Решение по дело №3419/2012 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2012 г. (в сила от 11 юни 2014 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20125330203419
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2012 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №1615

Град Пловдив, 15. 06. 2012 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Пловдивски Районен съд, Двадесет и първи наказателен състав в открито съдебно заседание на четвърти юни две хиляди и дванадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

При секретаря Нели Колева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 3419 от 2012 по описа на Районен съд - Пловдив година, ХХІ-ви наказателен състав, намира и приема за установено следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление (съкр. НП) № ХІІ-Б-74, издадено на 20.04.2012 г. от Директора на РЗИ - П., с което на лицето К.Т.Г. ЕГН:********** *** за осъществено административно нарушение на чл. 3 ал.3, приложение 4, във вр. чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти /обн. ДВ, бр. 109 от 23.12.2008 г./  е наложено на основание чл. 294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /съкр. ЗЛХМ/ административно наказание “глоба в размер на 1000.00 /хиляда/ лева” и за осъществено административно нарушение на чл. 27 ал. 2, вр. чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти /обн. ДВ, бр. 109 от 23.12.2008 г./ е наложено на основание чл. 294 от ЗЛХМ административно наказание “глоба в размер на 1000.00 /хиляда/ лева”.

Жалбоподателят, в жалбата пред съда изразява становище, че обжалваното постановление е неправилно и необосновано с оглед на неправомерното му установяване като нарушител и обстоятелствата по изясняване на административното нарушение и моли съда да го отмени. В съдебно заседание се явява процесуален представител- пълномощника Г., който поддържа исканията в жалбата и представя доказателства. По същество взема становище за незаконосъобразност на издаденото НП.

Въззиваемата страна РЗИ – гр. П.  редовно призовани, се явява процесуален представител – юрисконсулт Т., която оспорва жалбата. В съдебно заседание тя ангажира гласни, писмени и веществени доказателства в подкрепа на становището си по законосъобразност на издаденото НП. Моли то да бъде потвърдено.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

След преценка на събраните доказателства съдът счита, че е допуснат съществен порок на административно наказателния процес, обосноваващ незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. В издаденото наказателно постановление, респективно и в съставения АУАН на жалбоподателя, не са изяснени по безспорен и категоричен начин обстоятелствата по извършеното административно нарушение. Жалбоподателят е привлечен към отговорност в качеството си на ръководител на аптеката. За описаното в АУАН и НП административно нарушение е посочено, че то се е изразило в допустителство. Така описаните нарушения касаят неговото поведение, което се е изразило в “не извършва ефективен контрол в обекта, поради което се допуска дневникът на изпълнените рецепти да не се води съгласно изискванията на приложение №4 на посочената наредба, като не се вписва възраст и адрес на пациента, УИН на лекаря и на второ място, не извършва ефективен контрол в обекта, поради което се допуска лекарствени продукти с изтекъл срок на годност да се съхраняват при годни такива без трайно обозначение,  че са блокирани. Разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти определя, че “в аптеката се води и съхранява дневник на изпълнените рецепти съгласно приложение № 4”. Самото приложение №4 съдържа реквизитите на дневника - “№ по ред; Дата на приемане на рецептата; Име на пациента, възраст и адрес; Име на лекаря и УИН; Приел; Отпуснал; Забележка”. В чл.27 ал.2 от Наредба №28/2008 г. е посочено, че “лекарствени продукти, показали несъответствия с изискванията за качество, с изтекъл срок на годност, с нарушени първична или вторична опаковка, се съхраняват отделно от другите лекарства на определено за целта място с трайно сигнално обозначение, че са блокирани”. Нормата на чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 година за устройството, реда и организацията на работата на аптеките сочи, че  “ръководителят на аптеката е отговорен за  цялостната организация и контрола на работата в аптеката”. В аптеката се води и съхранява дневник на изпълнените рецепти съгласно приложение № 4. В аптеката се води и съхранява дневник на изпълнените рецепти съгласно приложение № 4.В аптеката се води и съхранява дневник на изпълнените рецепти съгласно приложение № 4. В случая неправомерно административните органи са вменили на жалбоподателя извършено от него нарушение при условията на “допустителство”. Съгласно разпоредбата на чл.10 от ЗАНН “при административните нарушения подбудителите, помагачите и укривателите, както и допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ”. В посочените като нарушени норми от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти състав на допустителство не е уреден. Затова така описаното му поведение като изпълнително деяние на осъщественото  нарушение се явява несъставомерно и не може да бъде определено като виновно по смисъла на чл.7 от ЗАНН. Описанието на административните нарушения е незаконосъобразно, защото независимо от използваните изразни средства, не може да се определи и като касаещо търсена отговорност от жалбоподателя по смисъла на чл.24 ал.2 от ЗАНН, а именно, за ръководителите, допуснали да се извърши дадено нарушение да се носи тогава, когато се установи, че определен работник или служител е извършил даденото нарушение. За отговорността за допустителство предпоставка е установяване на нарушение от страна на прекия извършител. Съобразно приетата фактическа обстановка прекия извършител не е установен, т. к. се сочи единствено факта на допускане на нарушението от страна на жалбоподателя като ръководител аптека, а безспорно друг автор не е бил установен. Следвало е нарушението да е описано в своята пълнота, като точно, ясно, като конкретно се опише дейността на ръководителя на аптеката относно неупражнения от него контрол. Актосъставителят не е бил активен и законосъобразен фактор по установяване на това, какви  са конкретните обстоятелства по  извършено административно нарушение, а е провел формално административно разследване, която е следвало да бъде всестранно, пълно и обективно, реализирано чрез една предварителна дейност по изясняване на основните въпроси на административно наказателното производство- наличие на конкретно деяние, съставлява ли същото административно нарушение, от там кой е неговия автор и извършено ли е то при обективна отговорност. Липсата на конкретно и ясно описание на обстоятелствата по осъщественото административно нарушение съществено нарушават правото на защита на жалбоподателя. От тук следва и единствения обоснован извод, че описанието, което е дадено според актосъставителя за осъщественото като административно нарушение, не е съобразено с действителното правно положение и незаконосъобразно се търси отговорност като допустител от жалбоподателя. По този начин са нарушени разпоредбите на чл. 6 и чл. 24 от ЗАНН и е ангажирана неправилно отговорността на Г., без същата да е осъществила, както от обективна, така и от субективна страна състава на административното нарушение, предмет на производството. При така вписаните обстоятелства съдът намира, че неправилно административно наказващият орган е приел, че следва да бъде санкциониран жалбоподателят, че е осъществил нарушение на  разпоредбите на  чл.3 ал.3 приложение №4, вр. чл.20 ал.1 т.1 и чл.27 ал.2 вр. чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти. В този смисъл безспорно се установява, че на жалбоподателя неправилно му е бил съставен АУАН, с което са се нарушили неговите права. Самият АУАН не създава в настоящият случай презумпция за виновност. Обратно, актосъставителят е длъжен да докаже с акта и приложените към него доказателства виновността на нарушителя. В случая това не е изпълнено и е довело до незаконосъобразност на съставения АУАН. Тази незаконосъобразност на издадения АУАН не е било отстранена в последствие от административно наказващия орган съобразно възможностите на чл.52 ал.4 и чл.54 от ЗАНН и той неправилно е възприел жалбоподателя като нарушител, осъществил едно административно нарушение. Незаконосъобразно е била определена от наказващия орган санкцията по реда на чл.294 от ЗЛПХМ, защото е следвало да прецени, че жалбоподателят като допустител не се явява годен субект на вмененото му административно нарушение и затова не са следва да бъде ангажирана административно наказателната му отговорност.

В предвид на изложеното НП № ХІІ-Б-74, издадено от Директора на РЗИ – гр. П. следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Ето защо на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно наказателно постановление № ХІІ-Б-74, издадено на 20.04.2012 г. от Директора на РЗИ - П., с което на лицето К.Т.Г. ЕГН:********** *** за осъществено административно нарушение на чл. 3 ал.3, приложение 4, във вр. чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти /обн. ДВ, бр. 109 от 23.12.2008г./  е наложено на основание чл. 294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /съкр. ЗЛХМ/ административно наказание “глоба в размер на 1000.00 /хиляда/ лева” и за осъществено административно нарушение на чл. 27 ал. 2, вр. чл.20 ал.1 т.1 от Наредба №28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти /обн. ДВ, бр. 109 от 23.12.2008 г./ е наложено на основание чл. 294 от ЗЛХМ административно наказание “глоба в размер на 1000.00 /хиляда/ лева”.

Решението не е окончателно и подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му до страните пред Административен Съд –П. по реда на АПК.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

Н. К.