Р Е
Ш Е Н
И Е
№
.....................
гр. Карлово, 17.09.2013 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Карловският районен
съд , ІV наказателен състав, на единадесети
септември през две хиляди и тринадесета година в публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ
при секретаря
Д.П., като разгледа докладваното от съдията НАХД № 324 по описа на Карловски районен съд
за 2013 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на глава ІІІ,
раздел V от ЗАНН.
С наказателно постановление № 11010780/08.11.2012
г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция - София на
основание чл. 65 от Наредбата за
възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП)-отм. на Н.Х.Н., ЕГН **********,***, е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл. 2 ал. 1 т. 2 от НВМОП/отм/.
Недоволен от наказателното
постановление е останал жалбоподателят Н. и е депозирал жалба срещу него пред съда в законоустановения 7-дневен срок. В жалбата се сочи, че
наказателното постановление е незаконосъобразно. Излагат се доводи за липса на
компетентност на наказващия орган, отмяна на НВМОП и съответните санкционни норми от нея, нарушения на разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗАНН, наличие на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. Моли наказателното
постановление да бъде отменено. В съдебно заседание чрез процесуалния си
представител – адв. К. поддържа жалбата.
Въззиваемата страна – Агенцията за държавна финансова инспекция – София не изпраща представител и не взема становище
по жалбата.
Съдът , като прецени
процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото
доказателства и взе в предвид доводите, изложени в жалбата и в съдебно
заседание намери за установено следното:
Жалбата е подадена в срок, срещу
подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва
да се разгледа по същество.Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът намира, че обжалваното НП следва да
бъде отменено, а административно
наказателното производство прекратено без да се проверява законосъобразността на
НП по същество, защото към настоящия момент е изтекла абсолютната погасителна
давност за реализиране на административно-наказателната отговорност. Абсолютна
давност за погасяване на административно наказателната отговорност не е уредена
изрично от ЗАНН, но член 11 от същия закон препраща към разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс, по
отношение на обстоятелства изключващи отговорността. Изтичането на давността е
едно от обстоятелствата, изключващи наказателната отговорност съгласно чл. 79,
ал.1, т.2 от НК. В съответствие с препращащата норма на чл. 11 от ЗАНН, за
административни нарушения следва да се прилага института на абсолютната
погасителна давност, уреден в чл. 81, ал.3 от НК. А в настоящият случай и във
вр. с чл. 2, ал.1 НК за действие на нормите към момента на извършване на
деянието и приложение на по-благоприятния закон. Срокът за погасяване на
административно - наказателна
отговорност е уреден в чл. 80, ал.1, т.5 от НК, която разпоредба не е обвързана
с размера на предвиденото наказание за твърдяно престъпление, а урежда всички
останали случаи и към датата на твърдяното нарушение е бил 2 години . А абсолютната давност в конкретния случай
съгласно чл. 81 ал.3 от НК е три години. Нарушението предмет на НП е извършено
на 28.12.2009 г. От извършване на
нарушението до настоящия момент са
изтекли повече от три години , като срока е изтекъл на 28.12.2012 г. , поради
което и административно –наказателното производство следва да се изключи поради
изтичането на абсолютна давност.
На второ място и само за
коректност следва да се каже ,че дори и да не беше налице обстоятелство
изключващо административно-наказателното производство и атакуваното
НП да подлежеше на проверка по същество, то същото отново би било
незаконосъобразно. Жалбоподателят Н. е санкциониран за нарушение на чл. 2 ал.1 т.2 от Наредбата за възлагане
на малки обществени поръчки. Посочената
разпоредба предвижда, че възложителите могат да не провеждат процедура
за възлагане на малка обществена поръчка, но са длъжни да съберат не по-малко
от 3 оферти, които съдържат техническо и финансово предложение, освен ако това
е обективно невъзможно, когато поръчките имат следните стойности без данък
върху добавената стойност: за доставки или услуги - от 15 000 до 50 000 лв., а
когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - от 50 000 до 100 000
лв. НВМОП е отменена с ДВ, бр. 17 от 28.02.2012г., в сила от 26.02.2012 година. Към момента на издаване на АУАН и НП, нарушената
разпоредба е отменена. С отмяната на
Наредбата е отменена и санкционната разпоредба на чл. 65 от същата, основание
за налагане на глобата. Обществените отношения, свързани с възлагането на
обществени поръчки, понастоящем са уредени изцяло в ЗОП и ППЗОП. В тях обаче
липсва аналогична разпоредба на тази, за която е наказан жалбоподателя. В ЗОП
за обществени поръчки за доставки или услуги на стойност от 20000 - 66000лв. в
страната като процесната в чл. 14 ал. 4 , е предвидено възложителите да могат
да не провеждат процедурите по закона, но са длъжни да прилагат условията и
реда на глава VІІІ а . В същата в чл.
101а ал. 2 възложителите са задължени да събират оферти с публикуване на
покана. Не са задължени да съберат обаче най-малко 3 оферти по аргумент на
противното от чл. 101д, според който възложителят може да възложи изпълнението
на поръчката и в случаите, когато е подадена само една оферта. Липсва в ЗОП и
съответна санкционна разпоредба за такова нарушение, тъй като не съществува
аналог на нарушената разпоредба. Отмяна
на НВМОП преди влизане в сила на НП води до прилагане на принципа, уреден в чл.
3 ал. 2 от ЗАНН за приложение на по-благоприятния закон. В настоящия случай
деянието вече не съставлява административно нарушение , поради което дори и да
не беше изтекла абсолютната давност , би било абсолютно основание за отмяна на
наказателното постановление.
По изложените съображения,
обжалваното наказателно постановление
следва да се отмени и на основание чл.
63, ал.2 ЗАНН следва да се прекрати образуваното административно – наказателно
производство.
Мотивиран от гореизложеното съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
11010780/08.11.2012г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция
– София, с което на основание чл. 65 от Наредбата за възлагане на малки
обществени поръчки (НВМОП)-отм. на Н.Х.Н., ЕГН **********,***, е наложено
административно наказание глоба в размер
на 100 лв. за нарушение
на чл. 2 ал. 1 т. 2 от НВМОП/отм/.
ПРЕКРАТЯВА на основание чл. 63 ал.2, във вр. с
чл. 11 от ЗАНН, във вр. с чл. 81 ал.3,във вр. с чл. 80, ал.1, т.5,във вр. с чл.2 ал.1 от НК
административно-наказателното производство, поради изтичане на абсолютната
погасителна давност.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва,
пред Административен съд Пловдив в
14–дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
О.М.