РЕШЕНИЕ № 42
град С. 18 март 2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
С.ският районен съд в
публичното заседание, проведено на 30 септември 2020 година в следния състав:
Председател: Кирил Павлов
с участието на секретаря Екатерина Баракова, като разгледа докладваното
от съдията ПАВЛОВ административно наказателно дело № 291 по описа на съда за
2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.
59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба
от „**** **“ ЕООД гр. С., с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. С., ул. „Х.С.“ № 110,
представлявано от В.С.П.- управител, против НП № 459555 - F474599/26. 08. 2019
год. на Началник отдел Оперативни
дейности - С. в ЦУ на НАП, с което на
жалбоподателя за нарушение на чл. 7, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ,
е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 3000 лева
на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.
В жалбата се излагат
доводи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно,
постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и се
моли същото да бъде изцяло отменено.
В съдебното заседание,
жалбоподателят редовно призован, се представлява от управителя си законен
представител В.С.П., както и от пълномощника си адв. Е.А., които поддържат
жалбата по посочените в нея основания и молят за отмяна на обжалваното НП. По
същество оспорва фактическите констатации, описани в АУАН, респективно в НП.
Представителят на наказващия
орган ТД на НАП - С., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли
за потвърждаване на атакуваното НП.
За РП С. не се явява
представител.
Жалбата е допустима,
като подадена в срок от легитимирано лице срещу наказателно постановление НП
подлежащо на въззивно обжалване пред настоящия съд.
По същество съдът прие
следното:
С обжалваното НП на
търговското дружество „**** **“ ЕООД гр. С., с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. С., ул. „Х.С.“ № 110, на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева за нарушение на чл.
7, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, за това че на 25. 02. 2019 година
при извършена проверка в 10 часа и 45 мин. на търговски обект ски гардероб, в
курорта Б. хотел „Б.“ стопанисван от посоченото търговско дружество
жалбоподател при направена контролна покупка на услугата отдаване под наем на 1
брой каска на стойност 5 лева не е издаден фискален касов бон или бележка от
кочан. В НП при описание на нарушението е посочено, че покупката е заплатена в
брой с банкнота от 20 лева от А.Г. – инспектор по приходите, като плащането е прието от Б.Б.К. за сметка на „****
**“ ЕООД гр. С., с ЕИК *********. Видно от НП и АУАН нарушението се изразява в
това, че при същата проверка се установило, че в обекта не е налично функциониращо фискално устройство ,
което да регистрира извършените продажби. В НП и АУАН е посочено, че фискалното
устройство регистрирано в обекта , модел „Datecs DP – 150 KL“ с ИН на ФУ
DT657298 с ИН на ФП: 02657298 е донесено в
обекта по време на проверката.
Въз основа на събраните
по делото писмени и гласни доказателства съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
При извършена проверка
на 25.02.2019 г. в търговски обект ски гардероб в хотел „Б.“ Б., стопанисван
от „**** **“ ЕООД гр. С., с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. С., ул. „Х.С.“ № 110,
представлявано от В.С.П.- Управител, документирана в Протокол за извършена
проверка ПИП серия АА бл. № 0392082/25.02.2019 г., е установено след извършена
контролна покупка на услуга – отдаване под наем на един брой каска е установено,
че в обекта липсва регистрираното за този обект фискално устройство ФУ, което
да отчита получените пари в брой, за извършените търговски продажби и услуги. След
извършена проверка в информационните масиви на НАП е установено, че задълженото
лице има регистрирано и въведено в експлоатация ФУ в обекта модел „Datecs DP –
150 KL“ с ИН на ФУ DT657298 с ИН на ФП: 02657298. Описаното Фискалното устройство,
обслужващо търговския обект с ИН DT657298 и ФП 02657298 било донесено в обекта
по време на проверката от В.П.С. управител и представляващ търговското
дружество жалбоподател.
Към момента на
проверката в търговския обект ски
гардероб в хотел „Б.“ Б. клиентите посрещал
свидетелят Б.Б.К.. Видно от показанията му същият ден се наложило да смени
неговия син С.Б.К. и го замествал за около два часа на 25. 02. 2019 година.
Тогава дошли свидетелката А.Г. и колегата й, които поискали каска за ски за
послужване, за която заплатили 5 лева. Б.Б. приел плащането и видно от
показанията му дал поисканата каска, но не издал фискален бон за извършената
срещу посоченото заплащане услуга – наем на ски-каска. След като получили ски
каската и платили за ползването й 5 лева без да получат фискален бон, свидетелката
А.Г. и придружаващият я напуснали обекта. Пет минути по-късно се върнали и се
легитимирали като инспектори от НАП, започнали проверка, което наложило да бъде
извикан управителя В.С.П., който донесъл и касовия апарат регистриран за
проверявания търговски обект, а именно ФУ модел „Datecs DP – 150
KL“ с ИН на ФУ DT657298 с индивидуален номер ИН на фискалната памет ФП 02657298.
По делото е приложена в препис саморъчно попълнена и подписана от свидетеля Б.Б.К.
декларация в която този свидетел вписал че от 23. 02. 2019 година работи в
търговското дружество жалбоподател на длъжност ски гардеробиер в проверявания
търговски обект – ски гардероб в хотел „Б.“ с месечно възнаграждение 560 лева и
работно време от 9 часа сутринта до 17 часа
Изложеното от фактическа
страна се установява и от показанията на свидетелите А.Г., Опис на касова
наличност съставен и подписан от Борислав Б. Кощров, както и от приложения в
препис протокол за извършена проверка №
0392082 от 25. 02. 2019 година констатациите в който са потвърдени и от управителя
и представляващ търговското дружество жалбоподател В.С.П..
На 27. 02. 2019 г. е
съставен АУАН серия А N бл. № F 474599 в присъствие на свидетел и
представляващият търговеца В. П.С., в което нарушението е описано по същият
начин, както това е сторено в НП и в АУАН е квалифицирано е като нарушение на
чл. 7, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ. АУАН е връчен на
представляващия дружеството и подписан от него без възражения. Писмени такива
не постъпили в тридневния срок по чл. 44 ал. 1 ЗАНН.
На датата 26. 08. 2019
година е издадено и процесното НП, в което адм. наказващият орган е описал
нарушението по идентичен с АУАН начин, квалифицирал го е по чл. 7, ал. 2 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, а на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е
наложил, предвидената в Закона имуществена санкция в размер на 3000 лева.
Въз основа на така
изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Правилно и
законосъобразно административно-наказващият орган е приел, че е реализирано
нарушение на чл. 7, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин /наричана по-нататък Наредбата/.
Съгласно чл. 7, ал. 1 от същата наредба, лицата, които извършват продажба на
стоки и услуги в търговски обект, са длъжни да монтират, въведат в експлоатация
и използват регистрирани в НАП фискални устройства от датата на започване на
дейността на обекта. По силата на, ал. 2
на същия член не се допуска извършване на продажба на стоки и услуги от лицата
по чл. 3 без функциониращи фискални устройство, освен в случаите, посочени в
тази наредба. Една от хипотезите, посочени в наредбата, да се извършват
продажби на стоки и услуги без функциониращо фискални устройства, е предвидена
в чл. 36, ал. 1, т. 3, а именно - по време на ремонт на фискалното устройство
за вписаното в паспорта време. Съгласно чл. 40, ал. 3 от Наредбата, времето,
през което фискалното устройство е било в ремонт, се доказва пред органите по
приходите чрез вписаните от лицето, извършващо сервизно обслужване и ремонт,
данни за ремонта в паспорта на устройството и вписаните данни за ремонта в
книгата за дневните финансови отчети от лицето по чл. 3. Никъде в представените
документи и доказателства по делото няма вписани такива данни. По силата на чл.
40, ал. 4 от Наредбата ремонт без направено вписване в паспорта на фискалното
устройство от сервизния техник не се признава от органа по приходите, съответно
лицето по чл. 3 се санкционира със санкцията за неизползване на фискално
устройство за времето на ремонта. С оглед на всичко изложено съдът счита, че правилно
въззивното дружество е било подведено под отговорност за нарушаване на
разпоредбата на чл. 7, ал. 2 от Наредбата.
По делото категорично е
установено, че към датата на проверката - 25.02.2019 г. в стопанисвания от
жалбоподателя търговски обект са се извършвали продажби на стоки, както и са
отдавали ски оборудване под наем в случая ски каска без да се използва
функциониращо фискално устройство. Нарушението е било установено от служители
на ТД на НАП С., включително и от актосъставителката разпитана като свидетел А.Г.
чиито показания съдът кредитира. Щом работещият тогава в търговския обект е
получил пари за дадената на клиенти за ползване ски каска, това е договор за
наем на вещ. Действително се касае за продажба на услугата описана в АУАН и НП,
за която не е издаден фискален бон, поради липсата на касов апарат фискално
устройство ФУ в обекта към този момент. Законодателят е предвидил за извършено
нарушение по смисъла на чл. 7, ал. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на
финансите да се ангажира на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС обективната
отговорност на ЕООД.
От приетите като писмени
доказателствени средства към делото заверени копия от касови бележки, както и
от приложения по делото в препис Опис на касова наличност в обекта е видно, че
на процесната дата, когато в търговския обект не е имало фискално устройство, е
извършена доказана продажба на услугата отдаване под наем на ски каска. Не са основателни и са
опровергани от доказателствата по делото възраженията на жалбоподателя че
услугите се ползват безплатно от гостите на хотела. В отговор на поисканата от
свидетелката А.Г. ски-каска работещият тогава с ски-гардероба Б.Б.К. е
предоставил ски каска, приел е плащане, а това не е нищо друго освен договор за
наем на вещ, при който поискалите за ползване каската са я получили, като е
прието и плащането за тази услуга 5 лева.
Съдът счита, че в случая
размерът на имуществената санкция е следвало да се определи по ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС. Законодателят е
категоричен в изречение второ на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, че когато нарушението
не води до неотразяване на приходи, санкциите се налагат по ал. 1. За
конкретния случай видно от АУАН и НП не се твърди от административното
обвинение че нарушението е довело до неотразяване на приходи. Подобна констатация напълно липсва в
наказателното постановление и в АУАН. Изложеният правен извод налага изменение
на наказателното постановление в частта за приложимата
административно-наказателна норма и размера на имуществената санкция. Съдът
намира, че наказанието следва да се определи по чл. 185, ал. 2 във вр. с чл.
185 ал. 1 от ЗДДС, където е предвидена имуществена санкция за юридическите лица
и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лева. Доказателствата по делото
сочат, че липсата на функциониращо фискално устройство в търговския обект на
дружеството - жалбоподател не е довело до отклоняване на средства и не се
установява да е ощетен фиска. При съвкупната преценка на тези обстоятелства,
съобразявайки нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, съдът счита, че имуществената
санкция по чл. 185, ал. 2 вр. с, ал. 1 от ЗДДС следва да бъде в минимален
размер от 500 лева, в който смисъл следва да бъде изменено наказателното
постановление.
Съдът не приема
възражението на въззивника, посочено във въззивната жалба и в писмените
бележки, че в случая се касае за маловажен случай на нарушение по смисъла на
чл. 28 от ЗАНН. Нарушението не се отличава с по-ниска обществена опасност от
обикновените случаи на такова нарушение. Нарушаването на правилата за водене на
касовата отчетност възпрепятства проследяването на паричния оборот и влияе на
финансовата дисциплина. Поради тези обстоятелства съдът счита, че случаят не е
маловажен. Факта, че нарушението е първо за дружеството е взет под внимание от
съда при определяне на размера на имуществената санкция.
Възраженията на жалбоподателя
в останалата им част са неоснователни. Така,
не е основателно възражението за изтъкнатото в жалбата като противоречие
при описание на нарушението. Визираното
в АУАН и НП че при контролната покупка на услуга отдаване под наем на ски –
каска на стойност 5 лева, при която не е издаден фискален бон е за да
доказване, че действително е извършена продажба на тази услуга към който момент
действително не е налично в обекта
фискално устройство което да регистрира
извършените продажби. Именно в това се изразява нарушението и доказано е
нарушена разпоредбата на чл. 7 ал. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на
финансите.
Съдът счита че е
следвало да се приложи по-благоприятната за нарушителя разпоредба на чл. 185,
ал. 2 вр., ал. 1 от ЗДДС, с оглед на това че в АУАН и НП не се сочи че
нарушението е довело до неотразяване на приходи, като аргументите за това бяха
изложени по-горе. Щом неотразяването на приходи по силата на закона е
установено като разграничителен критерий по въпроса по коя разпоредба да се
наложи имуществената санкция, непосочването на такова обуславящо отговорността
обстоятелство налага имуществената санкция да се определи по чл. 185 ал. 1 от ЗДДС. Това следва от положението че нито присъда, нито наказателно
постановление могат да почиват на предположение. Основание за тези изводи е чл.
303 ал. 1 от НПК, приложим и за настоящото производство на основание чл. 84 от ЗАНН. В този смисъл следва да се измени
НП, като се преквалифицира нарушението съобразно разпоредбата приложима за
имуществената санкция – по чл. 185 ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС. В случая на
основание чл. 84 от ЗАНН е приложима разпоредбата на чл. 337 ал. 1, т. 2 НПК
като съдът прилага закон за по-леко наказуемо нарушение, без изменение на
обстоятелствената част на
административното обвинение. Нещо
повече приложимата по – лека санкция на чл. 185 ал. 2, вр. чл. 185 ал. 1 от ЗДДС отразява по-точно
обстоятелствената част на
административното обвинение, при
положение, че в него не фигурира твърдение, че нарушението е довело до
неотразяване на приходи и щом това е определящо за санкцията по чл. 185 ал. 2
от ЗДДС, няма основание за прилагането й, като следва да се приложи по-леката
санкция съобразно правилната квалификация по чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС.
В останалата му част НП
следва да се потвърди като законосъобразно.
Наказателното постановление,
както и Акта за установяване на извършеното от жалбоподателя административно
нарушение, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при
спазване на изискуемите се за тяхната валидност, форма и съдържание.
Констатираното от проверяващия орган административно нарушение е надлежно
индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, съдържа се
кратко описание на нарушението от фактическа страна, посочени са конкретните
законови разпоредби, нарушени с това деяние и съответните норми, въз основа на
които следва да се ангажира административнонаказателната отговорност на
нарушителя. Въз основа на това, съдът намира, че с процесното НП ясно, точно и
конкретно от фактическа и правна страна са посочени предпоставките и
основанията, и всички необходими елементи, които определят и индивидуализират
административното нарушение, вменено във вина на нарушителя, поради което по
своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН
от формална страна.
Съдът следва да измени
обжалваното НП, като преквалифицира нарушението като такова по чл. 185, ал. 2
вр. ал. 1 от ЗДДС и намали размера на имуществената санкция от 3000 лева на 500
лева.
В останалата му част НП
следва да се потвърди като законосъобразно.
По изложените
съображения и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА наказателно
постановление НП № 459555 - F474599/26. 08. 2019 год. на Началник отдел Оперативни дейности - С. в ЦУ на НАП, с което на „**** **“ ЕООД ЕИК *********, , за нарушение
на чл. 7, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, на основание чл. 185, ал.
2 ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция 3000 лева, като
ПРЕКВАЛИФИЦИРА нарушението по чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от Закона за данък върху
добавената стойност и НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 3000 лв. на
500 лева и потвърждава НП в останалата му част.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред АС С. област в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: