Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 510
гр. Враца, 27.11.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на
22.11.2019 г. /двадесет и
втори ноември две хиляди и деветнадесета година/ в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА
при
секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като
разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА адм. дело № 795 по описа на АдмС – Враца
за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.459, ал.1 от
Изборния кодекс (ИК).
Образувано е по жалба на И.Д.К. ***, в качеството му на регистриран
кандидат за кмет на Община Борован от ПП „ГЕРБ“
в изборите за кметове, произведени на 27 октомври 2019 г. и 3 ноември
2019 г. против Решение №132-МИ от 4.11.2019 г. на ОИК- Борован, с което е
обявен за избран за кмет на Община Борован, на втори тур, издигнатия от Местна
коалиция „СДС“/ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Движение за права и
свободи-ДПС“, ПП „Земеделски съюз – Александър Стамболийски“, ПП „Национално
движение за стабилност и възход – НДСВ“, ПП „СДС“, ПП „Новото време“ и ПП
„Воля“ кандидат Д.Д.Т., получила 1733
действителни гласа на произведения на 03.11.2019 г. втори тур за избор на кмет
на община Борован.
В жалбата са изложени твърдения за допуснати
нарушения, опорочаващи крайния резултат.Твърди се, че при изготвяне на протоколите на СИК са допуснати множество
нарушения, а именно: във всички СИК неправилно действителни бюлетини са
отчетени като недействителни, което е предопределило констатиране на неистински
изборен резултат. Това е довело и до неверни крайни резултати, отразени в
протокола на ОИК, който възпроизвежда резултатите от протоколите на СИК. Като друго нарушение е изтъкнато, че във
връзка с констатираните множество нарушения по произвеждането на избора и
установяване на резултата, И.Д.К. ***, още в деня на избора и е поискал ново
броене на бюлетините. Като друго нарушение на изборния процес е посочено
подадени сигнали от членове на СИК до Окръжна прокуратура- Враца за нередности
в изборния процес, касаещи неправилно категоризиране на бюлетините като
недействителни, както и за поставянето на отличителни знаци по тях. Твърди, че
не са спазени указанията на ЦИК за постановяване на отделно решение по всяка
спорна бюлетина. Следващо и най
съществено нарушение според жалбоподателя е, че липсва необходимото мнозинство
от две трети на членовете на ОИК -
Борован за приемане на решение, с което е избран за кмет на Община Борован, на
втори тур, издигнатият кандидат от МК“СДС“Д.Т., тъй като членовете на ОИК са
подписали Протокол №28/3.11.2019 г. с 6
гласа „за“ и 7 гласа „против“. Липсва необходимото мнозинство от две трети за
приемане на решение за избран кмет на Община Борован.,поради което е налице
решение за отхвърляне В избирателният списък на подвижните СИК са включени
десетки лица, без да притежават това право. Подадена
е жалба в РП-Бяла Слатина и е образувана прокурорска преписка.
С оглед на така наведените доводи за нарушения е направено искане за
обявяване на избора за кмет на Община Борован, произведен на 03.11.2019 г. за
недействителен, съответно отмяна на Решение №132-МИ/4.11.2019 г. на ОИК-Борован
или да се отмени решението и да се върнат книжата на ОИК- Борован за обявяване
на действителните резултати.
Жалбата е изпратена от ОИК – Борован, с писмо изх. № 129/09.11.2019г., ведно със заверено копие
на административната преписка по приемането на Решение №132-МИ/4.11.2019г. на
ОИК – Борован. Същата е получена в АдмС – Враца, на 11.11.2019 г.
В съдебно заседание жалбоподателят И.Д.К. се явява
лично и с адв.Х. и иска да бъде отменено решението на ОИК-Борован, като
неправилно и незаконосъобразно.
Общинска избирателна комисия – Борован, чрез
Председателя Я.Б. иска да се отмени оспореното решение, подписано от нея с
особено мнение.
Заинтересованата страна, обявената за избрана за кмет
на Община Борован Д.Т., чрез процесуалните си представител адв.Б.Т. от АК-Враца
и адв.И.И. от АК-Враца, последната представляваща и МК“СДС“ изразява становище
за неоснователност и недоказаност на жалбата, като излага подробни съображения
в тази насока. От адв.Б.Т. са представени писмени бележки.
Участващият в производството прокурор от Окръжна
прокуратура – Враца дава заключение, че жалбата е неоснователна и иска да бъде
потвърдено оспореното решение на ОИК-Борован.
Заинтересованата страна ПП“ГЕРБ“, явява се Г.Г.,
преупълномощен от областния координатор на ПП“ГЕРБ“ за област Враца П.А., и
иска да се отмени оспореното решение.
По делото са събрани писмени и гласни
доказателства. Приложени са заверени копия от протоколите на всички СИК-12 на
брой в Община Борован за избиране на кмет на общината; от протокола на
ОИК-Борован за избиране на кмет на общината; от оспореното решение; заявления
за гласуване с подвижна избирателна кутия. По искане на жалбоподателя от
Окръжна прокуратура – Враца и от Районна прокуратура – Бяла Слатина са изискани и представена
информация за образуваните по подадени сигнали преписки във връзка с нарушения
в изборния процес в Община Борован при произвеждане на местните избори 2019 г.
Към настоящето производство е приложено като доказателство и адм. дело
№796/2019 г., на Административен съд – Враца, образувано по жалба на И.Д.К. –
кандидат за кмет от ПП „ГЕРБ“, против Решение №131-МИ/3.11.2019 г. на ОИК
Борован.
В
делото не са приложени доказателства за назначаването на членовете на
ОИК-Борован, както и решения на ОИК-Борован, с които са назначени и променяни
членовете на секционните избирателни комисии в Община Борован, а така също и на
решенията за участие на И.К. ***, но с оглед липса на възражения в тази насока
в жалбата, същото се явява несъществено. Същите са видни от сайта на ЦИК.
Протоколът на ОИК-Борован е подписан с 6 особени мнения, но същите не са
приложени. Към оспореното Решение има 7 особени мнения, които са приложени (включително №4), като съдът
констатира, че всички особени мнения се отнасят до неправилно зачитане на
действителни бюлетини като недействителни и обратно на недействителни за
действителни бюлетини. Съдът направи служебна констатация и досежно фактът, че
три от особените мнения са неподписани от техните автори-Д.Ц.А., Ц.И.Г. и
Р.И.Т.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено
следното:
Жалбата е депозирана в законоустановения в чл.459,
ал.1 ИК срок. Процесното решение на ОИК-Борован е издадено на 04.11.2019 г., а
жалбата против него е входирана в ОИК-Борован на 08.11.2019 г. Жалбоподателят е
активно легитимиран да оспори резултатите от изборите за кмет на Община
Борован, тъй като същият е участвал като кандидат за кмет, видно от приложените
по делото доказателства. Предвид това жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, настоящият съдебен състав счита, че същата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 03.11.2019 г. в Р България е произведен втори тур
на местни избори за избиране на кмет на община и кмет на кметство. Предмет на
настоящото производство е изборът на кмет на Община Борован.
Тъй като се касае до балотаж, участвали са две лица,
които видно от събраните по делото доказателства са: И.Д.К., , издигнат от ПП „ГЕРБ“ и
Д.Д.Т., издигната Местна коалиция „СДС“, ПП „Земеделски
народен съюз“, ПП „Движение за права и свободи-ДПС“, ПП „Земеделски съюз –
Александър Стамболийски“, ПП „Национално движение за стабилност и възход –
НДСВ“, ПП „СДС“, ПП „Новото време“ и ПП „Воля“, регистрирани за участие в изборите от ОИК-Борован.
Оспорва се Решение №132-МИ/4.11.2019г. на ОИК - Борован
за определяне резултатите от изборите за
обявяване на избран кмет на Община Борован, на втори тур, произведени на
3.11.2019 г.
За произвеждане на изборите в Община Борован с Решение
№783-МИ/26.08.2019г. ЦИК е назначила членовете на ОИК-Борован, като общият им
брой е 13. Впоследствие с Решение №1627-МИ/02.11.2019г., Решение
№1113-МИ/17.09.2019г. и Решение №1028-МИ/10.09.2019г. са променени
зам.-председателя и двама от членовете на ОИК, като при съпоставка съдът
установи, че именно тези лица са посочени в Протокола, в който са отразени
резултатите от изборите за кмет на общината и са подписали същия. Установи се,
че в Община-Борован е гласувано в 12 избирателни секции, от които 2 подвижни-11
и 12 ПСИК.
След обобщаване на
резултатите от гласуването, нанесени в протоколите на СИК, в протокола на
Общинска избирателна комисия – Борован са отразени крайните резултати от
гласуването. Видно от същия броят на избирателите според избирателните списъци
е 4730, от тях гласували според броя на подписите в избирателните списъци –
3544, какъвто е и броят на намерените в избирателните кутии бюлетини. От тях
3456 са действителни, 61 недействителни и 27 не подкрепям никого.
