Решение по дело №437/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 4412
Дата: 14 май 2025 г. (в сила от 14 май 2025 г.)
Съдия: Любомира Несторова
Дело: 20257180700437
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4412

Пловдив, 14.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXI Касационен състав, в съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
Членове: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ

При секретар ПЕТЯ ДОБРЕВА и с участието на прокурора СВЕТЛОЗАР НИКОЛАЕВ ЧЕРАДЖИЙСКИ като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА канд № 20257180700437 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по касационна жалба, предявена от Е. С. К. с [ЕГН] с адрес: [населено място], [улица], в качеството му на кмет на община Карлово, депозирана чрез адвокат Д., против Решение № 2 от 07.01.2025г. на Районен съд-Карлово, с което е потвърдено Наказателно постановление № 11-01-162/04.07.2024г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, на Е. С. К. с [ЕГН] от [населено място], обл. Пловдив, [улица], в качеството на кмет на Община Карлово, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв. за нарушение на чл. 128 ал. 2 от вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 от Закона за публичните финанси вр. §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.

Касационният жалбоподател намира решението на районния съд за необосновано и неправилно, постановено в нарушение на материалния закон, процесуалните правила и явно несправедливо. Излага подробни съображения в тази посока.

Претендира се отмяната на решението на районния съд, респективно на наказателното постановление и разноските по делото за всяка инстанция.

Ответникът по касационната жалба – Директорът на Агенция за държавна финансова инспекция-София, чрез процесуалния си представител, с писмено становище, намира касационните оплаквания за неоснователни, а постановеният съдебен акт за правилен и законосъобразен. Претендира отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение относно прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура [населено място], дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка:

Анализиран е АУАН№ 11-01-162/09.02.2024г.

Първоинстанционният съд е установил, че с АУАН № 11-01-162/09.02.2024г. актосъставителят Ц. е констатирала, че в периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., в О. К. Е. С. К., в качеството си на кмет на Община Карлово, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл.7, ал.5 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, е допуснал поемането на ангажименти за разходи на обща стойност 13 753 260,61 лв., въпреки че общината не е привела показателя си за поети ангажименти за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ към края на 2021 година.

Наличните към 31.12.2021 г. ангажименти за разходи на Общината са в размер на 44677602,33 лв., които представляват 120,48 % от средногодишния размер на отчетените разходи на общината за последните четири години /37 082 829,50 лв./ и надвишават със 70,48 % допустимите 50 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.

Установено е, че с извършеното към 31.12.2022 г., в Община Карлово, Е. С. К., в качеството си на кмет на Община Карлово, е нарушил разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2 във връзка с §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ

Отразени са следните обстоятелства в АУАН: Община Карлово попада в обхвата на държавната финансова инспекция като организация по смисъла на чл. 4, ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.

Съгласно чл. 2 от ЗМСМА общината е основна административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Същата е юридическо лице и има право на собственост и самостоятелен бюджет, съгласно чл.14 от ЗМСМА.

Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 15 от ЗМСМА кметът на общината представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда.

За проверявания период и към момента на извършване на финансовата инспекция е констатирано, че кмет на общината е Е. К..

Според нормата на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и неговото изпълнение.

Съгласно чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощия на първостепенен разпоредител с бюджет по този закон може да се делегират от съответния първостепенен разпоредител с бюджет на негов заместник или главен секретар/постоянен секретар/. Конкретните права и задължения по делегирането се определят със заповед. Делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител с бюджет от отговорност за изпълнението на делегираните правомощия.

Съгласно изискванията на чл.7, ал. 5 от ЗПФ кметовете организират и ръководят съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджетите на общините.

С чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, във връзка чл. 7, ал. 5 и чл. 122, ал. 1 от ЗПФ е вменено задължение на кмета на общината, във връзка с осъществяване на правнорегламентираните действия по изпълнението на общинския бюджет.

В § 1, т. 16, т. 21 и т. 27 от ДР на ЗПФ са посочени легалните дефиниции за „задължения за разходи“, „налични към края на годината поети ангажименти за разходи“ и „поети ангажименти за разходи“, а именно:

- Задължения за разходи“ са наличните към края на съответния отчетен период парични задължения за разходи, с изключение на задълженията за разходи за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и от общините дълг), за данъци и други публични държавни и общински вземания. Не са задължения за разходи провизиите за задължения съгласно счетоводното законодателство, приложимо за бюджетните организации, задълженията, които представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи.

-Налични към края на годината поети ангажименти за разходи са всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години.

-„Поети ангажименти за разходи са клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания.

В хода проверката е установено, че през 2022 г в Община Карлово са поети ангажименти за разходи по силата на сключени договори и подписани анекси, осчетоводени по кредита на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, в размер на 32 270 216,91 лв., в т.ч.: - 27 862 689,66 лв. - от Общинска администрация Карлово, като от тях 17 060 192,78 лв. представляват поети ангажименти, за които не се прилага ограничението по чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г.:

- два броя договори на обща стойност 71 976 лв., предоставена на общината като трансфер от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, по Решение на Министерски съвет № 711/30.09.2022 година;

- два броя договори на обща стойност 36 000 лв., като сумата в размер на 30 000 лв. е предоставена на общината като трансфер от Министерството на иновациите и растежа по Решение № 407 на МС от 23.06.2022 година, като остатъка по договорите на обща стойност 6 000 лв. е с неосигурено финансиране;

- два броя договори на обща стойност 127 840 лв., представляващи трансфери за други целеви разходи по л. 52, ал.1, т.1, буква „г“ от ЗПФ, предоставени на общината по ПМС 300/28.09.2022 и ПМС 387/01.12.2022 година;

- 2 340 лв., представляващи ДДС по сключени 4 броя договора през 2021 година, предвид факта, че контрагента „ММ Консулт“ ЕООД се е регистрирал по ДДС през 2022 г., представляващи Трансфери за други целеви разходи по чл. 52, ал.1, т.1, буква „г“ от ЗПФ, отпуснати по ПМС 360/10.12.2020 с ФО-70/17.12.2020;

- два броя договори на обща стойност 21 370,80 лв., предоставени като трансфер от ПУДООС, сключени за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по смисъла на Правилника за прилагане на ПУДООС;

- 4 броя договори/анекси към тях, със С. С. ООД, с които общината възложила на външен доставчик управлението на делегираните й от държавата социални услуги, в размер на 15 130 171,36 лв., като тези договори на практика не обвързват общинта с плащане към изпълнителя, а с предоставяне на същите на осигурените от държавния бюджет финансови средства за издръжка на делегираните държавни дейности;

- осем броя договори на обща стойност 460 990, 72 лв., сключени за извършвани от Община Карлово услуги по чл. 62 от ЗМДТ;

- договор на обща стойност 396 179,10 лв., средствата, по които се предоставят от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт;

- три договора на обща стойност 41 902,80 лв., представлява трансформирана капиталова субсидия за капиталови разходи, която съгласно чл. 55, ал. 1 от Закон за държавния бюджет на Р.България за 2022 г., целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 51 може да бъде трансформирана в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа, на сгради, публична общинска собственост и за извършване на разходи по почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии, и представлява трансфер за други целеви разходи по чл. 52, ал.1, т.1, буква "г" от ЗПФ;

- договор № 248/7.11.2022 г., сключен между общината и ММ Консулт ЕООД, като средствата са предоставени на общината чрез Министерството на младежта и спорта, въз основа на сключен между общината и министъра на младежта и спорта договор за финансово подпомагане №23-00-119 от 13.12.2021 г. на обща стойност 4 000 лв. съгласно Заповед РД-09-1081/10.12.2021 г. на министъра на младежта и спорта

- 24 броя договори на обща стойност 773 422 лв. за подпомагане на дейността на читалищата, намиращи се на територията на Община Карлово и 4 407 527,25 лв. от второстепенни разпоредители с бюджет по бюджета на О.бщина Карлово като от тях:

