Решение по дело №851/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 юли 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150700851
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   456/10.7.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІ – и състав, в открито съдебно заседание на девети юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 М. ХУБЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

М. Хубчева

по адм. дело № 851 по описа на съда за 2022 год.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по оспорване на областния управител на Област Пазарджик, с адрес: гр. Пазарджик, ул. „Екзарх Йосиф“ № 2, против Решение № 191 прието с Протокол № 9 от 29.07.2022 год. от Общински съвет - Пазарджик за изработване на ПУП - изменение на ПР относно УПИ I - Административна сграда в кв. 37, по плана на с. Црънча, Община Пазарджик, с което в т. 1 е одобрено заданието по чл. 125 от ЗУТ, в т. 2 - се разрешава изработването на ПУП - изменение на ПР относно УПИ I - Административна сграда в кв. 37, по плана на с. Црънча, Община Пазарджик, като стане УПИ I - 401, Търговия и услуги, в т. 3 - се възлага на кмета на Община Пазарджик да извърши необходимото във връзка с провеждане на процедурите по ЗУТ и ЗКИР. Оспорването е направено, след като със Заповед № ПО – 158 от 12.08.2022 год. областният управител на Област Пазарджик, на осн. чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, във връзка с чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) е върнал за ново обсъждане Решение № 191 прието с Протокол № 9 от 29.07.2022 год. от Общински съвет – Пазарджик като незаконосъобразно. Предвид разпоредбата на чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА актът не влезнал в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Заповедта на областния управител за връщане на решението на Общински съвет – Пазарджик е получена от Общински съвет – Пазарджик и Кмета на Община Пазарджик на 15.08.2022 год., като в срок до 29.08.2022 год. не са налице данни да е разгледано повторно. Предвид изложеното жалбоподателят счита, че е налице хипотезата на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА – върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7 от същата, ако в този срок общинският съвет не се разгледа отново върнатият за ново разглеждане акт.

В жалбата се излагат оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт с доводи за нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправните разпоредби – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК. Моли се за отмяна на оспорения административен акт.

В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника му директор на Дирекция „АПОФУС“ М.А., служител с юридическо образование, поддържа жалбата и моли съда да отмени оспорения акт на общинския съвет по подробно изложени съображения. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер. Изразява становище за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от страна на ответната страна.

Ответникът по жалбата - Общински съвет – Пазарджик, не се явява и не се представлява в открито съдебно заседание. С молба вх. № 4924 от 09.06.2022 год. в Административен съд - Пазарджик, подадена чрез адв. С.В., се излагат съображения за неоснователност на жалбата против процесното решение.

Заинтересована страна – Община Пазарджик, представлявана от кмета на Община Пазарджик, не се явява и не се представлява в открито съдебно заседание. По делото е постъпило писмено становище вх. № 4926 от 09.06.2022 год. от адв. К., с което излага доводи за неоснователност и недоказаност на жалбата. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК (л. 166 от настоящото дело).

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

На 20.07.2022 г. кметът на Кметство Црънча, Община Пазарджик е отправил предложение до кмета на Община Пазарджик, във връзка с реализиране на инвестиционни намерения, за промяна на регулационния план за поземлен имот с идентификатор 78570.501.401 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Црънча, Община Пазарджик, с площ на имота: 658,00 кв. м., трайно предназначение на територията: Урбанизирана, начин на трайно ползване: „За административна сграда, комплекс“, номер по предходен план: 401, квартал 37, парцел І, ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1, атакуван с Акт за публична общинска собственост № 1456 от 25.01.2021 год. Предложено е отреждането на парцела да се промени за търговия и услуги, тъй като същият не функционира, съобразно определения му начин на трайно ползване и не задоволява обществените потребности на населението от местно значение. Посочено, е че част от построената в него сграда е отдадена под наем и се ползва за търговия.

Във връзка с инвестиционните намерения на Община Пазарджик и внесеното предложение на кмета на Кметство Црънча, кметът на Община Пазарджик е отправил предложение до Общински съвет - Пазарджик, относно изработване на ПУП - изменение на ПР относно УПИ І -Административна сграда, в кв. 37, по плана  на с. Црънча, общ. Пазарджик. Обоснова е с доводите, че след одобряване на действащия регулационен план на с. Црънча през 2001 год. са настъпили съществени промени в обществено - икономическите и устройствените условия, при които е съставен планът. По време на изработване на плана сградата в процесното УПИ се е ползвала за задоволяване административните нужди на АПК – Црънча. След ликвидация на ТКЗС необходимостта от ползването на сградата със същото предназначение е отпаднало.

Предложението на кмета на Община Пазарджик е разгледано по т. 20 от дневния ред на заседание на Общински съвет Пазарджик от 29.07.2022 год., като с Решение № 191 по Протокол № 9, същото е прието с 21 гласа „за“ от присъстващите на заседанието 33 общински съветника от общо 41 по състав. Решението е прието след доклад от страна на Главния архитект на Община Пазарджик пред съветниците относно изработването на ПУП – изменение на ПР относно УПИ І- Административна сграда в кв. 37, по плана с. Црънча, Община Пазарджик, с което да се промени отреждането на УПИ І - Административна сграда, в кв. 37, по плана с. Црънча, Община. Пазарджик, като стане УПИ І - 401 – Търговия и услуги.

При осъществен административен контрол върху Решение № 191, прието с Протокол № 9 на ОбС – Пазарджик, от страна на областния управител на Област Пазарджик, по реда на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, с негова Заповед № ПО-158 от 12.08.2022 год. актът е върнат за ново обсъждане като незаконосъобразен на Общински съвет – Пазарджик. Повод за връщането е постъпила жалба вх. № 9400-84 от 12.08.2022 год. от Инициативен комитет на граждани на с. Црънча, Община Пазарджик, в която са изложени твърдения за липса на предпоставки за промяна предназначението на процесния имот, както и че по отношение на имота и сградата не са настъпили съществени промени в обществено – икономическите или устройствени условия, при които е бил съставен планът. Приложен е протокол от 26.05.1995 год., с който Ликвидационният съвет на ТКЗС с. Црънча, Община Пазарджик е предоставил безвъзмездно сградата под формата на дарение на кметството на с. Црънча за обществено ползване, като волята на дарителя е сградата да не се отдава под наем на чужди лица и да не се продава. Инициативният комитет е посочил, че общинският съвет не се е съобразил и с волята на местната общност, отразена в преписка от 31.05.2022 год. и протоколът от проведеното обществено обсъждане, от което е установено, че имотът се ползва по предназначение.

За да постанови връщането на решението на общинския съвет, областният управител на Област Пазарджик е приел, че е налице висящ съдебен процес, който е преюдициален по отношение на Решение № 191, прието с Протокол № 9 от 29.07.2022 год. на ОбС – Пазарджик. Посочва, че с Решение № 114, прието с Протокол № 7 от 31.05.2022 год. ОбС – Пазарджик е обявил от публична в частна общинска собственост поземлен имот (ПИ) с идентификатор 78570.501.401 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Црънча, Община Пазарджик, попадащи в УПИ І, с начин на трайно ползване: За Административна сграда, комплекс, с площ 658,00 кв. м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1, с площ от 316,00 кв. м., актуван с Акт за публична общинска собственост № 1256 от 25.01.2021 год. Също така е изложил мотиви досежно незаконосъобразността на върнатия акт, касаещи основанието за промяна на отреждането на УПИ, в който е построена общинската сграда със статут на публична общинска собственост.

С оглед преюдициалността на настоящия спор към предявеното оспорване от страна на областния управител на Област Пазарджик на Решение № 191, прието с Протокол № 9 от 29.07.2022 год. на ОбС – Пазарджик, настоящият съдебен състав е постановил в открито съдебно заседание влязло в сила Определение от 04.11.2022 год. за спиране производството по делото до приключване с влязло в сила съдебно решение по адм. № 703 от 2022 год. по описа на Административен съд – Пазарджик.

С Решение № 80 от 20.02.2023 год. по адм. дело № 703 от 2022 год. по описа на Административен съд – Пазарджик, влязло в законна сила на 10.03.2023 год. е отменено Решение №№ 114, прието с Протокол № 7 от 31.05.2022 год. ОбС – Пазарджик, с което е обявен от публична в частна общинска собственост поземлен имот (ПИ) с идентификатор 78570.501.401 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Црънча, Община Пазарджик, попадащи в УПИ І, с начин на трайно ползване: За Административна сграда, комплекс, с площ 658,00 кв. м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1, с площ от 316,00 кв. м., актуван с Акт за публична общинска собственост № 1256 от 25.01.2021 год. и са присъдени разноски. В съдебния акт са изложени съображения за отсъствие на предпоставките по чл. 6, ал. 1 вр. с чл. 3, ал. 2 от ЗОбС – имотът да е престанал да има предназначението по посочения текст на чл. 3, ал. 2 от ЗОбС.

Предвид така установената фактическа обстановка и след служебна проверка на основание чл. 168, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е от лице, имащо правен интерес от оспорването и е в законоустановения срок. Заповедта на областния управител на Област Пазарджик за връщане на процесното решение е получена на 15.08.2022 год. от ОбС – Пазарджик, поради което срокът за преразглеждане на решението на Общински съвет – Пазарджик е изтекъл на 29.08.2022 год. и предявеното на 05.09.2023 год. оспорване пред Административен съд – Пазарджик е в рамките на установения, в чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, 7 – дневен срок. Разгледана по същество жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

Заповедта на областния управител на Област Пазарджик за връщане на Решение № 191 от 29.07.2022 год., прието с Протокол № 9, т. 20 на Общински съвет – Пазарджик, е допустима, постановена в кръга на правомощията му, на основание чл. 32, ал. 2 и чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗА, издадена е в срока по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА и срещу подлежащ на оспорване акт на Общински съвет – Пазарджик.

С оспореното решение Общински съвет – Пазарджик одобрява заданието по чл. 125 от ЗУТ, приема се изработването на ПУП – изменение на ПР относно УПИ І - Административна сграда в кв. 37 по плана с. Црънча, с което да се промени отреждането на УПИ І - Административна сграда, в кв. 37  по плана с. Црънча, община Пазарджик, като стане УПИ  І - 401 – Търговия и услуги и се възлага на кмета на Община Пазарджик да извърши необходимото във връзка с провеждане на процедурите по ЗУТ и ЗКИР. Решението е постановено на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА. Безспорно според разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА в правомощията на Общинския съвет е да приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея при условията и по реда на Закона за устройство на територията. В предложението на Кмета на Община Пазарджик, към което препраща горното решение, е отразено, че със свое становище вх. № 09-00-213 от 20.07.2022 год. кметът на с. Црънча, Община Пазарджик е предложил отреждането на парцела да се промени за търговия и услуги, тъй като същият не функционира, съобразно определения му начин на трайно ползване и не задоволява обществените потребности на населението от местно значение, като част от построената в него сграда е отдадена под наем и се ползва за търговия.

В разглеждания случай оспореното решение на ОбС – Пазарджик не не съдържа конкретно правно основание, предвид така описаната формулировка, която не може да се тълкува еднозначно. За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен. Изложените мотиви в предложението единствено обективират намерение за бъдещо разпореждане с имота. Такива не могат да се извлекат и от преписката към решението – в подкрепа на решението тя съдържа единствено предложението на кмета на с. Црънча, общ. Пазарджик до кмета на Община Пазарджик. От тях не става ясно какво се има предвид под съществено изменение на обществено-икономическите или устройствените условия (чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ), при които е приет действащият план. В преписката се съдържат документи – подписка от жители на с. Црънча, (жалба до Областен управител), анализът на съдържанието, на които налага по-скоро обратния извод, а именно че сградата в имота не е престанала да служи за трайно задоволяване на обществените потребности на населението от местно значение. Повече от 30 години по волята на дарителя се осъществява административна дейност на ЗК „Родопи-92“, Пчеларско дружество, както и на други обществени структури. В този смисъл липсват ясно изразени мотиви, които да гарантират ефективно упражняване правото на оспорване и да осигурят възможност за съдебен контрол за спазване на материалния закон. Административният орган е длъжен служебно да изясни всички относими факти преди издаване на акта и ясно, и недвусмислено да посочи кои от тях приема за доказани, за да приложи съответната им правна норма, а не тази дейност да се извършва за първи път от съда в производството по обжалване на административния акт. Въобще не е ясно какво се има предвид под съществено изменение на обществено-икономическите или устройствените условия (чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ), при които е приет действащият план, а и не са описани параметрите от уредбата по съществуващия план. Липсва конкретика какво от действащите регулации на плана не съответства на тези съществено променени условия, за да се пристъпи към процедираното изменение. Тези факти и обстоятелства следва да се обсъдят конкретно и точно и не могат да се предполагат. В този смисъл, действително липсва точно определено основание на материалният закон, въз основа на който се процедира с това изменение, а оттам е невъзможно и да се преценят дали са налице изискуемите условия за изработване на ПУП – изменение на ПР досежно УПИ I – Административна сграда, в кв. 37, по плана на с. Црънча, общ. Пазарджик.

Предвид гореизложените доводи настоящият състав счита, че предявеното оспорване от страна на областния управител на Област Пазарджик е основателно и оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради което следва да се отмени като издаден в нарушение на чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК.

При този изход на спора и по аргумент от чл. 143, ал. 1 от АПК Общински съвет – Пазарджик следва да заплати на Областна адмиинстрация Пазарджик юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лева, определено на основание чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно от АПК, Административен съд – Пазарджик, VІІ – и състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на Област Пазарджик, с адрес: гр. Пазарджик, ул. „Екзарх Йосиф“ № 2, Решение № 191 прието с Протокол № 9 от 29.07.2022 год. на Общински съвет – Пазарджик за изработване на ПУП - изменение на ПР относно УПИ I - Административна сграда в кв. 37, по плана на с. Црънча, Община Пазарджик, с което в т. 1 е одобрено заданието по чл. 125 от ЗУТ, в т. 2 - се разрешава изработването на ПУП - изменение на ПР относно УПИ I - Административна сграда в кв. 37, по плана на с. Црънча, Община Пазарджик, като стане УПИ I - 401, Търговия и услуги, в т. 3 - се възлага на кмета на Община Пазарджик да извърши необходимото във връзка с провеждане на процедурите по ЗУТ и ЗКИР.

ОСЪЖДА Общински съвет – Пазарджик да заплати на областна администрация на област Пазарджик юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчване на преписи на страните.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

СЪДИЯ :