След
разпределение на действителните гласове по кандидати се е стигнало до следните
резултати: за И.К. – 1723 действителни гласове и 12 недействителни, и за Д.Т. –
1733 действителни гласове и 8 недействителни. В протокола е отразено, че не са
предадени протоколи по реда на чл.438, ал.3 ИК с описани спорове относно
действителността или недействителността на бюлетините. В същият е описано, че
през изборният ден е постъпила жалба от И.Д.К. – кандидат за кмет от ПП „ГЕРБ“,
относно нарушение на ИК и искане за ново преброяване на бюлетините в 6 изборни
секции. ОИК Борован се е произнесла с Решение №131-МИ от 03.11.2019 г.(л.49). Обстановката
е била нормална. Протоколът на ОИК е подписан от всички членове на комисията,
със 6 особени мнения. (Не става ясно, дали Ц.И.Г. – под №4 е подписала протокола
с особено мнение, доколкото няма отразено такова в протокола)./л.50-55/ Въз
основа на отчетените резултати е издадено атакуваното решение, с което за кмет
на общината е обявена за избрана Д.Т., получила 1733 действителни гласове.
Решение №132-МИ/4.11.2019 г. е подписано от всички членовете на ОИК със 7
особени мнения.
При тази фактическа обстановка съдът приема следното.
По отношение
компетентността на ОИК-Борован и изискването за форма на акта, досежно
възражения в тази насока в жалбата.
С оглед нормата на чл. 459, ал. 7 ИК съдът се
произнася по законосъобразността на решението на общинската избирателна комисия, като
разглежда само обстоятелствата,
посочени в жалбата, подадена в срока по ал. 1. Тази норма очертава пределите на
дължимия съдебен контрол спрямо оспорваното решение на ОИК.
Основното възражение на жалбоподателя е, че
решението на ОИК-Борован е нищожно, тъй като според него липсва предписаното в
чл. 85, ал. 4, изр. 1-во ИК мнозинство от две трети от присъстващите членове на
ОИК Борован./подписано с 7 особени мнения, приложени към него, на 3 от които
липсва подпис, /тоест 6 „за“ и 7
„против“, от което според
него следвало, че липсва необходимото мнозинство и било налице решение за отхвърляне.
Видно от делото,
протокола на ОИК /приложение №92-МИ/е подписан с 7 гласа „за" и 6
„против"/л.50-55/, които не са приложени към него.
Решението
не е нищожно по изложените по-долу съображения.
С оглед систематичното място и характера на
чл. 452, ал. 2 ИК, тази норма е специална и се прилага с предимство пред общата
такава на чл. 85, ал. 4, изр. I-во ИК. Специалната
норма на чл. 452, ал. 2 ИК не говори нито за мнозинство, нито за подписване на
решението за обявяване на избран кмет с особено мнение. Особено мнение с оглед
специалните правила на Част II, Глава XVIII от Изборния кодекс и по-конкретно
на чл. 451, ал. 2 ИК е допустимо само и единствено по отношение на протокола
на ОИК, но не и по отношение на отделни решения, обективирани в
него.Съгласно чл. 451, ал. 2 ИК член на
комисията, не може да откаже да подпише протокола, но член, който не е съгласен
с отразеното в протокол, го подписва
с особено мнение, като посочва в какво се изразява особеното мнение. Мотивите се излагат в писмена форма на отделен лист и се прилагат
като неразделна част от протокола. Следователно възможно и
допустимо е да има несъгласие, респективно особено мнение само и единствено с отразеното в протокол на ОИК, но не и по отношение
на решение на този орган.
За
мнозинство при вземане на решения на ОИК може да се говори само тогава, когато
на този орган е предоставено правомощие да реши даден въпрос. Въпросът кой да
бъде избран за кмет на една община не е от компетентността на ОИК. Това
решение се взема от избирателите. ОИК в случая действа в условия на обвързана
компетентност, тоест тя само установява и оповестява волята на избирателите по
аргумент от чл. 452, ал. 2, вр. чл. 87, ал. 1, т. 26 ИК. За да извърши това
установяване и обявяване не се налага нито да гласува, нито да формира
мнозинство.
Регламентацията на решението
на ОИК, с което се обявяват резултатите от гласуването (чл. 452, ал. 2 ИК) се
съдържа в Част II на Изборния кодекс, озаглавена „Видове избори" и
по-конкретно в Глава XVIII „Избори за общински съветници и кметове". Тази регламентация е специална по отношение на общата
такава, разписана в Част I на Изборния кодекс, озаглавена „Общи правила".
Именно във въпросните „Общи правила" и по-конкретно в Глава V „Избирателни
комисии", Раздел III „Общински избирателни комисии" попада нормата на
чл. 85, ал. 4, изр. I-во ИК, на която се позовава
жалбоподателят. Бидейки обща разпоредба, тя следва да отстъпи място на специалната,
когато такава съществува.
В случая предмет на обжалване е решение на ОИК
-Борован, което не съдържа формирана чрез гласуване воля на този колективен
орган. Решението по чл. 452, ал. 2 ИК има оповестителна,декларативна функция и е формалният завършващ акт,
необходим за издаване на удостоверение на избрания кмет. С това решение ОИК не
формира собствена воля (за която би било нужно
мнозинство), а обявява вече формираната такава на избирателите.
Факт е, че Решение №
132-МИ/04.11.2019 г, на Общинска избирателна комисия Борован е подписано от
всичките 13 членове на този орган. Това го
прави валиден акт, защото доказва, че е взето на заседание. протекло при
изискващият се от чл. 85, ал. 3 ИК кворум и то след обсъждане на релевантните факти, последвано от
изготвяне на писмено решение с положени под него подписи на всички членове на ОИК.
Факт е, че няколко от членовете на ОИК Борован са
подписали посоченото решение с особено мнение, което е правно недопустимо,
доколкото чл. 451, ал. 2 ИК дава възможност да се изразява особено мнение само
по отношение на отразеното в протокола на ОИК, но не и по конкретно решение на
този орган. Не е ясно колко точно са особените мнения, тъй като в Протокол № 28
от 03.11.2019 г. на този орган е отразено гласуване с 6 гласа „за" и 7
„против" и е посочено, че към решението се прилагат особени мнения. Не е
записано обаче колко на брой и от кои членове на ОИК са те. Макар в процесното решение и в
цитирания Протокол № 28 от 03.11.2019 г. да е посочено, че се прилагат особени
мнения, които са неразделна част от Решение № 132- МИ/04.11.2019 г. на ОИК
Борован нито едно от тези особени мнения не е оповестено по начина, по който са оповестени Протокол № 28
/03.11.2019г. и
протокола, който е по утвърдения образец - Приложение № 92-МИ от 04.11.2019 г.
и който е изискуем съгласно чл. 87,
ал. 2 ИК - чрез поставяне на общодостьпно
място в сградата, в която се помещава и чрез публикуване на интернет
страницата на ОИК Борован. Липсата на
оповестяване на особените мнения поставя под въпрос тяхното съществуване
към момента на вземане на процесното решение.
Законодателят в чл. 85, ал. 8 и в чл. 451, ал. 2 ИК
е поставил изисквания към особените мнения. Не е достатьчно член на ОИК да
заяви и подпише с особено мнение. Той е длъжен и да посочи в какво се изразява
особеното мнение. Необходимо е и мотивиране на особеното мнение в писмена форма
на отделен лист, който се прилага като неразделна,
част от протокола. В конкретния случай нито в Протокол № 28 от 03.11.2019 г.,
нито в протокола по утвърдения образец - Приложение № 92-МИ от 04,11.2019 г. се
съдържа посочване в какво се изразява съответно особено мнение/ нито
пък към тях на отделни листа са изложени писмени мотиви към особени мнения. Такива не са обявени като
неразделна част към посочените протоколи.
За
пръв път и то само страните по делото имат възможност да се запознаят с така
наречените „особени мнения". Прави впечатление, че три от тях изобщо не са
подписани от лицата, сочени за техни автори, като две дори са озаглавени
„обяснения". Трите неподписани са от членовете на ОИК Борован Д.Ц.А.,
Ц.И.Г. и Р.И.Т. Последните две вместо особени мнения са дали „обяснения".
Липсата на подписи под посочените три
особени мнения, съчетано в факта, че както тези три, така и останалите четири
„особени мнения" не са обявявани по реда на чл. 87, ал. 2 ИК означава
пълна липса на такива.
Единственият
правнозначим от всички гореизброени факти е наличието на 13 подписа, положени
под обжалваното решение от всички 13 членове на ОИК- Борован. С тях се изчерпва
необходимото и допустимо съдържание на решението по чл. 452, ал. 2 ИК. Всичко
допълнително отразено, в това число всякакви особени мнения, на които се
позовава жалбоподателят, следва да се считат неписани и нямат абсолютно никаква
правна стойност. Те не са включени в нормативно определеното съдържание на
акта. Представляват добавка, каквато законът не предвижда и следователно не й е
придал правно значение. Оплакването за липса на мнозинство от състава на ОИК
при вземане на решението за обявяване на избран кмет е лишено от правна
логика.
С решението за обявяване на избран кмет на община
ОИК не формира собствена воля, а обявява вече формираната такава на избирателите.
Не комисията е органът, който решава кое лице да е
кмет на община и кое не. Тази воля се
формира от избирателното тяло. Всеки един избирател, упражнявайки правото си
на глас в изборите за кмет изразява своята воля.
След
като тази воля вече е формирана от избирателите идва ред на секционните
избирателни комисии, които единствени според Изборния кодекс (чл. 100, ал. 1,
т. 4 ИК) разполагат с правомощието да извършат преброяване на гласовете за
кандидатските листи при всички видове избори. След като преброяването е
извършено и резултатите от него са вписани в протоколите на секционните
избирателни комисии, те предават тези протоколи на ОИК. Нейните функции и
правомощия се свеждат до това да прегледат протоколите от външна страна и да
преценят дали те са редовни, както и да участват заедно с представители на
секционните комисии и отговорника на изчислителния пункт при въвеждането на
числовите данни, проследявайки точността на въвеждане на данните в компютъра на
изчислителния пункт към ОИК. Изпълнявайки предвидените си по закон правомощия
нито един от членовете на ОИК- Борован не е направил възражение или оплакване
за неправилно въведени данни от протоколите на секционните избирателни комисии.
Във връзка с направените особените
мнения към решението и протокола на ОИК, отнасящи се до действителност
,респективно недействителност на бюлетини, когато
член на един орган, какъвто е ОИК изразява мнение по въпроси от компетентността
на друг орган - СИК, съгласно чл.100, ал. 1, т. 4 ИК, това мнение следва да бъде преценено като правно ирелевантно и
неоказващо влияние върху действителността на съответния административен акт.
С
оглед на изложеното ,Решение № 132- МИ/04.11.2019 г. на ОИК Борован не е нищожно на посоченото в жалбата
основание. То е прието от компетентния орган по чл. 452,ал. 2, във вр.чл. 87,
ал. 1, т. 26 ИК, което е удостоверено с подписите на всички 13 членове на ОИК
Борован.
Друго оплакване в жалбата е, че „са
удостоверени неистински изборни резултати в съответните секции, респективно на
територията на общината, като действителни
гласове за кандидатската листа на ПП „ГЕРБ" И. Д.К. са обявени от СИК за
недействителни, което е предопределило констатиране на
неистински изборен резултат с атакуваното решение на ОИК". Спорът
следователно е концентриран само и единствено около гласове, които според
жалбоподателя са били подадени за него като кандидат на ПП „ГЕРБ" и които
според него са били действителни, но са отчетени от съответните секционни
избирателни комисии като недействителни за него.
Във връзка с посоченото оплакване съдът е открил
производство по реда на чл. 193,ал.1-3 ГПК, във вр. с чл. 144 АПК по оспорване истинността на
всички протоколи на секционни избирателни комисии на територията на община
Борован, съставени за втория тур на местните избори за кмет на същата община,
както и на протокола от 04.11.2019 г. на ОИК Борован, съставен по образеца -
Приложение № 92-МИ. Доколкото те са официални удостоверителни документи и като
такива се ползват с материална
доказателствена сила за изявленията в тях,на жалбоподателя бе указано, че носи
доказателствената тежест по оспорването. В това производство жалбоподателят не
ангажира годни доказателства, с
които да опровергае съдържанието на
оспорените официални удостоверителни документи, в това число числовите данни,
отразени в тях.
Съгласно чл.
164, ал. 1, т. 2 ГПК, приложим на основание чл. 144 АПК свидетелски показания
са недопустими за опровергаване съдържанието на официален документ. В този
смисъл е и Решение № 5782 от 16.05.2016 г. по адм. д. № 859/2016 г., IV отд. на
ВАС. Предвид законовото ограничение на свидетелските показания, съдът е длъжен
да ги цени само и единствено относно установяване действията в IV-та СИК и XI-та ПСИК по
време на изборния ден, но не и за опровергаване съдържанието на протоколите на
тези две секционни избирателни комисии. Всички
разпитани по делото седем свидетели са били в състава съответно на IV-та СИК и XI-та ПСИК и като такива са подписали секционните протоколи без особени мнения, без
забележки и без възражения. Това обстоятелство, освен от
съдържанието на оспорените протоколи, се установи абсолютно безпротиворечиво и
от показанията на всичките 7 свидетели. Дори тримата от тях, които далеч след
края на изборния ден и след предаване на съответните протоколи на СИК/ПСИК са
подали жалби в Окръжна прокуратура Враца, потвърдиха пред съда, че когато е
приключила работата съответно на IV-та СИК и XI-та ПСИК и е изготвен протоколът,
отразяващ резултата от гласуването в съответната секция те не са направили
възражения и забележки по вписаните в него данни,
нито са подписали с особено мнение.
Законодателят в чл. 441, ал. 3, изр.2-ро и 3-то ИК ясно е определил начина, по
който член на СИК може да изрази
несъгласието си с отразеното в протокола на съответната комисия, в която участва, както и времето, в което най-късно
може да стори това. Особеното мнение трябва да е писмено, да е отразено в протокола чрез посочване в какво са изразява. Отделно се
изисква към особеното мнение да се
изложат мотиви в писмена форма на отделен лист, които се прилагат като неразделна част от протокола.
Времето на изразяване на несъгласие с отразеното в
протокола на СИК,
което би било правно релевантно е времето на съставяне на протокола на СИК, тъй
като именно в него и преди приключването му се очаква да са отразени особените мнения, ако такива
съществуват.
Всякакви изявления на членове на СИК, които не
са направени до приключване и подписване на протокола и не са под формата на особено мнение,
възражение или забележка, отразени в същия този протокол са ирелевантни и
провокирани от несподеляне на крайния изборен резултат. В случая протоколът на IV-та СИК е приключен в 22:30 ч. на 03.11.2019г. Към този момент
е подписан и предаден от всички 7 членове на същата СИК в ОИК Борован без нито едно особено мнение,
възражение или забележка. Нещо повече - всички 7 членове на тази IV- та СИК в нарочно изискано от ОИК Борован писмено
обяснение вх. № 245/03.11.2019
г. (намиращо се на стр. 8 от
приложеното по настоящето дело адм. д.
№ 796/2019 г, па АС Враца)
отново са препотвърдили данните от вече предадения от тях секционен протокол в частта,
касаеща отчетени като
недействителни бюлетини за двамата кандидати (6 за
жалбоподателя и 2 за Д.Т.). И това писмено обяснение вх. №
245/03.11.2019 г. на ОИК Борован
отново е подписано без забележки, възражения и особени мнения от всичките 7 членове на IV-та СИК,
в това число и от разпитаните по
делото свидетели Т.Ж. и К.Г. Видно от
показанията им никой и нищо не им е попречило да изразят такива, ако са имали. При това положение
единственият логичен извод е, че в изборния
ден те не са имали друго мнение, различно от това на останалите членове на IV-та СИК. Осем дни по-късно и
двамата са подали сигнали
вх. №№ 1719/11.11.2019 г. и 1720/11.11.2019 г. до Окръжна прокуратура Враца (стр. 1342 и
1344 от делото) с твърдения обратни на
подписаните от тях в секционен протокол на IV-та СИК от 03.11.2019г. и писмено обяснение вх. № 245/03.11.2019
г. Твърдението в жалбата, че двамата са подавали жалби до ОИК Борован вх. № №
249 и 250 от
06.11.2019 г. са недоказани, доколкото такива жалби не са представени от никоя от страните по делото, нито е
ангажирано доказателствено
искане за представянето им. Подобни жалби по делото липсват, поради което съществуването и евентуалното
им съдържание е недоказано.
Дори обаче да има такива жалби очевидно те са от 06.11.2019 г., т. е. 3 дни след края на изборния ден. По тази
причина биха били ирелевантни по
вече посочените съображения за липса на особени мнения, възражения и забележки, релевирани в
секционния протокол при изготвянето
и подписването му на 03.11.2019 г.
Протоколът
на XI-та ПСИК е приключен в 21:10 ч. на 03.11.2019 г. Към този момент е подписан от всички 5 членове на същата
ПСИК, в това число и заместник
председателя на комисията - свидетелят Л.Л., без нито едно особено мнение, възражение или
забележка.
Едва на следващия ден - 04.11.2019 г. заместник
председателят на тази ПСИК - свидетелят Л.Л. е подал сигнал, по който е
образувана преписка вх. N° 1675/2019 г. от 04.11.2019 г. на Окръжна
прокуратура Враца. По делото няма данни дали и как е приключила тази преписка.
В този сигнал изнася данни за това, че няколко бюлетини били с отличителни
знаци, а върху други нямало печати. Подобни твърдения свидетелят Л. изнася и
пред съда по настоящето дело. Те са меко казано странни с оглед
обстоятелството, че от неговите показания и от тези на свидетелките Б. и Б.
безпротиворечиво се установи, че в тази ПСИК единственото лице, което е носило
и полагало печат на ПСИК върху бюлетините е именно свидетелят Л. От
съдържанието на протокола на тази ПСИК от друга страна се установява, че в нея
нито една бюлетина не е отчетена като недействителна за жалбоподателя К., т. е.
той дори няма правен интерес да оспорва отразените данни в конкретния протокол.
Жалбата му до съда е именно с оплакване за неправилно отнесени за него като
недействителни гласове, но не и за такива които неправилно са отчетени като
действителни за Д.Т.. В XІ ПСИК има нула отчетени като недействителни гласа
за жалбоподателя и един отчетен като недействителен глас за Д.Т., т. е. ако има
някой ощетен в тази ПСИК, то това не е жалбоподателят, а заинтересованата
страна Т.. Тя обаче не е подала жалба, поради което изследване дали този глас е
отчетен правилно не следва да се прави по делото.
И в тази ПСИК при изготвяне и подписване на
протокола от 03.11.2019г.не е изразено нито едно особено мнение, т. е. всички
членове на XI-та ПСИК с пълно единодушие са подписали протокола. Следователно
отразеното в него следва да се счита за истинно и прието за вярно от всеки един
от членовете на комисията, в това число и свидетелят Л. С подписите си петимата
членове на тази ПСИК са гарантирали истинността на вписаните в него числови
данни, отразяващи резултата от преброяването. Никой от тях не е изразил особено
мнение.
Предвид изложеното по-горе се установява, че оспорването на протоколите
на СИК и ПСИК остана недоказано. Същото се отнася и за протокола на ОИК Борован
от 04.11.2019 г., съставен по образеца - Приложение № 92-МИ. За опровергаване
на съдържанието му не бяха ангажирани годни доказателства и доказателствени
средства. При това положение следва да се приеме, че не е оборена материалната
доказателствена сила на оспорените официални документи и те следва да се ценят
като годни доказателства по делото. От съдържанието им безспорно се установява,
че всички СИК и ПСИК на територията на Община Борован по време на втория тур на
местните избори за кмет на община Борован са действали в пълен състав.Упражнили
са стриктно правомощията си по ИК. Изборният ден във всички тях е протекъл
нормално, без нарушения, и жалби. Резултатите от проведения вот са отчетени и
обективирани надлежно в съответните протоколи по установения ред в ИК и в
Методическите указания на ЦИК, като всички протоколи са подписани от абсолютно
всички членове на съответната СИК (секционна
избирателна комисия), респективно ПСИК (подвижни
секционна избирателна комисия). В нито един от протоколите на СИК,
съответно тези на двете ПСИК не е отразено нито едно особено мнение, изразено
от член на комисията. Нито един член на която и да било СИК/ПСИК следователно
не е изразил несъгласие по смисъла на чл. 441, ал. 3, изр. П-ро и Ill-то ИК с отразеното в съответния протокол.
Предвид
изложеното се налага извода за неоснователност на жалбата досежно наведените в
нея доводи за нарушения, които да доведат до
незаконосьобразност на обжалваното решение. Не се установи да има
каквото и да било нарушение на изборните правила. Наличието на 4 сигнала до
Окръжна прокуратура Враца (на стр. 1330,
1340, 1342 и 1344 от делото)
по никакъв начин не доказват извършени нарушения на ИК. Те освен това са от
членове на СИК и ПСИК, които са подписали секционните протоколи на 03.11.2019
г. без особени мнения, а са подали жалби след края на изборния ден, съответно
на 04.11.19 г. – Л.Л. и на 11.11.2019 г. Ц.В., Т.Ж. и К.Г. По тях няма
произнасяне от Прокуратурата. По жалбата на г-н К., налична по приложеното адм.
д. № 796/2019 г. на АС Враца също няма позитивен за него акт. По посоченото
дело съдът е постановил Определение № 678/13.11.2019 г., с което е оставил
жалбата без разглеждане. Решението е влязло в сила.
Третото оплакване в
жалбата е, че изборът е протекъл при незаконен състав на избирателния корпус.
Твърди се нарушение на чл. 37, ал. 3 ИК, осъществено чрез включване в
избирателен списък за гласуване с подвижна избирателна кутия на десетки лица,
които не притежават това право.Твърдения за неправомерно включване на лица в
избирателен списък не може да се прави общо и по принцип. За да е възможна
съдебна проверка на това твърдение, жалбоподателят е трябвало да посочи кои
точно конкретни лица според него не са имали право да гласуват с подвижна
избирателна кутия, но въпреки това са включени в избирателен списък за
гласуване с такава.
По разбиране на съда, и това оплакване е
неоснователно и недоказано.
Не са
ангажирани и доказателства, че хипотетично нямащи такова право лица фактически
са упражнили правото си на
вот с подвижна избирателна кутия. Това, че едно лице е включено в списъка не
означава автоматично, че е упражнило правото си на вот.Липсата на конкретика
колко и кои лица според жалбоподателя неправомерно са включени в списък по чл.
37, ал. 4 ИК, както и пълната липса на твърдения, че такива неправомерно включени лица
фактически са упражнили правото си на глас прави невъзможно да се извърши
съответната проверка доколко основателно е това твърдение. Това води до извод
за неоснователност на оплакването. По делото не са ангажирани годни
доказателства за това твърдение. Изявленията на свидетеля Л. освен, че не
кореспондират с многобройните писмени доказателства (медицински документи) са и
абсолютно недопустими за удостоверяване здравословното състояние на когото и да
било. По делото е представено Постановление № 1368/2019 от 03.11.2019г. за
отказ да се образува наказателно производство на РП Бяла Слатина. Това
постановление също опровергава тезата за соченото нарушение по чл. 37, ал. 4 ИК. Следва да се отчитат също така т. 3
и 4 от Решение № 935-МИ/02.09.2019 г. на ЦИК. Видно от тях медицинската
документация, с която се установяват предпоставките за включване на едно лице в
списък за гласуване с подвижна избирателна кутия не се ограничава само до
решения на ТЕЛК/НЕЛК.
На последно място, не се
твърди в жалбата в този списък да са включени лица без право на глас. Спорът е
дали те следва да упражняват правото си на глас в стандартна СИК или в
подвижна. В крайна сметка става дума за лица с право на глас в съответния вид
избор, на които е осигурен облекчен начин да го упражнят. Не се навеждат доводи
за опорочен вот под каквато и да било форма. Противното би поставило под
съмнение и първия тур на изборите, в това число и за общински съветници,
доколкото същите лица и по време на първия тур са гласували с подвижна
избирателна кутия.
От направения анализ на
доказателствения материал и сочените в жалбата основания за допуснати нарушения
в изборния процес, не се доказа да е имало съществени нарушения, които да са
довели до опорочаване на изборния резултат, правилно е приложен и материалния
закон, при което решението на ОИК-Борован, като издадено от компетентен орган,
при спазване установената форма на акта и при спазване на процесуалния и
материалния закон и целта на закона следва да се потвърди.
С оглед изхода на спора
и при направено искане за разноски от адв.Т.-процесуален представител на
заинтересованата страна Д.Т. и от адв.И.-процесуален представител на Д.Т. и на
МК“Съюз на демократичните сили“, същите им се следват на основание чл.143, ал.3
и 4 АПК в размер на по 500лв., видно от приложените договори за правна защита и
съдействие и представените списъци за разноски. Воден от горното и на основание
чл. 459, ал. 10 от Изборния кодекс съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение
№132-МИ от 4.11.2019 г. на ОИК- Борован, с което е обявен за избран за кмет на
Община Борован, на втори тур, издигнатия от Местна коалиция „СДС“/ПП
„Земеделски народен съюз“, ПП „Движение за права и свободи-ДПС“, ПП „Земеделски
съюз – Александър Стамболийски“, ПП „Национално движение за стабилност и възход
– НДСВ“, ПП „СДС“, ПП „Новото време“ и ПП „Воля“ кандидат Д.Д.Т., получила 1733 действителни гласа на произведения
на 03.11.2019 г. втори тур за избор на кмет на община Борован.
ОСЪЖДА И.Д.К. ***, в качеството му на
регистриран кандидат за кмет на Община Борован от ПП „ГЕРБ“ в изборите за
кметове, произведени на 27 октомври 2019 г. и 3 ноември 2019 г.да заплати на
заинтересованата страна Д.Д.Т., чрез адв.Б.Т. и на адв.И.И., последната и като
представител на МК“Съюз на Демократичните сили“ разноски по делото в размер на
1000/хиляда/лв.-по 500/петстотин/ лв. за всяка от тях.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен
административен съд чрез Врачански административен съд в 7-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
На основание чл. 138 от АПК на страните да се
изпратят преписи.
Административен съдия: