Решение по дело №1066/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 685
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20207050701066
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

             /……………….2021 год.,

град Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І-ви  касационен състав, в публичното заседание на двадесет и втори април през 2021 год. в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                                                                                  ИСКРЕНА Д.

 

 

Секретар: АНГЕЛИНА Г.

Прокурор при Варненска окръжна прокуратура: СИЛВИЯН ИВАНОВ

Като разгледа докладваното от Веселина Чолакова

АД № 1066 по описа на съда за 2020 година,

за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството по делото е образувано жалба от Н.Д.Д. и К.Р. ***, с посочен съдебен адрес *** против част от текста на чл.53  от Наредба № 8 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Провадия, приети с Решение № 8-135 от Общински съвет Провадия на 29.04.2020 г. и обективирани в Протокол № 8, в частта на Приложение 1 към чл.53- Списък на видовете услуги и цени за тях, както следва: 1. В  Раздел Услуги - Местни данъци и такси:  т.006 Издаване на дубликат на квитанция - 2.00 лв.; т.007 Разпечатка от програмния продукт на декларация, справка - 2.00 лв.;т.008 Издаване на удостоверение за платен данък върху превозни средства  - 3,00 лв. на бр.; т.009 Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписването му в подадена молба-декларация за снабдяване с Нотариален акт по обстоятелствена проверка -  -30 лева.;2. В Раздел Услуги Общинска собственост :т. 019 Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба декларация от отдел УТЕОС -100.00 лева.; т. 020 Окомплектоване и заверка на молба-декларация до Нотариус за сдобиване с нотариален акт за собственост чрез обстоятелствена проверка – 10,00 лева и 3 . В Раздел Други услуги: т. 003.2. Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на Община Провадия за организиране на тържества, детски партита, рождени дни и др. Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на Община Провадия за организиране на културни събития, работни срещи, събрания, семинари, обучения, презентации и други събития от подобен характер за физически или юридически лица - 60 лева/ден без ползване на посуда; 80.00 лева с ползване на посуда. В жалбата се сочи на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, нарушение на материалния закон и целта на закона , представляващи основания за оспорване по смисъла на чл.146,т.3, т.4 и т.5 от АПК. Сочи се, че не е предоставен достатъчен срок за изразяване на предложения и становище по внесения проект на подзаконовия нормативен акт , с което е нарушено правото на участие на заинтересованите страни. Сочи се, че в мотивите към проекта за изменение на наредбата липсва икономическа обосновка. Сочи се на противоречие с нормативен акт от по-висок ранг, а именно Закона за местните данъци и такси. Сочи се на нарушаване на принципа за съразмерност. Счита, че е налице дублиране на едни и същи услуги, с определени различни цени. Моли за отмяна на акта и за присъждане на направените по делото разноски, съгласно представен списък. Представят писмено становище.

Ответникът – Общински съвет – Провадия чрез представител по пълномощие в съдебно заседание и  в представени по делото писмени бележки оспорва жалбата, счита я за неоснователна. Твърди, че при приемане на решението Общински съвет Провадия  е спазил административно производствените правила и е съобразил материалния закон.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че при издаване на оспорения акт са спазени всички нормативни изисквания.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е насочена срещу подзаконов нормативен акт, чието обжалване е безсрочно съгласно разпоредбата на чл.187,ал.1 от АПК. Подадена е от лица , които имат право да оспорват подзаконовия нормативен акт и които установяват качеството си на жители на община Провадия, собственици на недвижими имоти в гр. Провадия и собственици на регистрирани на територията на община Провадия лични МПС  с представени лични карти /л.13-14, л.15-16 от делото/, от които е видно, че имат постоянен адрес ***, том І, рег.№ 1050 от 2019 г. /л.5-6/, НА № 102, том ІІІ, рег.№ 2723, дело № 471/2018 г./л.7 от делото/, Свидетелство за регистрация част І № 008085652 от 14.12.2017 г./ л.10 от делото/ и Свидетелство за регистрация част І № ********* от 25.11.2016 г. / л.17 от делото/ и удостоверение за сключен граждански брак Серия 62051 от 14.08.2009 г. / л.18 от делото/.

По основателността на жалбата:

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

С доклад вх.№ 335/09.04.2020 г. адресиран „До заинтересованите лица“, Кметът на община Провадия е внесъл предложение за обсъждане и приемане от Общински съвет Провадия на проект за изменение и допълнение на Наредба № 8 за определяне и администриране местните такси и цени на услуги на територията на община Провадия/л.41-43 от адм. преписка/. Предложението в оспорената част на наредбата е следното:

В Раздел „Услуги по местни данъци и такси“:

-    по т.006 „Издаване на дубликат на квитанция“ промяна на цената от 1,00 лв. на 2,00 лв.

-   Създава се нова т.007 „Разпечатка от програмния продукт на декларация, справка“ с цена от 2,00 лв.

-   Създава се нова т.008 „Издаване на удостоверение за платен данък върху превозните средства“ с цена от 2,00 лв. на брой.

-   -Създава се нова т.009 „Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписването му в подадена молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка“ с цена от 30,00 лв.

В Раздел „Услуги- общинска собственост“:

-   Създава се нова т.019 с наименование „Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба-декларация от отдел УТЕОС“ с цена от 150,00 лв.

-   Създава се нова т.020 „Окомплектоване и заверка на молба-декларация до нотариус за сдобиване с нотариален акт за собственост чрез обстоятелствена проверка със стойност от 10,00 лева.

В Раздел „Други услуги“:

-                 В т.003. „Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на община Провадия за организиране на тържества, детски партита, рождени дни и др.“ в цена 60,00 лв. на ден без ползване на посуда и 80,00 лв. с ползване на посуда.

Изложените в предложението мотиви се свеждат до следното: Нарастването на цените на услугите и въвеждането на нови услуги е мотивирано с нарастването на разходите за консумативи, детайлизиране и прецизиране на процедурата по заверка на молби-декларации за признаване на правото на собственост въз основа на давностно владение , относно цените на последната услуга – липсата на адекватност на определените цени съпоставени с цените на други средства за подслон в града, както и с реалните разходи за експлоатация и фактическото състояние на обектите. Към предложението не са приложени калкулации на услугите, формиращи крайната им цена.

На 09.04.2020 г.  на сайта на община Провадия, в раздел „Общински съвет“, подраздел „Проекти за наредби и програми“  е публикуван проектът на  наредбата, видно от приложена Обява изх.№ РД 9100-561/09.04.2020 г. /л.44-гръб от адм. преписка/ и Заявка за публикуване на информация № 186/09.04.2020 г. / л.45 от адм. преписка/. Предоставена е възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и изразят становище по доклада в 14-дневен срок от публикуване на обявата. В деловодството на община Провадия не са постъпили и не са заведени писмени становища и предложения, относно проекта за изменение на наредбата.

На 24.04.2020 г. е изпратена докладна записка изх.№ 366/24.04.2020 г. от Кмета на община Провадия до Общински съвет Провадия с предложение за обсъждане и приемане на проект за изменение и допълнение на Наредба № 8 за определяне и администриране на местните такси и цени на услугите на територията на община Провадия /л.29-40 от адм. преписка/. На посоченият в обявата адрес и e-mail не са постъпили предложения и становища.

На съвместно заседание на 24.04.2020 г. на всички постоянни комисии, е разгледана докладната записка на Кмета на община Провадия. Приет е проект за решение в предложение в т.4.2.1 от проекта за решение, в т.019 с текст : Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба декларация от отдел УТЕОС – таксата да бъде намалена  от 150,00 лв. на 100,00 лв.

На 29.04.2020 г.  е проведено заседание на Общински съвет Провадия, на което са присъствали 21 общински съветници, което представлява общия им брой. Допълнен е обявения дневен ред в т.7 с разглеждането на докладна записка вх. № 366. При гласуване от общо 21 с 13 гласа -„за „ 8- „против“ и 0 – „въздържали се“ е прието Решение № 8-135 обективирано в Протокол № 8 /29.04.2020 г. Наредба № 8, изменена и допълнена с Решение № 8-135 от 29.04.2020 г. е публикувана на 05.05.2020 г. на сайта на община Провадия, видно от заявка за публикуване на информация № 228/05.05.2020 г. /л.66 от адм. преписка/.  

Оспорването е публикувано в Държавен вестник, бр. 57/26.06.200 г. /стр. 77 от делото/, като до с. з. няма постъпили жалби от други лица. Публикувано е на интернет страницата на ВАС, съобщено е чрез обявление на таблото за обявления на съда.

По делото е работила съдебно-икономическа експертиза, с приложено основно и допълнено заключение с вх.№ 325/08.01.2021 г. /л.361-378 от делото / и вх.№ 2745/19.02.2021 г./л.388-397 от делото/. С първото заключение е даден отговор на въпроса относно съответствието на калкулациите на цените на услугите на изискванията на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл.7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им за таксите по т.009 „Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписването му в подадена молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка“ с цена от 30,00 лв.; по т.019 с наименование „Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба-декларация от отдел УТЕОС“ с цена от 100,00 лв. и  по т.020 „Окомплектоване и заверка на молба-декларация до нотариус за сдобиване с нотариален акт за собственост чрез обстоятелствена проверка със стойност от 10,00 лева. Вещото лице е приело, че калкулациите на цените на услугите в оспорената част на наредбата съответстват на изискванията на Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл.7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им.

По отношение на съдържанието на административната услуга по т.009 „Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписването му в подадена молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка“ с цена от 30,00 лв., вещото лице е установило извършването на следните дейности:

-   Приемане на молба –декларация;

-   Заплащане на такса за извършване на административната услуга;

-   Разглеждане на молба-декларация и определяне на отговорен служител от началника на отдел МДТ чрез полагане на резолюция;

-   Проверка за наличие на подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ за процесния имот от декларатора в информационната система;

-   При установяване липса на подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ от заявителя-извършване на търсене по кадастрален номер и адрес на имота;

-   Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот;

-   Проверка на преписката и съгласуване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот;

-   Проверка на преписката и съгласуване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот;

-   Извеждане на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписване в молба-декларация;

-   - Връчване на заверената молба-декларация на заявителя;

-   Архивиране на преписката.

По отношение на съдържанието на административната услуга по т.019 с наименование „Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба-декларация от отдел УТЕОС“ с цена от 100,00 лв., вещото лице е установило извършването на следните дейности:

-   Приемане на молба-декларация;

-   Заплащане на такса за извършване на административната услуга;

-   Разглеждане на молба-декларация и насочване към началника на отдел УТЕОС за разпределяне на отговорен служител;

-   Разглеждане на молба-декларация и определяне на отговорен служител от началника на отдел УТЕОС чрез полагане на резолюция;

-   Проверка за окомплектованост на молба-декларация от отговорен служител и изготвяне на писмо до декларатора в случай на нередовности;

-   Проверка за наличие на съставен акт за общинска собственост;

-   Определяне на заинтересовани страни в административното производство, включително проверка в разписни листи и НБД;

-   Издаване на удостоверения за наследници по служебен ред, включително проверка НБД и изискване на информация от други общини;

-   Съгласуване на заинтересованите страни в административното производство;

-   Изготвяне на уведомления до заинтересованите страни;

-   Изготвяне на заявка за публикуване на уведомление до заинтересованите страни;

-   Съгласуване на заявка за публикуване на уведомление до заинтересованите страни;

-   Публикуване на уведомление до заинтересованите страни на Интернет страницата на община Провадия;

-    Обявяване на уведомление за започнало административно производство до заинтересованите страни на информационното табло в сградата на община Провадия, включително съставяне на протоколи за обявяването;

-   Извеждане на уведомления до заинтересованите лица и подготовка на писма;

-   Изпращане на писма до заинтересованите лица чрез писма с обратна разписка;

-   Проверка на постъпили възражения от заинтересованите лица;

-   Изготвяне на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост;

-   Съгласуване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост от началника на отдел УТЕОС;

-   Съгласуване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост от юристи;

-   Запознаване с преписката и подписване на удостоверение за наличие или липса ва съставен акт за общинска собственост;

-   Вписване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост в молба-декларация;

-   Извеждане на удостоверението и предаване на заявителя;

-   Архивиране на преписката.

По отношение на съдържанието на административната услуга по т.020„Окомплектоване и заверка на молба-декларация до нотариус за сдобиване с нотариален акт за собственост чрез обстоятелствена проверка със стойност от 10,00 лева, вещото лице е установило извършването на следните дейности:

-   Приемане на молба-декларация за окончателна заверка;

-   Заплащане на такса за извършване на административната услуга;

-   Разглеждане на молба-декларация и насочване към началник на отдел УТЕОС за разпределяне на отговорен служител;

-   Разглеждане на молба-декларация и определяне на отговорен служител от началник на отдел УТЕОС чрез полагане на резолюция;

-   Проверка за окомплектованост на молба-декларация от отговорен служител и изготвяне на писмо до декларатора в случай на нередовности;

-   Разглеждане на преписката и съгласуване на молба-декларация от юрист;

-   Разглеждане на преписката и съгласуване на молба-декларация от секретар на община Провадия;

-   Разглеждане на преписката и подписване на молба-декларация от кмета на община Провадия;

-   Извеждане на молба-декларация и връчване на заявителя;

-   Архивиране на преписката.

С допълнителното заключение на съдебно-оценителната експертиза е направена преценка за съответствието на цените на услугите по т.006 „Издаване на дубликат на квитанция“, т.007 „Разпечатка на програмния продукт на декларация/справка, т.008 „Издаване на удостоверение за платен данък върху превозните средства“ и т.003.2 „Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на община Провадия за организиране на тържества, детски партита, рождени дни и др. Установено е съответствие на цената на услугите с изискванията на Методиката, като в услугата по т.003.2 е установена техническа грешка в калкулациите.

При така изложената фактическа обстановка, съдът приема следното от правна страна:

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.

Съгласно нормата на чл.7 ал.2 от Закона за нормативните актове наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а чл. 8 предписва, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в нормите на чл. 75 – 80 от АПК, като в чл. 80 от АПК е предвидено субсидиарно прилагане на Закона за нормативните актове за неуредените в този раздел въпроси. Съгласно чл. 76 ал.3 от АПК,  общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение. Предвид изложеното общинският съвет като орган на местното самоуправление и с оглед предоставените му по закон правомощия е овластен да издава наредби.

Оспорената наредба е приета от Общински съвет Провадия , който съгласно чл. 76, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 8 от Закона за нормативните актове и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА е овластен да издава нормативни актове, в т. ч. и подзаконови такива, каквито са наредбите от категорията на процесната. Не е налице и порок във формата, тъй като наредбата е издадена в изискуемата писмена форма.

Подзаконовият нормативен акт  в оспорената му част ,е приет при допуснати в хода на производството съществени нарушения на процесуалните правила, което е самостоятелно основание за отмяна, при следните съображения:

Не са спазени изискванията, регламентирани с нормите на чл.26, ал.4 , както и чл. 28 от Закона за нормативните актове. В процеса по изработване на проект на нормативен акт следва да се проведат обществени консултации с гражданите и юридическите лица, като  преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта следва да го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на местното самоуправление публикуването е на  интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.

От данните по делото се установява, че мотивите към проекта за изменение и допълнение на Наредба № 8 за определяне и администриране на местните такси и цени на услугите на територията на община Провадия са публикувани в интернет страницата на общината на 09.04.2020 г. В мотивите към проекта не е обоснована необходимостта от прилагането на съкратения 14-дневен срок за приемане на становища и предложения. В относимата редакция на чл. 26, ал. 4 от ЗНА е посочено, че срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. В настоящия случай на 09.04.2020 г. община Провадия е  публикувала на интернет страницата си проект за изменения и допълнения в Наредбата, без посочване на мотиви за необходимостта от прилагането на чл.26, ал.4, изр.2 от ЗНА. Поради това приложението на съкратения 14-дневен срок е изключено и са приложими общите правила в чл.26,ал.4, изр.1 от ЗНА. Оспорените от жалбоподателите  изменения и допълнения в Наредбата са приети от Общински съвет Провадия на 29.04.2020 г., т.е. към момента на приемането на спорните текстове на наредбата, срокът за предложения и становища не е изтекъл . Посоченото представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като лишава заинтересованите лица от правото им да изразят становище относно нормативен акт, който пряко ги засяга.  

За пълнота следва да се отбележи, че към проекта има изложени общи мотиви, които не отговарят на изискванията, установени с нормата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, съгласно която мотивите, съответно докладът, следва да съдържат следните задължителни реквизити: 1. причините, които налагат приемането; 2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

Съгласно чл.7 от ЗМДТ местните такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. С нормата на чл.8 от ЗМДТ са регламентирани принципите при определянето на таксите от общинския съвет и те са възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество; постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси и др.

Определянето на размера на таксите и разходването им от административните органи по смисъла на пар.1,т.1 от ДР на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност се урежда с Методика за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл.7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им. Методът на изчисление е посочен в чл.4 на Наредбата и за приложението на формулата е необходимо да се установят преките разходи за услугата, непреките разходи за предоставянето й, времето за извършването й, средната стойност на часовата ставка на пряко отговорния персонал и т.н. В мотивите към проекта за изменение и допълнение не е посочена стойността/цената на нито един от параметрите заложени във формулата по чл.4 от Методиката. Изложените мотиви например по т.006 е завишаването на разходи за консумативи, но без посочване на конкретен показател за завишаването на разходите.  Мотивите по всички предложения за изменение и допълнение на наредбата в оспорената й част са общи, лаконични и не дават възможност да се извърши преценката относно спазването на изискванията чл.7 и чл.8 от ЗМДТ и тези на Методиката при определянето на цените на услугите. Тази яснота е била необходима към момента на публикуването на мотивите, за да могат заинтересованите лица да изразят информирани становища и предложения относно проекта за изменение и допълнение на нормативния акт. Изложените в проекта мотиви са общи, не съдържат необходимата информация относно параметрите за определянето на цените на административните услуги и тази необоснованост се приравнява на липсата им. Тук следва да се посочи, че едва след образуване на настоящето съдебно производство, председателят на Общински съвет –Провадия се е запознал с калкулациите и определянето на цените на извършваните административни услуги, видно от писма изх.№ РД-0700-222/28.07.2020 г. и писмо вх.№ 557/29.07.2020 г. /л.158-159 от делото/.

Основателно е възражението на жалбоподателите , че в Решение № 8-135/29.04.2020 г. липсват мотиви обосноваващи гласуваните изменения и допълнения на наредбата, което препятства установяването на фактическите и правните основания за приемането на подзаконовия нормативен акт. За мотиви за приемането му се считат мотивите на вносителя, както и изказванията на членовете на общинския съвет. Видно от представения протокол от заседанието на Общински съвет Провадия, изказвания са направени от председателите на съвместни заседания на ПК „Икономическо развитие на общината и общинска собственост“, ПК „Устройство на територията , екологията, бедствия и аварии“ и ПК „Обществен ред и сигурност, борба срещу корупцията, сигнали, жалби и предложения на граждани“. Председателстващите на съвместните заседания на посочените постоянни комисии – К. В. и Х. М. са заявили, че комисиите не приемат проекта на решение. Изказване е направено и от общинския съветник Ф. Ф., който е заявил, че не подкрепя предложението, тъй като същото не е мотивирано и обосновано. Отделно е изложил, че липсват данни за калкулирането на цената на услугите съобразно нормативните изисквания. Посочил е също така, че цените на услугите са прекалено високи, че следва да бъдат преразгледани и проверени от вътрешен одитор и ако се налага да бъдат коригирани. Счита, че следва да се защити интереса на жителите на община Провадия. Единственото изказване в полза на гласуваните изменения и допълнение на наредбата е направено от Б. С. – началник на отдел „ПО и ОП“. Само  е посочено, че са спазени чл.7 и чл.8 от Закона за местните данъци и такси, извършени били предварителни проверки на технологичните карти и са направени калкулации, които показват , че приблизително е налице пълно възстановяване на разходите. Посочените данни и съответно направеното изказване са твърде общи, липсва конкретика относно метода по който са калкулирани цените на услугите, липсва и такава по отношение на съдържанието на предложените нови услуги.

Както се посочи калкулации на таксите не са представени към доклада на кмета на общината, нито към предложението за публично обсъждане, както и към докладната записка обсъждана от Общински съвет Провадия. Липсата им представлява пречка да се извърши преценката относно спазването на изискванията на чл.7 от Закона за местните данъци и такси и принципите съгласно чл.8 от с.з. Оспорваните текстове на наредбата са приети при отсъствие на детайлна финансова обосновка, която е необходима , когато по нормативен ред се въвеждат задължения към държавния или общинския бюджет.

Гореизложеното налага извода, че при приемането на оспорените текстове на Наредбата са допуснати съществени процесуални нарушения, които се изразяват в неспазването на срока съгласно чл.26,ал.4, изр.1 от ЗНА за изразяване на становища и предложения от заинтересованите лица , неспазване на изискването за съдържание съгл.  чл. 28, ал. 2 от ЗНА при внасяне на проекта за изменение и допълнение на акта, липсата на мотиви за приемане на Решение № 8-135 от Общински съвет Провадия на 29.04.2020 г.  Установява се основанието на чл.146, т. 3 от АПК , което обосновава основателност на жалбата.

С оглед гореизложеното и предвид установените съществени процесуални нарушения при приемането на наредбата , в оспорената й част следва да бъде отменена.

Предвид изхода на спора и на основание чл.143,ал.1 от АПК на жалбоподателите следва да се присъдят сторените по делото разноски , съгласно представен списък / л.467-468/. В полза на Н.Д. следва да се присъдят разноски в размер на 400,00 лв., от които 10,00 лв. платена държавна такса, 10 лв. платена такса към Държавен вестник и 400,00 лв. платено адвокатско възнаграждение, удостоверено с разписка в договор за правна защита и съдействие серия Б № 371101 от 02.10.2020 г. В полза на К.Р. следва да се присъдят разноски в размер на 843,00 лв., от които 10,00 лв. платена държавна такса, 10,00 лв. такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник, 400,00 лв. платено адвокатско възнаграждение удостоверено с Договор за правна защита и съдействие серия Б, № 371033 от 25.09.2020 г. и 443,00 платен депозит за вещо лице.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от  АПК, Административен съд – Варна , в троен състав:

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.Д.Д. и К.Р. ***, с посочен съдебен адрес *** част от текста на чл.53  от Наредба № 8 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Провадия, приети с Решение № 8-135 от Общински съвет Провадия на 29.04.2020 г. и обективирани в Протокол № 8, в частта на Приложение 1 към чл.53- Списък на видовете услуги и цени за тях, както следва: 1. В  Раздел Услуги - Местни данъци и такси:  т.006 Издаване на дубликат на квитанция - 2.00 лв.; т.007 Разпечатка от програмния продукт на декларация, справка - таксата - 2.00 лв.;т.008 Издаване на удостоверение за платен данък върху превозни средства - такса - 3,00 лв. на бр.;т.009 Издаване на удостоверение за подадена декларация за недвижим имот и вписването му в подадена молба-декларация за снабдяване с Нотариален акт по обстоятелствена проверка - такса -30 лева. ;2. В Раздел Услуги Общинска собственост :т. 019 Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост и вписването му като заверка в молба декларация от отдел УТЕОС -100.00 лева.; т. 020 Окомплектоване и заверка на молба-декларация до Нотариус за сдобиване с нотариален акт за собственост чрез обстоятелствена проверка – 10,00 лева и 3 . В Раздел Други услуги: т. 003.2. Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на Община Провадия за организиране на тържества, детски партита, рождени дни и др. Предоставяне на зала и оборудване в базата за гости на Община Провадия за организиране на културни събития, работни срещи, събрания, семинари, обучения, презентации и други събития от подобен характер за физически или юридически лица - 60 лева/ден без ползване на посуда; 80.00 лева с ползване на посуда.

 

ОСЪЖДА Общински съвет Провадия да плати в полза на Н.Д.Д., ЕГН **********, с адрес *** сторените по делото разноски в размер на 420,00/четиристотин и двадесет/ лева.

 

ОСЪЖДА Общински съвет Провадия да плати в полза на  К.Р.Р. , ЕГН **********, с адрес *** сторените по делото разноски в размер на 843,00 /осемстотин четиридесет и три/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО да се обнародва на осн. чл. 194 от АПК по начина, по който е била обнародвано  Решение № 8-135 от Общински съвет Провадия от 29.04.2020 г. обективирано в Протокол № 8 на заседание на Общински съвет Провадия.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

                                                      Председател:                                                                                                         

                                                       Членове:1.                                                                               

 

                      

                                                                         2.