- 245 360,08 лв. представляват поети ангажименти по 2 договора между ОУ „В. Левски“ -Кърнаре, както следва:

- № 21/ 18.11.2022 г. със „Строй Консулт“ ЕООД на стойност 2 000 лв. и № 22/18.11.2022 г. с „Глав-Проектинвест София“ ЕООД на стойност 243360,08 лв., за които в справката са посочени като трансфери от МОН;

- 110 927 лв., които представляват поети ангажименти, за които не се прилага ограничението по чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г.: три броя договори на обща стойност 297 551, 20 лв., като средствата в размер на 110 927 лв. се предоставят от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт;

- С т. 1 на Постановление на Министерски съвет № 214 от 29.07.2022 г. са одобрени допълнителни разходи по бюджета на Министерството на образованието и науката за 2022 г. за ремонтни дейности в институции в системата на предучилищното и училищното образование.

Договорите, сключени в изпълнение на постановлението през 2022 година, на обща стойност 788 362,04 лева, са следните:

- договор № АСД-35-09/14.10.2022 г., сключен между ОУ „Генерал Карцов“, [населено място] и „Маджестик строй“ ЕООД за извършване на неотложен ремонт на обща стойност 234 269,53 лева;

- договор № 11/13.10.2022 г., сключен между ОУ „Неофит Рилски“, [населено място] и Ремонт П Строй“ ЕООД за извършване на ремонт на покрив на обща стойност 244 490,40 лева;

- договор № 11/17.11.2022 г., сключен между ОУ „Св. Св. К. и М.“ [населено място] и „Глав Проектинвест София“ ЕООД за извършване на ремонтни дейности на обща стойност 307 202,11 лева;

- договор № 12/22.11.2022 г., сключен между ОУ „Св. Св. К. и М.“, [населено място] и „Строй Контрол“ ЕООД за извършване на инвеститорски контрол на обща стойност 2 400 лева.

От представената на финансовия инспектор справка изх. №12-00-179/22/ от 15.12.2023г., подписана от кмета и от главния счетоводител на Община Карлово, относно поети ангажименти за разходи за периода 01.01.2022 г. - 31.12.2022 г. в Община Карлово, част от осчетоводените по задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи наличности“ в оборотната ведомост, отчетна група „Бюджет“, са ангажименти, поети и неосчетоводени през 2021 г., а през 2022 г., предвид което същите следва да се извадят от общия размер на поетите през 2022г. ангажименти за разходи, а именно:

- 5 966 лв. представляващи ДДС по договор № 224/25.11.2021 г., сключен между О.К. и „А. Б.“Е.О.О.Д.;

- 18 000 лв., стойност на сключен между Община Карлово и „Айва Б“ ЕООД по договор № 238/30.12.2021 г.;

- 280 268,40 лв. - стойност на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - ОУ „Христо Г. Д.“ – Клисура и „Глав-Проектинвест“ София ЕООД договор № 3/06.10.2021 г.

- 1 440 лв. - стойност на ДДС на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - СУ „В. Левски“-Карлово и „Технократи“ договор № АСД-02-27/5.9.2021г.;

- 120 лв.- стойност на ДДС на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - ДГ „В. Левски“-Карлово и „Данивел“ ЕООД договор № 14/ 1.10.2021 г.;

- 6320 лева - ДДС по договор № 237/29.12.2021г., сключен между Община Карлово и „Би Ем Лизинг – Трейд“ АД за услуги по чл. 62 от ЗМДТ.

Установено е, че общата стойност на поетите през 2022 г. ангажименти за разходи, след изключване на ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения, по сключени договори от о. през периода 2019 - 2022 г. за извършвани от общината услуги по чл. 62 от Закона за местните данъци и такси и след изключване на ангажименти за разходи за сметка на трансферите от централния бюджет по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква "г" от ЗПФ, съгласно чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г. и сключените през 2021 г. договори, осчетоводени по задбалансова счетоводна сметка 92 00 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ през 2022 г., са в размер на 13 753 260,61 лева. ( 32 270 7 216,91 - (18 204 841,90 + 312 114,40 лв.).

Тези факти са отразени и в справка с изх. № 12-00-179(22)/15.12.2023 г. за поети ангажименти за разходи за периода от 01.01.2022 до 31.12.2022 г. в Община Карлово, в която подробно са описани сключените договори по контрагенти, цена, предмет и вид.

Посочено е, че съгласно чл.128, ал.2 от ЗПФ /Изм.-ДВ, бр.91 от 2017 г./ не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на о. ако о. не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал.3, т.1 и т.2 от ЗПФ.

Съгласно чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения; както и наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения.

Като се взе предвид установения размер на поетите ангажименти за разходи през 2022 г. по бюджета на Община Карлово и в контекста на разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, се извърши проверка на всички налични и отчетени от Община Карлово към 31.12.2021 г. задължения за разходи и поети ангажименти за разходи, при която се установи:

С Решение № 390, взето с протокол № 20 от 25.02.2021 г., Общински съвет Карлово одобрява максималния размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2022 г., без да определи конкретния им размер, като наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.

Видно от съдържанието на решението - т. 12, общинският съвет е определил ограничение на наличните към края на годината задължения за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години в процентно съотношение съгласно изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ, но не е определил конкретен максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през годината по 8 бюджета на о. в абсолютна стойност.

Финансовият инспектор е извършил проверка на оборотната ведомост на Община Карлово за отчетна група „Бюджет“ към 31.12.2021 г., при която се установява, че наличните (неразплатени) задължения за разходи са в размер на 1 482 561,52 лв., като стойността им е формирана от кредитните салда по счетоводни сметки:

- 4010 „Задължения към доставчици от страната“ - 1 244 505,93 лв.; -

4241 „ Задължения към ученици-местни лица“ - 18 626 лв.;

- 4281 „Задължения за помощи и други трансфери към домакинства - местни лица“ - 4 852,50 лв.;

- 4897 „Задължения към други кредитори-местни лица“ (приходно разходни позиции) - 4 373,34 лв.;

- 4971 „Коректив за задължения към доставчици-местни лица“ - 210 203,75 лева.

При изчисляването на задълженията за разходи към края на 2021 г. са включени и съответните отчетени разходи на разпоредителите с бюджет от по ниска степен по бюджета на о..

Отчетените в отчетите за касово изпълнение на бюджета на Община Карлово за последните четири години разходи са на обща стойност 148 331 318 лв., в т.ч.: за 2017 г. - 31 071 215 лв., за 2018 г. - 38 146 220 лв., за 2019 г. - 37 672 055 лв. и за 2020 г. - 41 441 828 лв., или средногодишният размер на разходите възлиза на 37 082 829,50 лева.

Проверката установява, че в общия размер на крайните кредитни салда по счетоводни сметки 4010 „Задължения към доставчици от страната“, 4241 „Задължения към ученици-местни лица“, 4281 „Задължения за помощи и други трансфери към домакинства - местни лица“ , 4897 „Задължения към други кредитори-местни лица“ (приходно-разходни позиции) и 4971 „Коректив за задължения към доставчици-местни лица“ не са включени задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения, за които не се прилага ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ, както и задължения за разходи, които попадат в изключенията на § 1, т. 16 от ДР на ЗПФ и следва да бъдат изключени при изчисляване на показателя „налични към края на годината задължения за разходи“. 9

Така размерът на наличните към 31.12.2021 г. задължения за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ, възлиза на 1 482 561,52 лв.

Съотношението на наличните към края на 2021 г. задължения за разходи към средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, изчислено съгласно т. 2 от Указание № АД 6/07.06.2016 г. на министъра на финансите е 3,99 % (на 1 482 561,52 : 37 082 829,50 х 100), т.е. изчисленото съотношение в проценти не превишава ограничението от 15%, регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ.

