Решение по дело №410/2021 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 232
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Кристиан Бориславов Гюрчев
Дело: 20214520200410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 232
гр. Русе , 01.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на втори април, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Кристиан Б. Гюрчев
при участието на секретаря Дарина И. Илиева
като разгледа докладваното от Кристиан Б. Гюрчев Административно
наказателно дело № 20214520200410 по описа за 2021 година
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на Фондация „Нумизматичен музей Русе“ против
Наказателно постановление /НП/ № 11-00-92/10.02.2021 г., издадено от заместник
министъра на Министерството на културата, с което на жалбоподателя на основание
чл. 228в от ЗКН са му наложени административни санкции, както следва: в размер на
2500 лева за нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата (ДВ, бр. 2-ри от 08.01.2010 г.), в размер на 5000 лева за
нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 2 предл. второ от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата (ДВ, бр. 2-ри от 08.01.2010 г.) и в размер на 2500 лева за
нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 3 от Министъра на културата (ДВ, бр. 2-ри от 08.01.2010
г.).
Жалбоподателят не оспорва наличието на нарушение, но счита, че същото се
явява маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като в тази насока моли наказателно
постановление да се отмени. Алтернативно сочи, че при индидивуализацията на
наказанието АНО не е направил правилен анализ на смекчаващите и отегчаващите
вината обстоятелства, стигайки до неправилен краен извод касателно размера на
санкциите, като в тази насока моли наложените имуществени санкиции да се изменят
1
до определения от закона минимален размер от 300 лева за всяко от нарушенията.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв.
С.К., който в пледоарията си доразвива изложеното в жалбата.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от
юрисконсулт Севда Страхилова, която пледира за законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление и моли същото да бъде потвърдено. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Районна прокуратура – Русе, редовно призована, не изпраща представител.
Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице, по отношение на което
е ангажирана административнонаказателна отговорност, подадена е в
законоустановения срок – постановлението е получено от жалбоподателя на 15.02.2021
г., а жалбата е подадена на 19.02.2021 г., касае подлежащо на обжалване наказателно
постановление, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА и следва да бъде
разгледана по същество.
Съдът, като съобрази ангажираните от жалбоподателя фактически и
правни доводи, прецени събраните по делото доказателства и извърши служебна
проверка на обжалваното наказателно постановление съгласно изискванията на
чл. 314 от НПК във вр. с чл. 84 от ЗАНН, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
От фактическа страна:
Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ стопанисвала обект-музей, находящ се
в гр. Русе, ул. „Борисова“ № 73.
В периода от 08 – 12.06.2020 г. и 22-26.06.2020 г. А. Б. Т., заемащ длъжност
главен директор на Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното
наследство“ при Министерство на културата, и М.В. Т. – С., заемаща длъжност главен
инспектор в Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ при
Министерство на културата, извършили проверка място и на документи на Фондация
„Нумизматичен музей – Русе“ на основание Заповеди на министъра на културата №
РД09-329/05.06.2020 г. и № РД09-318/11.05.2018 г. във връзка с чл. 192, ал. 1, т. 1 от
Закона за културното наследство /ЗКН/ и разпореждане по прокурорска преписка №
402/2020 г. на Върховна административна прокуратура, Отдел „Надзор и законност“
(вх. № 11-00-92/03.06.2020 г. в Министерство на културата). Проверката по документи
била продължена и в Министерство на културата до датата на съставяне на
2
Констативен протокол с вх. № 11-00-92/02.09.2020 г., който е изпратен на
проверяваното лице с Писмо с изх. № 11-00-92/04.09.2020 г., както и на ВАП с Писмо с
изх. № 11-00-92/03.09.2020 г.
В резултат на извършената проверка било установено, че със Заповед на
директора на Нумизматичен музей – Русе от 19.12.2017 г. била назначена експертна
комисия за извършване на пълна инвентаризация само на нумизматичния фонд,
вписване в инвентарните книги и преглед на документацията на нумизматичния фонд в
изпълнение на чл. 29 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата.
Комисията е представила Констативен протокол на 27.12.2018 г. за изпълнение на
заповедта с препоръки и констатации, като следващата пълна инвентаризация на
нумизматичния фонд в изпълнение на чл. 29, ал. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата трябва да се извърши през 2023 г.
Същевременно свидетелите констатирали, че задължителната цялостна
инвентаризация на фонда с археологически ценности, който заедно с нумизматичния
формира основния фонд на музея, не е извършвана от създаването на музея през 2009
г. до настоящата проверка. Също така за календарната 2019 г. не е била извършена и
нито една от другите задължителни като метод ежегодни инвентаризации –
инвентаризация по репрезентативен метод съгласно чл. 29, ал. 1, т. 3 от Наредба № Н-
6/11.12.2009 г. на Министъра на културата на определена група движими културни
ценности от благородни метали и на скъпоценни камъни или на укресени с тях
съгласно чл. 29, ал. 1, т. 2, предл. второ от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра
на културата.
Гореизложеното било обективизирано в Констативен протокол с вх. № 11-00-
92/02.09.2020 г.
Отчитайки изложеното свидетелят А.Т., в присъствието на П.Г. и В.И., съставил
АУАН № 13 от 05.10.2020 г., приемайки че с бездействието си Фондация
„Нумизматичен музей – Русе“ е допуснала нарушение на следните разпоредби: на чл.
29, ал. 1, т. 1 от от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата,
неизвършвайки цялостна инвентаризация на музейните фондове на всеки пет години;
на чл. 29, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата,
неизвършвайки инвентаризация на движимите културни ценности от благородни
метали, скъпоценни камъни или украсени с тях ежегодно за календарната 2019 г.; и чл.
29, ал. 1, т. 3 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата,
неизвършвайки инвентаризация по репрезентативен метод ежегодно за календарната
2019 г. АУАН-ът бил подписан от представител на Фондация „Нумизматичен музей –
Русе“ с възражение, че са предприети мерки за отстраняване на установените
3
нарушения.
Въз основа на съставения АУАН Заместник-министъра на културата издал
оспореното наказателното постановление, като в същото била възприета фактическо
описание и правна квалификация на деянията, идентични с тези, съдържащи се в
АУАН-а, като на жалбоподателя били наложени два броя имуществени санкции в
размер на 2500 лева за нарушенията на чл. 29, ал. 1, т. 1 и т. 3 от от Наредба № Н-
6/11.12.2009 г. на Министъра на културата и един брой имуществена санкция в размер
на 5000 лева за нарушението на чл. 29, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата.
Доколкото към момента на изготвяне на протокола сроковете за извършване на
описаните видове инвентаризации за 2020 г. не били изтекли, на Фондация
„Нумизматичен музей – Русе“ било издадено Разпореждане за пригане на
принудителни административна мярка с предписание с изх. № 11-00-92/30.09.2020 г. за
извършването им.
Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ изпълнила дадените предписания, като
на 14.10.2020 г. била извършена пълна инвентаризация на експонатите от фонд
„Археология“ на „Нумизматичен музей – Русе“, за което бил съставен Протокол № 1 от
14.10.2020 г., постъпил в Министeрство на културата с писмо вх. № 11-00-
92/27.10.2020 г.; на 19.10.2020 г. била извършена пълна инвентаризация на експонатите
от благородни метали, скъпоценни камъни и предмети украсени с тях в основания
фонд на „Нумизматичен музей – Русе“, за което бил Протокол № 2 от 19.10.2020 г.,
постъпил в Министeрство на културата с писмо вх. № 11-00-92/27.10.2020 г.; и на
22.10.2020 г. била извършена инвентаризация по репрезентативния метод на основания
фонд на „Нумизматичен музей – Русе“, за което бил съставен Протокол № 3 от
22.10.2020 г., постъпил в Министерство на културата с писмо вх. № 11-00-
92/27.10.2020 г.
Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на
приложените и приобщени към делото по реда на чл. 283 от НПК писмени
доказателства – АУАН № 13 от 05.10.2020 г., НП № 11-00-92/10.02.2021 г., Протокол
№ 1 от 14.10.2020 г. от извършена пълна инвентаризация на експонатите от фонд
„Археология“ на „Нумизматичен музей – Русе“, постъпил в Министeрство на
културата с писмо вх. № 11-00-92/27.10.2020 г., Протокол № 2 от 19.10.2020 г. от
извършена пълна инвентаризация на експонатите от благородни метали, скъпоценни
камъни и предмети украсени с тях в основания фонд на „Нумизматичен музей – Русе“,
постъпил в Министeрство на културата с писмо вх. № 11-00-92/27.10.2020 г., Протокол
№ 3 от 22.10.2020 г. от извършена инвентаризация по репрезентативния метод на
4
основания фонд на „Нумизматичен музей – Русе“, постъпил в Министерство на
културата с писмо вх. № 11-00-92/27.10.2020 г., Заповед № РД09-267/19.05.2017 г.,
Писмо с вх. № 11-00-92/27.10.2020 г. в Министерство на културата, Разпореждане за
прилагане на принудителни административни мерки, Констативен протокол с вх. №
11-00-92/02.09.2020 г. в Министерство на културата, Констативен протокол с вх. № 11-
00-92/28.08.2020 г. в Министерство на културата, Заповед № РД09-329/05.06.2020 г. на
министъра на културата, Заповед № РД09-317/11.05.2018 г. на Министъра на
културата, Заповед № РД09-318/11.05.2018 г. на Министъра на културата, Заповед от
19.12.2017 г. на Директора на „Нумизматичен музей – Русе“, Констативен протокол от
27.12.2018 г. на Експертна комисия, назначена със Заповед от 19.12.2017 г. на
директора на „Нумизматичен музей – Русе“, Справка в система „Апис“ за Фондация
„Нумизматичен музей – Русе“, Справка в система „Апис“ за Фондация „Братя
Бобокови“, Учредителен акт на фондация за осъществяване на дейност в обществена
полза „Братя Бобокови“, Писмо с рег. № 11-00-92/29.09.2020 г. на МК, както и гласни
доказателства, събрани чрез разпит на свидетелите А.Т. и М.Т., които съдът кредитира
изцяло като логични, последователни и намиращи потвърждение в останалата
доказателствена съвкупност.
От правна страна:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 във вр. с чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 314
от НПК в това производство районният съд следва да провери законността на
обжалваното НП, т.е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и
материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
Съгласно чл. 229, ал. 1, т. 3 от ЗКН при упражняване на контрол за спазването на
изискванията на закона и на издадените въз основа на него актове, между които попада
и Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата, инспекторите съставят
АУАН-и. Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗКН наказателните постановления се издават от
Министъра на културата или от оправомощено от него длъжностно лице. Видно от
приложената по делото Заповед № РД 09-267/19.05.2017 г. Министъра на културата е
упълномищил Заместник-министъра на културата Амелия Гешева да издава
наказателни постановления. Тоест в процесния случай се установи, че АУАН-ът е
съставен от компетентен актосъставител – инспектори при Главна дирекция
„Инспекторат за опазване на културното наследство“ при Министерство на културата,
а НП е издаден компетентен АНО – упълномощен Заместник-министър на културата.
Съдът констатира, че са спазени императивните процесуални правила при
издаването и двата административни акта – тяхната форма и задължителни реквизити,
съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1 от ЗАНН.
5
В конктетния случай административнонаказателното производство е образувано
със съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН срок от извършване на
нарушението, респективно от откриване на нарушителя. От своя страна обжалваното
наказателно постановление е постановено в шест месечния срок. Ето защо са спазени
всички давностни срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, досежно
законосъобразното ангажиране на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя от формална страна.
Предвид изложеното, посочените административни актове са съставени без
допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обусловят отмяната
на атакуваното наказателно постановление на формално основание.
На следващо място съдът приема, че жалбоподателят е осъществил от обективна
и субективна страна нарушенията, за които е ангажирана отговорността му, а именно
чл. 29, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата.
Нарушенията са установени на 02.09.2020 г., доколкото първоначално е била
извършена проверка на място за периода от 08.-12.06.2020 г. и 22-26.06.2020 г., след
което проверката е продължила по документи в Министерство на културата до
съставяне на Констативен протокол с вх. № 11-00-92/02.09.2020 г. Видно от посоченото
към момента на установяване на нарушенията е действала редакцията на чл. 29, ал. 1,
т. 1, 2, 3 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата, обн. в ДВ, бр. 2 от
2010 г.
Съгласно посочената редакция на чл. 29, ал. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата музеите следва да извършват, както следва: цялостна
инвентаризация на музейните фондове – един път на пет години, а когато
инвентираните в тях движими културни ценности не са повече от 400 – ежегодно /чл.
29, ал. 1, т. 1 от Наредбата/; инветаризация на движимите културни ценности от
благородни метали и скъпоценни камъни или украсени с тях – ежегодно /чл. 29, ал. 1,
т. 1 от Наредбата/; и инветаризация по репрезентативен метод – ежегодно /чл. 29, ал. 1,
т. 3 от Наредбата/. По делото не е налице спор, доколкото жалбоподателят не оспорва,
а и видно от наличните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен начин
се установява, че Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ е регистрирана през 2009 г.,
като на 27.12.2018 г. е била извършена пълна инвентаризация само на нумизматичния
фонд. Същевременно Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ не е извършила
инвентаризация на фонда с археологически ценности, който заедно с нумизматичния
формира основния фонд на музея, включващ 405 бр. археологически ДКЦ и 27 667 бр.
монети, от регистрирането си през 2009 г. до 14.10.2020 г., макар да е била задължена
да го прави на всеки пет години. Не били извършени и ежегодна инвентаризация на
6
движимите културни ценности от благородни метали и скъпоценни камъни или
украсени с тях и ежегодна инвентаризация по репрезентативен метод. Посоченото
било изпълнено съответно на 19.10.2020 г. и на 22.10.2020 г. Съдът счита, че с
бездействието си Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ е осъществила нарушение
на разпоредбите на чл. 29, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на
Министъра на културата.
Доколкото деянието е осъществено от юридичско лице, то въпросът за вината не
следва да се изследва, тъй като административнонаказателната отговорност на
юридическите лица е безвиновна и обективна.
Правилно е издирена, съответстващата на нарушението санкционна разпоредба
на чл. 228в от ЗКН, предвиждаща касателно юридическите лица-нарушители
административно наказание имуществена санкция в размер от 300 до 5000 лева. АНО е
приело, че за нарушенията на чл. 29, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Наредбата на жалбоподателя
следва да се наложи имуществена санкция, ориентирана до средния размер, а именно
2500 лева, доколкото извършените нарушения могат да повлияят пряко върху
фунционирането на системата за опазване и съхранение на културните ценности в
стопанисвания от Фондация „Нумизматичен музей – Русе“ музей. С оглед високата
пазарна стойност на движимите културни ценности, подлежащи на инветаризация
съгласно чл. 29, ал. 1, т. 2 от Наредбата, АНО е преценил, че наказанието за това
нарушение следва да се определи в максимален размер, а именно 5000 лева. Съдът не
споделя гореизложеното, доколкото по делото са налице както отегчаващи вината
обстоятелства - дългият период, през който не е била извършена пълна инвентаризация
– повече от 10 години, и високата пазарана стойност на съхраняваните движими
културни ценности, така и редица смекчаващи вината обстоятелства – предприетите
навременни действия по изпълнение на дадените предписания, извършената частична
инвентаризация през 2018 г. по отношение на монетите, обстоятелствата, че не са
констатирани нарушения, свързани със съхранението на музейните предмети,
дейността по тяхната консервация, реставрация и съхранение, че до настоящия момент
жалбоподателят не е бил санкциониран за нарушения на ЗКН и Наредба № Н-
6/11.12.2009 г. на Министъра на културата и че музеят е в процес на доизграждане.
Съдът акцентира на показанията на двамата свидетели, извършили проверката, които
сочат, че в музея са създадени добри условия за съхранение на музейните експонати,
като по думите на свидетеля Т. пропускът в навременната им инвентаризация не е
следствие от немарливост или злонамерени практики. Показателно в това отношение е
и поведението на Фондация „Нумизматичен музей – Русе“, която след получаване на
дадените предписания е предприела действия в спешен порядък да изпълни
задълженията си по Наредбата. Видно от представените протоколи за извършени
инвентаризации от 2020 г. не се констатират липси или несъответствия. В тази насока
7
съдът счита, че е налице превес на смекчаващите вината обстоятелства, поради което
налагане на наказание, ориентирано около средния и в максимален размер, се явява
необосновано. Същото следва да бъде определено в размер около, но над минималния,
доколкото, както се посочи, забавянето в инветаризациите е за период от повече от
десет години, а именно в размер на 1000 лева за всяко едно от нарушенията по чл. 29,
ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Наредбата.
Не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението не
разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция съдържаща се
в чл. 93, т. 9 НК, приложим на основание чл. 11 от ЗАНН. Не се установиха
изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа
на които да бъде направен извод за по-ниска степен на обществена опасност на
деянието в сравнение с обикновените случай на нарушение от този вид.
С оглед на гореизложено, съдът приема, че наказателното постановление е
законосъобразно като постановено в съответствие с материалния закон, при липса на
съществени нарушения на процесуалните правила и изискването за форма, поради
което следва да бъде потвърдено относно това дали е извършено ли е от наказаното
лице вмененото му нарушение. В частта относно размера на наложеното наказание,
обаче, същото следва да бъде изменено като се намали размерът на наложените
наказания както следва: от 2500 лева за нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата на 1000 лева; от 5000 лева за нарушение
на чл. 29, ал. 1, т. 2 предл. второ от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на
културата на 1000 лева; и от 2500 лева за нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 3 от Министъра
на културата на 1000 лева.
По разноските:
В хода на настоящото съдебно производство АНО е направил искане за
присъждане на съдебно-деловодни разноски, но с оглед на изхода на производството,
искането следва да се остави без уважение.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 11-00-92/10.02.2021 г., издадено от
заместник министъра на Министерството на културата, с което на Фондация
„Нумизматичен музей Русе“ на основание чл. 228в от ЗКН са наложени
административни имуществени санкции, както следва: в размер на 2500 лева за
нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на
8
културата (ДВ, бр. 2-ри от 08.01.2010 г.), в размер на 5000 лева за нарушение на чл. 29,
ал. 1, т. 2 предл. второ от Наредба № Н-6/11.12.2009 г. на Министъра на културата (ДВ,
бр. 2-ри от 08.01.2010 г.) и в размер на 2500 лева за нарушение на чл. 29, ал. 1, т. 3 от
Министъра на културата (ДВ, бр. 2-ри от 08.01.2010 г.), като НАМАЛЯВА размера на
така наложените наказания на 1000 лева за всяко едно от тях.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Русе в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
9