ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1663
Варна, 14.06.2023 г.
Административният съд - Варна - XXVIII състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ДАНИЕЛА СТАНЕВА |
сложи на разглеждане административно
дело № 2218 / 2022
г.
Производството
по делото е образувано по постъпила искова молба вх. № 14133/23.09.2022г.,
депозирана чрез процесуален представител, от „Н.Ф. 2014“ ЕООД, гр.Белослав,
вписано в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска
цел с ЕИК *********, против Агенция по заетостта, София, с правно основание чл.
1, във вр. с чл. 4 от Закона за отговорността на Държавата и общините за вреди
/ЗОДОВ/.
Според
изложеното в исковата молба, дружеството е претърпяло вреди от
незаконосъобразен акт на Агенцията по заетостта - Писмо peг. № 20-00-722 от
01.07.2021г. Зам. Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта. В подкрепа
на тези твърдения са изложени следните факти:
Дружеството
е кандидатствало и е било одобрено от Агенцията по заетостта за участие по
Проект 2014BGO5M90PO01-1.2014.001-С0001 „Нова възможност за младежка заетост“ в
изпълнение на схема „Младежка заетост“, финансирана от Инициативата за младежка
заетост и Европейския социален фонд чрез Оперативна програма /ОП/ „Развитие на
човешките ресурси“ 2014 – 2020година. По посочената ОП между оспорващото
дружество „Н.Ф. 2014“ ЕООД и Агенцията по заетостта има сключени 6 (шест) броя
договори както следва:
- Договор
№ МЗ-3-03-02-4560#9 от 23.09.2020 г.;
- Договор
№ МЗ-3-03-02-4862#8 от 09.11.2020 г.;
- Договор
№ МЗ-3-03-02-5010#8 от 09.11.2020 г.;
- Договор
№ МЗ-3-03-02-3295#9 от 10.06.2020 г.;
- Договор
№ МЗ-3-03-02-5299#7 от 08.03.2021 г.;
- Договор
№ МЗ-3-03-02-5301#7 от 08.03.2021 г.;
В
хода на изпълнение на сключените договори с Писмо peг. № 20-00-722 от
01.07.2021г. Зам. Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта е уведомил
дружеството-бенефициент, че временно спира да обработва подадените искания за
плащане, за което е посочил конкретни причини. След оспорването му по съдебен
ред посоченото писмо е отменено като незаконосъобразно с Решение №
1740/29.12.2021г. по административно дело № 1972/2021г. по описа на
Административен съд – Варна, потвърдено с Решение на Върховния административен
съд, постановено по адм. дело № 1757/2022година.
Първоначално
с исковата молба е поискано от съда, след като се увери в истинноста на
изложеното в нея, да осъди ответника – Агенцията по заетостта, да заплати на „Н.Ф.
2014“ ЕООД обезщетение в размер на 97 373.29лв. за претърпените от дружеството
имуществени вреди, както и законната лихва от момента на причиняване на
вредите, като се сочи, че този момент следва да се изчислява от изтичане на 30
/тридесет/ дневен срок от спиране на плащанията по всяко от отправените до
бенефициера искания, до деня на завеждане на исковата молба в размер на
9381.41лв., както и законната лихва от деня на завеждане на иска до
окончателното изплащане на обезщетението.
С
молба с.д. № 17847/ 30.11.2022г. ищецът е изменил иска в частта за размера на
претендираното обезщетение, като размерът на главницата е редуциран до
87185.29лева.
В
съдебно заседание, проведено на 17.05.2023г., с протоколно определение съдът е
счел делото за изяснено от фактическа страна, дал е ход по същество и го е
обявил за решаване. В срока за произнасяне съставът на съда констатира
следното:
Съдът е сезиран с искова молба по реда, установен в
ЗОДОВ. Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, държавата и общините
отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни
лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за
вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени
за нищожни подзаконови нормативни актове.
Съгласно чл. 8, ал. 3 ЗОДОВ, обаче, когато закон или
указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага.
Както се посочи, между ищеца „Н.Ф. 2014“ ЕООД и
ответника в производството – Агенция по заетостта, има сключени 6 бр. договори
по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014 – 2020година. Тези актове имат
характер на административни договори по смисъла легалната дефиниция на
понятието, дадена в чл. 19а от АПК, за решаване на които в чл. 19ж от АПК е
предвиден специален ред.
Предвид това съдът счита, че следва да отмени хода по
същество и да даде на ищеца възможност да внесе уточнения както относно
предмета на делото, така и относно характера на отправеното да съда искане като
посочи дали: 1/ поддържа исковата молба съобразно изменението, направено с
молба с.д. № 17847/ 30.11.2022г. с претенция за обезщетение за имуществени
вреди от отмененото като незаконосъобразно Писмо peг. № 20-00-722 от
01.07.2021г. Зам. Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта, дали желае
да го прецизира или да го оттегли; 2/ целта на производството е съдът да
постанови решение, с което да задължи Агенцията по заетостта, в качеството на
страна по административните договори по
ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014 – 2020г., да изпълни докрай
задълженията си по тях като заплати на контрагента си уговорените суми; 3/
предявява и двете претенции едновременно в условие на алтернативност.
Тези уточнения са важни за реда, по който следва да се
разгледа спора и за изхода му, както и за преценка относно възможността за
приложение на чл. 210, ал.2 от ГПК вр. чл. 144 от АПК. В исковите производства
съдът е обвързан от волята на ищеца, поради което е важно да се установи - дали
спорът е свързан със съществуващите между ищеца и ответника договорни отношения
или целта е да се ангажира деликтната отговорност на втория.
Както вече се посочи, тези спорове са различни по своя
характер доколкото е различна по естеството си самата правна природа на тези
два вида претенции. Различни са и релевантните за изхода на спора факти и
обстоятелства, които съдът следва да съобрази.
В производствата по ЗОДОВ отговорността на ответника не
се презюмира от закона и затова в тежест на ищеца е да установи наличието на
кумулативно изискуемите предпоставки на нормата на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ -
незаконосъобразен акт, отменен по съответен ред, действие или бездействие на
административен орган по повод изпълнение на административна дейност, настъпила
вреда в правната сфера на ищеца, причинна връзка между отменения акт, действие
или бездействие и вредата.
Фактическият състав на иска за реално изпълнение на
договорно задължение предполага наличието на няколко елемента: валидно
договорно правоотношение, неизпълнение на насрещно задължение и отсъствието на
обстоятелства, изключващи отговорността за изпълнение по смисъла на чл. 19д АПК. Искът принадлежи само на изправната по договора страна.
Водим от горното, съдът,
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ протоколно определение от открито съдебно
заседание, проведено на 17.05.2023г. за даване ход по същество на адм. дело №
2218/2022г. по описа на Административен съд – Варна.
УКАЗВА
на ищеца „Н.Ф. 2014“ ЕООД, гр. Белослав, с ЕИК ********* в 14 дневен срок от
съобщението, с писмена молба, с копие за ответника да внесе уточнения като
посочи дали: 1/ поддържа исковата молба съобразно изменението, направено с
молба с.д. № 17847/ 30.11.2022г. с претенция за обезщетение за имуществени
вреди от отмененото като незаконосъобразно Писмо peг. № 20-00-722 от
01.07.2021г. Зам. Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта, дали желае
да го прецизира или да го оттегли; 2/ с исковата молба се цел съдът да
постанови решение, с което да задължи Агенцията по заетостта, в качеството на
страна по административните договори по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014
– 2020г., да изпълни докрай задълженията си по тях като заплати на контрагента
си уговорените суми; 3/ предявява и двете претенции едновременно в условие на
алтернативност.
НАСРОЧВА
делото за разглеждане в съдебно заседание на 20.09.2023г. от 11.45 часа, за
която дата и час да се призоват страните и ВОП.
Определението
не подлежи на обжалване.
Съдия: |
||