Решение по дело №1/2020 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 19
Дата: 17 март 2020 г. (в сила от 21 август 2020 г.)
Съдия: Ивета Венциславова Кънева-Санкова
Дело: 20201460200001
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 19

 

гр.Оряхово, 17.03.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на 17.02.2020 г. /седемнадесети февруари две хиляди и двадесета година / в състав:

 

              Районен съдия: Ивета Кънева - Санкова

 

при секретаря Ахинора Бориславова, като разгледа докладваното от съдия Кънева АНД № 1   по описа за 2020 г. на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на В.С.И., ЕГН ********** ***, с която е обжалвал наказателно постановление № 19-0309-000072/25.02.2019 г. на Началника група към ОДМВР гр. Враца, РУ-Оряхово.

Жалбоподателят редовно призован не се явява. Представлява се от адв. С.П. ***, редовно упълномощена, която моли НП да бъде отменено, поради допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му, като навежда доводи в тази насока.

Ответната страна редовно призована не изпраща представител.

РП Оряхово, редовно призовани не изпращат представител.

            От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото следните обстоятелства:

АУАН № 309/07.08.2018 г. е съставен затова, че на 07.08.2018 г. в 11:45 ч. в с. Крушовица по ул. „Г.Скобелев“ пред дом № 12 посока ул. „П.Цветков“ жалбоподателят В.С.И. е управлявал мотопед „Симсон С51 В“ с рег. № ПЛ0823Н собственост на С.С.К. с ЕГН ********** от гр. Искър с номер на рама 5818516. МПС не е регистрирано по надлежния ред. Регистрацията е служебно прекратена на 01.10.2006 г. /справка с ОДЧ Оряхово/ на основание нар. 3, ал. 1 и 3 от ПЗР Наредба I-45 от 2000 г. на МВР. Актът е съставен в присъствието на нарушителя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Въз основа на АУАН било образувано ДП№ 612/2018г. по описа на РП – Оряхово, за извършено престъпление по чл. 345 ал.2 вр. ал.1 от НК.

С постановление от 26.11.2018г. на прокурор от РП Оряхово, на осн. чл. 24 ал.1 т.1 от НПК е прекратено ДП№ 612/2018г. по описа на РП – Оряхово и е изпратено на Началника на РУ Оряхово за реализиране на административно наказателната отговорност на жалбоподателя.

Въз основа на постановлението на прокурора е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 19-0309-000072/25.02.2019 г. на Началника група към ОДМВР гр. Враца, РУ-Оряхово в обстоятелствената част на което, административно - наказващият орган е приел, че 07.08.2018 г. в 11:45 ч. в с. Крушовица по ул. „Г.Скобелев“ пред дом № 12 посока ул. „П.Цветков“ жалбоподателят В.С.И. е управлявал мотопед „Симсон С51 В“ с рег. № ПЛ0823Н собственост на С.С.К. с ЕГН ********** от гр. Искър с номер на рама 5818516, който не е регистриран по надлежния ред. Регистрацията е служебно прекратена на 01.10.2006 г. /справка с ОДЧ Оряхово/ на основание нар. 3, ал. 1 и 3 от ПЗР Наредба I-45 от 2000 г. на МВР, в нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, за което на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП и му е наложена „Глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца.

Жалбоподателят е обжалвал издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в законоустановения срок на 19.12.2019 г. в РУ-Оряхово. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.

Приложени по делото са: Писмо с рег. № 309000-7971/27.12.2019 г. , Жалба с вх. № 309000-7880/19.12.2019 г., НП № 19-0309-000072/25.02.2019 г., АУАН № 309/07.08.2018 г., Постановление за прекратяване на наказателното производство с вх. № 612/26.11.2018 г., Заповед с рег. № 8121з-515/14.05.2018 г., Справка за нарушител / водач.

Изслушани по делото са актосъставителя и свидетелите по установяване на нарушението.

Съдът, като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е неоснователна, а НП е законосъобразно постановено при спазване на процесуалните правила, поради което следва да бъде потвърдено.

 

МОТИВИ:

Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество съдът счита, че е неоснователна. При прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът установи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, всяко от които само по себе си да е достатъчно основание за отмяната му като незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на ЗАНН.

Наказателното постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с административнонаказателна компетентност. При издаването му следва да се спазва точно уреденото в ЗАНН състезателно производство за да настъпят целените правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция – административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение. За да може да породи тези си правни последици наказателното постановление като административен акт следва да съдържа точно визираните в чл. 57 от ЗАНН реквизити. В конкретната хипотеза в обжалваното наказателно постановление наказващия орган е направил описание на нарушението, обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го потвърждават, за да може съдът да приеме за безспорно установено извършването на нарушението. Наказващия орган е посочил и вида на конкретно наложеното наказание. В т.7 на чл. 59, ал.1 от ЗАНН законодателя изрично е указал, че в наказателното постановление за записват вида и размера на наложеното административно наказание, като хипотезата е спазена от наказващия орган. С жалбата си жалбоподателят ангажира становище и навежда доводи относно необоснованост и незаконосъобразност на НП, а именно че при съставянето на АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които са нарушили правото му на защита, както и неспазване изискванията на материално-правни разпоредби.

В хода на съдебния процес по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства и показанията на актосъставителя и свидетеля очевидец на нарушението  се установи, че жалбоподателят е извършил нарушението описано в АУАН, а именно на 07.08.2018 г. в 11:45 ч. в с. Крушовица по ул. „Г.Скобелев“ пред дом № 12 посока ул. „П.Цветков“ жалбоподателят В.С.И. е управлявал мотопед „Симсон С51 В“ с рег. № ПЛ0823Н собственост на С.С.К. с ЕГН ********** от гр. Искър с номер на рама 5818516, който не е регистриран по надлежния ред. Регистрацията е служебно прекратена на 01.10.2006 г. /справка с ОДЧ Оряхово/ на основание нар. 3, ал. 1 и 3 от ПЗР Наредба I-45 от 2000 г. на МВР, с което е нарушил чл.140, ал.1 от ЗДвП. От показанията на разпитаните по делото Т.Х. - актосъставител и А.М. - свидетел очевидец на нарушението се установи, че на процесната дата и място жалбоподателят В.С.И. е управлявал мотопед „Симсон“ С51 В“ с рег. № ПЛ0823Н, с поставени табели стар образец, жълти на цвят, собственост на друго лице, който след справка в ОДЧ при РУ Оряхово се установило, че е със служебно прекратена регистрация от 2006г. на основание нар. 3, ал. 1 и 3 от ПЗР Наредба I-45 от 2000 г. на МВР.

Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване се допускат само МПС и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, т.е. цитираната разпоредба въвежда забрана за водачите да управляват ППС, което не е регистрирано, като нарушаването на тази забрана се санкционира по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП с лишаване от право да се управлява МПС за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 100.00 до 500.00 лева.

Условията и реда за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и министъра на отбраната / чл.140, ал.2 от ЗДвП /.

Съгласно чл.2 от Наредбата, МПС и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „ Пътна полиция „ при СДВР или ОДМВР по постоянния адрес на собственика – за физическите лица.

Разпоредбата на чл.10 от Наредба №I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС / наричана по – надолу Наредбата /, за всяко регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен номер, като формата, размерите, шрифтът, както и изискванията към светлоотразяващите табели се определят с Българския държавен стандарт - БДС 15980 и БДС ISO 7591 и Регламент / ЕО / №2411/98 на Съвета от 03.11.1998г..

В ал.2 на §3 от ПЗР на Наредбата е предвидено подмяната на тези табели да се извършва по изготвени от ОД на МВР графици в определени в пет точки срокове, най – дългият от които е определен в т.4.

Съгласно текста на § 3, ал.3 от Преходните и заключителни разпоредби / ПЗР / на Наредбата, регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591, са валидни до 30.05.2006г..

Съгласно § 3, ал.3 от ПЗР на Наредбата, от 01.06.2006г. служебно се прекратява регистрацията на всички превозни средства с регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591.

Видно от гореизложеното, с нормата на §3, ал.1 от ПЗР на Наредбата се определя срокът, до който продължава действието на старите регистрационни номера и в който собствениците на превозни средства следва да извършат подмяна на същите, а с ал.3 е регламентирана принудителна административна мярка при неизпълнението на това задължение.

В процесния случай деянието, за което е привлечен към административно наказателна отговорност жалбоподателя е за управление на мотоциклет, който не е регистриран по надлежния ред.

В случая по отношение на процесното МПС важи правилото на ал.2 от Наредбата, щом се движи по път, отворен за обществено ползване, какъвто безспорно е пътят на ул ул. „Г.Скобелев“ в с.Крушовица, на който жалбоподателят е спрян за проверка.

Неизпълнението на задължението за регистрация на МПС е нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, като относимата за извършеното административно нарушение санкционна норма е тази по чл.175, ал.3 от ЗДвП.

Предметът на предявеното с АУАН и НП обвинение, определя и предмета на доказване, като при съдебно оспорване, тежестта за установяване на всички признаци от състава на нарушението е за АНО.

Законосъобразността на съставения АУАН и издаденото НП е обусловена от спазването на императивните разпоредби, уреждащи съдържанието им в чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

В случая в НП нарушението е описано по следния начин – „ управлява мотоциклет „

„Симсон  С51 В“ с рег. № ПЛ0823Н, собственост на лицето С.С.К. с от гр. Искър, с номер на рама 5818516, като мотоциклета е със служебно прекратена регистрация на 01.10.2006г. „.Настоящият съдебен състав намира, че нарушението е описано ясно и пълно, с посочване на всички обстоятелства, относими към елементите от състава му. Тези факти изпълват обективната страна на административнонаказателния състав на чл.140, ал.1, вр.чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП и са достатъчни от гледна точка упражняване правото на защита на нарушителя, а именно да разбере за какво нарушение е привлечен към административнонаказателна отговорност и въз основа на какви факти.

 

Съдът приема, че процесното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е безспорно доказано.Писмените и гласните доказателствени средства в тази насока са непротиворечиви, взаимно се подкрепят и налагат еднозначен извод за извършване на посоченото нарушение.

В процесния случай жалбоподателят е управлявал мотоциклет, който е със стари регистрационни табели рег. № ПЛ0823Н след предвидената в § 3, ал.3 от ПЗР на Наредбата дата – 01.06.2006г., на която дата служебно се прекратява регистрацията на всички превозни средства с регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591, което от своя страна е приравнено на липса на регистрация. Следователно регистрацията на процесния мотоциклет е била служебно прекратена, поради което към момента на управлението му – 07.08.2018г., същият не е бил регистриран по надлежния ред.

Също така не може да се приеме, че жалбоподателят не е знаел, че процесното МПС е със служебно прекратена регистрация, което от своя страна да обоснове липсата на субективен елемент във връзка с вмененото му нарушение, поради което наведените в тази връзка възражения са неоснователни. Както беше отбелязано по – горе, първоначалната регистрация на мотоциклета е била служебно прекратена по силата на закона – на основание §3, ал.3 от Наредбата още на 01.06.2006г. и според настоящият съдебен състав в такъв случай не се изисква изрично уведомяване на собственика на съответното МПС за приложената принудителна административна мярка.

Видно от представената по делото справка за нарушител, жалбоподателят е правоспособен водач на МПС.Всеки водач на МПС преди управлението му е задължен да констатира както техническата изправност на МПС, така и външната му цялост, което включва и наличие на поставени регистрационни табели отговарящи на изискванията описани в чл.10 на Наредбата и обуславящи надлежната регистрация на МПС. След като е предприел управление на мотоциклет със регистрационни табели, неподменени в законоустановените срокове, т.е. с такива несъответстващи на изискванията на закона, жалбоподателят е управлявал МПС, което не е било регистрирано в съответствие с изискването на чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което е осъществил състава на вмененото му нарушение.

Поради това съдът намира, че жалбоподателят като правоспособен водач на МПС е извършил нарушението при съзнаване на обществената опасност на поведението си и общественоопасните последици от същото.

С оглед гореизложеното съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение от субективна страна.

Разпоредбата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП предвижда наказание лишаване от право да се управлява МПС за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 100.00 до 500.00 лева. В случая на жалбоподателя за извършеното административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е наложено наказание в минимален размер – 6 месеца лишаване от правоуправление и глоба в размер на 200.00 лева.

Предвид доказателствата по делото и нарушението описано в НП, съдът намира, че наложеното наказание е в допустимия предел на нормата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, като е определено в минимален размер. Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973 г., отразените в акта констатации на административното нарушение не се считат за установени до доказване на противното и затова административно наказателното обвинение следва да се установи с допустимите от закона средства. При тези изисквания е развито производството, като констатациите отразени в акта са доказани по несъмнен начин.  При прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът установи, че същото е законосъобразно издадено, като са спазени изискванията за допустимост и правна обоснованост.

             

Всички изложени съображения налагат извода, че обжалваното наказателно постановление на Началник група към ОДМВР гр. Враца, РУ-Оряхово е законосъобразно постановено, поради което следва да бъде потвърдено.     

 

Водим от изложените съображения Оряховски  Районен Съд

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0309-000072/25.02.2019 г. на Началник група към ОДМВР-Враца, РУ-Оряхово, с което на В.С.И., ЕГН ********** *** на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложена „Глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                       Районен съдия:

                                                                                               /И.Кънева- Санкова/