О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Гр. София,27.03.2018г.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-11 състав, в открито заседание на седми март през две хиляди и осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : М. ВРАНЕСКУ
При секретаря ЕКАТЕРИНА КАЛОЯНОВА
като разгледа докладваното от съдия ВРАНЕСКУ т. д. № 1641 по описа за 2013г. и за да се произнесе,
взе предвид следното :
Производството е
по реда на чл.692 ТЗ.
Н.А.ЗА П.е
предявила две възражения срещу изготвените и публикувани от синдика на
длъжника „ Б. “ АД ЕИК ******** списъци както следва :
-списък на приетите вземания публикуван в ТР под № 20171124134042 относно
обезпеченията на вземанията на НАП и
-списък на неприетите вземания публикуван в ТР под № 20180206101727 относно
включване в него като неприети публични вземания за ДНИ и ТБО в размер на
17 391.31 лв. – главници възникнали към 16.01.2014г., законна лихва за
забава дължима за върху главниците за периода до датата на съдебното решение за
откриване на производство по несъстоятелност -16.01.2014г. в размер на
1 871.50 лв., както й възникналите лихви след откриване на производството,
установени с Акт за установяване на задължения по чл.107,ал.3 ДОПК.
В първата жалба се излагат
съображения, че синдикът е посочил неправилен номер на вписване на двата запора
наложени от публичния изпълнител на ТД на НАП София в Централния регистър на
особените залози. Моли да се заличи грешния номер и се посочи в списъка верния
номер на вписването, а именно Постановление с № 10 – 53 – 003156/17.06.2011г. с
номер в ЦРОЗ № 2011091200183 и Постановление изх.№ 10-53-00-3156/02.03.2011г.
вписано в ЦРОЗ под № 2010121701029.
Становището на синдика
по тази жалба е, че същата е основателна. Действително се касае за погрешно
посочване в списъците на грешни номера на вписванията на обезпеченията – запори
в ЦРОЗ.
Във втората жалба се
излагат съображения, че неправилно не е било прието това вземане, тъй като
същото е публично такова и е установено със акт по чл.107,ал.3 ДОПК. Синдикът
не е съобразил разпоредбата на чл.164 , ал.4 от ДОПК. Установеното с влязъл в
сила публичен акт не може да бъде оспорвано по реда на ТЗ. Наред с това твърди,
че издадения акт за установяване на задължения е редовно издаден и връчен на
синдика Б. и се явява влязъл в сила. Моли тези вземания да се изключат от
списъка на неприетите вземания и се включат в списъка на приетите такива.
Синдикът изразява становище, че това
възражение е неоснователно. Вземанията са възникнали до постановяване на
решението за откриване производството по несъстоятелност и не са предявени в
сроковете по чл.685 и чл.688 от ГПК. Акта с който са установено не е ясно на
кого е връчен, не е на нито един от двамата синдици и не се явява влязъл в
сила. Наред с това не може да обвърже синдика, тъй като се касае за вземания
възникнали до датата на откриване производството по несъстоятелност и след
законовите срокове по ТЗ същите не могат да се предявяват . Не се касае за
вземания предявими по реда на чл.639 от ТЗ. Моли възражението да бъде
отхвърлено изцяло.
Съдът, като съобрази становищата, намира по възраженията следното :
Производството по
несъстоятелност по отношение на дружеството длъжник Б. АД е открито с решение №
96 от 16.01.2014г., като началната дата на неплатежоспособността е 31.12.2010г.
По първото възражение
съдът намира същото за основателно. Доколкото посочване обезпечението e предвидено като част от съдържанието на списъците за
приети вземания съответно то привилегиите и обезпеченията също могат да се
оспорват по реда на чл.692 от ТЗ. Доколкото от синдика не се оспорва, че е
налице грешка в публикувания списък през м.11.2014г. , съдът намира
възражението за основателно, като следва да допусне исканата промяна и заличи
погрешно изписаните номера на вписванията в ЦРОЗ и се посочат в списък верните
номера.
По отношение на
втората жалба, съдът намира същата за неоснователна. Със така предявените
вземания НАП, като кредитор е предявил вземания за данък недвижими имоти и
такса битови отпадъци, както и за мораторни лихви, както до датата на решението
за откриване на производството по несъстоятелност, така и след датата на
откриване на производството. Съдът намира, че правилно синдикът не е приел
вземанията възникнали до датата на откриване на производството. Тези вземания
ако към този момент – 16.01.2014г. , ако и да не са били установени с публичен
акт, са съществували и е следвало да се предявят от кредитора НАП в сроковете
по чл.685 съответно 688 от ТЗ. Синдикът не е могъл да ги приеме и включи в
списъка служебно тъй като до изтичане на тези срокове – 16.04.2018г. не са били установени с публичен акт, който е
влязъл в сила, каквото е изискването на чл.687,ал.2 от ТЗ. След изтичане на
тези срокове, могат да се приемат само вземанията възникнали след откриване на
производството и не платени на падежа и ако буквално се прилага разпоредбата
на чл.688,ал.3 ТЗ това са само
възникналите вземания до приемане и утвърждаване на оздравителни план. След
като изтече този срок и план не е одобрен, дейността на дружеството се
прекратява и следва, да се предполага и че вземания не възникват. Доколкото
обаче се касае за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци, то същите се
начисляват годишно при наличие на имота и са в тежест на собственика на имота,
следва да се приеме, че тези вземания могат да се приемат ако са възникнали
след откриване на производството и до разпореждане със съответния имот, в
рамките на производството по несъстоятелност. След като НАП не е предявило
вземанията за данък НИ и ТБО възникнали до откриване на производството по
несъстоятелност в законовите срокове, които следва да се приемат за преклузивни
предвид нормата на чл.688,ал.1 от ТЗ, то синдикът не може да ги приеме при
последващо предявяване и правилно в конкретния случай е включил тези вземания в
списък на неприетите вземания. Независимо, че има издаден акт за публично
вземане за тези вземания, този акт е издаден през 2015г., след като е изтекъл
срока за предявяване или служебно приемане на тези вземания и съответно,
настоящия състав намира, че е без значение дали е бил влязъл в сила или не и
кога точно. Съдът намира, че
разпоредбата на чл.687 ТЗ следва да се тълкува в контекста на общите
разпоредби за сроковете за предявяване по чл.685 и чл.688 от ТЗ и задължението
за служебно приемане е само за вземания установени с влязъл в сила публичен акт
за вземанията до момента на откриване на производството по несъстоятелност и вземания
възникнали след този момент и в рамките на производството установени с влязъл в
сила публичен акт. Разпоредбата на чл.164 от ДОПК не противоречи на един такъв
извод.
Водим от горното съдът
О
П Р Е
Д Е Л
И :
ИЗМЕНЯ СПИСЪКА НА
ПРИЕТИТЕ ВЗЕМАНИЯ публикуван в ТР по партидата на длъжника Б. АД /в
несъстоятелност/ ЕИК ******** на дата 24.11.2017г. в частта на привилегиите и
обезпеченията на вземанията на кредитора
Н.А.ЗА П.като заличава посочените погрешни номера на вписвания в ЦРОЗ, а именно
един и същ общ номер №2011031000480 и вместо тях в списъка следва да се четат
следните номера : за Постановление с №
10 – 53 – 003156/17.06.2011г. с номер в ЦРОЗ № 2011091200183 и за Постановление
изх.№ 10-53-00-3156/02.03.2011г. вписано в ЦРОЗ под № 2010121701029.
ОДОБРЯВА списъка на приемите вземания публикуван
в ТР на дата 24.11.2017г. в едно с
направените по-горе изменения.
ОТХВЪРЛЯ възражението
на Н.А.ЗА П.срещу списъка на неприетите вземания публикуван в ТР на 06.02.2018г.
ОДОБРЯВА списъка
на приемите вземания публикуван в ТР на дата 06.02.2018г., както и списъка на
неприетите вземания публикуван в ТР на дата 06.02.2018г.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е
окончателно.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се
публикува в ТР по партидата на длъжника.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: