Решение по дело №356/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 6388
Дата: 15 юли 2025 г.
Съдия: Стоил Ботев
Дело: 20247180700356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6388

Пловдив, 15.07.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - V Състав, в съдебно заседание на дванадесети юни две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: СТОИЛ БОТЕВ
Членове: ЙОРДАН РУСЕВ
ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ

При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА и с участието на прокурора АНЕЛИЯ ЛИЛКОВА ТРИФОНОВА като разгледа докладваното от съдия СТОИЛ БОТЕВ административно дело № 20247180700356 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 73 от АПК, във връзка с чл. 63а от Закона за здравето / ЗЗ/ .

Жалбоподателят - Сдружение шахматен клуб С., ЕИК *********, представлявано от председателя А. К., с адрес за призоваване и съобщения в [населено място], ул. Македония, № 9, ап.3 оспорва Заповед № РД-01-118/26.01.2024г. за изменение и допълнение на Заповед № РД.01-100/19.01.2024г. на Директора на РЗИ – [област].

В жалбата , както и в представената писмена защита се твърди , че оспорената заповед е противоконституционна, незаконосъобразна , издадена при съществени процесуални нарушения , при неправилно приложение на материалния закон и целта на закона . Претендира и разноски.

Ответникът - ДИРЕКТОР НА РЕГИОНАЛНА ЗДРАВНА ИНСПЕКЦИЯ - [област], чрез гл. юрисконсулт М. Т. счита жалбата за недопустима и неоснователна , а издадената заповед за издадена от компетентен орган , мотивирана и законосъобразна. Претендира и юк. Възнаграждение.

ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – [област], чрез прокурор Т. дава становище за отхвърляне на жалбата , като неоснователна.

Съдът като взе предвид Определение № 13074 от 03.12.2024 г., постановено по адм. дело № 11227/2024 година по описа на Върховния административен съд на Република България, Шесто отделение, с което е отменено Определение № 7084 от 08.08.2024 година на Административен съд – [област], счита жалбата като подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес за процесуално ДОПУСТИМА.

Заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора па РЗИ - [област] е общ административен акт , съгласно чл. 63а, ал. 5 от 3З.

Съдът от фактическа страна приема за установено следното :

С процесната Заповед № РД-01-118/26.01.2024г. за изменение и допълнение на Заповед № РД.01-100/19.01.2024г. на Директора на РЗИ – [област] е наредено:

А - Удължаване на въведените временни противоепидемични мерки на територията на област Пловдив до 05.02.2024г., включително, както следва:

1. Преустановяване на плановите консултации на здрави бременни жени и деца. 2. Преустановяване на профилактичните прегледи и задължителните имунизации и реимунизации, които се извършват от общопрактикуващите лекари. 3. Преустановяване на свижданията в лечебните заведения и в специализираните институции за предоставяне на социални услуги и такива за социални услуги от резидентен тип за деца и възрастни. 4. Провеждане на стриктен сутрешен филтър в детските заведения и училища, за недопускане на деца с клинични симптоми на грип и ОРЗ, като откритите болни деца се връщат по домовете им. Не се допускат до работа заболели лица от персонала на детските и учебни заведения. Извършване на двукратна текуща дезинфекция на повърхности и често проветряване на помещенията.

Б - Въведени са временни противоепидидемични мерки на територията на област Пловдив за период от 29.01.2024 г. до 05.02.2024г. включително, както следва: 1. Преустановяване на присъствен учебен процес и провеждането на извънкласни занимания и организирани дейности с ученици на територията на област Пловдив.

Ответникът е представил цялата АП , като спор по липсващи доказателства между страните липсва.

Съдът е изпълнил всички искания по доказателствата на К. и са събрани всички относими по правния спор такива.

Със заповед № РД-01-260/11.09.2019 год. на Министъра на здравеопазването е утвърдено Методическо указание за борба с грипа и острите респираторни заболявания. | 

В указанието / л. 150-181/ е разяснено, че грипът е сред най- заразните инфекции - разпространява се циклично и ежегодно води до сезонни епидемии, като е необходимо предприемането на своевременни и адекватни противоепидемични мерки, за да се избегне риска от усложняване на обстановката и преминаването от грипна епидемия в пандемия. В указанието са налични разяснения и за механизма за разпространение на грипа - разпространява се лесно от човек на човек, особено на места, на които се събират много хора като детските заведения, училищата, обществения транспорт, общежития, старчески домове и други.

Съгласно горепосоченото указание, в България се провежда сентинелен надзор на грип и ОРЗ, при който данните, получени от проследяване динамиката на разпространение на тези инфекции сред определена, предварително избрана представителна група от населението се използват за характеризиране на заболяемостта сред цялото население.

В тази връзка РЗИ - [област] определя броя на амбулаториите за първична помощ, с пациенти в съответните възрастови групи, които ще провеждат сентилен надзор на грип и ОРЗ през съответния грипен сезон, въз основа на определеното от ПЦЗПБ население за наблюдение на сезона.

РЗИ - [област] обобщава данните от проведения сентилен надзор на грип и ОРЗ от амбулаториите в областта и ги въвежда в интернет , като информационната система използва седмичната информация за заболяемостта от грип и ОРЗ за предходните години и определя нивата на интензивност на епидемичния процес на грип и ОРЗ.

С писмо с изх. №33-08-155/18.10.2023 година на Министерство на здравеопазването, приложено по делото РЗИ е уведомено, че трябва да извършва засилен лабораторен надзор на ОРЗ през периода .

Предвид горното в РЗИ – [област] е създадена необходимата организация за провеждане на надзор над заразните болести - грип и ОРЗ, като на база на получените резултати от проведения надзор над грипа и ОРЗ през есенно-зимния сезон на територията на областта е установено, че общата заболяемост от грип и ОРЗ е достигнала епидемично ниво.

На 16.01.2024 год. е проведено заседание на Областния оперативен щаб за борба с грип и OP3, създаден със заповед на директора на РЗИ - [област], на което членовете се запознава с епидемичната обстановка и видно от изготвения за проведеното заседание протокол , достигането до епидемичното ниво на общата заболяемост от грип и ОРЗ е резултат от силната заболеваемост в две възрастови групи: 5-14 г. и 15-29 г., а при всички останали възрастови групи заболяемостта е в епидемичен подем.

Членовете на щаба преценят, че е необходимо да се проследи динамиката на епидемичния процес и да се въведат съответните противоепидемични мерки. Д-р М. П., директор дирекция НЗБ в РЗИ - [област] и председател на Областния оперативен щаб за борба с грип и ОРЗ, изготвя анализ на динамиката на епидемичния процес от ОРЗ и грип в Пловдивска област, в който са систематизирани и анализирани данните, извлечени от проведените методи за надзор на грипа и ОРЗ и данните от информационна система за надзор па грип и ОРЗ. В анализа се съдържат и данни, предоставени от РУО - [област] относно броя на отсъстващите ученици и педагогическия персонал в учебните заведения на територията на област Пловдив.

Данните за увеличената заболяемост, достигнала епидемични стойности от грип и ОРЗ на територията на областта, са разгледани и обсъдени на проведеното на 19.01.2024 год. заседание на Областния оперативен щаб на област Пловдив. На заседанието е взето единодушно решение за обявяване на грипна епидемия и въвеждане на противоепидемични мерки на територията на областта, за периода от 22.01.2024 год. до 28.01.2024 год., включително, като са изброени и съответните мерки.

Издадена е Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора на РЗИ - [област], с която се въвеждат противоепидемични мерки на територията на област Пловдив, като в нея са изложени и подробни мотиви. В заповедта е посочено , че с оглед увеличената заболеваемост , достигнала епидемични стойности от 206 на 10000 души население и въз основа на решение на Областен оперативен щаб и след съгласуване с главния здравен инспектор е решено да се въведат временни противоепидемични мерки на територията на област Пловдив.

В издадена е Заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. на директора на РЗИ - [област], изрично е посочено , че с оглед увеличената заболеваемост , достигнала епидемични стойности от 269,7 на 10000 души население , увеличаващата се циркулация на грипен вирус тип А и увеличен брой на отсъстващи ученици и учителски персонал , въз основа на решение на Областен оперативен щаб от 26,01,2024г. и след съгласуване с главния здравен инспектор е решено да се въведат временни противоепидемични мерки на територията на област Пловдив.

В хода на съдебното дирене страните са представили относимите писмени доказателства от които се установява по безспорен начин, че към края на м. януари , до 05,02,2024г. в град Пловдив е налице увеличена заболеваемост , достигнала епидемични стойности от 206 до 269,7 на 10000 души население , увеличаващата се циркулация на грипен вирус тип А и увеличен брой на отсъстващи ученици и учителски персонал . Въз основа на горните данни е прието решение на Областен оперативен щаб от 19 и 26,01,2024г. и след съгласуване с главния здравен инспектор е решено да се въведат временни противоепидемични мерки на територията на област Пловдив, като в крайна сметка са издадени двете заповеди.

От правна страна съдът излага следното:

Процесната заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. и издадената преди нея Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора на РЗИ са законосъобразни , издадени от компетентния за това орган; в предвидената от закона форма – съдържат подробни мотиви , като не е допуснато съществено нарушение на правилата в производството по тяхното издаване и съответстват с приложимите материалноправни разпоредби и с целта на закона.

В процесната Заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. , както и предходната Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора на РЗИ [област] са изложени подробни мотиви , относно увеличената заболяемост, достигането на епидемични стойности от 206 до 269,7 на 10000 души население , от грип и ОРЗ на територията на областта, с актуални към момента на издаването й данни, увеличаваща се циркулацията на изолиран грипен вирус тип А и увеличен брой на отсъстващите ученици и педагогически персонал.

Съдът приема , че Заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора на РЗИ - [област] е издадена от компетентен за това орган.

В случая компетентността на директора на РЗИ - [област] да издаде оспорваната заповед е нормативно определена, като на основание чл. 63а, ал. 2, във връзка с ал. 1 от 33 е предоставено правото на директора на Регионална здравна инспекция - [област], съгласувано с главния държавен здравен инспектор, при епидемично разпространение на заразни болести по чл. 61, ал. 3 от 33, да въвежда със заповед противоепидемчини мерки на територията на област Пловдив, за определен период от време.

В случая противоепидемични мерки са съгласувани с главния държавен здравен инспектор, като с приложено писмо с изх. № 16-16-12/26.01.2024 год. на МЗ, се удостоверява извършеното съгласуване.

К. не оспорва компетентността на органа.

При издаване на процесната заповед не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени нравила в административното производство по издаването й .

Каза се по-горе , че съобразно предвиденото в чл. 63а, ал. 2 от Закона за здравето, обжалваната заповед, включително въведените с нея противоепидемични мерки, са съгласувани с главния държавен здравен инспектор , на основание писмо с изх. № 03-64/26.01.2024 год. на РЗИ - [област] и писмо с изх. № 16-16-12/26.01.2024 год. на МЗ.

В съответствие е разпоредбата на чл. 63а, ал. 5 от Закона за здравето, обжалваната заповед е общ административен акт, който се издава по реда на Глава Пета от АПК.

Съобразно горните правни норми в хипотезите на неотложно издаване на общ административен акт за предотвратяване или преустановяване на нарушения, свързани с националната сигурност и обществения ред, за осигуряване на живота, здравето и имуществото на гражданите, законодателя е предвидил възможност да не се спазят някои от разпоредбите на този раздел за уведомяване и участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта. В тези случаи в хода на изпълнението на акта се оповестяват съображенията за издаването му.

Не се спори от жалбоподателя , че в процесната заповед изрично е посочено, че същата е издадена на основание чл. 73 от АПК и съобразно чл. 63а, ал. 5 от 33, е поместена на интернет страницата на инспекцията, на 26.01.2024 год., видно от приложената по делото извадка от сайта.

По повод направеното от жалбоподателя оспорване за нечетливост на датата от извадката, съдът счита същото за неоснователно, тъй като същата е в оригинал, а не представлява копие на документ, както и че сайтът на инспекцията е обществено достъпен и при съмнение в датата на публикуване на заповедта, може да бъде извършена справка за това по всяко време.

В съответствие с чл. 63а, ал. 4 и ал. 5 от 33, в оспорваната заповед е посочено, че същата подлежи на предварително изпълнение, както и реда за нейното обжалване.

Оспорената заповед не противоречи с материалноправните разпоредби на ЗЗ, напротив в процедурата по издаването й са установени наличието на епидемично разпространение на заразни болести извън посочените в чл. 61, ал. 1 от 33, а в обжалваната заповед са посочени конкретните противоепидемични мерки, включително техния териториален и времеви обхват, спазено е ограничението предвидено в чл. 63а, ал. 3 от 33 и със заповедта не са въведени противоепидемични мерки за забрана за влизане на територията на страната на граждани на други държави и временно ограничаване придвижването на територията на страната.

Процесната Заповед № РД-01-118/26.01.2024 год. за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-100/19.01.2024 год. на директора на РЗИ - [област] е издадена и в съответствие с целта на закона. Безспорно правото на живот е едно от основните права, гарантирани от Конституцията, а според чл. 53, ал. 2 от Основния закон на Република България, държавата е длъжна да закриля здравето на гражданите, когато съществува опасност за това. Държавата е длъжна да предприеме необходимите действия за защита на хората срещу заболяванията и произтичащите от тях страдания, както и да осигури адекватно ниво на медицинска помощ.

За ограничаване разпространението на грипни и други респираторни вируси, за забавят хода на епидемията и нейната интензивност, за предотвратяване възникването на пандемия, с цел безспорно намаляване на общият брой болни, тежките форми на грип и снижаване пиковата заболеваемост и смъртността съдът приема , че е било наложително издаването на двете заповеди от 19 и 26,01,2024г.

Отделно от горното съдът счита , че в случая е спазен и принципът за пропорционалност на въведените ограничения с преследваната цел - мерките са въведени за кратък период от време и с тях не е ограничено нито едно основано право, предвидено в Конституцията на Република България.

Съотнасяйки установената фактическа обстановка към релевантната правна уредба, първоинстанционният съд намира, че към момента на издаването на оспорената заповед са били налице предпоставките на чл. 73 от АПК.

При постановяване на решението си, съдът приема че оспорената заповед съответства и на съдебната практика на ВАС - по ад. № 6782/2022г. , ад № 8384 / 2022г. ., ад № 4177/2023г. , както и съответства с мотивите по Решения № 7 от 1996 г. на Конституционния съд на Република България по к. д. № 1/1996 г., Решение № 12/1997 г. по к. д. № 6/1997 г., Решение № 14/2014 г. по к. д. № 12/2014 г. , Решение № 8 от 2019 г. по к. д. № 4/2019 г. и по кд. № 7/2020г.

Конституционния съд на Република България, който в мотивите на Решение № 10 от 23.07.2020 г. /обн., ДВ, бр. 70 от 07.08.2020 г. /, с което е отхвърлено искане за установяване на противоконституционност на чл. 63, ал. 2-7 от Закона за здравето /обн., ДВ, бр. 70/10.08.2004 г.; посл. изм. и доп., бр. 44/13.05.2020 г. / е посочил, че при заразни болести от групата на т. нар. особено опасни инфекции (високо контагиозни и тревожно смъртоносни заразни заболявания) или непозната зараза, при която разпространението е под формата на взрив (внезапно заболяване на голяма група от хора на ограничена територия), обосновано с оглед степента на риска от заразяване на голям брой хора ще е вземането на строги и спешни мерки против тяхното разпространение.

В горното решение Конституционният съд приема, че чл. 4, ал. 2 от Основния закон на Република България гарантира живота, а според чл. 52, ал. 3 от него, държавата е длъжна да закриля здравето на гражданите.

Съдът приема за безспорно доказано по процесното дело , че К. е бил предварително уведомен от кмета на общината, да не допуска до участие ученици в турнира , но въпреки това и на своя отговорност той ги е допуснал - писмо от зам. кмета на община [област] с Вх. № 07-46-1/16.02.2024 год. на РЗИ -[област], в което е посочено, че господин К. е предупреден, че може да проведе турнир, но без присъствието на деца до 18 годишна възраст /ученици/, предвид наложените противоепидемични мерки.

В жалбата си К. основно акцентира , че е налице нарушение на процедурата по издаването на процесната заповед , че е липсвало предварително уведомяване и съгласуване и т.н.

По-горе бяха изложени подробни мотиви , че в случая обществения интерес и целеното ограничаване разпространението на грипни и други респираторни вируси, забавянето хода на епидемията и нейната интензивност, предотвратяване възникването на пандемия, намаляване на общият брой болни, тежките форми на грип и снижаване пиковата заболеваемост и смъртността е налагало издаването на двете заповеди от 19 и 26,01,2024г., по реда по който са издадени.

Въведените с процесната заповед мерки и съответно изключенията от тях, оспорвани от жалбоподателя в настоящото производство, са материално законосъобразни и не са доказано прекомерни спрямо конкретната обективна обществена ситуация към момента на въвеждането им.

Горното налага отхвърляне на жалбата като неоснователна , а на ответната страна следва да се присъдят направените в настоящото производство разноски, както и възнаграждение за участие на юрисконсулт в производството на основание чл. 78 от ГПК във връзка с чл.144 от АПК в размер на 80 лева.

По изложените съображения Административен съд [област], V състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалба на Сдружение шахматен клуб С., ЕИК *********, представлявано от председателя А. А. К., с [ЕГН] , с адрес за призоваване в град [област], ул. Македония, № 9, ап.3 срещу Заповед № РД-01-118/26.01.2024г. за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-100/19.01.2024г. на Директора на РЗИ – [област].

ОСЪЖДА Сдружение шахматен клуб С., ЕИК *********, чрез председателя А. А. К., с [ЕГН] , с адрес за призоваване в град Пловдив, ул. Македония, № 9, ап.3 да заплати на РЗИ Пловдив ю.к. възнаграждение в размер на 80 лева.

Решението подлежи на обжалване с КЖ в 14 дневен срок пред ВАС на Република България.

Председател:
Членове: