Решение по дело №420/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 13
Дата: 31 януари 2022 г. (в сила от 31 януари 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700420
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

13 /31.01.2022 г., гр. Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Добрич, четвърти административен състав, в публично заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева, разгледа докладваното от съдия Т. Милева адм. д. № 420 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация(ЗДОИ) във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс(АПК). Образувано е по жалба от Н.И.А. ***, чред адв. И. С. - ДАК, против Решение №743/09.08.2021 г. на Кмета на община гр. Ген. Тошево и срещу Мълчалив отказ на кмета на община гр. Ген. Тошево да се произнесе по Заявление с вх. №АО-02-06-8541/15.07.2021 г. в частта за предоставяне на актовете по чл.176, ал.1 от ЗУТ.

Твърди се в жалбата, че въпреки е разрешено предоставянето на поисканата информация от ответника, същата не е предоставена по реда по който е заявил жалбоподателя, а именно на имейл адреса му. Сочи се, че на посочения в решението път за достъп до информация на сайта на община Ген. Тошево не се съдържа поисканата информация, което е равносилно на отказ за предоставяне на информация. Излагат се съображения и че по искането за представяне на актовете по чл.176, ал.1 от ЗУТ, кметът не се е произнесъл в решението си, поради което и е налице мълчалив отказ. Иска се съдът да отмени обжалваното решение и да задължи органа да му предостави исканата обществена информация по начина по който е поискана. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез своя процесуален представител поддържа жалбата, като в хода по същество и в представените писмени бележки се позовава и на изготвената съдебно-техническа експертиза.

Ответника, чрез своя процесуален представител адв. М. П. – оспорва жалбата и излага подробни съображения в хода по същество и в представено писмено становище. Моли се за присъждане на сторените по делото разноски и се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно чл. 24, ал. 1 и 2 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ ), достъп до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване. Видно от подадените от жалбоподателя заявления с рег. №АО-02-06-8540/15.07.2021 г. и АО-02-06-8541/15.07.2021, същите са в предвидената от закона писмена форма, описание на исканата обществена информация и адреса за кореспонденция със заявителя, с което формално са изпълнени минималните изисквания на чл. 25, ал. 1, т. 1, 2 и 4 от ЗДОИ за съдържание.

По отправеното запитване в законоустановения срок по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ - административния орган се е произнесъл с решение на 09.08.2021 г., жалбата срещу решението е подадена на 17.08.2021 г. - в 14 дневен срок от издаването на административния акт, поради което е процесуално допустима - подадена е от лице с обоснован правен интерес от оспорването, против акт, подлежащ на съдебен контрол, съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ, в рамките на предвидения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

По основателността на жалбата:

Решение №743/09.08.2021 г. на Кмета на община Ген. Тошево е издадено на основание заповед за заместване №1223/29.11.2019 г. от зам. кмета на община Ген. Тошево.

Жалбоподателят е поискал да му бъде предоставена информация: архив на одобрените устройствени планове и измененията ми – чл.5, ал.5 от ЗУТ; одобрените подробни устройствени планове по чл.129, ал.5 от ЗУТ за периода април 2020 – 2021 г.; протокилет от заседанията на ОЕСУТ за периода април 2020 – юни 2021 г. /първото заявление/ и по второто заявление: удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл.177, ал.3 от ЗУТ за периода април 2020 – юни 2021 г., ведно с предоставените окончателни докади и сертификати за енергийни характеристики към съответните обекти и актовете по чл.176, ал.1 от ЗУТ. Поискано е информацията да бъде получена на имей в PDF формат.

Страните не спорят по факта, че поисканата със заявлението информация е обществена по определенията в чл. 9, 10 и 11 от ЗДОИ - информация, създавана и съхранявана от органа и неговата администрация, която се съдържа в акт на орган от структурата на общинската администрация, по повод регламентирана дейност по издаване на разрешения за строеж.

Компетентният орган е разрешил достъп на поисканата информация, с изключения на актовете по чл.176, ал.1 от ЗУТ. Посочено в решението е, че информацията е налична на сайта на община Ген. Тошево, секция Администрация – подсекция Архитектура. Отделно е записано, че заявената информация следва да се предостави и на имейла на Н.А..

По делото е назначена и приета като компетентно изготвена и не оспорена от страните съдебно-техническа експертиза. Според вещото лице, цялото съдържание на Регистъра на протоколите на ОЕСТУ е публикуван на 17.08.2021 г., цялото съдържание на издадените удостоверения за въвеждане в експлоатация е обявен на 05.08.2021 г. и цялото съдържание на Регистъра на заварените технически паспорти е обявено на 05.08.2021 г. От проверката в регистъра, вещото лице е установило, че в секция „Заповеди“ се съдържат 33 документа, издадени в периода 08.07.2020 г. – 17.11.21 г., като от тях 22 документа са издадени през процесния период, като 12 от тях касаят примане и изменение на ПУП, 2 са за обяви за изработване на ПУП и 3 документа касаят изработването на ОУП на гр. Ген. Тошево. Всички заповеди са разпечатани и приложени към експертизата.

При така установените по делото факти съдът от правна страна приема следното:

Несъмнено се касае за ИАА по смисъла и дефиницията, дадени в АПК, с който е обективиран позитивен резултат за предоставяне на достъп до ОИ. Решението е постановено от компетентен орган по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, с оглед на което е действително.

Безспорно търсената информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ тъй като е свързана с обществения живот в Република България и цели да даде възможност на гражданите - в това число и в настоящия случай на заявителя, да си състави собствено мнение относно развитието на градоустройството в гр. Ген. Тошево.

Формалното изискване на разпоредбата на чл. 26, ал. 1 ЗДОИ определя формите за предоставяне на достъп до обществена информация, а именно: преглед на информацията - оригинал или копие; устна справка; копия на хартиен носител и копия на технически носител. Нормата на чл. 27, ал. 1 ЗДОИ задължава органите да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато: 1/за нея няма техническа възможност; 2/ е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; 3/ води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права. Според, ал. 2 на същата разпоредба в случаите по, ал. 1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган. Административният орган сезиран с искане за предоставяне достъп до обществена информация, е длъжен да предостави исканата информация във формата, предпочитана от заявителя. Отклонение от това правило е допустимо в изчерпателно изброените в разпоредбата на чл. 27, ал. 1 ЗДОИ хипотези, като наличието им следва да е конкретно обосновано с фактически обстоятелства в самия административен акт. В случай, че не изпълни искането на заявителя за предоставяне на информация, по която и да е от поисканите със заявлението форми на достъп, следва да се обосноват онези конкретни факти и обстоятелства, които могат да се сведат до някоя от посочените в чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ хипотези.

Спорът се свежда до това изпълнено ли е искането за достъп по отношение на заявената в него форма на предоставяне.

Съдът намира, че безспорно е предоставена възможност на жалбоподателя да се снабди с поисканата информация, а именно на сайта на община Генерал Тошево. Видно от приетата по делото експертиза, цялата информация вече се съдържа на сайта на общината, вкл. и тази, за която според жалбоподателя е настъпил мълчалив отказ. Отделно към самата експертиза са приложени част от поисканите документи, с които оспорващият е запознат и е получил от съда. Безспорно е, че поисканите документи няма как да бъдат изпратени по имей с оглед тяхната големина и форма /в повечето случаи се касае за чертежи в мащаб/, с оглед и на което настоящият съдебен състав счита, че няма пречка жалбоподателят да се снабди с поисканата информация от него от сайта на община Ген. Тошево, както е посочено и в решението.

По изложените съображения, съдът приема, че не е формиран мълчалив отказ, а постановеният акт не противоречи на закона по изложените в жалбата съображения, поради което същата следва да бъде отхвърлена.

От ответника се претендират своевременно разноски, чрез проц. представител, които следва да се присъдят в размер на 500 лева заплатено адвокатско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК СЪДЪТ

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.И.А. ***, против Решение №743/09.08.2021 г. на Кмета на община гр. Ген. Тошево и  Мълчалив отказ на кмета на община гр. Ген. Тошево да се произнесе по Заявление с вх. №АО-02-06-8541/15.07.2021 г. в частта за предоставяне на актовете по чл.176, ал.1 от ЗУТ.

ОСЪЖДА Н.И.А. ЕГН ********** ***, да заплати на Община Ген. Тошево разноски в размер на 500 /петстотин/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест. Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

                                       СЪДИЯ: