Решение по дело №2153/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 542
Дата: 22 май 2023 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20227040702153
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

          542                                       22.05.2023 г.                                    гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на двадесет и четвърти април две хиляди двадесет и трета година, в състав

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 2153 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 44 от Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕС) № 952/2013 за създаване на Митническия кодекс на Съюза (Регламент 952/2013), във връзка с чл. 220 от Закона за митниците (ЗМ) и чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

         Делото е образувано по жалба от „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х., чрез адв. Р.В. – БАК, срещу Решение № 32-417043/01.12.2022  г., издадено от директора на ТД Митница - Варна, с което е определен „...нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и стоката по МД - MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 14 499,35 лева“, както следва: мито в размер на 2 771,42 лв. и ДДС в размер на 6 097,12 лв. за стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и мито в размер на 1 759,63 лв. и ДДС в размер на 3 871,18 лв. за стоката по МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., както и законната лихва върху сумата за посочените периоди. За задължено лице по така установените митнически задължения е определено „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х..

         Иска се отмяната на оспореното решение като незаконосъобразно, издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и  неправилно приложение на материалния закон. Възразява се, че в оспореното решение са включени мотиви и доказателства, които не са били представени на дружеството за изразяване на становище. Излагат се доводи, че мотивите, изложени в оспореното решение за приложение на вторичните методи за определяне на митническата стойност на стоките не са били посочени в изпратеното до дружеството съобщение по чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза. Възразява се срещу метода за определяне на митническата стойност на автомобилите, като се счита, че не са налице основания да не се зачете договорната стойност, декларирана от вносителя.

В съдебно заседание  жалбоподателят се представлява от адвокат В., която поддържа жалбата съобразно изложените в нея аргументи и доводи. Претендира присъждане  на направените по делото разноски, като представя списък на същите. Представя допълнително писмени бележки по същество.

Ответната страна Директорът на ТД Митница Варна, чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт Д., изразява становище, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение. Твърди, че оспорваното решение е издадено от компетентен орган, в законоустановената форма и с изискуемите реквизити, съобразно разпоредбите на ЗМ и законодателството на ЕС. Ангажира доказателства. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар. Представя по делото становище, с което излага допълнителни аргументи относно неоснователността на жалбата и моли да бъде отхвърлена

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища прие за установено следното:

         На 30.01.2020 г. „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД декларира с митническа декларация (MRN) 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. с декларатор в ел. д. 3/18 и вносител в ел. д. 3/15 „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕОРИ BGС205820666ZZZ2 и пряк представител в ел.д. 3/19 и ел. д. 3/21 „Алекс БГ 2008“ ЕООД, ЕОРИ BGС200359069ZZZ7, за режим допускане за свободно обращение на стока с описание в ел. д. № 6/8: „НАИМ: УПОТР. ПЪТН. АВТОМОБИЛ-КАТАСТРОФИРАЛ; МАРКА Мерцедес; МОДЕЛ: ГЛС 63; ТИП: Бензин; БР.МЕСТА: 5; ПЪРВ. РЕГ.: 20180102; ЦВЯТ: ЧЕРЕН; РАБ.ОБЕМ: 3982 КУБ СМ; МОЩНОСТ: 350 KWDIN; ДВИГ. № Неоткрит; ШАСИ №:WDC0J8JB9JF431098“.

         Декларираната фактурна стойност е в размер на 13000 USD (22875,19 лв.), която съгласно фактурата включва цена на стоката 12500 USD и транспортни разходи 500 USD.

         Към датата на приемане на МД, размерът на митническата стойност е определен съгласно чл. 70, пар. 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, а именно на база договорената стойност, съобразно представената фактура за продажба от 13.11.2019 г. с продавач “OCEAN WEST AUTO GROUP LLC”. Митническата стойност на стока по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. е определена в размер на 9 677,97 лева, размерът на митото – 967,80 лева и ДДС в размер на 2 178,08 лева.

         На същата дата „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД декларира с митническа декларация (MRN) 20BG002002024130R3/30.01.2020 г. с декларатор в ел. д. 3/18 и вносител в ел. д. 3/15 „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕОРИ BGС205820666ZZZ2 и пряк представител в ел.д. 3/19 и ел. д. 3/21 „Алекс БГ 2008“ ЕООД, ЕОРИ BGС200359069ZZZ7, за режим допускане за свободно обращение на стока с описание в ел. д. № 6/8: „НАИМ: УПОТР. ПЪТН. АВТОМОБИЛ-КАТАСТРОФИРАЛ; МАРКА Ауди; МОДЕЛ: С.КУ5; ТИП: Бензин; БР.МЕСТА: 5; ПЪРВ. РЕГ.: 20170102; ЦВЯТ: Сив; РАБ.ОБЕМ: 2995 КУБ СМ; МОЩНОСТ: 260 KWDIN; ДВИГ. № Неоткрит; ШАСИ №:WA1CCAFP3HA097824“.

         Декларираната фактурна стойност е в размер на 5500 USD (9677,97 лв.), която съгласно фактурата включва цена на стоката 5000 USD и транспортни разходи 500 USD.

         Към датата на приемане на МД, размерът на митническата стойност е определен съгласно чл. 70, пар. 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, а именно на база договорената стойност, съобразно представената фактура за продажба от 14.11.2019 г. с продавач “OCEAN WEST AUTO GROUP LLC”. Митническата стойност на стока по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. е определена в размер на 22 875,19 лева, размерът на митото – 2 287,52 лева и ДДС в размер на 5 081,46 лева.

         Поради възникнали съмнения относно стойността на автомобилите, на основание чл. 48 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, във връзка с чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ, бил извършен последващ контрол на митнически декларации за допускане за свободно обращение с MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.

В резултат на извършена последваща проверка по линия на международното сътрудничество на декларираната митническа стойност, от Департамента на САЩ по вътрешна сигурност, Служба на митници и гранична защита, са предоставени сканирани документи, представляващи електронна информация за износ (Electronic Export Information) - еквивалент на европейска митническа декларация за износ, в които са посочени превозните средства по митнически декларации с MRN 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., с получател „ЕМ И ДЖИ ТРЕЙДИНГ ВАРНА“ ЕООД.

От представената електронна информация за износ ITN: Х20191205190762, XTN: *********-HBOL64795 (л.75), митническите органи установили, декларирана при експорт от САЩ стойност за употребяван автомобил с идентичен VIN (номер на шаси) като автомобила, деклариран с МД 20BG002002024126R3/30.01.2020 г., като декларираната стойност на износа, съгласно посочената EEI, бил в размер 28 250 USD (49 709,55 лева).

От представената електронна информация за износ ITN: Х20191205190410, XTN: *********-HBOL64761 (л.76 от делото), митническите органи установили, декларирана при експорт от САЩ стойност за употребяван автомобил с идентичен VIN (номер на шаси) като автомобила, деклариран с МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., като декларираната стойност на износа, съгласно посочената EEI, бил в размер 15 000 USD (26 394,45 лева).

Във връзка с осъществяване на последващия контрол с писмо рег. № 32-232917/12.07.2021 г. /л.66 – 67 от делото/  от жалбоподателя  била изискана допълнителна информация, документи и доказателства и всякакви други данни относно покупката на процесните автомобили. Дружеството отговорило с писмо вх. № 32-248894/26.07.2021 г./л.68/ като представило допълнително документи и доказателства относно закупуването на автомобилите, предмет на внос.

След анализ на представените с МД 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., документи и информацията, представената от Департамента на САЩ по вътрешна сигурност, Служба на митници и гранична защита, относно продажба на автомобили с идентични VIN номера (номер на шаси), митническите органи приели за достоверна продажната цена на автомобилите, посочена в електронната информация за износ, представени от американските митнически органи, а именно: 50 589,36 лева за стоката по МД  MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020г. и 27 274,27 лева за стоката по МД  MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.

На тази база, по отношение на стоката в МД 20BG002002024126R3/30.01.2020г.,  изчислили мито в размер на 5 058,94 лева и ДДС – в размер на 11 178,58 лева. Съобразно това вносителят „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД е следвало да доплати мито в размер 2 771,42 лева и ДДС – в размер на 6 097, 12 лева.

А по отношение на стоката в МД MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г. изчислили мито в размер на 2 727,43 лева и ДДС – в размер на 6 049,26 лева. Съобразно това вносителят „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД е следвало да доплати мито в размер 1 759,63 лева и ДДС – в размер на 3 871,18 лева.

На 04.10.2022 г. с рег.№ 32-333967 /л. 27 – 29 от делото/ е изпратено съобщение по чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, с което дружеството е уведомено, че предстои издаване на решение на Директора на ТД Митница Варна, с което ще се определи нов размер на митническа стойност за стоките по МД с 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и 20BG002002024130R3/30.01.2020 г. и мотивите, на които ще се основава.

         Предвид разпоредбата на чл. 22, § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент (ЕС) 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза и на основание чл. 8, § 1 от ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ на Комисията (ЕС) 2015/2446 /правото на изслушване/ е даден срок от 30 /тридесет/ дни от получаване на съобщението по чл. 22, § 6, в който дружеството може да изрази становище.        

         На 01.11.2022г. жалбоподателят е представил становище /л. 30 – 33 от делото/, че не е съгласен с изложените мотиви на съобщението по чл. 22, § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент, без да представя нови доказателства във връзка с декларираната цена на стоките по МД с MRN 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.

         В резултат на проведеното административно производство Директорът на ТД Митница – Варна издал оспореното решение № 32-417043/01.12.2022г., с което определил нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и стоката по МД - MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 14 499,35 лева“, както следва: мито в размер на 2 771,42 лв. и ДДС в размер на 6 097,12 лв. за стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и мито в размер на 1 759,63 лв. и ДДС в размер на 3 871,18 лв. за стоката по МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., както и законната лихва върху сумата за посочените периоди. За задължено лице по така установените митнически задължения е определено „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х.

         Решението е връчено на дружеството на 06.12.2022 г. /л. 56 от делото/. В законоустановения срок срещу него е подадена жалба до Административен съд – Бургас с вх. № 11615/19.12.2022 г., във връзка с която е образувано настоящото производство.

         Ответникът е представил по делото превод на документите, изготвени на чужд език, съдържащи се в административната преписка, а именно: свидетелство № 4501255 за право на собственост върху претърпяло щета МПС с VIN WA1CCAFP3HA097824 (л.137); морска товарителница № HLCUBSC1912AOWJ0 (л.141); свидетелство за право на собственост за автомобил с VIN WDC0J8JB9JF431098 (л.146); товарителница № EV-668 (л.152); фактура за продажба на едро  на превозни средства от 14.11.2019 г. с продавач „Ocean west Auto Group LLC за автомобил с VIN WDC0J8JB9JF431098(л.155); Електронна информация за износ ITN Х20191205190410 за автомобил с VIN WA1CCAFP3HA097824, с получател „Евромикс“ ЕООД (л.163); Електронна информация за износ ITN Х20191205190762 за автомобил с VIN WDC0J8JB9JF431098, с получател „Евромикс“ ЕООД (л.168); писмо рег.№32-177817/01.06.2022 г. от  Департамента на САЩ по вътрешна сигурност, Служба за митническа и гранична защита до Агенция „Митници“ на България (л.173); имейл от аташето на СВР на САЩ в Република България до директора на Агенция „Митници“ (л.175); писмо № 32-273997/26.08.2021 г. на зам.- директора на Агенция „Митници“ до Андреа Зортман - аташе на СВР на САЩ в Република България (л.178); писмо рег.№ 32-162059/18.05.2022 г.  на зам.- директора на Агенция „Митници“ до Джаред Гаст - аташе на СВР на САЩ в Република България (л.183); имейл от Джаред Гаст - аташе на СВР на САЩ в Република България до Агенция „Митници“ (л.185). Представени са още Заповед № ЗТД-2000-692/32-412810 от 29.11.2022 г. на Директора на ТД Митница – Варна (л.217), заповед КС-1449 № 32-415030/30.11.2022 г. на директора на Агенция „Митници“ (л.218), служебна бележка рег.№ 32-130091/04.04.2023 г. от началника отдел „Митническа дейност“ (л.219), писмо рег.№ 32-74077/23.02.2023 г. на Министерство на вътрешната сигурност на САЩ (л.222), писмо рег.№ 32-98517/25.03.2022 г. на Министерство на вътрешната сигурност на САЩ (л.227), писмо рег.№ 32-359976/24.10.2022 г. на Министерство на вътрешната сигурност на САЩ (л.231).

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

         Оспореният акт е издаден от компетентен административен орган, по аргумент от чл. 19, ал. 7 от Закона за митниците. Съгласно посочената норма, за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. От своя страна, според чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на член 22, параграфи 4, 5, 6 и 7, член 23 параграф 3 и членове 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно, оспореното решение на Директор на ТД Митница Варна в Агенция "Митници", е издадено от компетентен административен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съобразно чл. 101, § 1 и чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. /МКС/, вр. чл. 19, ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ, вр. чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г. и предвид представената по делото заповед № ЗТД-2000-692/29.11.2022 г. на директора на Директор на ТД Митница Варна.

         Оспореният административен акт е обективиран в изискуемата писмена форма и е мотивиран от фактическа и правна страна, като е спазена и разпоредба на чл. 22, § 6, алинея първа от Регламент (ЕС) № 952/2013 за уведомяване на лицето относно мотивите, на които ще се основава решението, и е предоставена възможност да се изрази становище в 30 дневен срок.   Същевременно основателно се явява възражението на жалбоподателя, че в изпратеното до дружеството съобщение, на основание посочената разпоредба, липсват подробни мотиви за отхвърляне на методите за определяне на митническата стойност на процесната стока по реда  регламентиран в чл. 74, пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, като се прилагат последователно букви от а) до г) от параграф 2, докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Посочено е, че митническата стойност следва да се определи съгласно разпоредбата на чл. 74, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, във връзка с чл. 144, пар. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, във връзка с наличните данни в Съюза констатирани в предоставената информация от американските митнически власти, но без да бъдат изложени мотиви защо се налага това. Този пропуск обосновано е довел до нарушаване на процесуалните права на жалбоподателя, да организира ефективно защитата си в проведеното административно производство.

         Отделно от това административният орган е допуснал и нарушение на разпоредбата на чл. 35 от АПК, като не е обсъдил направените от дружеството възражения с подаденото от него становище по електронен път на 01.11.2022 г., в отговор на изпратеното му съобщението по чл. 22, § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент с рег.№ 32-333967/04.10.2022 г. В мотивите на оспореното решение е посочено, че дружеството въобще не е изразило становище, във връзка с изпратеното му съобщение.

          Въпреки допуснатите нарушения на административнопроизводствените правила съдът намира, че същите не могат да обосноват отмяна на оспорения акт на това основание, тъй като не са засегнали съществено правото на защита на дружеството – жалбоподател и не са попречили за неговото упражняване.

         Оспореното решение е издадено в съответствие с приложимия материален закон, поради следните съображения:

         Процесните автомобили, предмет на митническо остойностяване са поставени под режим "допускане до свободно обращение" на 30.01.2020 г. при действието на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МК).

         Митническия кодекс и Регламента за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза (Регламент за изпълнение), въвеждат редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи, както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения.

         В правомощията на митническите органи съгласно чл. 48 от Регламента е извършването на последващ контрол, за целите на който митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки.

         Съгласно чл. 70, § 1 от МК, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. Съгласно § 2, действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача, за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки.

         В чл. 74 от Регламент (ЕС) № 952/2013 са предвидени вторични методи за определяне на митническата стойност, като те имат субсидиарен характер по отношение на метода, регламентиран в чл. 70, от една страна, а от друга- по отношение на посочените в самия чл. 74 методи. В този смисъл е и практиката на СЕС, обективирана в Решение от 16.06.2016 г. по дело С-291/15. За да се премине към субсидиарния метод за определяне на митническата стойност на стоката е необходимо да са налице основателни съмнения по отношение на декларираната в митническата декларация митническа стойност на въвеждащата се на територията на Съюза стока. Тези съмнения следва да бъдат доведени до знанието на вносителя на стоката и ако не бъдат разяснени, едва тогава ще е налице възможност за определяне на митническата стойност на стоката, но по някои от предвидените субсидиарни методи.

         Терминът "основателни съмнения" е дефиниран в Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 година за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, като неговото проявление следва да се установява във всеки отделен случай съобразно конкретно установените факти и обстоятелства. Следователно, за да се пристъпи към вторичните методи за определяне на митническата стойност, административният орган трябва да изложи аргументи защо не могат да намерят приложение правилата на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. В този смисъл, точно и ясно трябва да бъдат разписани основанията, поради които митническата стойност не може да бъде определена по реда на чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) 952/2013 г., както и основанията за избор на съответния заместващ метод, по който се определя митническата стойност.

         В тази връзка в чл. 140 от Регламента за изпълнение (ЕС) 2915/2447 на Комисията от 24.11.2015 г. е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности в случаите, когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора. Относимо към тълкуването на тази норма е даденото такова в Решение на СЕС по дело С-291/15 г., в което съдът приема, че за да определят митническата стойност, митническите органи могат да не вземат предвид декларираната цена на внесените стоки и могат да прибегнат до вторични методи за определяне на митническата стойност на внесените стоки и по-специално продажната цена на идентични стоки, ако съмненията им относно договорната стойност на стоките продължат, след като са поискали предоставяне на цялата информация или на всички допълнителни документи и след като са дали на съответното лице подходяща възможност да изложи гледната си точка относно съображенията, на които се основават посочените съмнения.

         Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности. Както бе посочено по-горе, когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от МК при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Съответно, когато митническата стойност не може да се определи по реда на чл. 74, § 2, митническото остойностяване се извършва по реда на чл. 74, § 3 от МК - въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза.

         В конкретния случай, поради това, че съмненията по отношение на декларираната митническа стойност са се потвърдили, в резултат на извършената проверка по линия на международното сътрудничество, административният орган е приел, че на основание чл. 140, параграф 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, същата не следва да се определи въз основа на метода на договорната стойност. В изпълнение на нормата на чл. 74, nap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 в този случай митническата стойност следва да бъде определена по един от методите, регламентирани в чл. 74, пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, като се прилагат последователно букви от а) до г) от параграф 2, докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките.

         С цел изследване на възможностите за прилагане на методите за определяне на митническата стойност, регламентирани в чл. 74, пар. 2, буква а) и буква б) от Регламент (ЕС) № 952/2013 административният орган е направил справка в МИСЗА, като са извлечени всички случаи на деклариране за допускане до свободно обращение на стоки по зададени критерии, произход САЩ, за периода от 30.11.2019 г. - 30.01.2020 г., чиято митническа стойност е декларирана на основание чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013, и съответно приета от митническите органи.

         При изследване на метода, регламентиран в чл. 74, пар. 2, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013, за наличие на "идентични стоки" административният орган е достигнал до извода, че не може да се определи митническа стойност, въз основа на идентични стоки, тъй като е невъзможно да се съпоставят характеристиките на автомобилите, състоянието при оформянето им, съответните щети, повреди, изминати километри и др. данни за съпоставяне. Посочил е, че за да се приложи методът трябва безспорно да бъде установено, че стоки с приети договорни стойности са еднакви с внасяните стоки във всяко отношение: технически характеристики, произведени в същата държава, в която са произведени и декларираните стоки, допуснати за свободно обращение в същия момент или по същото време, като в случая не е открита достатъчно изчерпателна информация за тези показатели. Освен това при извършената проверка митническият орган не е установил стойности на стоки със същите характеристики, поставени под режим "допускане за свободно обращение" в други митнически учреждения на територията на Република България.

         След това административният орган е разгледал дали е възможно митническата стойност на двата автомобила да се определи чрез следващия резервен метод регламентиран в чл. 74, пар. 2, буква б). Посочил е, че след направена справка за продадени за ЕС и изнесени в същото или приблизително по същото време, както стоките, подлежащи на остойностяване и вече остойностени съгласно основния метод (договорната стойност), не са установени декларирани и приети митнически стойности за употребявани автомобили по марка и модел, с първоначална регистрация, с описани повреди, с произход САЩ, внасяни в приблизително същия период от друг износител и от други дружества-вносители. Предвид обстоятелството, че няма информация за техническото състояние на автомобила и вида на повредите, административният орган е приел, че практически е невъзможно използването на този метод за определяне на митническата стойност.      

         Административният орган е приел, че в случая е неприложим и третият вторичен метод за определяне на митническата стойност на стоките, регламентиран в чл. 74, § 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 952/2013. Посочил е, че това е така, тъй като липсва база данни, за единичната цена, по която се продава на митническата територия на Съюза най-голямото сборно количество от внасяните стоки с повреди или дефекти, включително за идентични и сходни стоки. Отбелязал е, че внесените употребявани превозни средства или идентични или сходни внесени с повреди употребявани превозни средства се продават на територията на Съюза или държавата на вноса, обичайно след тяхното ремонтиране и тогава би следвало да бъдат приспаднати разходите за техния ремонт, за което също няма обективни данни. Посочено е, че за прилагането на този метод е необходимо да се установи сходност или идентичност, каквито в случая не са установени.

         Накрая административния орган е приел, че в конкретни случай разпоредбата на чл. 74 пар. 2, буква г) от Регламент (ЕС) № 952/2013 също не може да бъде приложена, предвид на това, че няма предоставена информация от вносителя за себестойността на автомобила от производителя.

         Съдът споделя изложените в оспорваното решение мотиви на ответника за неприложимост на вторичните методи за определяне на новата митническа стойност на стоката, предвидени в чл. 74, пар. 2 от МК. Не е спорно, че процесните леки автомобил са такива със щети. При това положение следва да се съобрази, че освен ако не се касае за серийни производствени дефекти /какъвто не е разглеждания случай/, претърпените при ПТП или друга интервенция повреди водят до такива характеристики на засегнатия автомобил, които го отличават от всички останали автомобили от същата марка и модел, произведени или внесени по едно и също време с него. Затова повредите не позволяват извършването на съпоставка за идентичност или сходство с други автомобили от тази марка и модел, доколкото във всички случаи водят до определяне на такава стойност на автомобила, която е строго индивидуална и предопределена от спецификите на увреждането. Това обяснява невъзможността да се установят два автомобила с абсолютно едни и същи повреди като условие за определяне на митническата стойност по посочения по-горе ред.

         След като в случая, с цел определяне на митническата стойност на процесните автомобили, аргументирано е разгледал всеки един от методите по реда на чл. 74, пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, като са приложени последователно букви от а) до г) и след като е обосновал извод, че същите са неприложими, административният орган правилно и законосъобразно е приел, че митническата стойност следва да се определи съгласно разпоредбата на чл. 74, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, във връзка с чл. 144, пар. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, във връзка с наличните данни в Съюза констатирани в предоставената информация от американските митнически власти.

         С предоставянето на цитираната „Електронна информация за износ“ от страна на американските митнически власти, данните от нея стават налични на територията на ЕС.

         С оглед на изложеното, основателно и законосъобразно ответникът е преминал към определяне на новата митническа стойност на автомобилите по резервния вторичен метод, указан в § 3 на чл. 74 от МК. Тази разпоредба предполага по-голяма гъвкавост от страна на митническата администрация, като препоръката е да се използват разумни способи, които да кореспондират с принципите и общите разпоредби на Споразумението за прилагане на член VII от Общото споразумение за митата и търговията, бележките към него и Глава 3 "Стойност на стоките за митнически цели" от Регламент (ЕС) № 952/2013/ - в т. см. са и представените от жалбоподателя Указания с peг. № 32-23261/21.01.2022 г. на ЦМУ на Агенция "Митници". Целта е новообразуваната митническа стойност в максимална степен да отразява действително направените от вносителя разходи за нейното придобиване. Съдът приема, че в случая тази цел е спазена изцяло, административният орган законосъобразно не е приел размера на декларираната от вносителя митническа стойност на процесните автомобили и е увеличил същата, въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза, обективирани в представената електронна информация за износ с ITN: Х20191205190762, XTN: *********-HBOL64795 и ITN: Х20191205190410, XTN: *********-HBOL64761. В двата документа се съдържат данни за осъществен износ от САЩ на процесните автомобили с посочен  VIN WDC0J8JB9JF431098 и VIN WA1CCAFP3HA097824, идентични с посочените в  МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и МД - MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г. В писмо рег. № 32-74077/23.02.2023 г. на Министерство на вътрешната сигурност на САЩ (л.222), е дадено пояснение на характера на двата документа и значението на вътрешния и външния транзакционен номер. Тъй като писмото има характер на официален документ, то съдът кредитира напълно съдържащата се в него информация, респ. съдържащата се и в EEI /еквивалент на износна декларация в ЕС/ информация, в т.ч. и относно стойността на процесните автомобили. Допълнителен аргумент в полза на достоверността на посочените документи е приложеният по делото линеен коносамент /морска товарителница/ HLCUBSC1912AOWJO, издаден на 16.12.2019 г. с получател е EVROMIX LTD, Пловдив /л. 141 – 142 от делото/, както е посочено и в износната декларация от САЩ. С контейнера по коносамента са натоварени 3 бр. превозни средства за различни превозни средства, между които и двата процесни.

         Увеличената стойност на двата автомобила е основание за установяване на допълнителни задължения за мито и за ДДС, както е сторил ответникът. В оспореното решение са изложени мотиви за изчисляването им, като правилността на същите се оспорва единствено по отношение на добавяне на транспортните разходи. Това възражение е неоснователно, тъй като транспортните разходи са действително извършени. Правилно и законосъобразно в разходите за придобиването са включени и декларираните от жалбоподателя-вносител разноски за транспорт до територията на ЕС. Размерът им не е предмет на спор между страните по делото, с оглед на което същият правилно е прибавен към новообразуваната митническа стойност в съответствие с разпоредбата на чл. 144 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447.

         По така изложените съображения, съдът приема, че от страна на митническите органи е обосновано приложението на чл. 140 във вр. с чл. 144 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, във вр. с чл. 74, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, поради което правилно не е приел декларираната договорна стойност на процесните автомобили, декларирани по подадени от жалбоподателя митнически декларации, съответно с МД 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г. и е определил нова такава, въз основа на която са начислени държавни вземания, дължими от жалбоподателя, в посочения в решението размер. Предвид изложеното следва, че началникът на ТД Митница Варна е постановил законосъобразен административен акт, поради което жалбата срещу него е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

         С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 37 от Закона за адвокатурата във вр. с чл. 25, ал. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер от 400 лв., с оглед фактическата и правна сложност на делото.

         Съдът намира за неоснователно искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноски в негова полза за проведеното трето заседание по делото, тъй като това не е по вина на ответника, а поради забавяна на превода на документи, представени по делото от страна на фирмата – преводач.

         Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав,

 

 

Р  Е  Ш  И   :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х., чрез адв. Р.В. – БАК, срещу Решение № 32-417043/01.12.2022  г., издадено от директора на ТД Митница - Варна, с което е определен „...нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и стоката по МД - MPH 20BG002002024130R3/30.01.2020 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 14 499,35 лева“, както следва: мито в размер на 2 771,42 лв. и ДДС в размер на 6 097,12 лв. за стоката по МД - MPH 20BG002002024126R3/30.01.2020 г. и мито в размер на 1 759,63 лв. и ДДС в размер на 3 871,18 лв. за стоката по МД 20BG002002024130R3/30.01.2020 г., както и законната лихва върху сумата за посочените периоди. За задължено лице по така установените митнически задължения е определено „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х..

ОСЪЖДА „ЕМ и ДЖИ Трейдинг Варна” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Съединение“ № 5, представлявано от управителя М.И.Г.Х., да заплати на Агенция „Митници“ сума в размер на 400,00 /четиристотин/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                              

СЪДИЯ: