Решение по дело №77/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 ноември 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700077
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

88

гр. Силистра, 17 ноември 2020 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично съдебно заседание на двадесет и осми октомври  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева - Железова

                                                      ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                 Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова  и в присъствието на окръжния прокурор Теодор Желев, като разгледа докладваното от съдия Чернева КАНД № 77 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на ОД на МВР - Силистра против Решение № 196 от 23.07.2020 г. по АНД № 261/2020 г. на Районен съд-Силистра, с което е отменен Електронен фиш (ЕФ), серия Г № 0015758 на ОД МВР- Силистра.

Касаторът, действащ чрез гл. юриск. В. А., счита, че неправилно въззивният съд е възприел, че в ЕФ липсва описание на нарушението, тъй като бил спазен унифицираният образец и са налице реквизитите по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Поддържа, че съдържанието на акта позволява на санкционираното лице да разбере в извършването на какво нарушение е обвинено, защото съдържа данни за дата и място на нарушението, данни за автомобила, с който нарушението е извършено, данни за АТСС, с което нарушението е заснето, данни за собственика на МПС. Акцентира, че от приложения снимков материал се установяват индивидуализиращите белези на автомобила, както и датата, часа и мястото на регистриране и заснемане на нарушението. Моли за отмяна на решението и за потвърждаване на ЕФ.

Ответната страна – Т.М.М., действащ чрез адв. Е. П. от АК - Силистра, оспорва касационната жалба и моли за отхвърлянето ѝ и за присъждане на направените по делото разноски.

Окръжният прокурор изразява становище, че касационната жалба е неоснователна. Счита, че обжалваното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

Касационната жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на обжалване е решение на районния съд, отменящо ЕФ, с който за нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането, установено с автоматизирано техническо средства или система, на  Т.М.М. с ЕГН – ********** от гр. София е наложена санкция на основание чл. 638, ал.1, т.1, във вр. с чл.461, т.1 КЗ - „Глоба” в размер на 250 лева.

От фактическа страна  пред съда е установено, че на 16. 04. 2020 г. в с.Айдемир, обл.Силистра, по път II-21 км.103+ 280м. по посока гр.Русе с автоматизирано техническо средство № 11743bd в 13,41 часа e установено нарушение на скоростта с моторно превозно средство- лек автомобил, ***. Издаден е Електронен фиш (ЕФ), серия К № 3537757.

По същото време и на същото место автоматизирано техническо средство № 11743bd е установило и нарушение на Кодекса за застраховането, за което е издаден и оспорения пред съда ЕФ, серия Г № 0015758.

При така установените факти по делото съдът е коментирал, че принципно е допустимо издаване на Електронен фиш за нарушение на КЗ при установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, като в тези случаи чл. 647, ал. 3 от КЗ препраща към условията и реда за издаване на електронен фиш, предвидени в Закона за движение по пътищата. За да отмени санкционния акт обаче, съдът е приел, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила при издаването му и по конкретно – че в  процесния електронен фиш липсва описание на нарушението, което е един от задължителните реквизити, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Коментирал е, че липсата на описание на нарушение, като елемент, който индивидуализира нарушението, по ясен и категоричен начин, винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като съвсем пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя, поради ограничаване на възможността му да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен. Посочено е, че това процесуално нарушение лишава съда от възможността да прецени в съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли е квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма. По тези съображения електронният фиш е отменен.

Така постановеното решение е правилно.

Първоинстанционният съд е установил вярно фактическата обстановка по делото, обсъдил е събраните по делото доказателства и доводите на страните и е стигнал до обоснован извод, че в производството по издаването на санкционния акт е допуснато съществено процесуално нарушение. Изложените от първата инстанция мотиви съответстват на събраните доказателства и на приложимите правни норми и се споделят и от настоящия съдебен състав, поради което на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2-ро от АПК настоящата инстанция препраща към тях.

Съгласно разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движението по пътищата. Както правилно е приел въззивният съд, по силата на посочената норма приложение следва да намери разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вкл. регламентираните изисквания за изискуемото се съдържание на електронния фиш. Съгласно чл. 189, ал. 4, изр. второ от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. В настоящия случай издаденият ЕФ, в хипотезата на установено с АТСС нарушение на Кодекса за застраховането, не съответства на императивните формални изисквания по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП досежно неговото съдържание. Липсва обективирано каквото и да е било описание на нарушението от фактическа страна. Посочената нарушена разпоредба на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ указва, че всеки притежател на МПС е длъжен да сключи задължителната застраховка ГО на автомобилистите, но отговорността при несключването е предвидена в отделни санкционни норми, в чиито състав са включени различни обективиращи признаци. Санкционната разпоредба, която е посочена в електронния фиш – чл. 638, ал. 1, т. 1 от КЗ, предвижда отговорност на задълженото лице по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ за несключване на договор за задължителна застраховка, докато чл. 638, ал. 4 от КЗ въвежда отговорност за управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор, и това е установено с АТСС.   В настоящия случай нарушението е установено с АТСС и следователно санкцията би могла да бъде наложена само в хипотезата на чл. 638, ал. 4 във вр. с ал. 1 от КЗ, но в електронния фиш липсва описание на обстоятелството, че е установено управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор, а за нарушението по чл. 638, ал. 1 КЗ не е предвидена възможност за установяването му с АТСС. В този смисъл  следва да бъде споделен извода на първоинстанционния съд, че липсата на описание на нарушението е довело до ограничаване на възможността на нарушителя да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен. А след като това е така, отмяната на санкционния акт се явява правилна.    

Във връзка с гореизложеното се налага извода, че решение на РС – Силистра не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му, поради което следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН (ред. ДВ бр. 94 / 2019 г.) на ответната страна следва да се присъдят разноски. Тъй като в настоящия случай упълномощеният адвокат е оказал безплатно адвокатска помощ на материално затруднено лице в  хипотезата на чл.38, ал.1, т. 2  от Закона за адвокатурата, при отмяната на оспорения акт  същият има право на адвокатско възнаграждение, определено от съда в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл. 36, ал. 2 от ЗА, което другата страна се осъжда да заплати. Ето защо ответният орган следва да бъде осъден да заплати на процесуалния представител на жалбоподателя– адв. Е.П.адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лв., предвид чл.18, ал.2 във вр. с чл.7, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 196 от 23.07.2020 г. по АНД № 261 по описа за 2020 г. на Силистренския районен съд.

 

ОСЪЖДА ОД МВР- Силистра да заплати на адв.Е.П.от АК-Силистра адвокатска възнаграждение в размер на 300,00 (триста) лева.

 

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                           Членове: 1.                                      2.