставяне
жалбата без разглеждане и прекратяване на съдебното производство на основание
чл.159, т.4 АПК, поради липса на правен интерес .
При този изход на спора,
при липса на хипотеза по чл.143 от АПК, разноски не се присъждат.
Ето защо, съдът
О П Р Е Д Е Л И
ОТМЕНЯ протоколно определение от 21.03.2018 година, с което е даден ход на делото по
същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З., с адрес ***, срещу чл.
23, ал.7 от Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Хисаря, приета с Решение № 574, взето с протокол № 74 от 20.01.2011 г. на
Общински съвет Хисаря.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №2753/2017г. по описа на Административен Съд
Пловдив, десети състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ: