Решение по дело №28/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 април 2022 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20227160700028
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 44

гр. Перник, 05.04.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Перник, I касационен състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:   ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

                                                                               СИЛВИЯ ДИМИТРОВА                                                                             

 

при секретаря А.М. и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура – Перник, като разгледа докладваното от съдия Гоцова КАНД № 28 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на И.К.П., ЕГН **********,*** чрез адв. Г.Б. *** срещу Решение № 5/05.01.2022г., постановено по АНД № 1104 по описа за 2021г. на Районен съд – Перник.

С обжалваното решение е потвърден електронен фиш (ЕФ) за налагане на глоба серия Г № 0015003, издаден от ОД на МВР – Перник. С ЕФ за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 вр.  чл. 638, ал. 4 вр. ал. 1, т. 1 вр. чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането КЗ) на касатора била наложена глоба в размер на 250 лв. Касаторът излага  оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на постановения съдебен акт. Искането към касационния съд е да отмени обжалваното решение и да реши делото по същество, като отмени електронния фиш. Претендира се присъждане на съдебни разноски, сторени пред първата и пред касационната съдебни инстанции.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява.

В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, се представлява от гл. юрисконсулт З.В.. Оспорва касационната жалба. Иска съда да остави в сила решението на първата съдебна инстанция.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на касационния съд да остави в сила решението на Районен съд – Перник като правилно и законосъобразно.

Настоящият касационен състав, на основание чл. 218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди доводите в жалбата и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието със закона на обжалваното решение, приема следното:

Касационната жалба е депозирана в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на оспорване, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, е основателна.

Като извърши служебно проверка на основание чл. 218, ал. 2 АПК и въз основа на фактите, установени от районния съд, съгласно чл. 220 от АПК, настоящият състав намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. В тази връзка решаващият състав на съда съобрази, че това решение е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му.

От фактическа страна районният съд приел, че съгласно запис от АТСС TWINCAM с № SD2D0020, на 17.02.2020г., в 19.32часа в община Перник, АМ „Струма“, в района на км.15 към Перник, е установено, че собственик на моторно превозно средство - лек автомобил  „***“ с регистрационен № РК***АТ не е сключил договор за застраховка „Гражданска отговорност“, с което е нарушил  разпоредбата на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ. Приел е, че издаването на електронния фиш въз основа на приложения по преписката снимков и писмен материал е законосъобразно и съответстващо на действително осъществилата се фактическа обстановка. Не е приел възраженията на жалбоподателя, че не  става ясно дали процесното МПС се е движило или не, тъй като нарушението било установено на АМ „Струма“.

Районният съд взел предвид, че приложение следва да намери предвиденото в чл. 189, ал. 4 ЗДвП съкратено производство и изключва реда, предвиден в ЗАНН по отношение на образуването и приключването на административнонаказателното производство. Поради тези причини районният съд приел, че ЕФ е издаден в съответствие с процесуалния закон. Приел също, че съгласно приложения протокол по чл. 10, ал.1 рег.№ 1158р-2750/01.4.2020г. изрично е посочено режим на измерване – в движение  т.е. не става въпрос за МПС в статично положение. Предвид изложеното, районният съд приел, че представените от административнонаказващия орган доказателства притежават доказателствена сила за посочените в тях правнозначими факти, поради което ги кредитирал изцяло и намерил, че обжалваният ЕФ следва да бъде потвърден.

Настоящият съдебен състав не споделя този краен извод, по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите", се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител, при условията и по реда, предвидени в Закона за движението по пътищата. По силата на посочената норма приложение следва да намери разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), вкл. регламентираните изисквания за изискуемото се съдържание на електронния фиш. Съгласно чл. 189, ал. 4, изр. второ от ЗДвП, ЕФ съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

В настоящия случай издаденият ЕФ, в хипотезата на установено с АТСС нарушение на КЗ, не съответства на императивните формални изисквания по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП досежно неговото съдържание. В електронния фиш липсва описание на обстоятелството, че е установено управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор. Посочената нарушена разпоредба на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ указва, че всеки притежател на МПС е длъжен да сключи задължителната застраховка ГО на автомобилистите, но отговорността при несключването е предвидена в отделни санкционни норми, в чиито състав са включени различни обективиращи признаци. Макар и за двете нарушения да се  налага еднаква по размер санкция, то следва да се посочи, че в единия случай за съставомерността на деянието е без правно значение дали автомобилът се управлява или не, а във втория случай, за да е извършено нарушението по чл. 638, ал. 4 от КЗ, от обективна страна трябва да е налице управление на МПС без сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и това управление без застраховка да е установено с автоматизирано техническо средство или система.

В настоящия случай в електронния фиш липсва надлежно описание на нарушението, тъй като в него не се съдържа информация, че процесното МПС е било управлявано. След като нарушението на задължението по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ е установено при управлението на автомобила и е заснето с АТСС, то следва в издадения ЕФ да е изрично посочено, че автомобилът е бил управляван в момента на констатиране на нарушението. В обстоятелствената част на електронния фиш никъде не е отразено обстоятелството дали нарушението се изразява само в липсата на сключена валидна застраховка към съответния момент, или в това, че описаният автомобил е бил "управляван". Нормата на  чл. 638, ал. 4 от КЗ допуска да се издаде електронен фиш за нарушение, изразяващо се в липса на такава задължителна застраховка, но само при управление на моторно превозно средство. Процесният електронен фиш не съдържа описание на този факт и не става ясно дали дружеството е санкционирано за управлението на превозното средство, без да е сключена преди това застраховка "Гражданска отговорност", или само поради факта, че в качеството си на собственик не е предприело необходимите действия, с оглед сключването на тази застраховка. Всеки електронен фиш следва да съдържа фактите и обстоятелствата, включени в състава на нарушението за което се издава, в противен случай се нарушава правото на защита на санкционираното лице да разбере вмененото му административно нарушение. Ето защо, след като в обжалвания електронният фиш липсва надлежно описание на приетото за извършено административно нарушение, то същия е незаконосъобразен, като издаден в противоречие с процесуалните изисквания на закона.

Поради това, решението, с което ЕФ е бил потвърден, следва да бъде отменено, съответно да бъде отменен издаденият ЕФ.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1 от АПК, като основателно се преценява искането на касатора  за присъждане на съдебни разноски пред първата и касационната инстанция. Същите са доказани в размер на 600 лв. - договорено и платено адвокатско възнаграждение общо за двете съдебни инстанции, съобразно представен договори за правна защита и съдействие, с данни, че същото е внесено.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, I касационен състав на Административен съд – Перник,

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № 5/05.01.2022г., постановено по АНД № 1104 по описа за 2021г. на Районен съд – Перник,  и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ електронен фиш серия Г № 0015003, издаден от ОД на МВР – Перник, с което на И.К.П., ЕГН **********  е наложена глоба в размер на 250 (двеста и петдесет) лева.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Перник да заплати на И.К.П., ЕГН **********,*** сумата от 600 лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

   ЧЛЕНОВЕ:1./п/

 

                      2./п/