Съгласно данните от оборотната ведомост на Община Карлово към 31.12.2021 г., общият размер на наличните ангажименти за разходи (кредитно салдо) към 31.12.2021 г. по отчетна група „Бюджет“ на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ е 59 652 525,72 лева.

При изчисляването на наличните към края на 2021 г. поети ангажименти за разходи са включени и съответните отчетени разходи на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината.

Финансовият инспектор извършва проверка на отразените данни по задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ от оборотната ведомост на Община Карлово за отчетна група „Бюджет“ за 2021 г., при която се установи, че началното кредитно салдо към 01.01.2021 г. е в размер на 28 019 117,74 лв.; кредитният оборот, представляващ поетите ангажименти за разходи, е в размер на 45 058 727,57 лв.; дебитният оборот, представляващ погасените ангажименти за разходи, е в размер на 13 425 319,59 лв., а крайното кредитно салдо, по което са отразени наличните (неизпълнени/нереализирани) поети ангажименти за разходи към 31.12.2021 г., е в размер на 59 652 525,72 лева.

Отчетените в отчетите за касово изпълнение на бюджета на Община Карлово за последните четири години разходи са на обща стойност 148 331 318 лв., в т.ч.: за 2017 г.- 31 071 215 лв., за 2018 г. - 38 146 220 лв., за 2019 г. - 37 672 055 лв. и за 2020 г. - 41 441 828 лв., или средногодишният размер на разходите възлиза на 37 082 829,50 лева.

По време на финансовата инспекция се извърши анализ на наличните към 31.12.2021 г. ангажименти за разходи с цел установяване наличието на ангажименти за разходи, за които не се прилага ограничението по чл. 94, ал. 3, 10 т. 2 от ЗПФ, при който се установи следното:

Видно от представената на финансовия инспектор справка, подписана от кмета и главния счетоводител на Община Карлово, относно размер и произход на отчетените към 31.12.2021г. налични поети ангажименти за разходи, осчетоводени по задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи-наличности“ в оборотната ведомост, отчетна група „Бюджет“: отразен е сключен договор № 99/8.6.2015 г. с ДЗЗД ОУП Карлово 2020 с наличност към 31.12.2021 година в общ размер 53 712 лева, като 46 550,40 лева са от целеви трансфер по споразумение № РД-02-30-116/13.05.2016 г. и анекс към него: № РД-02-30-116(2) от 15.12.2020 г., между О.К. и Министерство на регионалното развитие и благоустройството за финансово подпомагане изработване на проект на общ устройствен план на община със средства, предвидени в бюджета на МРРБ, а остатъка от собствени средства. За целите на изчисляването на показателя по чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗПФ, към 31.12.2021 г. стойността на ангажимента, която не участва при определяне на съотношението на наличните в края на годината поети ангажименти за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, предхождащи 2021 г. е 46 550,40 лв. - стойността на предоставените целево финансови средства;

- отразени са ангажименти за разходи по сключени договори №89/31.05.2019г. и № 149А/1.10.2020г. със СОНИК СТАРТ“ ООД, с които общината е възложила на външен доставчик управлението на делегираните й от държавата социални услуги, чийто остатък до изтичане на срока им е в размер на 4 806 834,93 лв., като тези договори на практика не обвързва общината с плащане към изпълнителя, а с предоставяне на същите на осигурените от държавния бюджет финансови средства за издръжка на делегираните държавни дейности;

-отразени са 8 броя договори, сключени през 2019 г. и 2021 г., чийто остатък до изтичане на срока им е в размер на 603 940,35 лева, предоставени на общината от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни 11 автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, представляващи трансфери за други целеви разходи чл. 52, ал.1, т.1, буква "г" от ЗПФ;

-Отразени са 5 броя договори, сключени през 2019 г, чийто остатък до изтичане на срока им е в размер на 8 246 466,53 лева, представляващи услуги по чл. 62 от ЗМДТ;

-Отразени са 9 броя договори, сключени през 2021 г, чийто остатък до изтичане на срока им е в размер на 1 484 687,20 лева, представляващи трансфери за други целеви разходи по чл. 52, ал.1, т.1, буква "г" от ЗПФ, предоставени на общината по ПМС 360/10.12.2020 с ФО -70/17.12.2020г.

-Отразени са 5 броя договори, представляващи неотписани остатъци по договори, в размер на 92 238,38 лева;

След приспадане на гореописаните суми, размерът на наличните към 31.12.2021 г. ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, възлиза на 44 371 807,93 лв. (59 652 525,72 - 15 280 717,79)

Видно от представената на финансовия инспектор справка, подписана от кмета и главния счетоводител на Общината, относно поети ангажименти за разходи за периода 01.01.2022 г. - 31.12.2022 г. в Община Карлово, част от осчетоводените по задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи наличности“ в оборотната ведомост, отчетна група „Бюджет“, са ангажименти, поети и не осчетоводени през 2021 г., а през 2022 г, предвид което същите са налични към 31.12.2021 г. и следва да се прибавят към наличните към 31.12.2021 година ангажименти за разходи за целите на изчисляването на показателя по чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗПФ към 31.12.2021 г. със стойността на ангажимента, която участва при определяне на съотношението на наличните в края на годината поети ангажименти за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, предхождащи 2021 г., а именно:

-5 966 лв. представляващи ДДС по договор №224/25.11.2021г., сключен между Община Карлово и „Айва Б“ ЕООД;

-18 000 лв., стойност на сключен между Община Карлово и „Ае Консултинг“ ООД договор 12 №238/30.12.2021 г.;

-280 268,40 лв. - стойност на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - ОУ „Хр. Г. Данов“ -Клисура и „Глав-Проектинвест“ София ЕООД договор № 3/06.10.2021 г.

-1 440 лв. - стойност на ДДС на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - СУ В. Левски“ - Карлово и „Технократ“ договор №АСД-02-27/05.09.2021г.;

- 120 лв.- стойност на ДДС на сключен между второстепенния разпоредител към Община Карлово - ДГ В. Левски-Карлово и „Данивел“ ЕООД договор № 14/ 1.10.2021 година;

Сумата в размер на 6 320 лв., представляваща ДДС по договор 237/29.12.2021г., сключен между Община Карлово и „Би Ем Лизинг-Трейд“ АД за услуги по чл. 62 от ЗМДТ, предвид факта, че попада в обхвата на чл. 88 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г., не се прибави/респ. не се подвади към/от наличните към 31.12.2021 г. ангажименти за разходи.

След прибавяне на гореописаните суми, размерът на наличните към 31.12.2021 г. ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, възлиза на 44 677 602,33 лв. ( 44 371 807,93 +305 794,40 ).

В тази връзка, съотношението на наличните към края на 2021 г. поети ангажименти за разходи към средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, изчислено съгласно т. 3 от Указание № АД 6/07.06.2016 г. на министъра на финансите е 120,48 % (44 677 602,33: 37 082 829,50 х 100), т.е. превишава ограничението от 50%, регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ със 70,48 %.

Установяванията са документирани със справка изх. №12-00-179(20)/15.12.2023 г., подписана от кмета и главния счетоводител на общината.

В резултат на извършените проверки и анализ е установено, че показателят за ангажименти за разходи в Община Карлово към 31.12.2021 г. не е приведен в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.

В хода на административната проверка са изискани писмени обяснения от кмета на общината, които са обсъдени, но не са възприети от финансовата инспекция.

Въз основа на събраните доказателства и АУАН е последвало издаването на НП№ 11-01-162/04.07.2024г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, на Е. С. К. с [ЕГН] от [населено място], обл. Пловдив, [улица], в качеството на кмет на Община Карлово, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв. за нарушение на чл. 128 ал. 2 от вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 от Закона за публичните финанси вр. §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.

Районният съд е обсъдел събраните писмени и гласни доказателства в тяхната хронология и пълнота и е приел, че правилно административно-наказващият орган е установил, че Е. К., в качеството му на Кмет на Община Карлово, е извършил нарушение по чл. 128 ал. 2 от ЗПФ вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 вр. §2 от ДР на ЗПФ.

Приел е, че в резултат на извършената проверка на счетоводните записвания по счетоводната сметка 9200 "Поети ангажименти за разходи –наличности", ведно със справка с изх. № № №12-00-179(22)/15.12.2023 г. и 12-00-179(20)/15.12.2023 е установено, че поетите през 2022г. ангажименти за разходи в Община Карлово, след изключване на ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения, по сключени договори от общината през периода 2019 - 2022 г. за извършвани от общината услуги по чл. 62 от Закона за местните данъци и такси и след изключване на ангажименти за разходи за сметка на трансферите от централния бюджет по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква "г" от ЗПФ, съгласно чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г. и сключените през 2021 г. договори, осчетоводени по задбалансова счетоводна сметка 92 00 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ през 2022 година, са изчислени на 13 17 753 260,61 лв. Въз основа на отчетените разходи за периода 2017г., 2018 г., 2019 г., 2020 г. за общината средногодишният размер на разходите е 37082829.50 лв., служещ за основа на процентното съотношение на наличните към 31.12.2021 г. поети ангажименти за разходи. Размерът на наличните към 31.12.2021г. ангажименти за разходи възлиза на 44677602.33лв. Изчислено съотношението на наличните към края на 2021г. поети ангажименти за разходи към средногодишния размер на отчетените за последните четири години е 120.48% или е налице превишение на ограничението от 50% по чл. 94 ал. 3 т. 2 от ЗПФ с 70.48%.

Районният съд е приел, че е допуснато поемането на ангажименти за разходи, въпреки, че показателят за поети ангажименти за разходи не е приведен в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, ограничението е било надвишено с 70.48%.

Касационният съд намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени изискванията на чл.40, чл.42 и чл.43 от ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган в кръга на неговата компетентност, в предвидената от закона форма, при спазване на изискванията на чл. 57 от ЗАНН. Спазени са сроковете за съставяне на АУАН и НП, предвидени в чл.34 от ЗАНН.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка са направени законосъобразни изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи, формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Мотивите на решението са изключително подробни и на основание чл. 221, ал. 2, предложение последно от АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.

За пълнота е необходимо да се отбележи, че действително от събраните писмени доказателства се установява, че касационният жалбоподател, в качеството си на кмет и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, е нарушил изискването на чл. 128 ал. 2 от ЗПФ, тъй като е допуснал поемането на ангажименти за разходи, при положение, че общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ. Съгласно изискването на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ към края на годината поетите ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, като ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения. При установен средногодишен размер на разходите на Община Карлово за последните четири години (2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г.) в размер на 37 082 829,50 лв., наличните в края на година задължения на общината за разходи не могат да надвишават сумата от 18 541 414,75 лева.

При извършената служебна проверка настоящият съдебен състав установи, че решението на първоинстанционния съд е допустимо, правилно и законосъобразно. При постановяването му не са допуснати съществени процесуални нарушения, съдът пълно и всестранно е изследвал фактическата обстановка и въз основа на събраните доказателства е формирал вътрешното си убеждение.

С оглед изхода на делото и направеното от ответника искане за присъждане на разноски, съдът намира, че касационният жалбоподател следва да заплати на Агенцията за държавна финансова инспекция –София сумата от 100лв. /сто/ лева, на осн. чл. 143, ал. 3 от АПК вр. чл. 37 от ЗПП и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, ХХІ състав

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2 от 07.01.2025г. на Районен съд-Карлово, постановено по АНД № 393 по описа на същия съд за 2024г.

ОСЪЖДА Е. С. К. с [ЕГН] с адрес: [населено място], [улица], в качеството му на кмет на община Карлово да заплати в полза на Агенцията за държавна финансова инспекция–София сумата от 100лв. /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: