О П Р Е Д Е Л Е Н
И Е
22.11.2019 г.
Старозагорски
районен съд, Гражданско отделение, пети състав, в закрито заседание в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Ваня Тенева
като разгледа
гр.д. № 2988 по описа на РС Стара
Загора за 2019 г. намери следното:
Извършена
е проверка по чл. 140 ал. 1 от ГПК.
Ищецът
е представил писмени доказателства, които са относими и необходими и приемането
им е допустимо.
Следва да бъдат приети по делото
приложените към исковата молба заверени копия на писмени доказателства.
В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил
отговор на исковата молба от особения представител на ответника.
Делото следва да бъде насрочено за
разглеждане в открито съдебно заседание.
Така
мотивиран и на основание чл. 140 от ГПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА представените с исковата молба писмени доказателства.
ПРИЛАГА към настоящото дело ч.гр.д.
№ 440/2019 г. по описа на РС Стара Загора.
НАСРОЧВА делото за 23.01.2020
г. от 14.05 ч., за която дата да
се призоват страните.
Препис
от настоящото определение да се връчи на страните, а на ищеца препис и от
депозирания отговор на ответника ведно с приложенията.
ПРОЕКТО - ДОКЛАД по делото:
Предявени са установителни искове по
реда на чл. 422 от ГПК.
В исковата молба се твърди, че въз
основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично
задължение по реда на чл.410 от ТПК, срещу П.С.П. било образувано ч.гр.д
№440/2019 г., III с-в по описа на PC Стара Загора. Против длъжника била
издадена Заповед за изпълнение на парично задължение в размер на 269.71 лв. за
незаплатени далекосъобщителни услуги.
Във връзка с връчване на заповедта за
изпълнение на парично задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5 ГПК
дружеството ищец предявява на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК иск за
установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение до размера на
252,22 лв., която сума представлявала цена на потребени и незаплатени мобилни
услуги. Наред
с установителния иск по чл.422 ГПК и при условията на обективно кумулативно
съединяване с исковата молба предявява и осъдителен иск срещу ответника за
плащане на дължими лизингови вноски в размер на 17,49 лв.
Допустимо било съдът
да бъде сезиран с установителен иск по чл.422 ГПК за сума, по-малка от тази по
заповедното производство, но на същото основание - вземане за незаплатени далекосъобщителни
услуги. Допустимо било също така, заедно с установителния иск да бъде предявен
и осъдителен иск, при условията на обективно съединяване на искове, за чието
разглеждане се прилагали общите правила.
Ищцовото дружество твърди също така, че
по повод договор за мобилни услуги от дата 13.09.2016 г., сключен с мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ответникът П.С.П. била абонат на дружеството
доставчик на мобилни услуги с клиентски номер № ********* и титуляр по
предпочетения мобилен номер 0898/731146 с избрана абонаментна програма Джуниър
7,99 лв., с уговорен срок на действие до 13.09.2018 г., като при възползване от
преференциални условия на оператора абонатът взел устройство KIDS WATCH модел
MyKi Kids Watch Pink на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в
размер на 1.59 лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия
договор.
Като лоялен абонат на оператора и при
възползване от преференциални условия да ползва повече от една услуга,
абонатът-ответник взел втори абонаментен план с предпочетен мобилен номер
0898/675429 по програма Интернет 6500 19,99 лв., съгласно Договор за мобилни
услуги от дата 13.09.2016 г., с уговорен срок на действие 24 месеца до 13.09.2018
г.
Като лоялен абонат на Оператора и при
възползване от преференциални условия да ползва повече от една услуга,
абонатът-ответник взел трети абонаментен план с предпочетен мобилен номер
0893/656751 по програма Нонстоп 30,99 лв., съгласно Договор за мобилни услуги
от дата 11.10.2016 г. с уговорен срок на действие 24 месеца до 11.10.2018 г.,
като правоотношението било новирано с допълнително споразумение към договор за
мобилни услуги от дата 10.05.2017 г. към мобилен номер 0893/656751 с
предпочетен абонаментен план Нонстоп 40.99 лв., с уговорен срок на действие 24
месеца до дата 10.05.2019 г.
Като лоялен абонат на Оператора и при
възползване от преференциални условия да ползва повече от една услуга,
абонатът-ответник взел пореден абонаментен план с предпочетен мобилен номер
0895/422053 по програма Стандарт 9,99 лв., съгласно Договор за мобилни услуги
от дата 10.05.2017 г., с уговорен срок на действие 24 месеца до 10.05.2019 г.
Въз основа на посочения договор
ответникът ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като
потреблението било фактурирано под клиентския номер на абоната №*********.
Поддържа още, че съгласно чл. 26 от
Общите условия на мобилния оператор, при ползване на услуги чрез индивидуален
договор заплащането на ползваните услуги, се извършвало въз основа на фактура,
която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за
датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата
не освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник
услуги за периода 01.06.2017 г. до 31.10.2017г. Теленор издал:
- Фактура
№**********/01.07.2017г. за отчетения период на потребление 01/06/2017-
30/06/2017 г., с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в
размер на 97,45 лв. /с ДДС/, от които:
- За
мобилен номер 0893/656751 34,16 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп
40.99лв.; Допълнителен пакет Call Abroad с мин. към межд. Зона 1,2 и Балкани
4.16 лв.; Допълнителни Услуги Мобилен Интернет 5.83 лв., Други услуги 0.27 лв.,
Други услуги с добавена стойност 3.50 лв., Кратки текстови съобщения (SMS) 0.32
лв.
- За
мобилен номер 0895/422053 8,32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Standart 9.99
лв.-
- За
мобилен номер 0898/675429 16.66 лв. /без ДДС/ за абонаментен план Интернет 6500
19.99 лв.
- За
мобилен номер 0898/731146 6,66 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Джуниър 7,99 лв.,
лизингова вноска - 1,59 лв.
Дължимата сума била платима в срок
16.07.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер.
- фактура
№**********/01.08.2017 г. за отчетения период на потребление 01/07/2017-
31/07/2017 г., с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в
размер на 95,62 лв. /с ДДС/, от които:
- За
мобилен номер 0893/656751 34,16 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп
40.99 лв.; Допълнителен пакет Call Abroad с мин. към межд. Зона 1,2 и Балкани
4.16 лв., Временно възстановяване на изходящия трафик 1.24 лв.; Други услуги с
добавена стойност 3.00 лв., Роуминг таксуване (общо) 1.16 лв.
- За
мобилен номер 0895/422053 8,32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Standart 9.99
лв.
- За
мобилен номер 0898/675429 16.66 лв. /без ДДС/ за абонаментен план Интернет 6500
19.99 лв.
- За
мобилен номер 0898/731146 6,66 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Джуниър 7,99
лв., лизингова вноска - 1.59 лв.
Дължимата сума била платима в срок
16.08.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер.
- фактура
№**********/01.09.2017 г. за отчетения период на потребление 01/08/2017-
31/08/2017 г., с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в
размер на 95,62 лв. /с ДДС/, от които:
- За
мобилен номер 0893/656751 34,16 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп
40.99 лв.; Допълнителен пакет Call Abroad с мин. към межд. Зона 1,2 и Балкани
4.16 лв.
- За
мобилен номер 0895/422053 8,32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Standard 9.99
лв.
- За
мобилен номер 0898/675429 16.66 лв. /без ДДС/ за абонаментен план Интернет 6500
19.99 лв.
- За
мобилен номер 0898/731146 6,66 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Джуниър 7,99 лв.,
лизингова вноска - 1.59лв.
Дължимата сума била платима в срок
16.09.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер.
Абонатът бил потребил и не бил заплатил
мобилни услуги на обща стойност 278,61 лв., фактурирани за два последователни
отчетни месеца - за месец 08/2017 г. и за месец 09/2017 г. Към всяка от фактурите
имало приложено извлечение - детайлизирана справка от потреблението на
ползвания номер.
С Кредитно известие
№**********/01.10.2017 г. за извършена корекция по дълга, като била сторнирана
сумата в размер на -27,98 лв. /с ДДС/ за върнати на абоната пропорционално
начислени при сключване на абонамента такси, начислена била и дължимата
лизингова вноска в размер на 35,18 лв. и бил отразен незаплатения баланс в
размер на 278,61 лв., за предходните два отчетни периоди, при което
задължението за плащане възлизало на сума в размер на 252,22 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да
заплати стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 239,65 лв.,
било ангажирало договорната отговорност на абоната по т.11 от процесния договор
за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 19б, в) от ОУ на мобилния
оператор, Теленор прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника П.С.П.
за ползваните абонаменти и издал по абонатен номер №********* на дата
01.11.2017 г. крайна фактура №********** с начислена обща сума за плащане в
размер на 1390,89 лв.
В издадената крайна фактура била
начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договорите за мобилни услуги
в размер на 1121,18 лв.; фактурирана била цената, дължима се за оставащите
незаплатени лизингови вноски, съгласно уговорения погасителен план в размер на
17,49 лв. и била включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните
три отчетни периода в размер на 252,22 лв.
Поради прекратяване на договора за
мобилни услуги и преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12,
ал.2 от Общите условия, приложени към лизинговите договори, дължимите месечните
вноски за предоставеното на абоната мобилно устройство марка KIDS WATCH модел
MyKi Kids Watch Pink били обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл.3(2) от договорите за
лизинг, сключени към абонаментите за мобилен номер 0898/731146, „Месечните
лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя
съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно
сключения между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите
условия на „Теленор България“ ЕАД“.
При сключване на процесния договор била
посочена предпочетена дата на фактуриране на услугите 1-во число от месеца.
Така, падежът на лизинговите вноски с указания в месечните фактури срок за
заплащане на фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да
заплати в указаните срокове дължими към оператора месечни плащания, довело до
предсрочното прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори
плащания“/, били обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими след
месец 11/2017г, когато била издадена крайната фактура №**********/01.11.2017 г.,
съгласно уговорения погасителен план, както следва:
- За устройство KIDS WATCH модел MyKi
Kids Watch Pink, взето във връзка с мобилен номер 0898/731146, се дължала
цената в размер на 17,49 лв. след месец 11 /2017г. Съответно периодът, за който
били дължими предсрочно изискуемите лизингови вноски, бил след м.11/2017 г. до
м.08/2018 г.
Като абонат на обществената
телекомуникационна мрежа на мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът
П.С.П. се съгласил и приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с
потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите условия,
Теленор имал право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е
длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане,
посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата,
но не по-късно от 18 дни, след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на
издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги било
обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно
индивидуалния договор на П.С.П.. При неспазване на което и да е задължение по
част XIII от тези Общи условия или в случай, че било налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя, Теленор имал право незабавно да
ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т.19б, в) да прекрати
едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него“.
Съгласно сключените договори за мобилни
услуги, страните имали права и задължения, описани в тях и общите условия на
доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалните договори се прилагали клаузите
на публикуваните общи условия и те били неразделна част към него. По силата на
същите, индивидуалният договор влизал в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор били в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия било посочено,
че всички услуги се заплащали в зависимост от Техния вид и специфика по цени,
съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечният
абонамент осигурявал достъп до услугите, за които бил сключен индивидуален
договор и включвал разходите за поддръжка на мрежата и се предплащал от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план /програма/ пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума.
Потребителят отговарял и дължал връщане на оператора и на всякакви допълнителни
/извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които били присъдени
по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършвало в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължал
неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
В конкретният случай ответникът П.С.П.
бил подписал договори за услуги с мобилния оператор, ползвал мобилен номер
0898/731146, мобилен номер 0898/675429, мобилен номер 0895/422053 и мобилен
номер 0893/656751, не бил изпълнил задължението си по договор да заплаща
стойността на предоставените услуги, като с това си поведение изпаднал в
забава. Издадени били фактури и в срок не ги бил заплатил. Изпълнен бил
фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което
ответникът следвало да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си,
не били основание за плащане, но длъжникът-ответник сключил договор и ползвал
съответната далекосъобщителна услуга, задължил се да заплаща цената на предоставеното
устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ. същият бил в
неизпълнение на договора си.
Прави се искане на основание на чл.415
във вр. с чл.422 от ГПК, съдът да постанови решение, с което да признае за
установено по отношение на ответника П.С.П., с ЕГН: **********, адрес: ***, че
към него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление в град София, район „Младост“,
ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Джейсън
Кристос Кинг и Марек Слачик, в размер на 252,22 /двеста петдесет и два лева и
22ст./ лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги за абонатен номер №*********
за периода от 01.06.2017 г. до 31.10.2017 г., ведно със законната лихва за
забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК до
окончателното плащане на сумата.
Прави се искане да бъде осъден ответника
П.С.П., ЕГН: ********** да заплати на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК
********* сума в размер на 17,49 /седемнадесет лева и 49 ст./ лв.,
представляваща незаплатени лизингови вноски по Договор за лизинг от 13.09.2016 г.
за устройство KIDS WATCH модел MyKi Kids Watch Pink, взето във връзка с мобилен
номер 0898/731146 за периода след м.11/2017 г. до м.08/2018 г., с абонатен
номер №*********.
Претендират се разноските, положени в
исковото производство, представляващи доплатена държавна такса и адвокатски
хонорар.
В
срока по чл. 131 от ГПК е постъпил отговор на исковата молба от особения
представител на ответника.
Особеният
представител на ответника взема становище с отговора си, че предявеният иск е
допустим, но не е безспорно доказан и е неоснователен.
Поддържа,
че са представени фактури за неизплатени задължения от страна на П.П. за
доставени далекосъобщителни услуги по абонаментен номер *********, в периода от
01. 06. 2017 г. до 31. 10. 2017 г. Относно представените фактури с исковата
молба, счита, че няма достатъчно доказателства за визираната в тях стойност. Не
може да даде становище относно верността на твърденията и посочените факти в
исковата молба, тъй като няма връзка с ответницата на която е назначена за
особен представител.
Твърди,
че същите подлежат на доказване съгласно разпоредбите на ГПК и по същество на
спора ще вземе становище след събиране на доказателства но делото.
Прави
се искане да се отхвърли предявения в исковата молба осъдителен иск срещу
ответника за плащане на дължими лизингови вноски в размер на 17.49 лв. поради
това, че съдът е сезиран с установителен иск по чл. 422 ГПК по заповедно
производство.
Правната квалификация на предявените
искове е чл. 79 ал. 1 от ЗЗД.
По иска по чл. 79 ал. 1 от ЗЗД в тежест
на ищеца е да докаже облигационно правоотношение за процесния период по Договор
за телекомуникационни услуги, по което е изпълнил дължимото т.е. че реално е
престирал услугите, както и размерът на задължението. В тежест на ответника е
да докаже плащане.
По иска по чл. 342 и сл. от ТЗ в тежест
на ищеца е да докаже сключен Договор за лизинг, по който е предал вещта на
ответника, уговорените месечни вноски и размера на задължението. В тежест на
ответника е да докаже плащане.
НАПЪТВА страните към спогодба,
като указва, че съгласно чл. 78 ал. 9 от ГПК при приключване на делото със
спогодба половината от внесената държавна такса се връща на ищеца.
Определението не подлежи на обжалване.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: