Решение по дело №362/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 141
Дата: 3 ноември 2021 г. (в сила от 23 ноември 2021 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20217130700362
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 03.11.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, шести административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.д. №362/2021 г. по описа на Административен съд - Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА.

Административното дело е образувано въз основа на жалба с вх.№ 3178/06.10.2021 г. подадена от К.Д.М. в качеството ѝ на кмет на Община Ловеч, гр.Ловеч, ул. Търговска № 22, ЕИК *********, против т.2 от Решение №496/14.09.2021 г. на Общински съвет Ловеч.

С решението  на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 68, ал. 1, т. 2, ал. 2 и ал. 8 от Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, във връзка с чл. 17, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА и с постъпило искане от директора на СУ „Св. Климент Охридски", гр. Ловеч, в изпълнение на задълженията на органите на местното самоуправление по чл. 256, ал. 1, т. 2 и т. 5 от Закона за предучилищно и училищно образование, Общински съвет Ловеч разрешава изключения от минималния брой на учениците, под минималния брой в паралелка, съгласно Приложение № 7, към чл. 53 от Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование (Приета с ПМС № 219 от 05.10.2017 г.), в две паралелки на СУ „Св. Климент Охридски", гр. Ловеч, без нужда от допълнително финансиране, както следва: 5 а клас с 12 ученици и 5 б клас с 12 ученици.

На 28.09.2021 г., на основание чл. 45, ал. 5 ЗМСМА, г-н Д.К.- зам.-кмет на Община Ловеч, ЗА кмет съгласно Заповед № 3-1600/15.09.2021 г. на кмета на Община Ловеч, връща за ново обсъждане Решение № 469/14.09.2021 г. на Общински съвет - Ловеч, като твърди, че в частта по т. 2. е незаконосъобразно, поради противоречие с материално-правни разпоредби и несъответствие с целта на закона.

Новото обсъждане на върнатия акт е включено в дневния ред на 29-тото заседание на Общински съвет - Ловеч, проведено на 30.09.2021 г. Разгледано е от Общински съвет, но няма произнасяне по него съгласно чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА.

На основание чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му.

Съгласно разпоредбата на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от Кмета на общината в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.

Видно от представения с административната преписка протокол от 29-тото заседание на Общински съвет - Ловеч, състояло се на 30.09.2021 г., Общинският съвет не е приел никакво решение съгласно чл. 45, ал. 9 ЗМСМА - върнатото за ново обсъждане Решение № 469/14.09.2021 г. не е нито отменено, нито изменено, нито е прието повторно.

Иска се отмяна на обжалваното решение като незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от ю.к К., поддържа жалбата и претендира възстановяване на сторените разноски за юрисконсулт.

Ответникът – Общински съвет Ловеч, не се представлява в заседанието по съществото на спора.

Заинтересованата страна, редовно призована, се представлява от директор Х..

Съдът, след като прецени доводите на страните и доказателствата по делото, намира за установено следното:

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е решение на общински съвет, което е било върнато от кмета на общината за ново гласуване, като при повторното гласуване не е взето решение нито за приемане, нито за отмяна на върнатото решение.

Основният довод при оспорването на решението е, че противоречи на разпоредбите на чл.61 и чл. 63 от Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование (Приета с ПМС № 219 от 5.10.2017 г., обн., ДВ, бр. 81 от 10.10.2017 г.).

С искане до Общински съвет Ловеч директорът на СУ „Св.Климент Охридски“ гр.Ловеч е поискал вземане на решение на основание чл. 68 от Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование (Наредбата), като в т. 3 и т. 4 е посочено формирането за учебната 2021/2022 г. на две паралелки V клас с по 12 ученика.

С Предложение № ОС-413/10.09.2021 г. кметът на Община Ловеч предлага да не се уважава исканото в тази част и да не се взема решение за формирането на две паралелки под минималния брой ученици, тъй като не е налице недостиг на ученици, които са с общ брой 24, който е напълно достатъчен за формиране на една паралелка.

На заседанието на 14.09.2021 г. Общински съвет Ловеч е взел Решение №469, с което по т. 2 на основание  чл. 68, ал.1, т.2, ал. 2 и ал.8 от Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, е разрешил изключение от минималния брой на учениците под минималния брой в паралелка съгласно приложение 7 към чл.53 от Наредбата, в две паралелки на СУ „СВ.Климент Охридски“ гр.Ловеч за две паралелки, V а и V б клас, с по 12 ученици.

Против Решението в частта му по т.2 е подадено своевременно връщане за ново обсъждане от кмета на общината с подробно изложени мотиви.

На следващото заседание на общинския съвет проведено на 30.09.2021 г. при проведеното гласуване не е прието повторно решението в частта по т.2. Но не е взето решение в нито един от възможните варианти по чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА - общинският съвет да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт. Т.е. налице е хипотезата на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА. Кметът на общината е оспорил решението на това основание. 

Съдът, след като се запозна с административната преписка, намира, че предявената жалба е основателна.

Съгласно чл. 61, ал.1-3 от Наредбата броят на паралелките в училищата се определя в началото на учебната година, като броят на учениците от съответния клас се раздели на норматива за максимален брой на учениците съгласно приложение № 7. Втора и следваща паралелка се формират, при условие че предходната паралелка или предходните паралелки са формирани с максималния брой ученици и е налице остатък, равен на минималния брой ученици съгласно приложение № 7. При определянето на броя на паралелките по реда на ал. 2 учениците се разпределят равномерно в тях с изключение на паралелките, в които се обучават ученици със специални образователни потребности, в които броят на учениците може да е по-малък от този в останалите паралелки.

Съгласно чл. 63, ал. 1 от Наредбата при недостатъчен брой ученици за формиране на паралелките в неспециализираните и в специализираните училища в съответствие с чл. 61 ал. 1, 2 от Наредбата се формира една паралелка – при минимален брой ученици, равен на норматива за минимален брой съгласно приложение № 7; две паралелки – при минимален брой 13 ученици – за паралелките в класовете от началния етап на основното образование, и 15 ученици – за паралелките в класовете от прогимназиалния етап на основното образование при училищен план-прием и при държавните спортни училища, както и на първи и на втори гимназиален етап на средното образование.

Съгласно чл. 68, ал. 1, т. 2 от Наредбата изключения от минималния брой на учениците в паралелките в неспециализирани и специализирани училища се допускат, когато броят на учениците в паралелка от I до ХII клас е не по-малко от 10.

Т.е. едва след прилагане на правилата по чл. 61 и чл. 63 от Наредбата, ако остатъкът е не по-малко от 10 ученици, може по изключение с решение на финансиращия орган да се формира паралелка под минималния брой. 

В случая очевидно в училището има 24 деца в V клас. При прилагане на норматива за броя на учениците в V клас от Приложение 7 към чл. 53 от Наредбата, при определен минимален брой 18 и максимален 26, се установява, че при 24 деца се формира една паралелка с нормален брой ученици, без да е налице остатък, за който да се прилагат изключенията по чл. 68 от Наредбата.

С оглед изложеното оспореното решение на Общински съвет Ловеч е взето в противоречие с императивни правни норми, регламентиращи условията, при които се определя броят на учениците в паралелките от V клас в училищата. Решението е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

С оглед изхода на делото, направеното искане за възстановяване от ответника на жалбоподателя на сторените разноски следва да бъде уважено, като се присъдят 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение, което съответства на разпоредбата на чл. 143 от АПК във вр. с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав

Р Е Ш И:

 

 ОТМЕНЯ точка 2 /втора/ от Решение №496/14.09.2021 г. на Общински съвет Ловеч, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Общински съвет Ловеч да заплати на Кмет на Община Ловеч, сумата от 100 лв. /сто лева/, представляващи сторени разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

Административен съдия: